Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1979 ggr
Skruttungen
4

HJÄLP! Id-Märkning!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas det vart i rätt ämne detta inlägg hamnade i.

Vi har precis skaffat oss en huskattunge. Våran egna lilla Luna.
Hon ska steriliseras/kastreras när åldern är inne, men vet inte vilket som är bäst, men då tänkte vi id-märka henne med. Men för flera år sen när min nu avlidna katt skulle id-märkas så fick jag höra av veterinär att man sätter inte chip i huskatter utan i raskatter. 🤔
 Jag tyckte detta var konstigt med hon tatuerades iaf.

Men nu med denna donna så funderade jag på att de kan väl inte neka mig att sätta in ett chip istället? Det är jag som betalar för kalaset och det är min katt. Funkar det verkligen så att de kan neka mig? 🤔
För tatueringar bli ju otydliga med tiden och då är jag rädd för om hon skulle lyckas rymma eller vad nu som kan ske så hon kommer ut o försvinner så kanske man inte ser vad det står på tatueringen men chipet försvinner ju inte så därför vill jag hellre sätta in det.

Bara en fråga till! (:

Vi ska försäkra henne på Agria, men där ska man fylla i om vilken färg hon har, och jag har svårt med det och vet inte om man kan kalla henne för sköldpadda.. Lägger upp en bild och ber om er hjälp.

Tack på förhand!

Skruttungen
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild på våran skönhet Luna! 😃

[Mustangcab]
8

Chipmärk henne då ni vaccinerar henne. Märk henne i örat då ni kastrerar henne på så sätt så syns det är att hon är id-märkt även om det inte går att läsa men har chipet som är läsbart. Så har jag gjort både med raskatter och huskatter.

Skruttungen
0

#2 tack för tipset (: Så långt tänkte inte jag. ;P

OberonsMatte
4

Hon är svartsköldpaddtigré vad jag kan se. Är det vitt på tassarna är hon svartsköldpaddtigré och vit.

Sajtvärd Katter iFokus

Skruttungen
0

#4 ooh tack för hjälpen. Hon är beige på två av tassarna (:

Imasy
3

Att bara raskatter märks med chip var då det konstigaste jag hört :)

Fördelen med chip är ju att den inte blir svår att utläsa som en tatuering kan bli.

Ska katten vara ute eller innekatt?

Jag hade nog föredragit chip. Upplever det som att folk är mer medvetna idag om att katter även kan vara chippade.

Kaiia
3

Fördelen med tatuering är ju att det syns. Det är bra med speciellt huskatter, då folk oftast inte bryr sig om att leta så värst mycket efter sånas ägare. Raskatter som ser coola ut kanske man tar till veterinär för att kolla ett chip.

Men du kan ju med fördel göra både och ^^

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[Mustangcab]
3

Och en del raskatter ser ut som huskatter så därför är det bra både med  tatuering och chip. Chipen kan också försvinna.

Imasy
0

Hur menar du att de skulle försvinna, chipen menar du?

Skruttungen
1

#6 jaa, jag tyckte med det var väldigt konstigt nu i efterhand. /:

Jaa, det är det jag är rädd för att tatueringen till slut bli oläslig.

Hon ska vara innekatt, för vi bor på tredje våningen så hon kan inte ta sig in när hon vill heller. Men NÄR vi flyttar till hus så bygger vi en stoor utebur istället (:

#7 Ja, det är sant, men hon kommer få ha ett halsband med på sig när den passar henne, på den hänger den redan en namntub med vårat nummer och adress. (: Men hon ska även Id-märkas.

#8 Det är väl det som är lite meningen med chip, att den inte ska kunna försvinna? S: Har aldrig hört talas om det iaf..

Vixxen
1

Säger samma sak som #4 om Lunas färg Svartsköldpaddstigré, f 23 i EMS-kod. Och om hon har någon liten vitfläck någonstans så är hon Svartsköldpaddstigre med vitt, f 09 23 som EMS.

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm

Glöm inte bort att registrera katten i SVERAKs ID-register. Det kostar inget! http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm

Skruttungen
0

#11 hon har en vit "haklapp" blir det då den sist nämnda färgen? :O

Vixxen
0

# 12 Visa en bild på "haklappen"! Ibland är det svårt att avgöra om det är vitt eller om det är en del av paddfärgen så att säga!

Är det verkligen vitt så är det den sista färgen som gäller!

[Mustangcab]
2

# o9 En person som har en raskatt var hos veterinären och kollade katten och när de skulle kontrollera chippet så fanns det där inte. Inte någonstans på hela katten. Detta var en katt som var uppfödd av denna person så hen visste att den var chippad och katten var ett år gammal.

Annars så känner jag till fall där det gått ned i någon av framtassarna.

OberonsMatte
0

#12 Visa gärna bild på haklappen. En katt som är mönstrad är alltid lite vit runt munnen nämligen, men det hör till mönstret och räknas inte som vitfläck.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

#14 Det kanske hände samma sak med den katten som med min Moltas. Några dagar efter att alla kattungar i kullen chippats upptäckte uppfödaren av ren slump ett chip - på golvet! Det var Moltas chip visade det sig…

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

# 16 Nejdå uppfödaren har inte hittat något chip hemma utan denne rutinkontrollerade katten vid en vaccination då den var 1 år.

OberonsMatte
1

#17 Ja, jag förstår, men menade att Moltas chip åkte ut igen på något sätt när han var nyvaccinerad. Att uppfödraren råkade få syn på ett sådant litet chip på golvet utan att ens leta efter det var rena turen.

Veterinären trodde att Moltas mamma kanske hade tvättat honom så mycket att chipet åkte ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellenfyrkant
0

Vad kostar det att chippa och tatuera? :)

Mvh Ellenfyrkant

Eywa
1

Att dubbelmärka är aldrig fel! Kattungen bör ju vaccineras så snart som möjligt, då kan ni samtidigt chippa henne. Men för att tatueras måste hon sövas och då är det smart att göra det i samband med kastreringen.

Bara en liten välmenad varning. Agria har blivit rätt kända för att hitta "kryphål" för att slippa betala ut pengar till sina kunder. Känner till flera som har fått stå för hela kalaset själva då deras djur har blivit sjukt/skadat trots att de har haft djuret försäkrat hela dess liv.

Sök runt lite och jämför olika bolag. Det finns även flera trådar här inne på iFokus om ämnet försäkringsbolag om du vill söka.

OberonsMatte
4

#20 Kryphål i form av restriktioner och undantag har alla försäkringsbolag. Att det mest talas och skrivs om Agria beror på att de står för närmare 60% av alla djurförsäkringar.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
1

# 21 Helt riktigt!

# 19 Att öronmärka en katt i samband med en kastrering brukar kosta kring en 50-lapp.

Ellenfyrkant
0

Vad handlar det om för kryphål i samband med märkning?

Mvh Ellenfyrkant

[Mustangcab]
0

Inga kryphål när det gäller märkning av katterna😂. Det är när det gäller försäkringen som bolagen ibland kan komma med kryphål.

Oliviahack
0

Chip är det bästa, men det dyraste också. Det allra bästa är om katten både har tatuering och chip. Det är det värt.