Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 871 ggr
Carolina747
0

Mat!

Om några dagar kommer jag att få hem en liten kattunge. Nu till den eviga frågan - vad för torrfoder samt blötmat rekommenderar ni? Något som är billigt, men bra och lättillgängligt. Har dock funderat på Mjaus blötmat och applaws torrfoder. Allra helst något som finns i vanlig mataffär. Kissen är en hus/bondkatt och vi kommer att ha den som innekatt. Det är inte första gången jag har katt - dock så är det första gången jag tar hand om en kattunge samt tar hand om den utan någon annans hjälp. Har läst på en hel del men vill ändå ha tips & råd, det skadar ju inte! Glömde tillägga att jag självklart ska fasa över från det säljaren använder till det jag vill använda.

[Nightcat]
4

Mjau blötmat är väldigt bra och finns i både mat och djur affärer 🙂

Carolina747
1

#1 Vad bra! Kanske kör på det då :D Sen så har några andra rekommenderat Four Friends foder, inte hört så mycket om det dock.

sagan
3

Äter missen mjukmat skulle jag inte ge torrfoder. Det finns sällan något gott i det. För lite vatten som är a och o för en katts system! En katt dricker inte naturligt i det vilda då den får i sig mesta delen via bytesdjur. Så katter som äter endast torrfoder är ständigt uttorkade tyvärr.

Äter katten inte blötmat då är det inte mycket att göra. Men välj då ett foder utan spannmål (applaws som du nämner) och se till att stimulera vattendrickandet genom att köpa en vattenfontän, ställa ut flera skålar/glas i lägenheten/huset så den har vatten lite överallt. En del katter tycker om dyngsgammalt vatten bättre än nytt. Så prova dig fram vad din katt verkar föredra. Sen kan du lägga i leksaker i vattenskålarna så blir katten lite blöt om tassarna och måste putsa sig. På så sätt får den i sig vätska också 😉

Ett annat tips är att inte ha en ensam kattunge. Den behöver stimulans och sällskap av en artfrände. Det är heller inte jobbigare med två katter snarare tvärtom. Men kan/vill ni inte av någon anledning ha två se då till att stimulera katten med lek och många klättermöjligheter dagligen.

Lycka till med nykomlingen!

Carolina747
1

Hade tänk ge både torrfoder och blötfoder, har hört att torrfoder hjälper tänderna? Vissa säger att det inte gör det, men det skadar väl inte att ge både, eller? Tänker att kissen får ha fri tillgång till torrfoder och blötfoder till typ "frukost, lunch, middag". Är det en bra idé eller kan det bli för mycket av det goda för den lille?

Nerdysiamese
7

#4 det hjälper tänderna ungefär lika mycket som det hjälper dina tänder att äta okokt pasta.

om du vill göra något bra för din katts tänder så ger du råa kycklingvingar ca 2 ggr i veckan, att tugga på råa ben är den bästa tandborstning du kan erbjuda en katt.

Ben får absolut inte vara kokta, så när du tinar gör du det i kylen och absolut inte i micron!
Tillagade ben splittras lätt och riskerar att skada katten.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

sagan
4

Ur vätskesynpunkt gör det mycket att ge torrfoder. Vill du att din katt ska gå uttorkad ständigt och kanske välja bort blötfodret är det bara att ge torrisar. Med följd sjukdomar vilket det oftast leder till. Diabetes (går upp lättare på torrfoder) ingen ursköljning i blåsan vilket med tiden bildar kristaller och leder till både stenar och FIC samt njurproblem.

Och som #5 säger är det bättre att ge ben för tänderna så dem får tugga.

[Mustangcab]
0

Ge den mat som kattungen haft tidigare och fasa sen över till något som du vill använda för annars kan det bli knas på magen.

Thaeri
2

Som ett tillägg till #5 vill jag bara säga att kött som innehåller ben kan även tinas i vattenbad så länge temperaturen inte går över kroppstemperatur.

Det går snabbare än i kylen, då vatten leder värme bättre än luft. Sen funkar hyfsat kallt vatten lika bra som ljummet, men är inte alls lika gynnsamt för bakterietillväxt.

Och som #7 säger så oavsett vad för foder som katten äter idag måste du börja ge enbart det och inget annat, och först efter ett par veckor kan du börja tänka på byte, och bara om magen varit stabil hela den tiden.

En övergång från enbart torrfoder till enbart blötmat bör ta minst 2 månader, men det finns inget som heter för långsamt i det sammanhanget. Vill du ge torrfoder till viss del tänker du på samma sätt, men stannar vid den mängd av varje du anser lagom.

Och en annan viktig grej: ta en övergång i taget, och vänta ett tag mellan dem.