HJÄLP!
Jag orkar snart inte mer. Min devon är ca 5 år och de senaste året har han börjat bajsa utanför lådan. Och det är inte lite, utan han bajsar ner alla mattor, i princip varje dag ofta flera gånger om dagen. Han bajsar väldigt löst också. Vi har provat allt från att tömma lånad en gång om dagen, byta foder, vi har varit hos veterinären för tusentals kronor men inget är fel på honom. Han har bott hemma hos min familj där vi har en till Devon, men vi misstänkte att han inte trivdes där för den andra katten puttade alltid bort honom från matskålen och han bajsade i "hans" låda osv. Nu har han flyttat ut till en stuga på landet och har de hur bra som helst. Han springer ute i trädgården om dagarna och äter som aldrig förr. MEN BAJSAR FORTFARANDE ÖVERALLT!
Hur många lådor har han?
Vilken typ av lådor (stora små, med huv, med lucka)?
Var är lådorna placerade?
Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?
Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
Du säger att han bajsar löst. Har ni tagit något avföringsprov på honom? Flera gånger per dag brukar en katt normalt inte bajsa. En gång brukar mina vara på lådan här om de inte är just lite lösa i magen vilket ett par av dem blir om de får för mycket blötmat. Då ger jag Diarsanyl. Har du prövat detta?
Är han kollad för Giardia och Tritrichomonas?