Hur stor risk?
Hej!
Jag har ju en väninna som haft en okastrerad hona som smitit ut och fått tre ungar. Redan när hon var dräktig sa jag att jag skulle ta hand om en av de små. Stella är 12 veckor den 17:e juli. Men…
Hon är ovaccinerad, endast avmaskad. Min väninna är höggravid och föder när som helst nu och har även en 3 åring hemma. Det är hennes anledning till varför hon inte far iväg med dom.
Bör jag själv åka och fixa detta, hämta ungen, åka till vet osv… eller hur stor är risken att hon kommer få kattsnuva/pest? Hon bor en bra bit bort. Jag skall ringa och boka tid imorgon. Hade tänkt göra allt på en gång, men annars kan jag tänka mig vaccin/chip ena gången och kastrering/tatuering andra gången. Jag har redan försäkrat henne till det högsta beloppet.
Hur länge bör Stella vara hemma och bli lite hemmastad innan jag kan ta henne till vet?
Tack för svar!
kram, IDA
Ta du ungen men åk via veterinär och fixa det som skall. Puzzel och Fröken var inte gjorda ett smack med då de kom. Idag är de färdig vaccinerade och skall ha sin årliga spruta nu i höst/vinter. Kolla även så öronen är rena och fria från skabb, är de smutsiga be veterinär kolla så det ej är skabb, är det skabb måste alla dina katter behandlas även hundarna om du har hund.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag tycker att du ska ta alla kattungarna med dig och vaccinera dem.Sen bör du vänta någon vecka innan du tar hem henne.Bäst vore ju om du kunde ta med mammakatt ochj kastrera henne samtidigt.
Stolt ägare till tre La permer
Tack! Menar du att jag bör ta alla kattungarna NU eller sen när dom är leveransklara? De andra två har hem som väntar. Jag har inte riktigt råd att vaccinera alla samt kastrera både mammakatt och min honkatt. Min äldre kastrerade hankatt skall också få sin vaccination. Jag vet ej om dom vill lägga ut pengarna, verkar som om dom drar ut på det…
Jag "skällde" lite när ägaren skulle låta försäkringen på kattungarnas mormor löpa ut och inte förnya den. En vecka senare kom hon hem med ett brutet ben. Dom avslutade EJ sin försäkring kan jag säga, men då dom hade det lägre beloppet så fick dom betala utöver det ändå tror jag.
Hur stor är risken? Kattungarna är inte ute, mamman vet jag inte om hon får gå ut nu. Sen vet jag inte om mamma/mormor är vaccinerade. Kan ta reda på detta, då jag antar att det spelar stor roll om ungarna har fått antikroppar eller ej.

Jag skulle ta med mig alla kattungarna och sen se till att få pengar av din vännina.Har man tagit en kull på sin honkatt så är det faktiskt det minsta man kan göra.
Jag skulle inte våga ta hem en ovaccinerad oförsäkrad kattunge .
Tänk på att du inte kan försäkra den om den inte är vaccinerad.
Hon är försäkrad, det skrev jag i första inlägget. Dom frågade inte efter det på Agria när jag försäkrade henne. Man kan väl inte vaccinera vid 6 veckor, ändå försäkrade jag henne när hon va just 6 veckor?

För att försäkringen ska täcka fullt ut så måste katten vara vaccinerad efter rekommendationerna från vaccinföretaget. Dvs två sprutor med 3-4 veckors mellanrum. Man vaccinerar vid 9-12 veckorsålder.
Så en 6 veckors måste inte vara vaccinerad men en lite äldre kattunge måste vara vaccinerad.
Man vaccinerar mot kattpest som är ett livskraftigt virus som övervintrar utomhus i -35 graders kyla. Det kan man ta med sig in på kläder och skor så även innekatter ska vaccineras. Oftast är det ett kombinationsvaccin som ges och då skyddar det mot kattpest, kattsnuva och kattherpes samtidigt. TS svaret på din fråga är: Ja, du ska vaccinera dina katter om du vill att de ska slippa riskera att bli riktigt sjuka.
#6 om katten inte fått två sprutor med 3-4 veckors mellanrum utan enbart en för veterinären ansåg att det inte behövdes två, gäller inte försäkringen fullt ut då?
# 8 Nej det gör den inte när det gäller dessa sjukdomar. Bryter katten ett ben så har det ingen betydelse.
#9 Tack, då får jag göra en ny grundvaccinering på min flicka.
Du behöver inte göra en ny grundvaccinering för den skull du behöver bara vaccinera mot kattsnuva och kattpest en gång till. Att man gör det två gånger med 3-4 veckors mellanrum med kattungar beror på att kattungen kan ha antikroppar från mamman så att vaccinationen inte tar.
Sen ska du vaccinera katten igen efter ett år med kattpest och kattsnuva sen räcker det med att du vaccinerar mot kattsnuva två år i rad efter detta. Det tredje året ska du vaccinera mot både kattpest och kattsnuva igen.
#11 Tack! 👍😃
Tack för bra info!
min hankatt är redan grundvaccinerad. Han skall bara in igen för, tror de e kattsnuvavaccin, och tänkte göra detta samtidigt.
Vad händer i kroppen om inte mamman är vaccinerad?
# 13 Om din katt har en grundvaccinering när denne var kattunge så ska du vaccinera en gång till med både kattsnuva och kattpest efter 1 år. Därefter så ska du ge två år med enbart kattsnuva sen är det dags igen med både kattpest och kattsnuva.