Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5752 ggr
smilax
0

Förstoppad katt

Stackars Frasse är just nu hos veterinären som fått söva honom för att försöka massera ut allt bajs som stoppat upp i tjocktarmen på honom. Vi försökte hela dagen hos veterinären igår med Microlax och vattenlavemang men han fick inte ut något trots att han krystade och krystade så han var helt slut. Veterinären ringde nyss och sa att de inte fått ut allt bajs i tarmen så vi ska tillbaka på måndag för en ny röntgen för att se om han fått ut det själv annars blir det i värsta fall operation där de öppnar honom och masserar ut allt ur tarmen. Det satt fast så mycket bajs i tarmen att det såg hemskt ut på röntgenbilderna.

Frasse har haft problem med sin mage till och från under något år och fått parafinolja ibland och medicin som stimulerat tarmrörelserna men tydligen har det inte räckt.

Nu kommer han få parafinolja ofta och Lactulos, som är fibrer som ska göra avföringen mjukare, varje dag. Men jag funderar på vilken mat jag ska ge honom. Just nu äter alla katterna Purina Pro Plan Delicate och Porta 21 samt Mjau mjukmat. Frasse är ingen mjukmatsälskare tyvärr. Han slickar bara av såsen och de andra äter resten. Han gillar bäst Delicate. Porta 21 rör han inte och det kanske inte gör så mycket just nu för han behöver nog ett mer fiberhaltigt foder. Någon som har förslag på ett bra torrfoder med hög fiberhalt som kan hjälpa hans mage framöver?

Jag har sett att Royal Canin och Hills har veterinärfoder för tröga magar men de kostar 600 kr för 5 kg och det blir ohållbart i längden känns det som. Finns det något vanligt torrfoder som skulle kunna fungera?

sagan
2

Jag skulle slopa torrfodret helt och ge bara blötfoder. Vatten är en bra hjälp för hårda magar. Fibrer är inget en katt bör äta då det bara ger bukfylla. En katt är skapt att äta rått kött. Torrfoder är inget naturligt och brukar för det mest bara ge olika besvär för katterna.

smilax
0

Nu är han en katt som inte uppskattar blötmat så det är svårt att få honom att äta det. Fibrer kommer han behöva för att få hans tarm att fungera då den inte fungerar normalt längre det är därför jag behöver få tag i ett fiberrikt foder.

sagan
1

Äter han inte blötfoder är det inte mycket du kan göra på den fronten. Tror du att han skulle äta uppblött torrfoder då?

smilax
0

Kanske men han gillar det knapriga tror jag. Då är frågan om vilket foder. Har fått tips om att kanske Royal Canin Intense hairball kan vara något eftersom det innehåller mycket fibrer. Vet att Royal Canin inte är det bästa men om det fungerar så är det ju jättebra.

Ellenor123
0

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

smilax
1

Nu är han hemma från veterinären igen. Vi ska tillbaka på tisdag om inget händer innan dess. Vi hoppas att magen kommer igång så han får ut det som är kvar i tarmen annars kan det bli operation på tisdag. Nu ska han äta Hills i/d fram tills vi ska tillbaka samt få Lactulos varje dag. Håller tummarna att han mår bättre här i helgen nu.

sagan
2

#4 Du kan smula sönder torrfoder och strössla över blötmaten. Det är ibland bara lukten och inte konsistensen. Du kanske kan lura honom att få i sig blött på så sätt. Prova, det har ännu ingen dött av 😉

Vilket foder? Det som innehåller minst spannmål är mitt råd. Så titta på förpackningen. Tyvärr innehåller de fiberfyllda alldeles för mycket spannmål. Vilket en katts kroppe inte är skapt att ta hand om.

jenny.wikman
0

skulle ge foder utan spannmål tex orijen eller acana, krya på sig lilleman.

spannmål ska ju katter igentligen inte äta så mycket av men många foder har det som utfyllnad.

En vattenfontän oxå som stimulerar drickandet

www.zooplus.se

OberonsMatte
1

#8 På vilket sätt skulle Orijen eller Acana underlätta för en katt som lider av återkommande förstoppning och hård avföring? Den här kattens mage verkar ju behöva fibrer för att fungera normalt.

Sajtvärd Katter iFokus

jenny.wikman
2

fel typ av fibrer kan vara stoppande och om du läser så innerhåller fodren bakteriekultur, fos  och psyllium bla som är fiber som hjälper tarmarna. Alla fibrer är inte bra. Rätt typ är viktigt. sedan ev Bozita blötmat som innerhåller spc.

annzoo
0

jag hade nog testa linfröolja istället för parafinolja då linfröoljan smörjer tarmarna och avföringen kommer lättare ut. Det för inte parafinoljan.

TIMMY
1

hoppas det löser sig. kan det inte vara så att tarmfloran är störd och att de vore bättre att börja där än att börja med massa fibrer? Låter som om det handlar om människor på ålderdomshem när man börjar prata fibrer och laktulos. haha

Är det inte så att paraffinolja används just för att det inte tas upp av kroppen och därmed följer hela tarmsystemet ut?

lycka till!

smilax
0

Idag mår Frasse lite bätrre :-). Han har ätit Hills i/d som blöt och torrfoder över helgen och fått Laktulos. Idag fick han ut lite på lådan också :-). Håller tummarna för att den värsta klumpen i magen lossnar nu så han slipper operation.

Parafinolja ska inte tas upp av kroppen, det är meningen att det ska följa med avföringen ut. Men tydligen är det inte bra att ta det i längden.  Jag har skickat efter husk också så när jag får klartecken av veterinären att han kan äta annat foder får han nog börja med RC intense hairball och blötmat med husk. Allt för att få magen att fungera på den stackaren.

Håll tummarna för honom nu imorgon att röntgen visat att det värsta lossnat så han slipper operation.

jenny.wikman
0

Kom ihåg att när man går från laxering till husk så måste laxeringen succesivt gradvist fösas ut så du inte slutar tvärt med det för då kan en propp i tarmen uppstå, lika så för vuxna människor.

Sarah-S
2

Jag skulle verkligen lägga ner all energi på att övertyga katten att äta blötmat.
Husk, fibrer, lactulose, parafinolja mm är ju bara sätt att lösa problemet när det redan finns…

Bättre att förebygga istället - blötmat!

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

jenny.wikman
0

Läs detta och testa pumpapure :-) applaws har sedan mjukmat med kyckling och pumpa som jag själv beställt nyss katterna älskar det, dyrt men storpack finns på www.zooplus.se

http://husdjurvard.bunswe.com/pumpa-ett-naturligt-botemedel-mot-forstoppning-och-diarre-hos-katter-och-hundar.html

Uppkatten
0

Laktulos och psylliumfrö rekommenderade min veterinär vid förstoppning för ett par år sedan. Psylliumfröna vill jag minnas att jag fick blötlägga först och sedan blanda i blötmaten. Psylliumfrö finns också i flera olika torrfoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

smilax
0

Tack för alla tankar och tips!

Frasse mår bättre nu. Efter att han blev sövd och de tryckte ut så mycket de kunde ur tarmen så fick han Laktulos och paraffinolja över helgen och då kom resten ut. Nu får han äta Hills i/d både som blöt och torrfoder en månad. Jag blandar i lite husk i blötfodret och lägger i lite torrisar så är han nöjd. Lite Laktulos får han varje dag också. Om en månad ska vi på återbesök hos veterinären och se hur det gått med magen. Då vill han att Frasse ska börja med bantningsfoder ett tag för att komma ner i vikt. Övervikten är ju inte bra för honom heller för han blir ju mer orörlig och eftersom han ändå är en lat katt😃gör det ju inte saken bättre. Tydligen har Hills kommit ut med ett nytt foder för bantning som finns hos veterinären. Eller om det strax skulle komma ut. Som både ska mätta och smaka bra fast de går ner i vikt. Får väl prova ett tag innan jag senare går över på något bra vanligt foder för honom som han kan fortsätta med framöver både för att hålla vikten och se till att magen fungerar, det senare är allra viktigast tycker jag.

Just nu får de andra katterna sitt torrfoder på diskbänken där inte Frasse kommer upp och de serveras bara blötmat till alla på golvet. Tyvärr är de lite kinkiga mina katter och är inte alltid så förtjusta i Mjau blötmat. Bozita går inte hem hos dem alls. Men jag vill inte chansa just nu och ge något annat eftersom jag inte vill ställa till Frasses mage. Frasse slickar mest av lite av såsen eller gelen på Mjau så han håller sig faktiskt mest till sin dietmat. De andra äter gärna blötmaten när den stått framme en halv dag och är jätteäcklig, stax innan jag tänkt slänga den. Men inte sjutton är de dåliga i magen för det. Katter är konstiga ibland🤔

NiallsFucker
0

Det har kanske inte är till så stor hjälp just nu, men om du nån gång skulle vilja försöka med mjukmat med tex sås eller gele, kan du alltid mosa de stora bitarna med tex en gaffel. Blanda med såsen, så slickar han i sig allt. Så gör jag med min kattunge. Han har inte speciellt stor mun han. :) kul att han mår bra förresten. lycka till! (:

jenny.wikman
1

Hills innerhåller väl spannmål? Veterinärer har väl de som kunder och rekommenderar inte andra märken. Ta upp frågan med vet för katter kan inte spjälka fel typ av kolhydrater bra. Spannmålsfritt tror jag är bra för att minska kravet på magen och applaws kyckling med pumpa.

Krya på sig!!!!