Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1654 ggr
katho46
1

Seriöst?

Glad i hågen åkte min väninna för att hämta hem familjens första katt. Allt var förberett hemma med skålar, sovplatser, klätterställning, leksaker, sandlåda, mat m.m. Kattungen är efterlängtad, bokad och betalad. Jag följde med som kartläsare. Döm om vår förvåning när honkatttens ägare meddelade att kattungarna bara var 8 v men absolut klara för leverans! En kullbror hade redan levererats och honan hade blivit så hysterisk när han for att de fick stänga in henne. Min väninna har utgått från att kattungarna skulle vara åtminstone 12 v vid leverans, men ägaren försäkrade att kattungarna bara mådde bra av att redan nu lämna hemmet. Hon påstod t.o.m. att honan attackerade dem om de var kvar längre. Honan var runt oss hela tiden och hur mammig med ungen som helst. Det kändes att både hon o ungen hade behov av varandra. Ungen som min väninna tingat var otroligt lugn, kanske för lugn för att vara frisk? Vi bad att få se den kvarvarande brodern som ska hämtas av sina nya ägare senare i veckan och han var mycket kraftigare, större och livligare. När min väninna bad att kattungen skulle få stanna hos sin mamma blev ägaren nästan oförskämd, men min väninna stod på sig och sade att den åtminstone måste få vara kvar tills den är 10 v. Vi kände att det här inte var en seriös kattägare - vad tycker ni?

linsaaan
2

Men alltså, kattungar säljs enligt sverkas regler INTE före 12 veckor!! Det där kan omöjligt vara en seriös kattägare, uppfödare eller vad man nu ska kalla det. Som regel så är de dessvärre så att när någon vill sälja bort tex kattungar för tidigt, så är det för att man helt enkelt inte orkar me dom längre, för mkt jobb osv…Är dom veterinärbesiktade? Vaccinerad? Nu är det inte alla som gör det, även om man är väldigt glad i sina djur men de där med att en kattunge skulle må bra av att bli såld tidigare än 12veckor är skitsnack…Det handlar om trygghet, å få med sig mest möjligt från modern innan den ska lämna henne för en ny familj å stå på egna ben. Att hon är liten i förhållande till den andra kattungen kan fort ändras, å att hon var väldigt lugn kan ju vara en tillfällighet..men oavsett, så hade jag velat tagit kattungen till veterinär å fått allt ordnat där.

OberonsMatte
12

Det är ett brott mot Djurskyddslagen att skilja kattungen från sin mamma före 12 (tolv) veckors ålder. .

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
4

Det är olagligt att sälja kattungarna före 12 veckors ålder så nej, det är absolut inte seriöst. Din väninna bör 1) anmäla denna person till Länsstyrelsen 2) hitta någon annan att köpa katt av.

Stöd inte sådan här verksamhet!

Gatukorsning
3

Jag tycker att ni ska anmäla hon som har katterna nu, eftersom ägaren redan har begått lagbrott iom att en av ungarna redan har flyttat. Anmäl till Länsstyrelsen, det kan man göra anonymt.

Din väninna ska inte hämta hem kattungen när den är 10 veckor heller, utan tidigast när den är 12 veckor. Att mammakatt blev arg när de tog den ena ungen från henne är väl inte så konstigt, hon har ju inte uppfostrat dem klart än. Och om mammakatt ibland säger ifrån sina kattungar är det helt naturligt och enkom i uppfostringssyfte.

Om din väninna ids och orkar så tycker jag även att hon ska påtala för den nuvarande ägaren att h*n begår lagbrott. Skriv gärna ut lagen och ge den i handen på ägaren.

Bra att din väninna stod på sig i alla fall, skit samma hur oförskämd den nuvarande ägaren är/blir. Din väninna kan ju även påtala att hon inte vill riskera att få hem en katt med eventuella beteendestörningar (felkissningar och att den inte kan tvätta sig ordentligt till exempel), vilket är en risk om man tar ungen från mammakatt för tidigt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

AgnetaB
4

Tar man en kattunge för tidigt (innan 12v) kan de få beteendestörningar o bli svårhanterliga hemma. Det är jätteviktiga de sista veckorna då mamman fostrar dem för att snart flytta hemifrån. De får ej dia som de vill o lär sig att ta ett nej precis som vi människor vill då vi får hem dem.

12v är tidigast, många kattungar mår bara bra o vara kvar längre, speciellt små kattungar o lite sent utvecklade. En gång blev en  kvar tills den var 16v hos mig o funkade hur bra som helst.

Många tror att denna lagen endast gäller raskatter men det gäller alla katter.

Zorbaaa
1

Fick höra på tåget häromdan att en stallkatt var rädd för människor för att dom dumt nog väntade till 12 v ålder genom att ta den. Man måste ta stallkatter tidigare annars blir de inte tama. Stolpskott.

Mullemu
2

#6 Dumheter! 

En katt blir tam om den hanteras på ett vettigt sätt av människor. Sen har katter lika olika personligheter som vi människor. En del är skygga/blyga av naturen och en del är mer sociala. Med rätt träning kan även en skygg katt bli trygg med människor.

För övrigt så är det bara en fördel att katter som går lösa är försiktiga och "rädda" för människor för alla människor är inte så snälla.

litettrassel
0

Kattungar som tas innan vecka 9 har en förhöjd risk att utveckla playaggressions dvs att de kan bli aggressiva vid stimulering och det är inte kul när lek blir jakt…

Uppkatten
4

Ja, jag kan bara hålla med i vad alla andra redan har sagt. Man får enligt lag inte skilja kattungar från kattmamman och syskonen förrän kattungen är ÅTMINSTONE 12 veckor. Och det beror på att kattungen BEHÖVER sin mamma och sina syskon så lång tid för att LÄRA SIG ATT VARA KATT. Kattmamman ska bli lite "dum" med kattungarna tids nog för att lära dem att bete sig "rätt". Det ingår och det ska vara så!

Ett problem är att många fortfarande inte vet om att kattungar inte får levereras före 12 veckors ålder. Men alla SERIÖSA uppfödare lär veta det

Det finns gott om kattungar så här års, är det en huskattunge din väninna söker så svämmar katthemmen över av dem just nu (långhåriga, korthåriga, alla tänkbara färger och personligheter). Det finns alternativ med andra ord!

INFORMERA "uppfödaren" om att det strider mot lagen att ta så här små kattungar från sin mamma och sina kullsyskon. Att det kan leda till flera olika typer av beteendestörningar etc.

INFORMERA om att kattmammor SKA börja "stöta bort" sina ungar medans ungarna fortfarande bor kvar hos mamman. Det ingår i vad en liten kattunge behöver!

UPPMANA "uppfödaren" att ta tillbaka den unge som redan har levererats, samt att behålla övriga ungar tills de är åtminstone 12 v gamla.

Anser "uppfödaren" att ungarna inte kan vara kvar hos honan eftersom honan blir för "dum" mot ungarna så kan man f ö undra om det alls är en hona som är lämplig att avla på när landet redan nu svämmar över av små kattungar så här års.

Gör inte "uppfödaren" om och gör rätt skulle jag också anmäla vederbörande till lst.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.