Utebur?
Hej!
Jag tänkte höra om ni har några tips på en utebur till katter, typ som en rastgård? Har ni några tips på hur och om man skulle kunna göra en ihopfällbar utebur? Så man kan flytta på den enkelt och ta den med sig?
Mvh Linn
Hur stor utebur är det du har tänkt dig? Finns att köpa valp/kattunge-hagar som brukar vara ihopfällbara på det flesta djuraffärer. Dessa brukar dock inte vara så jättestora eller höga. Det beror nog lite på pris och så.

Tänk på att man inte får ha katter i bur annat än när man transporterar dem.
Stolt ägare till tre La permer
1# jag vet inte hur stor jag vill ha riktigt. Men de ska ju inte kunna ta sig ut ur den på höjden. Jag tänkte mig något i stil med en rastgård för hundar, fast ihopfällbar. Funderade lite på om man kunde göra en bur med någon form av nät med träram och sätta gångjärn mellan så man kan fälla ihop den. Men jag vet inte om det skulle fungera i praktiken, det kanske skulle bli för bökigt att få den med sig ändå..
#2 Jag vet att man inte får ha katter i bur, jag menade mer när jag skrev "utebur till katter, typ som en rastgård" att det skulle vara just som en rastgård, lite större med höga väggar.
Mvh Linn
#2 Hur kommer det sig att man inte får ha katter i bur? Och hur stor är då en bur? Och en ordentlig hundgård, kan man väl använda som kattgård, om man har så katten kan ta sig in i huset igen? Finns det några regler som säger hur länge man max får ha katterna i bur?
Ursäkta frågorna, men blev så nyfiken! 😊
#3 Hur har du tänkt dig med rastgården, ska du kunna ha med dig den när du reser? Typ till stugan så katterna/katten kan få gå ute lite?
Kompostgaller, buntband och pinnar är en enkel lösning som går att inhandla på plats. Även lättare att ta med sig än färdiga ramar för hundgård eller som du gjort själv i rätt höjd som du vill ha.
Jag såg nånstans nån som hade gjort om ett partytält till portabel kattgård.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Här kan man läsa om hur stora rastgårdarna måste vara.
"Rastgårdar samt andra utrymmen där katterna ständigt lever ska vara minst 6 kvadratmeter."
Är inte riktigt med på om ALLA rastgårdar måste vara minst 6 kvadratmeter, eller om det enbart gäller ifall katterna främst bor i rastgården?
"Boxar för katter vid kattpensionat, avelsbox för katthona med ungar och annan tillfällig förvaring ska ha en yta på minst 1,5 kvadratmeter."
"tillfällig förvaring"… Jag tolkar det som att om man har en tillfällig inhägnad t.ex. utomhus, för nåra timmar om dagen, så gäller det som står för boxarna? För det bara är tillfälligt.

ja jag tolkar det som att man får använda box storleken.Men då ska de hålla måtten på både höjd
,bredd och djup.
Tanken var att kunna ha den med sig när man reser men det skulle nog inte fungera. Jag skulle vilja ha med mig katterna ut i stugan när jag åker dit men eftersom det är innekatter så vill jag inte att de ska gå ut lösa hur som helst. Det är väldigt mycket orm där ute. Jag tänkte att man kanske kunde göra någon rastgård av nått slag som man kan ha framför dörren till stugan så de kan gå in och ut som de vill och man kan ha dörren öppen utan att de försvinner liksom. Utanför dörren har vi en altan som är ganska stor. Där hade jag tänkt att det kunde stå en rastgård. Annars är det mest berg och där är det svårt att ställa något eftersom det inte är platta berg. Det bästa hade nog varit om jag kunde ha katterna i ett annat hus där ute. Men där brukar min faster som är allergisk bo så det skulle nog inte vara snällt mot henne. Men där hade det varit enklare eftersom det är en altan/veranda eller vad man säger, med tak och väggar på två sidor. Där hade man bara kunnat näta in lite snyggt så hade det varit klart.
Men iaf så hade jag tänkt mig något rätt högt, så dom inte bara kan hoppa ut. Jag har sett att endel byggt med träramar och rådjursnät till sina rastgårdar. Men de rastgårdarna är fasta och kan nog inte flyttas på. Sen tänkte jag att man kanske kan ha gångjärn mellan delarna så man kan vika ihop väggarna och flytta på dom.
Man kanske måste ha någon form av tak ändå, så katterna inte klättrar ut?
Vad tror ni, skulle det kunna gå att fixa nått?
Mvh Linn
#11 Ja men vad smart, så kan man ju göra! :)
Mvh Linn
#10 Har du googlat "rastgård" ? Det fanns mycket inspiration att hitta :)
#7 Okej vad bra! Då vet jag det oxå! :P