Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 5716 ggr
starfredberg
1

Sjukt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna katt fick flytta hem till oss i förrigår då vi hittade honom i detta skick. Är det såhär man gör mot stackars katter?

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

starfredberg
0

Han är tyvärr i väldigt dåligt skick och har sovit konstant de tre senaste dagarna är lika stor som en norsk skogskatt och väger inte ens 1kg. Har öronskabb som vi idag upptäckte har spridit sig som vi nu behandlar

OberonsMatte
0

Är han rakad eller vad har hänt? Vet ni inte vem som är hans ägare?

Sajtvärd Katter iFokus

starfredberg
2

Han har tappat päls. Nej han är varken chippad eller öronmärkt. Vi har sett honom stryka omkring ett tag och fick äntligen tag på honom då han försökte få tag på mat

Fridaaaa
1

Stackars katt :( Hoppas han blir bra snabbt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

starfredberg
0

Vi hoppas det han har blivit bättre under dessa tre dagar men idag såg vi att öronskabben har spridit sig tyvärr :(

Här är en bild som visar lite hur mager han är

OberonsMatte
1

#3 Men åh, stackarn…Gråter

Chansen är stor att han är på rymmen och har varit det ett tag, så efterlys ägaren genom att sätta upp lappar med bild i området och lägg in annons med bild på Blockets "Efterlysningar" och på närliggande katthems hemsidor.

Var i landet hittades han? Jag hjälper gärna till att leta bland efterlysningar på nätet.

Sajtvärd Katter iFokus

starfredberg
1

Han hittades utanför hälleforsnäs i södermanlands län jag har försökt leta lite bland annonser men hittar tyvärr ingen som saknar honom :(. Han har tyvärr strukit runt där otroligt länge men inte förrns nu har vi fått tag på honom då han var desperat efter mat

EddaM
16

Först JÄTTE BRA att ni har tagit in denna vackra katt i erat hem och behandlar honom. Han ser ut att vara ganska ung. Men han är ingen Norsk Skogkatt, inte ens stor som en. Jag föder själv upp denna rasen. Han är inte lik en, men han ÄR en vacker långhårig huskatt. Han ser ut att ha min favorit färg, Creme men han kan vara röd med men det är svårt att se när det fattas så mycket päls. Behandla mot pälslöss med, det ser nästan ut som om han har det. Han är en mycket vacker katt och jag ser fram emot att få se fler bilder på honom när han ätit upp sig och fått tillbaka sin päls. ♥♥♥♥♥♥ till er =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

starfredberg
1

Han är lika stor som en Norsk skogskatt ser inte ut som en däremot :) Han är någon blandning med en långhårig ras.

Hur behandlar man det? Vi har gett honom en frontline kur mot skabben då han är alldeles rödflammig i huden på vissa ställen men som vi är osäkra på om han bara hade rivit av sig tovor i pälsen.

Vi hoppas verkligen på att han ska återhämta sig han är hur trevlig som helst och hade precis börjat piggna till efter att ha sovit nonstop i tre dagar och bara vaknat för att äta och dricka

EddaM
2

Mina vuxna skogisar väger 4-5kg och är bra mycket större än honom i kroppen och det finns långhåriga huskatter naturligt här i vårat land, utan ras inblandning =)) Lika vackra för det!

Frontline tar löss och loppar så det är inga problem men med skabben så får ni nog åka till veterinären och få medel från dem. De kan hjälpa er att göra hans öron riktigt rena och fina med. De inne på hittekatter vet jag har en massa tips annars för vad man kan göra oxå =)

Som sagt, kanon o heder till er =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

starfredberg
0

Jo han ser mycket större ut än vad han är men som sagt väldigt utmärglad ;) Han är otroligt fin och hur trevlig som helst så han har ahft ett hem då han använde kattlådan från första dagen så usch för de människor som förmodligen slängt ut honom!

Vi fick det ordinerat av våran veterinär som är otroligt duktig på smådjur han sa att vi skulle börja med det och ifall det inte funka så skulle vi få ett annat medel :)

Vad ska man göra man kan ju inte lämna ett djur som uppenbarligen skulle ha dött inom en månad annars :/

OberonsMatte
3

#11 Jag tycker inte att man ska utgå ifrån att upphittade katter är utslängda eller hemlösa. Är han inte vettskrämd över att vistas inomhus i ett hem beror det på att han är van vid sådan miljö och människor. Att han varit hemifrån länge är uppenbart, men han kan mycket väl vara saknad av någon.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

Men huvva, stackars liten.

OberonsMatte
0

Kan ni förresten se (eller känna) om han är kastrerad eller inte? Och om det verkligen är en hane?

Sajtvärd Katter iFokus

AgnetaB
0

Jag vet inte men du kanske har kollat igenom olika sajter o eferlysningar på katthem med mera ifall katten kanske har en ägare .Han kan ju ha åkt med en bil mm o hamnat långt bort.

Kanske bra ni sätter ut annonser på Hittekatter ,katthem mm.

Ska kolla mitt katthem nu.

starfredberg
0

Gör så vi har kollat och försökt letat men inte hittat någon tyvärr men vi uppskattar all hjälp att hålla utkik efter ev ägare :-)

starfredberg
0

Han är en okastrerad hane så han kan ju ha vandrat iväg men då tycker man väl att folk skulle sakna katten, han har gått där i nästan ett år och vi fick inte tag på honom förrns nu tyvärr. Har knackat dörr i området sen innan och inte hittat ägaren. Vi vet också att granngården där har ingen koll på sina katter och har oönskade kullar hela tiden och säljer katter hur som helst. så han kan ju ha försökt vandra hem igen från sitt nya hem eller något sånt.

starfredberg
6

Jag kan ju tillägga att vi inte bara tar en katt sådär utan vi har sett honom ett bra tag och hållit utkik efter en ägare. Han försvann ett tag så vi trodde han hittat hem men så hittade vi honom i det här skicket häromdan. Vi kunde ju inte precis lämna honom? Vi pratade med katthemmet i både flen och Eskilstuna där vi bor och de hade inte fått in något omhonom och de ville inte ta emot honom heller (!?) så han fick följa med hem för rehabiliitering

AgnetaB
0

Finns ju livbojen också i Eskilstuna(verkar bra då jag haft kontakt) o ett till ställe men vet ej namnet.

Skönt ni kunde ta honom iaf.

OberonsMatte
6

#18 Ni ska ha många rosor som tog er an honom!

Till katthemmens "försvar" så vet jag att de är överbelastade och drunknar i upphittade och/eller övergivna katter som alla är i stort behov av omhändertagande. En del är dräktiga trots att de bara är kattungar själva och alla fall är akuta. Ofta finns det lång kö av katter som behöver tas in. Har upphittaren möjlighet att husera katten själv tills katten är redo att omplaceras eller det möjligen blir en plats ledig på katthemmet är det oftast den bästa lösningen.

Sajtvärd Katter iFokus

starfredberg
0

Jo jag gillar katthemmet i Eskilstuna har hjälpt till där och de hade inte plats tyvärr, de i flen sa ungefär att det bara var att avliva katten.

Magic Nicki
1

Han är så fin trots att han är bara ben o skinn o har tappat pälsen. Tänk vad fin han blir när han återhämtat sig. Ge honom blötmat, t ex mjau som många som verkar duktiga på kattmat säger är jätte bra. Det är nyttigt o innehåller vätska också. Så bra att ni tar hand om honom! Tänker ni behålla honom?

starfredberg
4

Han får Royal canins kattunge mat som är väldigt skonsamt mot magen :-) om vi inte hittar ägaren och det funkar med våra katter och hundar så behåller vi honom annars ska vi försöka hitta ett hem :-)

Gipzy
1

Men lille vännen…Gråter Vad söt han är! Vad fint att ni tog er an honom, hoppas av hela mitt hjärta att han återhämtar sej!

Imasy
0

Kan katten vara vilse/ha rymt?

AgnetaB
0

Nyfiken i vilket område han hittats/befunnits sig i Eskilstuna?

Rafflan
3

Som tidigare skrev, anta inte att den är utkastad!

Anmäl den som upphittad till polisen. Sätt lapp i mat affären och gärna göra inlägg på hittkatter, katthem mfl.

Och ge det tid. Ibland är dem utslängda eller så bryr sig inte ägaren att leta, men i många fall finns det en orolig ägare som saknar sin älskling.

starfredberg
0

Han har befunnit sig utanför hälleforsnäs sen förra sommaren. Min syster jobbar där men vi bor i Eskilstuna

AgnetaB
0

#28 ok . Jag bor i eskilstuna därför var jag nyfiken.

Mymlan
1

Väldigt fin katt hoppas han fungerar bra med era katter och hundar. Ge det tid så ska du se att det kommer att gå bra.. Ibland kan det ta lite tid innan de accepterar varandra helt..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

starfredberg
1

#29 Ja okej :) Då förstod jag varför du haft kontakt med Eskilstuna katthem. De hade tyvärr fullt nu så därför kunde de inte ta honom då han behövde sättas i karantän.

#30 Jo vi tänker ge det en chans om vi inte hittar ägaren, funkar det inte så får han stanna tills vi hittar en ny ägare :)

Magic Nicki
1

Hej! Jag blev nyficken på hur det går med lilla kissen. Har ni hittat hem, har han återhämtat sig etc.

Seglarina
1

Hittade just denna tråd.

En sån fin katt, önskar nästan att det var jag som hittat honom Skäms Röda katter står mitt hjärta extra nära.

Hur har han det nu?

starfredberg
2

Hej! Jodå han har börjat återhämta sig väger hela 1,5kg nu! Vi ska kastrera honom nu då vi tror att han klarar det. Har tyvärr hittat ägarna men de ville inte ha honom utan hade slängt ut honom.

Ska försöka ta en bild imorgon :)

Magic Nicki
7

#34 nää, fy! Vilken tur för honom att du dök upp i hans liv:)

Tilla_
6

#34 Men vilka idioter till tidigare ägare! Tur för lilla kissen att ni tar hand om honom! Oskyldig

Seglarina
4

SkrikandesFörstår inte hur okänsliga männiksor kan vara.

Magic Nicki
1

Åt upp sig o väger 1,5 kg, och är ändå nåt år? Stakaren, min 5 månaders kattunge väger mer än 2 kg.

ElinaPersson
1

#38 Håller med om att det låter väldigt lite och att det är synd. Min 14 veckors hane väger runt 2kg (vägde 1,8kg vid 12 veckor)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Linnea
3

#34 Har tidigare ägaren fått se blider på hur han såg ut när ni hittade honom?

Skynda långsamt så går det fortare.

starfredberg
0

Jo han var totalt utmärglad tyvärr :(

Nä de brydde sig helt enkelt inte de hade flera katter och hävdade bara att de hade för många och gjorde sig av med några stycken, så finns väl tyvärr fler därute…

Fridaaaa
5

#41 vilken djurplågare!

starfredberg
21

Han har fullt med kattungar springer omkring säkert en 20st på grund utav hans okastrerade katter, vi har anmält detta och hoppas att åtgärder sker snarast.

Fridaaaa
6

#43 Mycket bra att ni har anmält det.

LoAEmma
5

Ska bli kul att se en bild på missen nu när han mår lite bättre :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[SimonJennah]
1

(har inte läst hela tråden)

Man kan anmäla upphittade katter till polisen. Vi gjorde så, och efter ett tag utan någon hittad ägare fick vi överta rätten på vår upphittade kisse, som var i samma skick som din. Hon hade halsband, men inget namn eller nummer. Skönt att ni fick tag i den, och nu blir det ju bara bättre för den. Mycket fin :)

TerriZue
1

Vidrigt att man kan låta ett djur lida på det viset! En enorm eloge till dig som tagit hand om den stackaren. Han var verkligen underbart fin. :) (När jag säger att han är fin menar jag självklart inte att det är fint att han är utmärglad, men färgen var otrolig vacker och han var mycket söt).

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Mymlan
0

Vill se fler bilder på han

starfredberg
9

Här kommer en jämförelse bild med bild som jag tog idag. Han har börjat lägga på sig vikt men är fortfarande lite ihopsjunken runt höfterna. Pälsen har börjat kommit ut bra och han mår bättre och bättre :)

starfredberg
13

en till

vinteralvan
1

Åh, nu ser han mycket bättre ut. Tack och lov att han fick komma till er.

LoAEmma
1

Ja det gör han, jättefin kisse :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

AgnetaB
3

Gullesnuffen! vad roligt han verkar ta sig.

Valyria
3

Verkligen en jättefin katt! Älskar färgen då en av mina barndomskatter hade samma färg. Tur att det finns människor som er!

Otroligt att man bara kan bestäma sig för att man vill ha en katt mindre och kasta ut dem man inte vill ha kvar :-S

[helenal]
1

bra jobbat!!!! vad fina han är!!!

hur fick ni tag i ägaren?? vilken idiot:(:(:(

ska ni behålla honom?=)

Seglarina
1

Han är SÅÅ fin! Underbar katt.

Calico
1

Vilken idiot till ägare. Stor eloge till er som tog hand om honom. Väldigt fin färg på katten!

/Matilda

Magic Nicki
1

#50 han ser så stolt ut:) Har han gröna ögon? Vill ha en katt med gröna ögon! Har han fått något namn?

starfredberg
2

Han är otroligt fin och jätte trevlig! :)

#54 Jo det är rätt sjukt :S

#55 Jo vi ska försöka och se ifall han går ihop med våra egna katter annars ska vi försöka hitta en ny ägare åt honom :) Vi hittade ägaren då pappa var ute och åkte och så såg han en gård med massa katter så han stannade och pratade med dom och det visade sig vara därifrån han kom, en otroligt oseriös ägare som inte kastrerar sina katter så det var fullt med kattungar tyvärr :S Men som sagt anmälan har vi gjort.

#58 Jo lite grön aktiga :) Vi kallar honom Pysen.

Mymlan
1

#59 Det kan ta lite tid att få dem att bli sams så ge inte upp i första taget, gå inte emellan så länge det ej uppstår blodvite. De kan bli vänner på ngra dagar, andra kan det ta ngra veckor ngn månad..

starfredberg
1

#60 Jo vi ska kastrera honom :)

Mymlan
0

#61 Jag pratade ej om kastrera jag förutsatte att ni ska göra det och jag har följt tråden..

starfredberg
2

#62 menade att det blir nog lättare för dom att komma överens då :)

jbe
2

Hur går det för Pysen? Kommer han överens med era andra katter nu? Har du några nya bilder? Glad

starfredberg
23

Sen uppdatering men här kommer den iaf :) han kommer nu efter kastreringen överens med våra andra katter förutom lite småbråk då och då men inget allvarligt, han går numera under smeknamnet hängbuksvinet då han bara dagar efter sin kastrering la på sig massa vikt. Tyvärr så har han som vi befarat fått leverproblem men som inte är livshotande utan han är bara lite tröttare Bifogar en bild

Lily8223
4

Har inte följt tråden från början, men läst genom alla inlägg nu - vilken fantastisk kisse han har blivit, den sista bilden är ju helt fantastisk! :) Super bra jobbat ni! 🌺

[helenal]
3

65# oj vilken skillnad o han är otroligt fin

AgnetaB
4

Så fin han blivit med eran omvårdnad:)

Till katter med leverproblem ska man ge många små mål o finns speciellt torr o blötmatsfoder hos veterinären.Om ni inte redan visste det.

[Saga SilverTass]
2

Hur kan man bara slänga ut sina barn så?

Det gör ont i hjärtat att läsa😭

Vilken tur att ni hittade honom. 

Usch det finns så många konstiga o okänsliga människor.

Men nu tack vare er verkar han må bra o så fin han är.

🌺

starfredberg
2

#68 joo vi har pratat med veterinären och har skaffat maten :)

Jessicahagstrom94
4

Åh vad glad jag blir att det finns såna som ni, starfredberg!❤️

så fin han är, katten :)

Gatukorsning
1

På ett halvår så har han gått från benrangel till välmående!

Va fint att det finns människor som ni TS! Härligt att läsa om detta framsteg hos katten.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

AgnetaB
1

TS Nu kanske eran katts lever är påverkad pga svält men annars kan man ta ett blodprov o kolla sköldkörteln för om den ej är ok påverkas levern.Jag håller precis på med det därför informerar jag om det bara.

Calico
1

Vilken skillnad! Så underbart att han fick komma till er och få så mycket kärlek. 🌺

/Matilda

starfredberg
0

Tack så mycket alla :) Vi är bara glada att han återhämtat sig och mår bra. Tyvärr så är det ju det här med levern plus att han alltid kommer vara lite täppt i näsan tyvärr då han förmodligen haft sår etc. som inte läkt som det ska.

#73 det ska vi genast kolla upp tack :)

[helenal]
1

75# utan er hade han förmodligen inte klarat sig alls. Hur är han Mot er? Social,go etc och funkar han ihop med katten? Är han innekatt? Bara nyfiken därför dessa frågor:)

starfredberg
2

#76 han hade förmodligen dött i vinter tyvärr.

han är hur social och go som helst :) vi börjar fundera på om han tror att han är en hund, han följer gärna med ut på promenader kommer när man ropar och leker och busar hur mycket som helst. han funkar helt okej med våra andra katter de är lite misstänksamma mot honom eftersom han var rätt elak innan han blev kastrerad. Han får gå ut när han vill men väljer oftast att vara inne :)

[Thiah]
1

Vilken otroligt vacker kisse.  Och helt otroligt i min värld att han är så go efter allt han fått stå ut med. 

många ❤️till er för att ni tagit hem honom!

Seglarina
1

Han är så fin, och har en såm cool uppsyn, verkligen härlig. Det är svårt stt begripa att någon vill missa chansen att ha en sån fin personlighet i sin närhet, ni har tur!

starfredberg
1

Kan passa på att fråga er alla som verkar kunna lite mer om katter, vet ni om det finns något som kan hjälpa en katt tömma näsan? Han har enligt veterinär (när vi var där med honom) så har han förmodligen haft en luftvägs infektion som inte blivit behandlad. Han låter hela tiden när han andas och funderar på om någon har något knep? :) I övrigt så mår han bra då både njurar och lever verkar ha klarat sig hyffsat bra :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.