Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1394 ggr
brawina
0

Löper

Min hon katt löper och nu undrar jag om dom kan strittla kiss när dom löper?

MonicaLagerquist
0

Ja det är tyvärr inte helt ovanligt.

Stolt ägare till tre La permer

brawina
0

ok tack för svar. :) Har inte varit med om det förut så blev lite fundersam.

Kaiia
3

Kanske dags att kastrera? ^^

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

brawina
0

Absolut har tänkt på det men jag tänkte ta en kull ungar först men jag hoppar nog det. Så därför jag inte kastrerat ännu

Kaiia
1

#4 Tänk på att testa katten noga innan du tar ungar!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

annzoo
1

oja… helst i sängar och soffor :P En hona hos mig blev kastrat då hon kissade i sängen med mig under täcket

[Mustangcab]
3

Är det en huskatt du har så skulle jag tänka mig för innan jag tog en kull med ungar. Det finns 100.000 hemlösa huskatter här i landet det behövs inte fler.

brawina
0

Ni behöver inte oroa er jag vet vad jag gör och har allaredan köpare till kattungarna och jag vet vart dom hamnar. :)

brawina
0

#6 peppar peppar inte i sängen ännu men man vet ju inte vad som kommer nästa gång :)

[Mustangcab]
7

# 9 Så säger alla som vill ta en kull på sin lilla söta huskatt.😕

annzoo
5

#8 de argumentet är tyvärr vanligt att höra från både de som vill ta en huskatt/blandraskull sedan blir de lika förvånad när alla bekanta/kompisar har hittat en annan kattunge då kullen är född.

Rumblebee
13

Till att börja med: Inlägget är aningen långt, men är skrivet i all välmening och inte tänkt att på något sätt klanka ned på någon. Det är skrivet av en person som bryr sig om katter, och vill det bästa för dom, inte bara en enskilld individ, utan alla.

Innan man verkligen gör slag i att verkligen ta ungar på en hona så är det en hel del saker att tänka på innan. Främst varför.
Varför vill man egentligen att ens hona ska få ungar? Behövs det verkligen? Ens honkatt kanske är jättefin och charmig (det tycker väl alla om sina katter?), men tänk på att ungarna inte alls behöver bli som henne, de kan bli som hanen.
Hittar man en hane som är liknande sin hona, så måste man även tänka på att båda föräldrarna ska hälsotestas (riktiga tester och inte 'kläm å känn'') innan. Ska man själv bekosta det för både hona och hane, eller ställer hanens ägare upp att betala för sin katt?. För hur kul vore det om ungarna dog pga blodgruppskrock, eller att de föds med något ärftligt fel? 
Är kattern försäkrad eller inte? I vilket fall, har man råd att betala eventuellt kejsarsnitt? För även om kissen är försäkrad så täcker ju inte försäkringen allt.
Samt en annan viktig sak, som verkligen bör göras för att bryta cirkeln,; Kastrering av kattungarna, så att inte dom får ungar, varav de ungarna får egna ungar.
Det är lätt att den som sitter med kattungar säger ''men jag har bra hem till alla, de kommer få omvårdnad och kärlek''. Men någonstans så brister det, och katten förblir okastrerad, kanske eventuellt lyckas rymma och bli dräktig för att p-piller inte fungerar så som många tror. Och istället för att den katten blir kastrerad och samtidigt får eventuella foster aborterade, så låter den familjen honan föda ungarna och placerar ut dom i hem som kontakten bryts med.

Ett blir fyra, fyra blir åtta, åtta blir sexton och så vidare. Om det verkligen finns så många bra och seriösa hem som huskattsuppfödare påstår finnas, be dessa hem ta hand om en eller flera hemlösa katter.
För om alla dessa bra hem man läser om finns, så skulle det inte finnas sådana mängder av hemlösa katter.
Det finns i alla olika åldrar, och visst, de kan vara skygga, men sådant går att få bort, och då kan man ju se tillbaka och jämföra sin katt med hur den var i början och vilka framsteg man gjort tillsammans.

Om det redan existerar en massa uhskatter som är i behov av hem, varför sätta fler huskatter till världen? Katter som kommer att konkurrera om de hemmen.

brawina
0

Jag vet i alla fall ändå vad jag gör sen får ni alla tro vad ni vill. Jag bryr mej rent ut sagt inte för det va inte vad detta handlade om från början

[Mustangcab]
2

# 13 Ifall du inte bryr dig varför skaffar du då katt?🤔

[silkesnosen]
2

#14 nu tror jag att du missuppfattade med vilje. Hon ville ha svar på en specifik fråga och inte en moralpredikan. Vi får alla tycka vad vi vill, men ibland får man ju låta bli att komplicera en fråga.

[Mustangcab]
0

# 15 Det är upp till mig att uppfatta saker precis som jag vill. Har hen något att säga så får hen göra det.

brawina
0

#16 Jag sa att jag bryr mej inte om vad du tycker. Men jag bryr mej om katten. Sluta kommentera saker du inte har någon aning om

brawina
0

#15 Precis. :)

[Mustangcab]
1

# 127 Men du bryr dig inte om att det redan finns 100.000 hemlösa katter. Jag förstår precis vad du menar.

brawina
0

jo jag bryr mej för jag har fixat bra hem och dom kommer till folk jag känner som dessutom tar väl hand om sina katter och vi har även skrivit kontrakt allaredan. Du känner inte mej så du har inte en endaste aning om hur mycket jag bryr mej så bara sluta kommentera.

Nerdysiamese
8

#20 hur ansvarsfull du än är så kan det alltid brista någonstans för ägarna, eller ungarna får ungar och det kanske brister någonstans för dom ungarnas ägare, annars så skulle det inte vara ett så stort problem, och framför allt växande problem, om alla som säger precis som du säger bara fick lyckliga slut.
i ett långsiktigt perspektiv så måste man ju sätta stop där det börjar och det börjar alltid men en kull katt ungar, inte mer än det som behövs, tyvärr =(

Medarbetare på Datorspel I Fokus

mitzerl
7

Bra att du har hem åt kattungarna, vi får hoppas att det är livslånga hem och att de inte får kattungar i sin tur också. Ett tips är att kastrera kattungarna innan leverans, för att undvika att bidra till ännu fler hemlösa. 

Jag hoppas att du har tänkt långsiktigt också. Att kattungarna får ett hem vid 12 v. betyder ju tyvärr oftast inte att de har ett hem hela livet ut. Ofta händer det att folk tröttnar på katter och slänger ut dem eller tvingas lämna ifrån sig dem pga allergi eller andra skäl. Och vad händer med dina kattungar då? Jo, de kan bli hemlösa eller få plats på något överfullt katthem. Så på så vis bidrar man till hemlösa katt-problemet, utan att man kanske själv vet om det. 

Om dina kattungar själva får kattungar så mångmultipliceras  antalet katter samt risken för hemlösingar. Det är därför många är emot huskattsavel, trots att man hittar köpare. Det är därför det är en bra idé att kastrera kattungarna och alltså försöka hitta någon veterinär som kastrerar tidigt.

En bra sak att vara medveten om är också att hemgjorda avtal inte är så mycket värda. De funkar som riktlinje och man kan bara hoppas att köparen följer dem, men du kan ju inte typ polisanmäla köpa köparen om den inte följer ditt hemgjorda avtal. 

Lycka till iallafall!

brawina
0

#21 och 22. Som sagt jag känner fortfarande personerna i fråga och dom har måååånga års erfarenhet av katter och även uppfödning själva så jag tycker vi sätter stopp för denna tråd nu inget mer att diskutera.

[Mustangcab]
2

# 23 Det faktum at man känner någon gör inte att man kan lita på personen.  Folk kan faktikst förändras både till det bättre och till det sämre.

Clariiz
7

Eftersom du har hem åt alla ungar som kan födas antar jag att du har kontakt med minst 8 riktigt bra hem. Varför inte låta alla dem ta en katt från ett katthem och på så sätt rädda 16 katter från hemlöshet?

Istället för att låta dina ungar konkurrera ut dessa katthemskatter och på så vis istället bidra till att fler förblir hemlösa?

Ungar är underbara, men ibland tycker jag man får lägga sitt ego åt sidan och om det inte är möjligt, köp en fin avelskatt med stamtavla och bli medlem i Sverak.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Denna kommentar har tagits bort.
brawina
0

Vem vet om vi kanske är med i sverak alla redan?? som sagt ni vet inget

brawina
0

# 25 dom vill ha renrasiga katter inte katter från ett katthem sen vill dom dessutom ha kattungar.

[Mustangcab]
3

# 28 Om det är renrasiga katter så kan du väl fråga uppfödaren till din katt? Och dessutom bör man vara beredd på att katten kan börja strila när den löper. Lite kunskaper krävs fakistkst av en uppfödare.

OberonsMatte
4

#28 Varför vill de då inte köpa en registrerad kattunge med stamtavla från en registrerad uppfödare (som måste följa ett kattförbunds strikta regler när det gäller avel, uppfödning och omsorg kring avelsdjur och kullar)?

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
0

Inlägget låst på TS begäran.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer