Feliway?!
För drygt 4 år tog vi hem en kattunge och för att inte stressa upp våra andra katter så köpte vi feliway, men behövde inte använde den.
Vår 5-årige hane e livrädd för dammsugaren, och i och med att dem fäller så måste vi dammsuga varje dag. Vi stänger in honom i ett rum där han känner sig hyfsat trygg. Men när han kommer ut ur rummet så smyger han och ska lukta på allt, som att han aldrig varit här förut :/
Frågorna e:
* Feliway dosan gick ut december 2011, men kan man fortfarande använda den eller ska jag köpa en ny?
* E det farligt att använda den, om den gått ut?
* Ska jag sätta den i rummet han e i under tiden, eller i hallen som e första rummet han kommer till när han kommer ut?
Tack på förhand =)
Dosan ska användas under någon veckas tid för att ha effekt och det lär inte fungera pga att du dammsuger.
den funkar bra……..och det är inte farligt. jag hade satt den i väggen på de platser som han är osäker på. Tänk bara som sagt att ta ur den under dammsugning.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Att du stänger in honom kan göra honom mer rädd då du tycker han inte ska vara framme. Mina katter gillar inte damsugaren men de vet att om de sitter lite högre upp kommer den inte åt dem.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Mina katter gillar inte heller damsugaren men jag tycker inte du ska låsa in katten när du damsuger för då gör du damsugaren ännu läskigare för katten. Ha även damsugaren liggandes framme under en vecka el nåt. Du kan nog aldrig få katten att bli vän med damsugaren men du kan göra den ofarlig och mindre läskig :)
Som sagt, använd du Feliwayen, det kan du vara trygg med. Sen fins en sak till, dr Bachs blomsterterapi, som vi har använt hos oss. Jättebra.
#3 #4 Beckham (som katten heter) e inte rädd för dammsugaren så länge den e av utan han e livrädd för ljudet och när man rör den. När han var liten så hade tydligen 2 pojkar skrämt honom med en lövblåsare, så jag antar att ljudet sitter i 
Dammsugaren ligger i hallen 98% av tiden och han har inga problem att ligga nära den / halvt på den, men när man rör den så förstår han att det e dags.
De få gångerna vi inte stängde dörren till rummet han var i, slutade med att han satt intryckt i ett hörn och hyperventilerade med tungan i vädret trots att vi inte dammsugade i samma rum, och i och med att han har hjärtproblem så vill vi inte utsätta honom för onödig stress.
Det räcker med att man tar tag i dammsugaren så springer han själv in i rummet och i stort sätt väntar tills man stänger dörren för att han ska kunna slappna av, sedan går han och lägger sig och bryr sig inte ett dugg om att man dammsugar på andra sidan dörren.
Däremot så e dom andra 2 inte ett dugg rädda dom gillar att ligga och titta på, den ena använder även dammsugaren som kudde, när den e avstängd såklart
Men jag förstår absolut vad ni menar =)
stackare……
#6 Oj är det så illa så förstår jag varför du stänger in honom i ett rum stackaren :( Mina är ju oxå rädda men inte på den nivån som du förklarar. Då tar du säkert rätt beslut att låsa in lillen under tiden du dammsuger
Jag dammsuger aldrig på högsta effekt utan mellanläget för att det inte ska låta så mycket 
Jag vet att Elektrolux har en mycket tystgående dammsugare, kanske skulle vara något?
#8 Känns snällast och säkrast så…
#9 Kollade precis efter en tystgående modell, perfekt nu när det e dags att pensionera den slöa högljudda dammisen. Kommer att bli en ny inom kort. Så hoppas vi på en mindre rädd katt =)
Tack för tipset, konstigt nog så har jag inte tänkt på att det finns tystgående dammsugare.
Du kan ju försöka träna honom genom att fejka dammsugning med dammsugaren av. Och sedan successivt höja ljudet på dammsugaren (om dammsugaren har den funktionen). Vet inte om det funkar men kan ju vara värt att testa.
Sen ett tips även fast du inte frågade ;) :
Om katten fäller mycket kan det hjälpa att borsta. Har en hankatt som fäller ngt otroligt mycket. Då använder vi först en massagekarda (tror jag det kallas, en katt/hundborste i gummi), den tar nämligen loss underhudshåret. Sedan använder vi en "vanlig" karda för att få loss det sista. Tänker det måste vara jobbigt att dammsuga varje dag (jag hade aldrig orkat). :)
Jag rekommenderar en Dyson-dammsugare om man dammsuger mycket. Vi har en DC35 hängande på väggen som vi kör lite med för att få bort katthår och sand. Vår kisse är inte livrädd för dammsugaren, men helt klart undvikande. Han brukar oftast sätta sig i ett annat rum när vi tar fram den vanliga. Med Dyson stannar han oftast i rummet, men tittar anklagande på mig.
DC35 har lite kort batteritid, men den är ungefär lika kraftfull som den vanliga dammsugaren vi har, trotts tystgående och låg effekt (65W). Det är inget att ta veckostädningen med i ett hus, men det är väldigt bra till det där man kör emellan. Och till vår tvåa räcker oftast till hela lägenheten. Det är sällan vi tar fram en vanliga dammsugaren nu.
Har för mig att feliway-dosan ska bytas var 6:e månad av säkerhetsskäl. Vet att den ska bytas men kan ha fel om tiden.