Orolig matte
Jag är orolig för min hankatt som är kastrerad. Han fyller 4 i november.
Jag ska ta allt från början..
I lördags (29/6) så var han precis som vanligt. Han gick och kissade och började då skrika, fräsa och morra. Han la sig även på ryggen och bara skrek. När han tvättade sig mellan benen så skrek han, när man tog på magen så skrek han. Efter en stund lugnade han ner sig. Men sen började det igen och då bestämde jag mig för att åka till djursjukhuset.
På djursjukhuset konstaterade vetrinären att han hade inflammation i "urinen". Kommer inte riktigt ihåg vad han sa, men det var inte urinvägsinfektion. Han skrev ut Metacam som min katt skulle få 1gång om dagen i 5 dagar. Han ville att jag skulle ta ett urinprov på honom på måndag eller tisdagen. På tisdagen så fixade jag ett urinprov. Han hörde av sig på kvällen och sa att han har bakterier i magen/urinen, så jag fick ut ännu ett recept, fast denna gång på Vetrimoxin som min katt ska få 2 gånger om dagen i 5 dagar. På receptet står det mot urinvägsinfektion.
I går (torsdags) hade han fått Metacam i 5 dagar.
Nu på söndag har han fått Vetrimoxin i 5 dagar.
Nästan alla dagar han har kissat, så har han morrat/skrikit/fräst. Jag tycker inte han är sig själv. Alltså han är precis som vanligt, men han är lat/slö. Vill helst bara gå och lägga sig hela tiden och tvätta sig.
För någon timme sen var han på lådan och gjorde nummer 2. Då får jag se att det är en mask runt ena korven. Ganska lång mask.
Lite tillägg:
Han är innekatt. Har dock hund. Kan hunden dra med sig mask till katten?
Han vägen 7,1kg. Vetrinären trodde att det var därför han har fått problem med urinen. Ska börja med dietmat!
Direkt efter att jag såg masken, så avmaskade jag både han och hunden.
Men nu till mina frågor:
Kan en mask orsaka dessa problem? Har inte sett någon mask i rumpan eller har inte märkt att han har gått ner i vikt heller.
Hur länge tar det innan Vetrimoxin börjar verkar?
Kan det vara medicinerna som gör honom slö?
Vore väldigt tacksam för svar. Om han inte är piggare på måndag ska jag åka till vetrinären igen med honom. Vill bara att han ska bli pigg..
Han äter och dricker som vanligt. Inget blod i urinen
Kan inte så mkt om sånt här men gissar att både infektionen och att ha ont gör missen trött och medtagen. Masken lär inte ha orsakat urinvägsinfektionen/bakterierna.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad jag vet så orsakar inte mask urinvägsproblem. Det kan göra att katten blir svullen och uppblåst, magrar av och får dålig päls, men ofta märker man inte att katten har mask.
Hunden kan smitta katten med mask, dock tror jag inte det är så vanligt. Men dom säger ju att de flesta hundägarna har spår av spolmask i kroppen (men masken överlever inte i vår kropp), vi får i oss äggen via hundpussar och liknande. Så om katten och hunden pussas så finns den en risk att ägg överförs till katten om hunden har mask. Oftast smittas det via lådor (om man har fler katter) eller via mat/bytesdjur dom äter utomhus.
Att han är slö är helt i sin ordning. Kissen har ont och har en infektion i kroppen. Inte konstigt alls. Vetrimoxinet kan ta en stund på sig att verka, men du borde se en skillnad efter 5 dagar. Men det är viktigt att katten får hela kuren även om han verkar helt frisk.
Kollade ej veterinären efter kristaller i urinen?
Är katten tjock? då veterinären rekommenderar dietfoder? Min hane vägde ca7kg utan att vara tjock
Ang dietfoder tycker jag inte att du ska köpa ett dyrt torrfoder bara för att veterinären säger det. Det innehåller ofta massa spannmål, vilket gör att katten bara ökar mer i vikt. Blötmat som Mjau eller Bozita funkar oftast bättre, eller ett torrfoder med så lite torrfoder som möjligt. Katter är köttätare och ska därför äta kött, kolhydrater blir dom tjocka av. Vad äter han nu? Äter han torrfoder kan det hända att det är därför han har problem med urinstenar eller urininfektion, han har helt enkelt fått i sig för lite vatten (katter är gjorda för att få upp merparten av vätskan genom maten, och är därmed dåliga på att dricka)
Tänk på att om du byter foder, så ta det försiktigt. Många katter har känslig mage.
(Vet att du egentligen inte frågade om fodret, ville bara påpeka. Ber om ursäkt om du inte ville ha info om det)
Om mask eller mediciner vet jag dock inte så mycket om, men jag hoppas det går bra för din kisse!
//Jessie
Tack för eran svar! Han har varit på lådan och kissat idag och då sa han inget.hoppas att han är påväg att bli frisk. #4 jo, veterinären kollade om kristaller, men han hade som sagt bakterier i urinen. Och han sa även att jag skulle börja ge honom diet mat, men att det inte var akut just nu. Har köpt Bozita torrfoder till honom. Köpte något foder som skulle vara bra för överviktiga katter
#6 man var katten tjock då? känner du revbenen en aning eller inte alls?
Om veterinären rekommenderar bantning är det säkert adekvat. Vill tillägga att det visst går att banta en katt på diettorrfoder. Min katt gick ned 11 hg med väl avvägd mängd viktminskningsfoder.
Hörde härom dagen om en misse som gått ner från 11 kg till under 8 kg på blötmat. Men det är viktigt att banta missar långsamt, annars kan de bli sjuka av själva bantningen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7 nä,man känner inte revbenen så bra.. Någon som vet någon bra blötmat som är bra för överviktiga katter?
Hade själv en överviktig kille som jag bantade ner drygt 1 kg på Mjau blötmat. Olika dietfoder (torrfoder alltså) gjorde honom "galen av hunger" och matfixerad - men han gick inte ner i vikt. Med Mjau var det inga större problem att minska hans vikt, blötfoder ger stor volym i magsäcken redan när katten äter = bättre mättnadskänsla som jag uppfattat det.
Min katt hade diabetes och då valde jag först att ha blötmat och gick sen över på torrfoder som tidigare, men när jag fick se sockernivåerna som han hade i blodet trots diabetesfodret var det bara att byta till blötmat igen.
#10 Bra bantningsfoder är Mjau konserver, tetror med färs. Bozitas färs. Sen är det hur du än vänder och vrider på det bättre att banta med blötfoder än med torrfoder. Även det från veterinären. Tänk dig som det är med människor som bantar. Du går upp det dubbla när du börjar äta normalt. Därför är det bättre att banta ner katten med samma mat man sedan kan fortsätta att ge.
Finns uträkning på hur mycket katten ska ha för att gå ner i vikt. Någon kanske vet vart den finns?
Tack för alla tips! Ska fundera lite på vad han ska få. Oftast när han får blötmat, så äter han lite sen går han mest runt å "städar" vid maten. Men först ska han bli som frisk, sen börjar hans nya liv :)

Det är ändå positivt att han äter blötmat, även om han skrapar runt när han inte vill ha mer. Då kan du gott ge honom blötmat och vara envis, inte ge nåt annat, då kommer han äta bra av det med. Blötmat är oslagbart bra för urinvägarna eftersom den stora mängden vatten det innehåller spolar igenom urinvägana ofta. Du behöver heller inte ha viktminskningsblötmat för det bästa har du redan i mataffären, det helt vanliga blötfodret :)
#15 det låter bra det där med att blötmat är bra för urinvägarna. Någon som har någon erfarenhet om urinvägsinfektion? Hur länge brukar det tar innan det går över? Han har varit dålig över en vecka nu..
Blötmat är suveränt för till mesta tycker jag!. Skulle verkligen vilja att alla lärde sin kattungar att äta det för jag har inga tjocka katter o aldrig haft urinproblem, förstoppning mm. Allt detta beror bla på att jag alltid lägger i extra vatten i blötmaten så det sköljer/späder urinen, vätska blir man ej tjock av, o blöter upp tarminnehållet :)