Stolpe ut
http://www.expressen.se/gt/kattungarna-forsvann--familjen-hangdes-ut/
*FACEPALM*
1- Utekatt okastrerad
2- Skryter om att katten har haft många kullar
3- Frun jobbar på till och med på DJUR SJUKHUSET Blå Stjärnan, men de kastrerar ändå inte sin utekatt. VA FAN!
4- Har man haft utlägg för katterna som tagits om hand så ska de ersättas oavsett. Det är inte utpressning så ser lagen ut att man får det om man vill det.
Sen visst vet man inte den riktiga storyn bakom men tusan, det ser ILLA ut för familjens djurhållning. Sluta spä på med ännu fler huskatter MEDVETET! Detta är inget som kan falla under okunskap utan ren och skär idioti!
Blir förbannad! Hoppas de inte får tillbaka katterna, och att samtliga deras utekatter kastreras till anställdpris på djursjukhuset som frun jobbar på.
/Fridaybrew

Håller med #1 vad fasen,,,,, och ha mage att gå ut och tycka synd om sej i tidiningen,,, njä….. ute på äventyr med mamman 11 v gamla.. hm…. usch.
1) Ja, tyvärr.
2) Det var inget skryt utan ett konstaterande.
3) Nu framgår det ju inte vad frun jobbar med på djursjukhuset. Och bara för att man i allmänhet tycker om djur och kan ta hand om deras fysiska hälsa så behöver det inte betyda att man vet mycket om hemlösa katters situation i Sverige. Återigen tyvärr.
4) Det gäller bara om man kan påvisa att djuren missköttes på ett sådant sätt att det bryter mot svensk lag. Kan det inte bevisas och det går upp i rätten kommer det istället rubriceras som stöld.
Man kan tycka att det är förfärligt att okastrerade katter får gå fritt och att de små får gå fritt med mamma katt, men inget av det är ett lagbrott. Det är den krassa verkligheten.
Sedan finns det två skiljande berättelser här. Den ena är att kattfamiljen var ute på promenad, den andra att kattungarna hittades i en kartong. Vilken är sann? Det vet vi inte. Låt oss anta att mannens berättelse är den sanna och bortser från det där med kastration och kattungar utan uppsikt som de facto inte är lagbrott, hur skulle ni känna om en okänd person tog er katt för att denne ansåg att de vet bättre hur en katt ska ha det?
Sedan är jag generellt mer benägen att tro på en person som går ut med namn och bild tillsammans med sin berättelse än en "anonym kvinna". Gör man ett ingripande av den här typen som kvinnan gjort så ska man stå för vad man gör.
Jag försvarar ingen här, jag tycker bara att det alldeles för ofta som folk hängs ut på internetforum och häxjakter startas utan att det finns någon riktig fakta att stå på. Någon som minns pojken som blev "övergiven" av sin pappa när han förlorat en bandymatch eller vad det nu var? Pappan blev ju nästan lynchad innan det visade sig att allt bara var ett missförstånd.
Jag tycker att båda parter att betett sig oansvarigt i detta fallet. Att överhuvudtaget släppa ut en okastrerade katt på fri tass och sedan dessutom släppa ut ungarna vid såpass tidig ålder är helt galet i mina ögon.
Det är dock precis lika galet att någon annan, som inte äger katterna, plockar upp dom och vägrar lämna tillbaka dom när det finns en ägare. Hade de varit hemlösa så hade det varit en annan sak men så är ju inte fallet.
Det är synd att lagarna kring katter är så undermåliga så att sådana här saker kan förekomma.
"När vi hittade dem hade de legat fyra dygn i en låda, helt övergivna utan mat eller vatten, och var vanvårdade med stora sår. Jag kommer aldrig att lämna tillbaka ungarna till den här ägaren."
Men om hon fick pengar var hon beredd att lämna tillbaka dem?
Man bör inte lita blint på en tidning, men ändå, det saknas så mycket information.
Hur kunde hon veta att de legat i kartongen i 4 dygn? Hur kunde hon veta att det var den familjens katts ungar? (Det kan man ju höra sig för förvisso).
Men varför tog hon hand om ungarna, och sen börja snacka massa skit, istället för att prata direkt med familjen och anmäla dem för vanvård isf?
Det kanske finns en mellanhand.. Kattmamman gick nånstans med ungarna, de ramlade ner från ngt högt, blev skadade, nån människa la de i en låda istället för att hjälpa. Eller kattmamman kanske la de i lådan. Undrar om familjen var ute och letade.