Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 814 ggr
Ellenfyrkant
0

Äter ej eukanuba

Min katt är den där som äter vad som bjuds i princip. Till och med Whiskas går ner med aptit. Men eukanuba Går inte! Jag förstod varför när jag städade lådan med kladdig avföring. Vill inte ha en diskusion om vilka foder som är bra och inte, för det vet jag redan. Är mer nyfiken på om någon annan haft problem med just Eubanubas kattfoder? Hade varit intressant att få reda på vad orsaken är.

Mvh Ellenfyrkant

[NinaCrown]
1

Min ena katts bajs började stinka s*tan av eukanuba, vart mycket bättre efter att vi bytte till applaws som båda katterna verkar må bättre av allmänt.

Var inte kul med hans stinkmage, hände till och med att vi fick gå ut ur lägenheten ibland då det luktade så hemskt 😮

Rafflan
0

Jag läste förut lite om foder och då var det många som hade fått problem med magen om katterna ätit foder som innehöll mycket kött :)

Mullemu
2

#2 Min katt äter bara kött och har aldrig problem med magen. 😉

Linnea
3

#2 Katter är ju gjorda för att äta kött, däremot har personerna i fråga kanske gett för mycket kött för snabbt = magen hann inte vänja sig.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lynx_
1

Håller med inlägg #4, det kan vara en av anledningarna till katten inte mådde så bra av eukanuba. Försök ge väldigt små portioner och se om det hjälper.

Rafflan
0

#3 ja när mina katter får rent kött har dem aldrig visat problem, men läst att många som gett torrfoder med mycket kött har fått problem, om det beror på fodret i sig (kött ska ju normalt inte vara torrt), att dem bytt foder för snabbt eller annan orsak det vet jag inte då ingen forskat i de ;)

Linnea
1

#6 Sen är ju processad mat aldrig som färsk..

Rafflan
0

#7 ja jag skrev ju det "kött ska ju normalt inte vara torrt"? :P

Linnea
1

#8 Torkat kött är också torrt men inte alls samma som processat kött.

Pixiepussel
3

Min personliga teori efter att ha kraschat kattens mage i byte från Royal Canin till Eukanuba är att katten har väldigt svårt att byta upp sig från mkt spannmål till mer kött. Lite som att människor som äter skräpmat får ont i magen av fibrer och bönor. Tror fortfarande att katten ska ha mycket kött men man måste verkligen smyga fram med bytet. Jag kör praktiskt taget en kula mer per dag nu för att inte råka ut för samma sak igen.