Jag börjar, som jag sagt tidigare så börjar BYB bli allt mer giriga eller vad anser ni? Även om allting är gjort utom stamtavlan så är 5.500 för en huskatt en rejäl slant även om de kallar dem för något annat.
*länk raderad*
Tass
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Det är då konstigt, så fort en katt är långhårig så stiger värdet på den med minst en tusenlapp. Två kullar dessutom.
Vi har 5st norsk skogskatt/persier & 4 st norsk skogskatt att tinga, leveransklara i slutet på Juli då dom blir 12v
detta med %räkning, hittade en dobermann en gång som hade 1% rottweiler. Eller om det var tvärtom? 🤔
Undrade väldigt länge hur utspätt det måste vara för 1%!
*Tass*
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
tass
ser fram emot vad som kommer att hända här :)
Gode frid ännu en som anger vem som fött upp mamman som de korsat men någon huskatt. Skäms de inte?
*länk raderad*
Ragdoll men det står inget om stamtavla?
*länk raderad*
Igår så mejlade jag en uppfödare som inte skrivt stamtavla i annonsen och hen ändrade genast detta. Jag gick in på hemsidan och såg att hen var diplomerad uppfödare.
Vet inte om detta är OT men vad står BYB för? Kanske lite dum fråga men hellre dum fråga än att inte veta.
# 9 Back Yard Breeding = oseriös avel eller buskavel
Tass. :)
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex

#7 Borde maila den kattens uppfödare och höra vad den anser om saken..
Skynda långsamt så går det fortare.
5 underbara kattungar som är avmaskade. Korthåriga huskatter som inte är vare sig chippade eller vaccinerade,det får köparna sköta själva.
Pris?2.000 kr
*länk raderad*

#13 Bedrövligt.
Stolt ägare till tre La permer
Oj! Japansk bobtail?? Enligt SVERAK finns det väl bara runt sju stycken i landet, så rasen är ytterst ovanlig här. Kan inte ens hitta en uppfödare för rasen i Sverige.
*länk raderad*
"Norsk skogskatt, trefärgad sköldpadda , bondkatt 1700 kr styck."
Menar den här damen att kattungarna ur samma kull är olika raser för att det är både långhår och korthår? Eller menar hon att det är "raser" som mamman och pappan är blandning av?
Någon som vill köpa en halv bengal och en halv Norskskogskatt?
*länk raderad*
Bara att påstå att det är halv norskskogskatt när det är en korthårig svart huskatt. Jag tycker att de som påstod att det var bombay i deras lilla svarta hade mer fantasi😂
#1 Jag svarade på annonsen som att jag skulle köpa. Så här gjorde jag. Skrev som att jag förutsatte att de handlade i god tro. Inget svar kom på mitt sista mail till dem så det är ju ganska uppenbart.
Subject: Ang. Ragdoll katt ungar
Hej,
jättegulliga små dunbollar du har. Jag har haft burma tidigare och
skulle nu vilja ha en lite lugnare ras. Dock vill jag inte ha en
ensamkatt så jag önskar mig 2 st. : ) Jag bor i Stockholm men jag har en fråga innan jag tingar. Det finns väl stamtavla? Du hade nämligen
inte skrivit det men om de är renrasiga så antar jag att du bara glömt
det. Tacksam för svar och är verkligen jätteintresserad.
Mvh
Svaret:
Hejsan
Vi har både katt mamman och pappan här i huset
pappan har stamtavla dock inte mamman, köpte henne utan stamtavla
men dom är 100% ragdoll
Hej,
ursäkta sent svar. Jag är ledsen men då har ni säkert blivit lurade av den som sålde till er. En 100% ragdoll borde ha stamtavla. Man får en ragdoll /sällskapskatt för 6-6500 med stamtavla. Det kan vara så att uppfödaren redan tagit de kullar man får registrera och därför sålt den här honan utan stamtavla. Det finns ju restriktioner som ni kanske vet. Så tyvärr, även om de är jättefina så söker jag vidare.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
# 19 Har du anmält den till blocket? Om inte gör det och sänd med dina mail och de svar du fått. Det brukar ha effekt.
Nej, är det under kontakter man gör det?
// Nalle Puh//
Scrolla längst ned så hittar du 6 stycken fält för olika saker. På det sista står det anmäl annons. Klicka på den så kommer också den adressen till den aktuella annonsen att komma med.
Ok tack!
// Nalle Puh//
*länk raderad*
En som haft ett seriöst Katteri med ragdoll och nu säljer ungar utan stamtavla? Hmm vad döljer sig här må tro..
Exakt vad jag tänkte och vid 13 veckor brukar väl maskningen synas även om den inte är helt klar. Det har den i alla fall gjort på min väninnas ragdolls. Mycket märklig annons
// Nalle Puh//
Men hon har även sålt ragdollungar som har varit inavlade vilket är ännu värre :S tur att hon har fått lagt ner sin uppfödning
Så ni känner till henne sen tidigare?
// Nalle Puh//
Ja hon ville köpa våran huskatt för många år sedan men fick höra genom andra om hennes avlande och valde då att inte sälja till henne
Den kattungen såg inte helt frisk ut i ögonen.
Nä den ser inte kry ut de håller jag med om.
Sagokatter? Vad gör man inte för att få sina blandraser sålda dock ej vaccinera oc chippa men vill ändå ha 2.000 kr för dem.
*länk raderad*
vad enormt mycket info man fick på denna.. o.O
*länk raderad*
#31 Jag såg den också.. I annonsen står det ju att de säljs enligt SVERAKS regler.. SVERAK har väl betydligt striktare regler än att man hur som helst kan hålla på och föda upp huskatter?
och en egyptisk mau från dubais gator *länk raderad*
# 32 Det kan man verkligen undra?
Sphynx tll nedsatt pris 6.000 istället för 6.5000. Visstja de har ingen stamtavla
*länk raderad*
#36 Henne har jag skrivit till för att se vad hon svarade. Meeeen, inget svar ;) Vilken överaskning!
Dessa långhårig kattungar med renrasig mor eller far. Jag skulle vilja ta tag i de som tar kullar på dem för de är bar ute efter pengar. 3.00kr.
*länk raderad*
Någon här som vet hur långhårig en "ganska långhårig" katt är? Hittade nämligen nyss en annons med "ganska långhåriga kattungar" för 4000:- endast avmaskade.
Sibiriska kattungar frårn en från Ryssland importerad utställningskatt som sprungit ut och blivit dräktig. Det tror jag inte på. De är dock chippade och vaccinerade.
*länk raderad*
Sancka om att fabulera. Mamman är sibirisk katt vilken är antiallergisk. Står inget om stamtavla. Pappan är en blandning av abessinier och japanks bobtail. Kattungarna är avmaskade och de vill ha 2.000 för dem.
*länk raderad*
Rubrik Renrasiga Ragdoll kattungar. Av texten framgår att de inte har stamtavla dock id-märkta men inte vaccinerade. Nej vad kan man begära för 4.000 spänn egentligen?
*länk raderad*
#34 jag tyckte inte de där såg ut som en egyptisk mau :s
#34 undra hur de kom fram till Egyptisk mau…
# 43 Nej det var inte mycket egyptisk mau i den inte😂
Och fler japansk bobtailskorsningar, när det bara, enligt SVERAK, finns sju stycken i landet (och det är alla som har funnits här sen 1988).
En halv bengal och en halv norskskogskatt säljs i Gävleborg. Vad de andra halvorna är nämns inte.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#47 det kanske bara är två halva katter 😃.
// Nalle Puh//
#48 Ja, då får man bara hoppas på att det är rätt halva av båda så att man får en hel 😃
/Rebecca
😂
// Nalle Puh//
Norsk skogkatt/mainecoonkattunge säljes för 3.000 kr 13 veckor gammal pga allergi. De har alltså haf katten i en vecka om jag förstår saken rätt? Det finns saker att köpa till den dessutom. Man blir misstänksam.
En birma där allting står vad som är gjort för 8.000 inklusive stamtavla och hemsida till uppfödaren.
En annan annons med 5 honkatter birma för 6.000 där det inte står uppfödarens katteri eller vem som är föräldrar till kattungarna men de ska vara SVERAK reggade. Lite skumt anser jag.
Samt mix av huskatts ungar efter en långhårig Russian blue korsning skog katt/Russian blue där pappa är en blå långhårig Russian blue
Så står det i en annons som jag anmälde nyss. Denna person har hela "ryssfolket" på sig då hon försöker kränga långhåriga ryssar som det inte finns några av.
#41 hmm ur en kull med 3 olika "raser" föddes en renrasig bobtail🤔
"Flickan är pappas kopia fast sköldpaddsmaskad, vilket är ovanligt för en bobtail och uppskattas högt."
lika intressant då dessa uppfödare tror att längden på pälsen, färgen och utseendet bestämmer vilken ras de är…
***, ursäkta språket men man skulle nästan vilja betala för en annons där man varnar alla kattköpare för dessa bedragare. Det första som händer när någon går in på kattannonserna skulle vara att denna varningsannons kommer upp..
#54 Anmälde du? Hur mycket anmäler ni till blocket? Jag har fått 2 mail där de säger att de ska titta närmare på min anmälan och återkomma.
// Nalle Puh//
#55 anmäler man skickar de standard svar att de ska undersöka saken… surnade till en gång och bad om ett icke-standard svar och se på f-n fick ett helt annat svar :P
Tips är att man mailbombar blocket med förslag till förbättringar för får de tillräckligt med folk som tycker samma gör de förbättringarna se tex höjda minipriset för hund och katt..det tog ett tag men de gjorde de =)
#56 Jag har mailat dem efter min anmälan och frågat om inte de kan varna köpare och avslutade med : "eller kostar det för mycket". Jag tycker, som någon föreslog, att man ska försöka få tidningar att skriva om det. PÅ somrarna är det nyhetstorka så då kanske det är lättare att få in det.
// Nalle Puh//
Själv anmäler jag annonser nästan dagligen och lyckas faktiskt att få bort dem med hjälp av raskattklubbaroch SVERAK samt deras (annonsörernas) egna svar. Den med russian blue blev borttagen då kattungarna var väntade men är inne igen nu när kattungarna är födda men det står inte något om renrasigt åtminstone i rubriken. Men jag anmälde den och har kontaktat en person som har russian blue.
Som någon sa mailbomba dem och anmäla annonser så att de får riktigt mycket att göra. Det ska inte behöva stå efter en raskatt att den har stamtavla i rubriken. Raskatter har stamtavlor.
tror banne mig blocket har uppdatera lite om säkert kattköp
http://www.blocket.se/security/djur/katt.htm
en punkt lyder:
"Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav" 😃
Ha! Skitbra men det borde bl.a också stå vad man kan kräva att säljaren gjort , vaccinationer m.m beroende på pris.
Blocket har nog tröttnat på alla era mail. Någon nytta har ni tydligen gjort med den här tråden.
🌺
// Nalle Puh//
#60 menar du texten "Be att katten du köper ska vara veterinärbesiktigad och vaccinerad när du köper den. Då medföljer ett veterinärintyg som inte ska vara äldre än en vecka."
hoppas folk läser allt detta bara=)
# 61 Ah det såg jag inte. Det är mycket text, Lätt att missa. Har det varit någonting alls ang.att köpa katter tidigare? JAg har inte sett något iaf.
// Nalle Puh//
#31 2.800 till och med.
// Nalle Puh//
# 59 Tror att SVERAK varit på dem. Jag har mailat SVERAK med anledning av en del annonser och fick till svar att de skulle ta upp det. Det tråkiga är att de inte följer sina egna regler, blocket alltså.
Detta är en anons jag inte blir klok på då det är en uppdatering av vad som hänt sen de sålde katterna men den ursprungliga annonsen finns kvar under. Har de ännu fler kattungar som de vill bli av med eller?
*länk raderad*
Någon som försöker kränga bondkatter såsom varande européer!
*länk raderad*
Verkar som hon planerar en kull så fort de senaste ungarna är borta. Man får tinga en redan nu. Snacka om fabrikörska i så fall , ingen vila flr den honan inte. Intressant det där med terapikatt. Är den en bra lyssnare eller? Ska kanske anmäla mig och be att få titta när det är dags.
// Nalle Puh//
Från en blocketannons
"Nu har K*nza och B*bby fått ungar igen !
De föddes den 22 maj och är lev. klara den 14 augusti. Det är 3 flickor och en pojk. De blir långhåriga"
Med diverse påstådd rasinblandning för 2.500 kr Detta är 3:e kullen. Sök på Halland
Jag svarade på en som inte hade skrivit i stamtavla på sin perser men det visade sig att den hade en sån. Rekommenderade henne att redigera annonsen och skriva in det så hon inte får fler liknade svar.
// Nalle Puh//
# 67 Läs annonsen så förstår du. Att fortsättta ta kattungar av denna katt är inte rikitigt klokt! Om du förstår vad jag menar?
Jag läste, det var det jag menade med fabrikörska. Låter helt galet. Jag kollar när det är dags igen.
// Nalle Puh//
*länk raderad* Det var mig en ny ras..

#72 Fniss.
#72 undrar hur rangdoll ser ut 😃
#72 hahahaha. Det påminner mig om när jag köpte ett par solglasögon utomlands, Säljaren sa att det var äkta Ray Ban men det stod Ray Han på glaset och på ena skalmen stod det ADIDAS. Eftersom de kostade 35 kr och var supersnygga så gjorde det inget.
Den här annonsen var nog en av de roligaste jag sett på länge.😂
// Nalle Puh//
# 72 Det var ju roligt😂
Kolla in denna hemsidan. Någon som tar kattungar på britter och norskskogkatt och har uppfödning av hundar och hästar.
*länk raderad*
Här är annonsen
*länk raderad*
Och inte kan de så mycket om genetik heller då de har en hane som är blåsköldpaddspotted😂
Oj vad brittiska dom inte ser ut!
BYB går för långt nu annonseras Renrasiga birma kattungar. Enligt blocket och SVERAK och vedertagna regler så skall dessa åtföljas av en stamtavla vilket det står att dessa inte gör. De är inte heller vaccinerade men de vill 4.000 spänn för varje.
*länk raderad*
#77 Läskigt hur de föder upp renrasiga hundar men sen föder upp huskatter på ett väldigt oseriöst sätt, där de även säljer katter under felaktig benämning på katternas ras (brittiskt korthår men de är delvis norsk skogkatt? Då är de ju inte brittiska korthår) och dessutom inte alls verkar förstå hur färger funkar. Sköldpaddshanar? Jag undrar också hur någon av kattungarna kan bli sköldpaddor öht? Mamman är blå och pappan lila. Det är ju omöjligt för någon att bli sköldpadda då. Pappan till kullen måste vara röd, om inte mamman är en sköldpadda själv.
Jag skulle anmäla annonsen.
Skulle jag med men jag är dålig på det här med färgerna så det skulle inte bli så bra om jag gör det.
// Nalle Puh//

Angående den sk paddpojken så är det säkert mönstret som gör att han ser ut som en padda. Men någon padda är han ju inte.
*länk raderad*
Sant eller bara ännu ett sätt att luras?

# 83 En seriös uppfödare hade gjort ett faderskapstest och reggat ungarna om det är MCO-hanen som är pappa. Inte speciellt svårt eller dyrt att göra.
#84 Hon har fått ett mail. Jag har mailat en massa annonsörer på senaste. Men ingen har svarat. Konstigt ;)
# 80 Det har jag gjort.
# 85 Det är rätt många som fått mail från mig också men jag får aldrig något svar mer än om jag är "intresserad" av någon katt eller om det är en seriös uppfödare där jag har frågor angående annonsens utformning.
#86 Hoppas att det funkar!
# 87 Som regel har jag anmält in en anmälan till blocket också och det har faktikst effekt. Annonsen med européerna som inte var några raskatter är borta nu. Jag citerade blockets egna regler om att en raskatt ska ha stamavla i min anmälan till blocket.😃
4 stycken Peter bald till salu. Stamtavla finns om det behövs? Utgångspris 4.000 kr. Är det någon auktion?
*länk raderad*
Norska skogskatter för 1.500 utom de med kort päls för 500
*länk raderad*
#89 en katt registrerad i WCF behöver inte ta ut sin stamtavla för att vara en registrerad raskatt.
därermot har jag sett det flera gånger att just katter som påstås vara registrerade i WCF säljs för betydligt mycket mindre än SVERAK-registrerade katter, är det någon som vet vad det beror på?
Medarbetare på Datorspel I Fokus
"Min 5:e kull är redo för att möta den stora världen utanför vecka 26 då de blir 12 veckor"
För 2.000 kr, förvisso vaccinerade men inte chippade. Oneklignen en födkrok.
*länk raderad*

#91 En WCF reggad katt har stamtavla.
Detta var nog det jävligaste jag sett. 3.000 per kattunge, om man önskar dem vaccinerade tillkommer 1.000 och de lila kostar 5.500 plus veterinärbesök.
*länk raderad*
# 93 Det vet jag 😃frågan är om köparna är medvetna om detta.
#93 jo men jag hade för mig att man inte behövde ta ut den, dvs beställa pappersbevis på stamtavlan och ge till köparen? eller det kanske bara är jag som är virrig =P
Kors i taket. Fick ett svar på ett mail om blandraser som hon skulle ha 1200 för. Frådade om katterna var besiktade, chip-märkta och vaccinerade. "Det får man göra själv om man vill det…"

#96 Där har du virrat till det.En WCF katt ska ha pappers-stamtavla med sig med sig
Om ni anmäler en annons som tex säljer renrasiga utan stamtavla vilket alt väljer ni på anmälan: "jag vill anmäla misstänkt bedrägeri" eller "jag vill anmäla en oseriös annonsör?🤔
Det är ju ett slags bedrägeri om man lurar köparen att katterna är renrasiga men samtidigt är väl annonsören oseriös…
# 99 Jag anmäler misstänkt bedrägeri och använder mig av blocket egna ord
"Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav."
Från blockets regler
*länk raderad*
Jag mejlade på denna annons och hörde om katterna/raserna och om det fanns möjlighet att komma och träffa kattungen. Fick till svar att det var många intresserad så jag fick i så fall bestämma mig innan om jag ville köpa den. Tittade sen upp människan på facebook och kunde se på hennes statusuppdateringar att dem haft magsjuka i huset sista veckan (människorna) och att en av barnen blivit sjuka 05:15 samma morgon. Så en huskatt (som då ska innehålla 3 raser??!!?) för 3000kr som man måste ha bestämt sig för att köpa innan man kommer och hälsar på och så en magsjuka på det. Som en som tar mediciner 3 gånger om dagen och blir väldigt sjuk om jag inte gör det kan bara det sistnämna göra mig skogstokig. Blandrasaveln ska vi inte ens prata om…
Svar från blocket på min anmälan och mitt svar på det.
Anton (Blockets Kundservice)
jun 10 08:45 (CEST)
Hej ,
Det är svårt för oss att veta om en säljare är seriös eller inte och självfallet hoppas vi på att våra annonsörer tar sitt ansvar, speciellt när det gäller djur.
Det vi rekommenderar är att man läser igenom våra kundsäkerhetssidor innan man handlar eller säljer på Blocket, du kan själv läsa denna via den länk jag bifogar nedan;
http://www.blocket.se/security/djur/katt.htm
Har du några ytterligare frågor eller funderingar? Om inte så önskar jag dig en fortsatt trevlig dag!
Hälsningar,
Anton
Blocket.se Kundsäkerhetscenter
Hej,
Jag vet vad jag ska kolla på när jag köper katt men alla gör inte det. De tror på det säljaren säger. Dessutom tycker jag att blocket ska följa sina egna regler och den jag anmält uppfyller inte de kraven. Man kan INTE vara en 100% ragdoll och inte ha en stamtavla, har man aldrig haft katt tidigare förstår man inte det. Ni läser ju igenom annonserna innan de läggs in så jag anser att ni har det ansvaret då ni har lagt upp reglerna i samarbete med SVERAK.
// Nalle Puh//
Någon som vill ha sin katt parad med en "ragdoll/norsk skogskatt/perser/birma"-hane? Bara 1500!
*länk raderad*
OH yes, vad sägs om en brun burmahona , tror ni? Nej just ja, hon är ju kastrerad, sååå synd.😉
// Nalle Puh//
Men det är samma idioti i gruppen Nya Djurtorget på facebook en hävdar de visst får sälja kattungarna vid 10 veckors ålder..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Om både mamman och pappan är långhåriga borde väl kattungarna vara det också?😂
*länk raderad*
"Pappa Perser/Maine Coon, mamma Norsk skogkatt. Mycket keliga och tillgivna, vana vid hundar och barn. Avmaskade och rumsrena. Uppfödda på Royal Canin Baby Cat. Pris 2800 kr."
Man behöver uppenbarligen inte mer än att avmaska långhåriga katter?🤔
och ge dom spannmål…
5 900:-
Trevliga, lekfulla, mycket sociala och keliga bebisar söker ett nytt mysigt hem. Vid leverans är kattungen:
minst 12 veckor gammal
rumsren
avmaskad
van vid barn
vaccinerat om så önskas
veterinärbesiktigat utan anmärkning.
utan stamtavla (eftersom jag inte är med i någon katt
Nej det är säkerligen inte säljaren med i. Det är ingen som vill ha hen där.😡
#109 Ja, de blir ju visst girigare. 900kr dyrare än en raskatt, ev. 100kr billigare.
Så för att de "vaccinerar om så önskas" och att kattungarna är veterinärbesiktade så ska det kosta 5900kr? Det är ju runt 5000-5500 kr rakt ned i fickan per kattunge!
*länk raderad*
"omplaceras pga bristande intresse"
***säger jag bara. ***
# 111 Ja vad säger man?😡 En av katterna är dessutom 9 år.😭
#113 Fruktansvärt😭
#111 Dom var kastrerade iallafall *försöker tänka positivt*
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#112 råkade visst tagga mitt eget inlägg (LOL)
#114 Jajo.. Men jag förstår inte hur man kan skriva eller ens tänka en sån sak. Skaffa en hamster istället om du inte är säker att du pallar ett djur i närmare 20 år, liksom.😟
4 000:-
Ragdoll ungar lev.klar v. 31 ( 12 v.gamla) Föräldrarna finns att se hemma! Katterna växer upp i en trygg miljö, med mycket omsorg och kärlek.
Vid flyttning :
- avm. 3 ggr
- vacc
- chipp..
-vet bes.
-dolda fel försäkrade i 3år.
Och ingen stamtavla trots att blockets regler säger att en raskatt ska åtföljas av en stamtavla.
"Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav."
Från blockets regler
Hej,
Pga allergi ger jag bort 2 st underbara gullliga hankatter. Katterna är svensk skogskatter, 1 år gamla. Steriliserade och vaccinerade. Alla tillbehör med följes.
Endast seriösa svar. Katterna finns i Mölndal
Man får inte ge bort katter😕Hur har denna annons kunnat komma in?🤔
#117 Svensk skogskatt? Har jag missat något?
Men ja, himla konstigt att den kommit igenom! Jag hoppas den tas bort snarast.
/Rebecca
4 000:-
Kanonfina kattungar säljes. Dom är rumsrena,avmaskade, sociala,tillgivna, busiga som kattungar ska vara. Mamman är norsk skogskatt & pappan maincoon
Kattungeförsäljaren från Skåne är på gång igen. 4.000 spänn för avmaskad kattunge med påstådd raskatt i. Fy😈
Man kan uppenbarligen inte vara tillräckligt tydlig i sin annonsering om att det är riktiga raskastter. Bra gjort tycker jag.🌺
*länk raderad*
De är väldigt noga med val av hem men inte mer än att de ka nta en kull huskattungar uppenbarligen😡
*länk raderad*
"Kom ihåg att dessa raskatter inte är bra att ha som endast utekatt,mycket är bortavlat för
att det ska vara en innekatt.Raskatten kan heller inte försvara sej på samma
sätt som tex.en bondkatt.lika så är jaktinstinkten på låg nivå,och är lite gulligt
klumpig i sitt sätt"
Det var det värst svammel jag hört. Från samma annons som ovan.
#122 Men vad i? Totalt svammel. Vad måste man "avla bort" för att den ska vara en innekatt, och hur avlar man bort detta? Dessutom när en del raser har bara varit raser i några generationer. Att avla bort något så inrotat i ett djur såsom försvar och, i katters fall, jakt på bara några decennier låter ju helt omöjligt (om det ens vore möjligt).
Jag gissar på att man inte får skriva delar ur en mejlkonversation så hoppar det med kan berätta att dom är vaccinerade men inte chippade, att det är ragdoll och har föräldrar med stamtavla men hon tycker det är onödigt att lägga pengar på stamtavlor efter som det kostar flera tusen att få och endast behövs vid avel och utställning. Att kattungarna är ragdoll men (citat) " har inget körkort på det" och att chippa kan man göra själv för en billig penning.
Står ett namn i annonsen och samma i mejlsvaret man får men söker man på mejladressen på facebook kommer ett helt annat namn upp. Kanske finns en helt naturlig och logisk förklaring, kanske inte.
Tagit bort länken/Emma moderator
Anmäl annonen och använd din mejlväxling med hen. Och skriv om hur man ska ha stamtavla för rakskatter.
Från blockets regler
# 124 Anmäl även till SVERAK.
#124 usch vad jag är trött på den lögnen om att det skulle kosta flera tusen med stamtavla! känns så fult att luras på det viset och även spä på myten om varför riktiga raskatter kostar som dom gör…
3 st kattungar söker nya hem.
13 veckor gamla.
Vana vid att vara ute.
*länk raderad*
Huskatts ungar efter långhåriga Russian blue korsningar Norsk skog katt/Russian blue
Inte visste jag att det fanns lågnhåriga Russian blue😂
Jag skäms ihjäl, en kattastrof!!!! Har hänvisat till fel annons, den rätta är *länk raderad*
Hur tusan tar jag bort tidigare länk i det tidigare inlägget? Jag kan ju förstöra allt för uppfödaren och jag måste få bort den tidigare länken så fort det bara går :-(
#130 Sajtvärd/medarbetare får korrigera det när de blir tillgängliga. I övrigt förstår nog alla att du har råkat skicka fel länk, för i annonsen i #124 så står det ju uttryckligen att det är ett reggat katteri som endast säljer registrerade, vaccinerade, veterinärbesiktade, avmaskade, dolda fel försäkrade, och så vidare, kattungar. 👍
Ett tips till framtiden är att dubbelkolla alla länkar. 😉 Det brukar jag alltid göra för att undvika sådana här missförstånd.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#131 Tack, jag ska aldrig mer länka till någon, eller skriva på ett forum mer för den delen. Det är så fruktansvärt jag gjort fel. Skriver just nu till alla sajtvärdar och Medarbetare på sajten och hoppas dom tittar tidigt imorgon på morgonen. :-(
Äsch, alla kan göra misstag.🙂Det finns ingen anledning till att helt sluta skriva på forum för det.
Mvh,
Moa
#133 Det har du rätt i. Vi kanske alla gör fel ibland. Har mejlat alla forumvärdar så någon kan säkert rätta till det imorgon. Får sova på saken.
Tack för stöd och tipps :-)
Och sov gott när det är dags!
Jodå, definitivt, INGEN är felfri. 😉Sajtvärd eller Medarbetare tar nog hand om detta så snart de ser det, och tills vidare så kan ju andra medlemmar läsa det du har skrivit om att du råkade posta fel länk.
Godnatt! 🌛
Mvh,
Moa
tog bort länken/ Emma
Intressant tråd, var nog inte medveten om hur det gick till på blocket utan får mig verkligen en tankeställare.
#136 Tack, skönt den är borta.
# 124 Det var det som gjorde mig så konfunderad då jag själv lagt in samm länk och det dessutom kollat den och katteriet. Undrade hur någon kunde komma med så falska påståenden som i den annonsen. SKönt att det blev rättat.
Såg en annons idag på blocket, under hela Sverige avelshona mai coon. Den katten såg verkligen inte frisk ut.
Någon vill sälja en renrasig bengal som är 6 månader pga utlandsflytt. Det är dålig framförhållning tycker jag.
En Chinchillapersr till salu på ett år som inte går ihop med deras hund. Den har ingen stamtavla då den är avsedd som sällkspaskatt. Varför gör de sig inte av med hunden det måst väl vara lättare om jag förstått saken rätt?
*länk raderad*
Två vita kattungar för 1.500 kr, korthåriga och inget är gjort med dem🤔
# 140 Den katten såg verkligen inte frisk ut.
3 500:-
fem st helt underbara långhåriga maine coon / helig birma ungar finns för lev 12 juli. fyra röda hanar samt en helsvart hona,alla mkt goa,sociala och med underbara temperament. avmaskade och lådtränade (vaccination etc obesörjer man själv). barn/hundvana och de äter royal canin kitten kvalitetsfoder. pappan är vår stora svarta maine coon hane och mamman är maine coon/birma. de finns att se/tinga i haninge mot en handpenning på 500kr som ej återfås vid avbokning.kattungarna hämtas senast under v 29. skickar ej fler bilder. pris 3500kr/st. EJ PRUT/FODER/AVBETALNING,**och end seriöst intresserade tack!
**
Det sista fetat av mig. Det är inte lite de begär av köparen men de gör ingeting själva med kattungarna. Hur seriöst är det?🤔
5 000:-
Mina fina renrasiga Bengaler har fått ungar. Dom säljs dock själva utan stamtavla där av priset. De är 3hannar och 2 honor i kullen.Vid 12v ålder (den 20aug) är dom vaccinerade och avmaskade och redo för att flytta. Dom har då vuxit upp i ett hem med barn och hundar. Tränade att gå på låda. Båda föräldrarna finns att se här hemma.Vill man tinga kattunge så lägger man 1000:- i handpenning som man ej får tillbaka om man ångrar sig. Ring eller maila om ni är seriöst intresserad och har ett bra hem att erbjuda.
Från blockets regler
#145 jag reagera mer på meningen "kattungarna hämtas senast under v 29" hm vad händer med kattungarna efter den veckan…
#146 har du anmält den annonsen?
# 147 Ja jag har anmält annonsen med hjälp av blockets egna regler som jag sänt med.
#146 Så de kostar bara 4000kr för att de inte har stamtavla, något som bara kostar 300kr/kattunge (och ett års medlemsskap i en kattklubb runt 400kr)? Visste inte heller att vaccinering osv. kostade flera tusenlappar.
Bra att du anmäler!
# 149 Nej de kostar 5.000 utan stamtavla. Jag har mejlat vederbörande och sagt att denne bryter mot blockets regler och sänt med ett utrdag där det står att att raskater ska ha stamavla.
"var aldrig meningen att bryta mot några regler. Jag menar att föräldrarna är båda renrasiga med stamtavlor. Men eftersom jag inte är regad som uppfödare så har jag inga stamtavlor till ungarna. Kanske blir så om dom ska ha någon mer kull iframtiden."
#150 5000kr? Snacka om att tjäna pengar då om de endast är vaccinerade och så avmaskade!
Och det är nonsens. Om de hade gått med i en kattklubb innan så skulle de ju kunna regga en kull.
Hon är i dagsläget avmaskad
önskas ett veterinärbesök innan flytt kan jag ev ordna detta mot extra kostnad!
Hon kan ses/ hämtas på gården ca 1 timmes bilfärd från ***!
Transport kan ev ordnas till *** !
Dock kan hon bara ses/ hämtas senast på onsdag då vi sedan åker på semester!
Vad gör de av katterna efter onsdagen?
En länk till annonsen ovan
*länk raderad*
Om en katt har lång päls kan man ta lite mer än för en med kort päls.
1 500:-
Vi har 2 helt underbart söta tjejer som vill flytta till nytt hem nu. leveransklara v.26.
Dom går på låda och är avmaskade samt vana vid barn och hund.
*länk raderad*
Var hittar man blockets regler ang. katt?
Här är en länk. Det är inte det lättaste att finna vill jag lova
5 stycken fina helvita kattungar. 12e veckan. Lite skogskatt i dem. Fin hörsel och syn
Har de verkligen kollat synen på dem också😂
Mamman är en Sibirisk katt och pappan är halv japansk Bobtail och halv Abessinier,
Det var intressant. Trode inte det fanns några japanska bobtail i Sverige och i synnerhet inte i korsning med en abessinier.😂
*länk raderad*
#158 Hur många japanska bobtails och japanska bobtailskorsningar har vi sett på Blocket på sistone? Den rasen finns det ju bara några fåtal av i landet!
Långhårig perser kattunge
Vad konstigt? En långhårig perser? En korthårig heter - ja just det - exotic😂
*länk raderad*
4.500 kr för avmaskade och vaccinerade huskatter även om det är någon blandras. BYB börjar bli giriga😡
*länk raderad*
2.500 för kattungar med påstått påbrå av norsk skogskatt och russian blue. De har inte gjort någonting med kattungarna.
*länk raderad*
2.000 kr för en vit hlavlånghårig katt som åtminsotne är avmaskad. Mamman norsk skogskatt.
*länk raderad*
Antingen dumpning av priser eller ett nigeriabrev
We propose to reservation thoroughbred Don Sphynx kitten.
He was born on 03/20/13. Color - black bicolor (n03).
Parents with documents. Mother (LV) CHAMPION father (LT) INTER CHAMPION.
Kitten sold as a pet. Will be vaccinated + chipped and socialized.
We live in Latvia Assistance in delivery guaranteed.
Måste bara skriva om våra katter jag köpte för ett halv år sedan på blocket. Hon själv hade ingen aning om vad för ras mamman var, det var en tjuvparning. (Mamman hade rymt) Dom var varken vaccinerade / registrerade. Svart hona: 1000kr Helvit hona: 2000kr Vit med svart på, hona: 1500kr Vit med svart på, hona: 1500kr Inte bara att det var högt pris, utan att hon värdesätter färgerna…..
Kom ihåg att du är bra
/Sofia
Wow, prutbara! De var nytt!
Två finna kattungar till salu. För endast 1500-: per styck. Om ni är intresserad ring mig på telefon nr. XXXXXXXXXX. Vi kan komma överens om pengar.
1 500:-
Cornish rexkorsning. Mamma är champion och pappa är okänd. Inte som innekatter och ingnting gjort med dem. F-n trot.
*länk raderad*
"Efter renrasiga föräldrar med stamtavla, men kattungarna flyttar som sällskapskatter utan stamtavla!( vi har inte ansökt om stamtavlor därav priset)"
1.500 kr för birmakattungar
*länk raderad*
#168 Så en stamtavla kostar flera tusen? För om det bara är stamtavla som fattas och de har fötts upp efter alla regler, så lär de ju ha gått minus flera tusen.
#169 Nejdå, dom lägger till massor om man vill ha dom kollade av veterinär.

Så många ggr som jag mailat blocket om olika "lösningar" som att man ska kryssa i om det är renrasigt eller blandrar när man lägger in en annons så tycker jag oxå att man borde som köpare kunna kryssa i stamtavla VS blandras i sökfältet.
Det vore så himla mycket lättare och långt mycket färre skulle bli lurade.
//Linda

hm,,,,, ok??
7 000:-
Renrasig glad liten kille redo att flytta nu…med föräldrar som har stamtavla och patella 0-0 såklart..
Rolle säljer som sällskap dvs utan stamtavla..
Han är chippad,vaccinerad,vetrinärs besiktigad U.A osv..
Det var nytt för mej att stamtavla och sällskap hade något samband….. :-/
# 171 Själv har jag också mailat blocket angående detta att man ska skriva om katten har stamtavla. Nu har man bestämmelser om vad som är en raskatt och det står i blockets bestämmelser att en raskatt ska ha en stamtavla. Dessvärre är det lite krångligt att hitta och inte många som läser. Däremot så sänder jag alltid med detta när jag anmäler en annons.
Maine coon ungar i vackra färger
Trevliga, lekfulla, mycket sociala och keliga bebisar söker ett nytt mysigt hem. Vid leverans är kattungen:
minst 12 veckor gammal
rumsren
avmaskad
van vid barn
vaccinerat om så önskas
utan stamtavla (eftersom jag inte är med i någon kattklubb)
Fetingen gjord av mig.
*länk raderad*
Från blockets regler

jo men visst är det så, men eftersom jag anser om flera med mej, att blocket ju faktiskt inte följer sina egna regler så borde det vara lättare för köpare att kunna söka och även för en säljare att bara kryssa i en ynka liten ruta extra.Det är ju inte gratis precis att annonsera så lite borde man väl iaf kunna kräva hm tycker man,,,
man får inte ha ramar runt sina bilder och eller text på bilderna,, det ser dom direkt minsann men man får lägga upp annonser där det står renrasiga men utan stam,,,, hm,….. mycket konstigt..
#174 Visst får man registrera en kull utan att ha stallnamn? Det är ju inte så svårt att gå med i en klubb när man planerar en parning, och så bara ta en kull utan namn och sedan gå ur igen när man känner för det.
Jag blir så irriterad på alla dessa konstiga bortförklaringar.
/Rebecca
Dom borde ha en inforuta längst upp om man söker på exempelvis katt. Där det står vad man behöver veta för att inte bli lurad.
#170 Så runt 1500kr och ingenting gjort? Lite fräckt att kräva extra för vaccination, ID-chippning, veterinärbesiktning osv. när det bör ingå i det priset.
#172 Vad konstigt, mina katter såldes som sällskap och de kom med stamtavla, och jag trodde att många raskatter såldes till sällskap. Det är så mycket nytt man lär sig på Blocket!😃
#174 Håller med, det är helt enkelt bara bortförklaringar! Sålde de enligt SVERAKs alla regler och tog ut stamtavla så skulle de nog inte tjäna en slant, och absolut inte lika mycket som att sälja dom som "X raskatt utan stamtavla".
#177 Håller också med här. Egentligen borde det stå när man tar upp underkategorin katt under djur i en ruta högst upp ang. 12-veckorslagen, och ang. vad som är en raskatt och vad som är en huskatt.
#174 Vilken sköning, hon ville ju till och med ha mer betalt än vissa som har stamtavla, chip, vaccinationer och allt.
# 179 Jag brukar påtala detta för blocket i mina anmälningar dit.
Mamman är en ragdoll som varit ute på äventyr men ungen kräver att få fri tillgång till utomhusvistelse. Hur kan det komma sig?
Upptäckte att det fanns 5 st likadana annonser fast med olika kattungar.
*länk raderad*
Ojdå, upptäcke ännu en annons där ungen är långhårig.
*länk raderad*
En BYB som sänkt priset med en 1000-lapp då denne inser att folk inte betalar 5.000 för en katt som de inte gjort mer än att avmaska, även om mamman är en renrasig ragdoll.
*länk raderad*
De ser faktiskt inte ens ut som renrasiga ragdolls, alldeles för snipiga
Undrar om det är någon som ser denna annons. Det är renrasiga maine coon med stamtavla för 4.000 kronor.
*länk raderad*
Ojdå angora. Undrar om det är en turkisk angora eller vad det är?
*redigerad av Medarbetare.
Läs sajtens regler under PUL. Riktat till alla som länkat till annonser med personuppgifter.
http://katter.ifokus.se/articles/4d71483bb9cb46223305ca65-ditt-ansvar-som-medlem-pa-katter-ifokus
*
Papillon valp med stamtavla
Mitt namn är Eddi, jag är en manlig papillon valp, 12 veckor OD idag. Jag flisas, vaccinerade, ID-märkta och kommer att vara SKK reg snart. Mina intressen är: leka, omfamningar och barn. Jag är renrasiga med stamtavla. Jag behöver en fin och kärleksfull familj att ta hand om mig och visa mig kärlek.
Någon som tror på detta? Förvisso en hund men den platsar här den också.
1.500 för långhåriga kattungar med diverse raser i. Ingenting gjort med dem.
Birma katt ungar
Avmaskade
* Rumsrena
* Sociala
* Gosiga
* Vana vid barn
* **Ej stamtavla
**
Från blockets regler
3 000:-
Fyra kattungar med härliga färger.
Växt upp i en familj med barn dvs mycket kel och gos.
Mamman chinchilla perser,norsk skogkatt och bondkatt.
Pappan är exotic perser.
Kattungarna levereras avmaskade samt vaccinerade vid 13 veckors ålder. Dom är sju veckor nu.
Köper verkligen folk dessa kattungar?
Någon som känner någon La Permuppfödare? Det finns en annons på blocket om en La Permkull/bondkatt.
#190 MonicaLagerquist är väl det?
# 191 Jag kom just på det efter att jag skrivit inlägget. Tack!😃
Snacka om girig
"4 000:-
Måste nu tyvärr sälja min lilla kattunge pga osämja i flocken. Mamman är huskatt. Pappan Maine coon/Bengal. Endast seriösa göres sig besvär"
*länk raderad*
5000 för en bengal utan stamtavla..hmm
Och här har vi en "renrasig" bengal utan stamtavla för 5.500.
Nu är det bara en liten hona kvar, Hon är 12 veckor .
Är leveransklar omgående pga allergi
Renrasig utan stamtavla.
Mamman finns att se.
*länk raderad*
Här är mamman som kostar 5.000
"5 000:-
Måste bort pga allergi.
Renrasig bengal hona 3 år dock utan
stamtavla . Hör av er via mail så berättar jag mer om katten."
*länk raderad*
Här är en till som inte har stamtavla pga ägaren inte är med i någon kattklubb. Men vill ändå ha 5.900 för "maine coon". Fy😈
"5 900:-
minst 12 veckor gammal
rumsren
avmaskad
van vid barn
vaccinerat om så önskas
utan stamtavla (eftersom jag inte är med i någon kattklubb)"
Tänk på att inte länka till annonser. Läs under reglerna :)
"sina egna mappar med köpeavtal, kopia på pappans stamtavla, vaccinationskort och häfte från agria"
Kopia på pappans stamtavla, det var originellt med då de inte har någon egen så får väl den duga😃
#199 hahhah xD vad ska man med pappans stamtavla för?
Min hund har ingen stamtavla med båda hans föräldrar har det. När jag hämtade han som valp fick jag kopia av både mamman och pappans stamtavla. Jag tyckte de va super för då kan jag kolla vad som döljer sig längre bak i leden och gå in på SKK hunddata och kolla vilka hälsotester som har gjorts osv. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
201# då är ju min fråga VARFÖR valparna inre registrerades om nu föräldrarna har stamtavla och alla tester är gjorda? För mig finns det ingen bra anledning OM inte denna uppfödare döljer något. Vad ska du med papperna till då du ändå inte har nytta av dom då hunden inte är reggad? Det är inget "bevis" på att din valp har dessa som föräldrar de jan lika gärna ha en helt annan pappa tex. Utan stamtavla är hunden/katten inget annat än en blandras utan historik.
Jag vet historian bakom varför valparna inte har stamtavla och det är inget uppfödaren döljer för mig. Valparna kom till genom en tjuvparning mellan uppfödaren och grannens gråhundar. Tiken hade inte genomgått HD röntgen vilket gjorde att valparna aldrig registrerades. Sedan hade hon ingen tidigare erfarenhet av uppfödning.
I övrigt så har jag en väldigt god relation till min uppfödare och hon skulle inte ljuga mig rakt upp i ansiktet. Men även fast jag har en blandras tycker jag det är roligt att se vad som döljer sig bak i leden.
#201 det finns oftast en anledning (oftast inga bra ) till varför de ej reggat valparna. Du har inga bevis att stamtavlorna är föräldrarnas om inte det finns dna tester som bevisar de. Jag känner en som köpte en vit herdehund (fick välja om det skulle medfölja stamtavla eller ej). Hon köpte den utan stamtavla men fick se föräldrarnas stamtavla samt hälsointyg på höftled/armbågar. Hunden var ca 6månader då hunden börja halta kraftigt, fick hög feber som inte ville ge sig. Veterinären hittade inget föränn de fick komma till ett större djursjukhus där fick han diagnosen kraftig artros och enligt veterinären var denna typ extremt ärftligt och någon av föräldradjuren måste ha de. Men ägaren fasthöll att föräldrarna var u.a då hon sett intygen. Hon kontaktade inte heller den sk uppfödaren då hon inte mindes varifrån hon köpte hunden så de var nog fler saker som ej stämde med det köpet. hunden avlivades som 1åring då han bara blev sämre
Den personen du berättar om gjorde för det första ett väldigt dåligt val att välja bort stamtavlan. Att föräldrarna är UA betyder inte att alla valpar också blir det. Din vän vet inte vad som för sjukdomar som döljer sig längre bak i leden som valparna kan ärva. Sedan att hon inte kom ihåg vart hon köpte hunden låter dåligt i mina öron.
Förstår inte varför du berättar den där historian för mig. Jag har full tillit till min uppfödare och det är ingenting hon döljer för mig.
Anledningen till att hon berättar det är att visa att det är ingen garanti. Det är samma historia som din men i detta fall slutade det olyckligt. Som tidigare skrivet du kan ändå aldrig veta om detta är din hunds föräldrar och personer kan spela hur ärliga som helst men de papper du har i handen är inte till någon nytta mer än att hänga på väggen kanske. Sen vet du ju aldrig vad din hund bär på för sjukdomar då hundarna inte ens är testade. Så tyvärr ingen stamtavla, ingen garanti. Thats it. Återgår nu till ämnet
Länk raderad
Hej,
En kull med kattungar vars pappa är ren Ragdoll och mamma är Ragdoll/Maincoon finns snart till försäljning.
Kattungarna är födda den 7 maj och har fördelningen
Maskad pojke
Maskad pojke
Maskad flicka
Svartvit pojke
Tabby pojke.
Pappan är en stor och otroligt snäll samt äger reflexen trasdocka till 100 procent.
Mamman är en mycket kärleksfull och snäll katt.
Båda föräldraparen finns i hemmet att träffa.
Träff med köpare inledningsvis och endast till gott hem.
Ingen kattunge säljes under 12 veckor.
Ring för frågor
så länge annonsen finns kvar finns det kattunge.
Kommentarer är överflödiga.