Nytt torrfoder
Hej!
Det är dags för ett nytt torrfoder för min Coco Chandler. Hon har tidigare ätit Eukanubas torrfoder men jag vill nu övergå till ett naturligare torrfoder (eller så naturligt nu torrfoder kan bli…)
Är det någon som har provat "Naturea"? Ska tydligen vara ett "Spannmålsfritt foder med 75% animaliska ingredienser".
Innehåll:
Färsk Urbenad Lax 30.82%
Kycklingmjöl 16.22%
Kaninmjöl 12.17%
Kyckling Fett 7.29%
Sillmjöl 5.68%
Kyckling spad 2.43%
Laxolja 0.81%
Sammansättning:
Lax, kycklingmjöl, sötpotatis, kaninmjöl, kycklingfett, sillmjöl. Tapioka, Linfrön, kyckling Gspad, laxolja, tomat, Lucerne, mineraler, vitaminer, taurin, tång, Tranbär, Mannanoligosaccharides, Fruktooligosackarider.
Dela gärna med er av analyser och erfarenheter gällande detta foder, även tips om andra "naturliga" torrfoder (samt bra ekologiska) är uppskattat!
Tack
Jag undviker alla foder innehållande fisk, vill inte riskera allergiska katter. Så detta foder är inget jag skulle lägga pengar på oavsett hur "prisvärt" det än är.
/Fridaybrew

Oligosackarider är sockerarter som har hyfsat korta kedjor och alltså bryts ner snabbt, jag undrar varför de känt ett behov av att tillsätta dem… Visserligen är det sist på listan, men ändå.
Skulle vara intressant att se analysvärdena också, inte bara ingredienserna förresten.
#1 Är inte typ kyckling också allergent? För mig känns det rätt onödigt att undvika ett protein bara för att katten möjligtvis nån gång i framtiden kanske kommer bli allergisk. Det är som att vi skulle sluta dricka mjölk för risken att bli laktosintolerant.
Edit: Inser att jag låter väldigt bitsk, och det är inte meningen. Förstår det bara inte >.<
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#3 Lugnt =) Men jag uppskattar din edit =)
http://katter.ifokus.se/users/4d7120d4b9cb4620e900bf05-barfmycat
http://www.sverak.se/sverak/Om_SVERAK/Artiklar/foderall.pdf
Tyvärr brukar en utvecklad allergi sällan komma ensam. Det är en stor risk man utsätter katten för helt enkelt. När det finns annan mindre allergent foder tillgängligt ser jag det rätt naturligt vilket man väljer.
Som det står i en av länkarna. katten var ursprungligen ett ökendjur. Det säljs inte så många metspön i öknen =)
/Fridaybrew
#4 "Tvärt emot vad många tror, är orsakerna till foderöverkänslighet ofta ingredienser i kattens basfoder som ingått i utfodringen under flera år, t ex nötkött, mjölk eller fisk"
Orkade inte läsa hela andra länken, men läste under dom rubriken som jag tyckte verkade relevanta. Den förta länken länkade BARFmycat, och det stod inte så mycket på hennes profil. Du kanske menade hennes blogg eller nåt?
Borde det inte vara rätt lugnt om man varierar kosten? Ger fisk då och då, men inte jämt?
För att svara på #0, jag tycker det verkar som ett helt okej foder. Inte fantastiskt, men det är iallafall 45% kött innan potatisen kommer.
Inget jag skulle ge mina katter
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
FOS och MOS är prebiotika och kan tillsättas för att främja en god tarmflora.
Jag har beställt ett foder som heter Wildcat Etosha. Innehåller inte spannmål, fisk (inte ens fiskolja), ägg.
Det kostar 339 för 3kg om jag inte minns fel.
Här är ingredienserna:
Ingredienser: Torkat kalkonkött, torkat kycklingkött, färsk kyckling, kycklingfett, linfrö, kycklinglever, tranbär, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia, druvkärneextrakt, salt, vitaminer och mineraler •utan solrosolja, rapsolja och tapioka •utan vitamin K-3 •innehåller optimalt taurin
Salt i ett foder känns sådär, men det är ett foder jag tror kommer funka till min katt. Hon måste ha lite torrfoder till sin blötmat för att inte bli dålig i magen. Så hon kommer inte at få i sig så mycket salt iaf.
Har läst på deras sida som är på tyska. Om jag har fattat rätt så är deras foder baserade på ekologiska varor.
Jag klickade fel så det blev fellänkat =) ooopsi
Barfmycat hade skrivit ett bra inlägg som skulle länkas. försöker igen med direktlänk till inlägget:
http://katter.ifokus.se/discussions/4d948774c5c6a775610002ce-fisk#3
/Fridaybrew
#10 Tack ^^
Aja, jag tänker fortsätta ge min katt kattmat med fisk i lite då och då, det är väl ändå bara typ 4% lax i Mjau mjukmat med laxsmak :P

#7, ahh, ja då så 🙂
Finns det fler oligosackarider som fungerar på det sättet förrsten?