Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 872 ggr
TerriZue
3

"Stulen" katt

Hej, jag måste bara få skriva av mig lite.

Min syster bor i ett ganska stort bostadsområde och har en liten kattkille hemma (han är drygt ett år nu). Han är kastrerad, id-märkt och chippad och även vaccinerad och försäkrad. Tanken var först att han skulle varit utekatt men jag har propagerat och propagerat massor för dem och min syster har mer och mer börjat luta åt att ha honom som innekatt. Dock händer det att han smiter ut ibland, de har nämligen två små barn (3,5 år och lite drygt 1 år) som kan röra till det vid in- och utgång ur huset.

Vid midsommar hände det just så att Jerry smet ut när hela familjen skulle klämma sig ut genom dörren för att åka iväg, de lyckades inte få tag på honom men han brukar alltid komma tillbaka någon timme senare, så de oroade sig inte alltför mycket, dessutom är det ett lugnt område de bor i.

Dock kom inte Jerry tillbaka den kvällen och inte nästa eller kvällen efter det heller. Min syster blev mer och mer orolig och la ut en efterlysning på Livbojen (en förening som hjälper hemlösa katter här i stan och som även hjälper till med efterlysningar om någon katt sprungit bort). Deras granne (som är väldigt fäst vid katten) hörde av sig till ett annat katthem i stan, lämnade in hans id-nummer och chipnummer tillsammans med en bild på honom men ingen hade sett honom.

Efter ungefär en vecka hade gått (tror jag) fick grannen nys om att en liknande katt kunde befinna sig hos ett par på en gata precis i närheten. Han kontaktade min syster och gav henne uppgifterna till denna person. Min syster ringde upp på en gång och frågade om det var Jerry de hade. De sa att katten de hade var alldeles utmärglad och helt förstörd, enligt dem stämde inte id-numret som min syster uppgav, katten hade heller inget chip. Min syster frågade om hon ändå inte kunde få komma och titta på katten men då blev hon nekad.

Tiden gick utan att man såg så mycket som en skymt av Jerry. Igår kom han dock hem. Det var grannen som hade fått tag på honom och lämnade över honom till min systers sambo. Runt Jerrys hals satt nu ett halsband med bjällra (min syster har aldrig någonsin haft halsband på Jerry) och på halsbandet fanns även en liten rulle fäst med ett papper i. På pappret fanns ett namn, en adress och telefonnummer till en person som bor precis i närheten av min syster.

Min syster blev fly förbannad och ringde upp personen och frågade varför de satt ett halsband på hennes katt med uppgifter till dem inrullade inuti när katten redan är märkt och uppenbarligen har en ägare. Exakt vad som sas under samtalet är ingenting som jag behöver skriva upp här men hur som helst så visade det sig senare att denna person var just den personen som min syster tidigare varit i kontakt med men blivit nekad att komma och titta hos. Det visade sig också att de hade tagit in Jerry redan på midsommarafton (alltså samma dag som han försvann från min syster). Det felaktiga i id-numret visade sig vara sista tecknet, Jerry har ett Z men de hade tyckt det såg ut som en sjua, enligt veterinären de varit i kontakt med var detta underligt eftersom sista tecknet alltid ska vara en bokstav men ändå hade ingen kopplat att det kanske kunde vara ett Z. Veterinären hade heller inte lyckats hitta något chip (funderar lite över vad det var för inkompetent veterinär de var hos).

Min syster ska anmäla personerna för stöld. Det kommer antagligen inte leda någonvart men det blir i alla fall en markering. När de pratade med dem i telefon verkar de helt omedvetna om att det de gjort har varit fel och att de faktiskt stulit någon annans katt. Hade de inte tagit in Jerry till sig så hade han ju kommit tillbaka till min syster på kvällen.

Kan även passa på att säga att Jerry aldrig varit utmärglad. Han är riktigt matglad av sig, så ställer du fram mat så käkar han men han är varken tjock eller smal, han ser ut som en mycket sund ettårig katthane.

Det blev en väldigt lång text men jag kände att jag var tvungen att få det ur mig.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

vinteralvan
1

Helt rätt att polisanmäla.

Pernilla34
3

Hej Jag skulle också anmäla. Det finns ta mig tusan folk till precis allt. Såna idioter som tar andras katter ska få sig en tankeställare så de inte gör det igen// Pernilla