Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1556 ggr
Djurälskaren87
0

Kattvakt

Hej. Sa vara kattvakt i en vecka fr.o.m. Torsdag. Har aldrig träffat katten men ägaren har självklart berättat om henne. Tips på hur jag kan täcka soffan och stolarna med skinn på? Hon klöser tydligen på de hemma och dom har satt lakan på men sambon är orolig att hon klöser ändå och soffan är nyköpt så han säger att hon får vars i sovrummet isåfall när vi jobbar men känns så hemskt att ha henne där..visserligen har vi ett stort fönster med fönsterbrädan och hyfsat stort sovrum,känns ändå inte helt okej. Mina andra katter kläder ej på möblerna . Sedan sa dom att hon bars äter torrfoder och ingen blötmat,jag förklarade för henne att det är bättre med blötmat och gärna mjau men dom hade hört från en i zoo affären att de inte var bra på katter,suck.försökte prata med dom om de men då fick jag onda blicken av killen så jag avbröt för ville inte Hamna i diskussion..

Djurälskaren87
0

Sedan går hon ute på sommaren och går på p piller. Jag förklarade att de inte skyddar mot graviditet men hon vill ha en kull på henne och sen kastrera.obs ej huskattsavel! Tur min hane är kastrerad;)

Mona22
0

Är det bara för en vecka är det bättre att katten får bo hemma. Att flytta den är stressande, särskilt då du redan har egna katter.

Djurälskaren87
1

Finns ingen möjlighet till de tyvärr. Dom har ingen som kan passa den och vi bor i olika städer. Katten är van vid miljöpmbyten då dom är på landet med den på somrarna och just nu hos föräldrarna osv..så hon är van vid att resa.

Imasy
0

Jag skulle täcka över soffan med något tjockt, rejält, typ täcken. Att bara lägga över en filt eller dyl tränger klor igenom både vid klös och burnouts (jo, jag har haft skinnsoffa jag med :P)

Kanske inte så snyggt och roligt, men soffan överlever väl förhoppningsvis den veckan ;)

Thaeri
6

Då föreslår jag att kissen får ett eget rum eller avdelning (beroende på hur stort ni bor) hemma hos er om det är möjligt, och att katterna slipper träffa varandra.

Det allra bästa är också om du och din sambo delar på er, så att den ena är med ena katten och den andra med andra katten, och så byter ni efter ett tag så att det blir jämnt.

Och det är en bra idé att skaffa Feliway, det är feromoner som får katter att slappna av i stressade situationer. En dosa i rummet/avdelningen som hon är i och en dosa centralt placerat i den del som er egen katt är i borde bli bra.

Visst, det är dyrt, men det bör vara värt det. Och klösmöjligheter ska ju båda ha såklart.

Djurälskaren87
0

Hon är kattvan och inga problem för henne att träffa mina katter och vice versa de va inte de jag såg som ett problem eller frågan var;) Tack för tipset om täcke, de skall jag absolut göra.hennes matte var här igår och förklarade att bara man lägger över lakan så klöser hon inte,hon är tydligen förtjust just i soffkanterna..men sambon min är orolig då soffan är ny. Eftersom hon inte äter blötmat och mina endast gör de i princip så får jag skilja på maten så hon kan äta i ett avskilt rum.

sagan
1

Om det bara rör sig om en vecka är det bättre om du håller dem åtskilda! Finns ingen anledning att sätt ihop katter bara så där. Det är känsliga för förändringar.

Djurälskaren87
0

Bor inte så att jag kan ha dom åtskilda. Har en öppen tvåa med bara sovrummet med dörr. Men det löser sig på den fronten. Mina katter har inget emot nya besökare och hennes katt likaså

sagan
1

Då har du ju en dörr och kan hålla dem åtskilda 😉 Går även bra att sätta upp kompostgaller som tillfällig dörr. Ofta är det en stress i sig att lära känna nya katter och tar ibland upp till två veckor. Därför är det onödigt att sätta ihop katter om det bara rör sig om en vecka och aldrig mer. Att era katter inte har något emot besökare behöver inte rimligtvis betyda att dem är ok med det om dem flyttas till ny miljö. Kan även vara så att just dessa katter inte fungerar ihop. Men har dem träffats innan och ni vet att det fungerar går det ju bra. Jag skulle inte chansa hur vänliga mina katter än var mot andra.

Lycka till!

Djurälskaren87
0

9# ok. Blir de problem har jag en dörr en kan vara i men skall nog inte vara de. Tråden kan nu låsas. Har fått svar på mina frågor

Djurälskaren87
0

Det blir nog inget då ägaren inte hört av sig något alls idag. Väldigt tråkigt då jag tog ledigt från jobbet idag för att välkomna katten.

Mona22
0

Väldigt dålig stil av ägaren! 😕 . visst kan saker hända men ett sms kan man väl skicka ?

Djurälskaren87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med men hon kom tjugo min innan jag skulle gå,ringde hon på dörren.

Djurälskaren87
0

Behöver hjälp med p piller! Såg att hon fick med sig de i väskan och hon ska ta en tablett en gång i veckan och en har hon fått,därför ska hon få en nästa vecka men lägger man de i maten då? Hon är dålig på att äta,äter torrfoder men inte rört de

Djurälskaren87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon verkar komma i ro iallafall :)

EvaSe
0

#14 Jag brukar lägga pillret de ska få i handen tillsammans med några godisbitar, tex RC Exigent. Har jag tur och de är på det humöret så äter de pillret "av bara farten". Annars kan man stoppa in det i lite leverpastej och hoppas att de äter det. Sista utvägen är att öppna kattens mun och stoppa in pillret och hålla i katten tills hon svalt det.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se