Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 889 ggr
Mixa20
0

Pälsbekymmer. Hjälp!!

Hej! Jag har en huskatt mig veterligen med lite lång päls ( 4-5 cm). Försöker hålla efter med karda och borste. Men hon stretar emot så att det aldrig blir färdigt. Hon har riktiga pälskakor 2 x 4 cm i bakre delen och det gör naturkigtvis ont….. Hur ska jag få bort detta utan att hon ska ha så ont… Ibland önskar jag att man kunde söva henne för att få bukt på pälsproblemet. Behöver hjälp med hur jag praktiskt kan gå till väga. Har provat annan mat men där är hon fruktansvärt kräsen. Så det går bort. Hoppas på bra tips! 😔

Carolina747
0

Lite dum fråga, men vad är pälskakor för något? Haha :) Om det är som tovor får du väl klippa bort dem.

[Lilyz]
2

Du kan försöka klippa bort dom med antingen en liten sax eller en trimmer (OBS var mycket försiktig så du inte klipper i skinnet!) Har du stora problem kan man ta katten till vet. för sövning och klippning men man får ju då väga risken med en sövning mot hur jobbigt det är för dig och katten att försöka fixa det själv. Annars kan du kolla med ett hundtrim i närheten om de kan hjälpa dig, ofta tar de emot katter också. 

Men när du väl fått bort tovorna är det viktigt att du försöker hålla efter med borstning och kanske tom bad då och då så det inte blir tovor i framtiden. Vissa långhåriga katter behöver mycket pälsvård så man får försöka vänja katten så gott det går vid borstning, men jag vet att det kan vara jättesvårt…. Eller om det går bra att klippa henne kanske du får hålla pälsen klippt där hon har problem helt enkelt :)

Lycka till!

Mixa20
0

Åhhh…. Tack så mycket för tipsen!! Ska genast gå till verket! Päslkakor = pälskakor (tovor)… När det har släppt från skinnet så kan man dra av dem i ett stycke…. Som en kakbit. 😄 Nästa instans är väl hundtrimställen.

[Mustangcab]
2

Lägg en kam mellan skinnet och tovan så klipper du inte i skinnet.