Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 776 ggr
starfredberg
0

Fodervärd?

Har länge velat haft en Ragdoll/ helig birma. Men har ingen aning om hur dessa katter är i personlighet etc. utan har väl mest fastnat för deras underbara utseende (A) 

Jag vill inte skaffa en katt om jag inte vet att det blir bra så därför har jag funderat på det här med fodervärd? Vet att många uppfödare lånar ut katter de inte kan ha hemma på foder men hur fungerar det? 

Tacksam för svar :)

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

annzoo
0

En fodervärdskatt lånas ej ut utan man kan säga att fodervärden avbetalar katten efter de kullar som står i kontraktet. Sen övergår katten kastrerad (om inge annat avtalas) till fodervärden.

starfredberg
0

#1 Mjo har hört något om det men ingen har förklarat. Tack! :)

Silvestris
1

Fodervärden är som sagt tänkt att ge katten ett permanent hem. Katten lämnar ett antal kullar i uppfödarens namn och sedan skrivs den över på fodervärden. Det är alltså ingenting sådant du ska ge dig in på om du bara vill lära känna rasen. Då är det mycket bättre att du kontaktar uppfödare och frågar om du får komma och träffa katterna och få lära dig mer om rasen.

Jag har haft folk som hälsat på mig flera gånger bara för att få en uppfattning om rasen, en var tom. kattvakt en vecka. Det är ett mer kravlöst sätt att lära känna rasen utan att någon ska hamna i en jobbig situation med en katt som behöver omplaceras.

starfredberg
0

#3 Joo det är det jag verkligen hade tänkt göra, men har ett par vänner som har fått låna katter av uppfödarna under en period och sen fått en annan katt som fodervärdskatt