Kattungar under bron
Hej!
Kunde inte tro mina ögon då jag skulle kliva in genom min ytterdörr. Skulle just låsa upp då jag hör något ljud under bron. När jag gick och kollade va de var så såg jag en kattmamma med några nyfödda kattungar (osäker på hur många). Kattmamman låg och fräste så jag ville inte störa. I all hast for jag och köpte kattmat och la ut de tillsammans med en skål med vatten.
Vad ska jag göra nu? Vars ska man ringa? Vill självklart inte att hon ska ligga här under bron då de är en fara för dom.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Jag skulle försöka fånga in mamma katt och ungarna så att de får bo inne tills dess att kattungarna är redo att flytta.
Stolt ägare till tre La permer
Lägg ut inlägget på hittekatter.ifokus, de är väldigt många som är duktiga på sånt här där :)
Eller ta kontakt med ett katthem inom rimligt avstånd =)
Var någonstans finns dem? om inte kattmamman har id eller tatuering i örat så skulle jag kunna öppna mitt hem för att låta katterna växa upp sig här tills de har ett eget hem.
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
hade med försökt ta in den o ta hand om dom.. om de inte är som #4 skriver.
Eftersom jag har hundar som är väldigt nyfikna på katter ville jag helst undvika att ta in dom till mig. Men jag hörde med grannarna och hittade en kvinna som kunde ta emot dom. Vi har nu förflyttat dom till henne och kattmamman är väldigt tovig i pälsen och skygg av sig så troligtvis har hon bott utomhus en längre tid.
Jättebra jobbat! Så småningom får ni försöka kolla om mammakatt har någon id-märkning i örat. Hon kan också - i bästa fall - vara chipmärkt men jag tycker INTE att ni ska ta henne till veterinär just nu för chip-koll, OM inte kattfamiljen behöver till veterinär av annan anledning. Men flytta dem inte i onödan just nu, utan låt dem få komma till ro, "landa" i första hand.
Efterlys ägaren till mamma-katt t ex på katthemmens efterlystsidor och på Kattpolisen i fokus.
Sätt också upp lappar i området där ni efterlyser ägaren till missarna.
Kan kvinnan behålla missarna och så småningom omplacera dem - annars bör ni ta kontakt med ett no-kill katthem (kolla på Svekatts hemsida för tips på sådana) - så ni kan ställa missarna i kö dit.
Ni får säkert massor av bra tips här i tråden, annars finns duktigt folk med stor erfarenhet av vilsna/hemlösa missar och kattungar inne på Hittekatter i Fokus.
Har ni kunnat flytta in hela familjen utan fälla etc så finns det gott hopp om att kattmamman snart ska visa sig vara en katt som tidigare har bott i familj.
Jag hoppas verkligen att det finns en ägare som saknar, letar och längtar efter henne!
Hur gamla uppskattar ni att ungarna är? Undvik att släppa ut mamman nu!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Förflyttningen gick snabbt och smidigt för att undvika så mycket stress som möjligt hos kattmamman. De bor nu i grannens gästrum, där det är lugn och ro. Vi har gjort en bädd till missarna och mamman, och har ställt fram kattmat, vatten och en kattlåda. Vi har också ställt dörren till gästrummet på glänt för att kattmamman kan gå ut och utforska lite mer av huset om hon vill. Igårkväll låg kattmamman med ungarna hela tiden som uppskattningsvis är max 2 veckor. Men tidigt imorse vågade hon sig ut lite från gästrummet för att sitta och spana på kvinnan de bor hos.
Släpp ej ut mamman även om hon vill ut.Kan börja löpa o letar ny hane o lämnar sina ungar tyvärr.
Nej, vi tänker inte släppa ut henne!
Uppdate: Nu har det nästan gått en månad sedan kattungarna och kattmamman fick flytta in hos grannen och de har gått väldigt bra. Kattungarna är uppskattningsvis 5-6 veckor och ett veterinärbesök är bokat nästa vecka då vi ska dit för vaccin och kolla om kattmamman har något chip.
Var och hälsade på grannen idag och möttes då av 6 busiga missar, har tyvärr inga bilder på den här datorn men ska försöka lägga upp när jag har möjlighet. Kattmamman har också gjort stora framsteg och är inte alls lika skygg längre. Men när det kommer nya personer eller för plötsliga ljud så springer hon in i gästrummet (där vi flyttade in katterna från första början) och blir lugn igen. Det är bra att hon har ett ställe i huset där hon känner sig helt trygg på.
Vi har inte hört från någon som saknar en katt som liknar henne och har hon inget chip så vi kan få tag i någon ägare så kommer grannen att kastrera och behålla henne. Glädjer mig verkligen att se folk som har ett stort hjärta.
Vilken härlig läsning! Är tack vare dig som katterna lever idag!!! Och grannen förstås:) vill se bilder sen:)
Vilken tur att det finns människor som er där ute! Starkt jobbat! :)