hur snabbt ska antibiotika hjälpa?
hej hej, jag har två missar med trichomonas, varav kattungen jag hämtade i slutet av april smittat min äldre katt.
Kort historia - dom har ätit antibiotika i 11 dar (sedan 25 juni med uppehåll söndag och måndag, förklaring i den längre versionen) men jag har inte märkt någon skillnad alls sen dom började med det. Nästan tvärtom, båda är mer lösa än vad dom varit förut :(
Hur lång tid tar det för antibiotika att verka egentligen? Dom ska ha medicin i 14 dagar.
Längre version av det hela -
Efter mycket tester av olika mat för att få ordning på magen och till slut avföringsprov för att kolla vad det var för fel på kattungen fick jag veta att det var trichomonas.
sen tog det ungefär 1½ vecka innan jag fick antibiotika, och då hade jag under tiden lämnat in avföringsprov från min andra katt eftersom han börjat få diarre också men jag fick inte beställa medicin till honom förrän provresutaten kom.
så då satt jag där med medicin till en katt och frågade om jag skulle vänta då det kändes fel att påbörja medicinering av en bara en katt när dom båda var smittade.
Då min äldre katt även är kroniskt njursjuk blev han ganska snart dålig, trött och hängig och tappade aptiten så fick åka in med han till djursjukhuset där han fick stanna över natten då han var uttorkad.
Där fick vi även provresulten för honom , att han ju hade trichomonas också och kunde äntligen beställa medicinen till honom.
Så igen frågade jag hur jag skulle göra med medicineringen, och då så dom att jag kunde ta den jag redan fått till lillkatten att dela upp till båda, vilket inte varit det lättaste att få gjort, då det kom i pulverform och jag är säker på att det har blivit lite varierande mängder medicin tyvärr :/
I alla fall, då lillkatten fått mindre dos än vad äldre katten ska ha så räckte inte medicinen och det blev ett uppehåll på 2 dagar för den andra medicinen jag beställt inte var klar att hämta ännu.
Då åkte jag med äldre katten hem till min mormor för att vara där tills dom båda är friska, tänkte det är bättre än inget i ett försök att hålla så rent som möjligt så dom inte smittar varandra medan dom gick utan medicinen också.
Men nu totalt har dom haft det i 11 dagar - 5 dagar innan uppehållet - 6 dagar efter uppehållet, och jag har inte märkt någon förbättring alls :(
Hur lång tid tar det för antibiotika att verka egentligen? Ska man inte märka nån förbättring snart?
Börjar känna mej lite orolig för hur det här ska gå, hur mina katter ska klara det. Lillan verkar ju må bra i övrigt, hon är så underbart mysig och gosig och social och ska alltid ligga nära och kramas.
Men vad veterinären sagt så var det antagligen stressen av flytten som triggade parasiten, och då hon avskyr att bli tvättad men drar med sej bajs ut från lådan måste jag tyvärr tvätta henne och känns ju så dumt att hon ska bli onödigt stressad av sånna saker hela tiden. Hon vet att jag plockar henne efter hon varit på lådan nu för tiden och verkligen rusar iväg och gömmer sej.
Den äldre missen mår ju inte bra av det här heller, är rädd att han ska bli trött och hängig och uttorkad igen av konstant diarre :(
Jag vet bara att på människor så börjar kroppen svara på antibiotikan vid andra till tredje dygnet. Då är det bakterier och jag vet inte om parasiter fungerar annorlunda… Säg till mormor att det är viktigt att din äldre katt får i sig vatten. Håller tummarna för att det vänder snart… Människors magar kan ju bli lite dåliga av antibiotika i sig självt…
Generellt sett ska antibiotika ha effekt efter 2 dygn (dvs. på tredje dygnet som #1 skrev). Tyvärr kan ju antibiotikan ha effekten att den orsakar kass mage vilket gör att man kanske inte upplever att den har någon vidare effekt när man just behandlar för en magåkomma. Just den antibiotika som har effekt mot T. foetus (ronidazol) kan också ge ganska kraftiga biverkningar som slöhet, aptitlöshet och som alltid med antibiotika… dålig mage. Det kan alltså vara lurigt att skilja biverkningarna från sjukdomen.
Ni får nog försöka behandla understödjande och se vad som händer när kuren är över. Förhoppningsvis blir det bättre. Tyvärr är resistens mot ronadizol inte helt ovanligt, det uppstår i ungefär 30% av fallen.
Viktigt att du fortsätter med hela kuren! Hörde mig för och det kan ta 1 vecka till 10 dagar om man utgår ifrån människor.
Tack för svar :) det enda som vet sa om biverkningar var mest neurologiska? typ okoordinerade rörelse osv, lät lite otäckt tyckte jag!
Men något sånt har jag inte sett iaf, men kör ju på dom sista dagarna nu och hoppas det blir bra efter det :) Äldre katten har ju alltid varit lite dålig i aptiten sen han blev sjuk men han dricker mycket, äter bara torrisar tyvärr, sin blötmat vill han inte veta av :/
Lillkatten äter på som ingenting!
Enligt SVAs experter på antibiotika och antibiotikaresistens ska effekt ses efter 2 dygn. Om ingen effekt ses bör man kontakta veterinär och överväga att avbryta behandlingen och prova något nytt.
Antagligen inte aktuellt i det här fallet eftersom det bara finns en antibiotika som är verksam mot just denna parasit.
Att det blev uppehåll i medicineringen kan ju ha gjort att parasiterna kunnat växa till sig igen och kunnat börja utveckla resistens mot antibiotikan.
Har du pratat med veterinären om uppehållet? Kanske kan det vara läge att ta ett nytt prov och se om antibiotikan fortfarande fungerar..
Men var noga med att fullfölja hela kuren :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
ja, pratade med vet om uppehållet, dom var fullt medvetna om det men sa att det inte fanns så mycket att göra åt saken utan att bara köra på mer eller mindre :/
dock sa en av dom att jag borde kört medicinering på en katt först och sen den andra när dens medicin kom, men det var dom som från början sa att jag skulle börja på båda från början! så det kändes lite surt att prata med olika veterinärer som säger olika saker :(
ska ju lämna in nya avföringsprover sen när medicineringen är klar också såklart och se om lyckats bli av med parasiten.
vad är det för antibiotika? jag trodde de bara var Ronidazol som kunde hjälpa då antibiotika sägs vara verkningslös mot tritrichomona enligt sidor jag läst..
ja det är ronidazol, vad kallar man det då? hos veterinär kallar dom det hela tiden antibiotika :o
Ronidazol är antibiotika.
#10 ok konstigt att man kan läsa att antibiotika är verkningslöst om nu Ronidazol oftast hjälper och är ett antibiotika :S
#11; Finns ju mängder av olika antibiotika och de flesta kanske är verkningslösa? :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Trots att antibiotika är en medicin med bredspektra dvs en enda sort antibiotika kan klara ganska många problem. Så har man utvecklat olika grenar där kanske en till tre antibiotikum fungerar bäst. De som fungerar för en infektion i munnen fungerar inte lika bra för urinvägsinfektion t.ex