Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1053 ggr
-Cissi-
1

Bantnings problem

Skulle behöva lite hjälp med att banta min ena katt och få den andra att gå upp i vikt.

Hon som behöver banta heter SyBell och väger 3,6kg vill ha ner henne till ca 3kg. Problemet är den andra katten AnnaBell som är en Norsk Skogkatt och väger bara 3,4 (alltså mindre än SyBell även fast hon är större) skulle vilja att hon skulle väga ca 4kg.

Dom får fri tillgång på torrfoder ca2 dl Britt. Dom får blötmat tillsammans på kvällen och jag vet att AnnaBell äter dåligt av det (Jäkligt kräsen) och går undan direkt om SyBell vill äta ur hennes skål, så SyBell äter troligtvis mest. AnnaBell äter inte särskilt mycket heller utan slickar mest i sej såsen. Har provat att mosa maten tidigare och funderar på att testa det igen.

Misstänker att det inte skulle funka att stänga in AnnaBell så att hon kan äta upp allt sitt för om man stänger in henne en stund vill hon bara ut och struntar i maten eller om man försöker distrahera henne, utan hon står bara och ropar vid dörren.

Båda är kastrerade inne katter.

Kan nån hjälpa mej med mitt problem?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Kaiia
1

Du kanske inte ska ha fri tillgång till torrfodret, utan portionera ut det istället. Stäng in SyBell istället, så AnnaBell får lite lugn och ro.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

IceJossan
0

Håller med föregående talare, men vill tillägga att du kanske ska byta ut torrfodret nåt något bättre - lämpligtvis blötmat (Mjau, Bozita, Pussi, Whiskas, Icas portionspåsar… Inte "märkesblötmat").

-Cissi-
1

#1 Tror inte heller det skulle hjälpa om jag stängde in SyBell heller, när hon börjar ropa så ska AnnaBell komma och försöka släppa ut henne. 🤔Tycker ju inte att dom äter särskilt mycket ca 1dl var. Fast jag vet ju inte exakt hur mycket dom äter var..

#2 Dom får Whiskas blötmat i dags läget men tror inte att det skulle bli särskilt ekonomiskt bra för mej om dom bara åt blötmat.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

annzoo
1

Det jag funderar på är den katten du vill få upp i vikt verkligen är mager, dvs att du tex känner revbenen eller är den bara slank?

Den tjocka katten du vill banta är den verkligen tjock eller känner du revbenen på en normalhullig katt?

Vissa kan tycka sina katter borde väga mer än va de gör då rasstandarden (om man har en raskatt) säger att den ska väga X mycket. Alla katter är individer och även syskon kan skilja sig som natt och dag i kroppsbyggnad och utseende.

-Cissi-
1

AnnaBell behöver gå upp i vikt jag har alltid haft problem med det sen jag köpte henne för 2 år sen revbenen känner man inte så bra längre men man känner fortfarande ryggkotorna för mycket tycker jag, och så tycker jag att hon är lite för slank. Är planerat att ställa ut henne i augusti så får se om domarna tycker hon är för smal eller inte, men det är hon enligt min mening iaf.

SyBell är rund om magen och har gått upp 0,7 sen hon kastrerades i februari vetten sa oxå att hennes vuxen vikt är ca 3 kg (hon var 9mån då). Hon lider väll inte av svår fetma men hon är ju inte normalviktig.

Nerdysiamese
1

#5 en normalviktig katt skall man kunna känna revbenen på om man stryker den över ryggen, så det låter inte som att din katt är underviktig

Medarbetare på Datorspel I Fokus

-Cissi-
0

#6 Klart man ska känna benen lite men inte så markant som på henne.

TatsuOni
1

#6 Har känt på katten många gånger och hon skulle verkligen inte må dåligt av att gå upp i vikt.

SyBell är för övrigt en väldigt liten katt som borde väga mindre än hon gör.

//Mvh Cissis granne.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Thaeri
1

Klarar de Mjau på burk blir det inte svindyrt, om jag räknar på dina katters förutsättningar blir det ungefär så här:

SyBells idealvikt är 3,0 kg, så under bantningsperioden kommer hon behöva 138 · 3,0 = 414 kJ/dag, vilket innebär 130 g Mjau på burk om dagen.

Säg att en burk på 635 g kostar 12 kr så innebär det en månadskostnad på 75 kr.

När hon når sin idealvikt blir det istället 125 · 3,0 + 293 = 668 kJ/dag, vilket innebär 210 g Mjau på burk om dagen.

Månadskostnaden med samma förutsättningar blir då 120 kr, och för kastrerade normalaktiva katter brukar formeln jag följer ligga lite högt, så det kan mycket väl bli snäppet billigare.

AnaBell skulle behöva
125 · 4,0 + 293 = 793 kJ/dag, vilket innebär 250 g Mjau på burk om dagen.

Månadskostnaden skulle då bli ca 145 kr, Sen kan det bli något högre om hon har svårt att lägga på sig, men som sagt så ligger formeln lite högt så chansen finns att det landar runt den kostnaden ändå.

Med andra ord, räkna med 220 kr/månad totalt under tiden SyBell bantar, och därefter 265 kr. Ingen jättekostnad, eller hur?

-Cissi-
0

#9 Det låter rätt bra förutom att jag har torrfoder i 3 månader till som jag inte har så stor lust att slänga, men ska se om dom ens äter mjau.

Kaiia
0

#10 Du kan ge till ett katthem annars, dom skulle älska dig!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

-Cissi-
0

#11 Får se hur jag gör :)

Thaeri
0

#10, det blir perfekt, om du börjar övergången inom någon månad och fortsätter tills torrfodret tar slut 🙂 Övergång från torrfoder till blötmat bör ske långsamt, minst en månad, gärna två, och sex månader är inget problem heller.

Sammansättningen är ganska olik, så kissens mage behöver tid för att anpassa sig. Den ska trots allt gå från att tillsätta massor med vatten för att omvandla torrfoder till bajs, till att dra från massor med vatten för att omvandla blötmat till bajs. Plus allt annat som stör…