Omplaseringskatt - vad bör jag tänka på / fråga om
Hejsan,
Jag och min sambo har länge tänkt skaffa katter. Ragdolls närmare bestämt. Det har gått så långt att jag iaf ringt och pratat med uppfödare.
Nu råkar det vara så att en kollega är jourhem åt ett katthem och de har precis fått in en 3årig ragdoll som behöver omplaceras pga allergi. Det är iaf den officialla förklaringen.
Med rätt stor sannolikhet så kommer det bli så att vi kommer ta hand om katten och sedan introducera en ragdoll kattunge från uppfödare när en sådan blir tillgänglig.
Nu till min fråga: Är det något speciellt jag bör fråga om eller tänka på när det gäller omplaceringskatt? Allt jag vet just nu är att den är kasterad, chippad och vaccinerad.
Tack på förhand
Något som är ganska viktigt att veta om en omplaceringskatt är eventuella trauman under uppväxten, om det är något som katten inte gillar hos människor som är på besök. Kanske den inte gillar barn eller gäster som är för närgångna direkt, då kan man ju utifrån sån fakta försöka göra det lättare för katten efter flytten och förhoppningsvis kunna jobba med katten om den nu skulle ha någon speciell fobi, för händer t ex. Ta reda på kattens vanor i det gamla hemmet, hur länge den sover och om den gillar höjder eller ej. Det kan hjälpa dig att anpassa ditt hem för katten innan och efter hemkomst. Sen maten kan det vara viktigt i början iaf. Om det är möjligt så kan du be om mat som katten redan äter som räcker i ett par veckor så du kan avvänja den med den maten ifall du tänkt byta. Jag antar att du redan vet hur ofta katten blivit vaccinerad eftersom du har nämnt att du har koll på vaccinationen, men för inte så länge sen köpte jag en katt som skulle omplaceras och det stod att den va vaccinerad o allt i annonsen men väl på plats när jag skulle hämta katten frågade jag mer och fick då veta att det hade gått 2 år sen katten vaccineras sist. Så det kan va en detalj att tänka på också. Kommer inte på så mycket mer just nu men annars lär någon annan nämna det. Lycka till :)
Varför den hamnade på katthem? Är allergin den enda orkaken i så fall ser jag inte att du behöver tveka.
Jag har fått lite mer info nu och varit i kontakt med ägaren. Katten är kvar hos ägaren i väntan på omplacering för att slippa flytta till katthem däremellan.
Katten är yngre än vad jag först fick höra och har redan bytt ägare mer än en gång. Så att mellanlanda hos katthem kan vara traumatiskt för kissen.
Ska hälsa på hemma hos kisse och ägare och sedan tar vi det vidare därifrån.
Kan ju uppdatera att kissen kommer flyta hem till oss på fredag. Så vi håller på att kattifiera hemmet.
Beställt lite grejer från zooplus och det ska beställas ett träd från ebay. Även smörgåsskinka är inköpt istället för den vanliga salamin eftersom förra ägaren tipsade om att det var kissens favouritgodis. Han ska tycka om att flytta hem till oss om jag så ska muta honom till att tycka det ;)
Är det en ragdoll så kan det vara bra att se till att få stamtavlan också. Se till att missen får med sig någon snuttefilt från hemmet så har den med sig lite bekanta dofter, det är en extra trygghet. Introducera ett rum i taget om ni bor stort.
Vad bra att katten kan få ett hem hos er och slipper flytta runt mer!
Min katt är en omplaceringskatt, hon bråkade med dom andra katterna i sitt gamla hem och fick flytta hem till oss istället. För henne blev flytten lite av en chock, hon var hon tre år. Om er kisse också tycker det är jobbigt att flytta så rekommenderar jag Feliway, den gjorde henne inte kolugn men den tog udden av hennes oro. Sen löste tiden resten, idag är hon en helt annan katt än när hon först kom till oss.
Fråga hur katten är van att sova, vår katt var van att sova i ett särskilt rum, och när vi då lät henne vara lös i hela lägenheten på natten blev hon jättestressad och gick runt och jamade hela natten istället för att sova. Efter kontakt med gamla hemmet så skapade vi en sovplats i ett rum där hon får vara på natten, och då somnade hon så fort vi stängde dörren. Katter är ju verkligen vanedjur!
#5 Han har stamtavla och den får vi självklart med. Han får med sig hela sitt bohag med lådor, klösmöbler och leksaker etc så det kommer finnas en del bekanta dofter.
Vi bor inte speciellt stort men jag tar ditt råd och stänger sovrummet till att börja med. Iaf ett rum mindre.
#6 Ja, jag hört fler nämna Feliway så jag har läst på om det. Kan vara värt att använda. Tyvärr hade alla apotek och djurbutiker jag passerade på vägen hem från jobbet enbart refil. Ska åka ut till en större butik om jag hinner. Sambon har bilen och det regnar så jag är inte så sugen på att cykla…
Sambon fixade Feliway på vägen hem. Det kanske visar sig vara ett onödigt inköp men hellre lite pengar i sjön än en orolig katt.
# 8 Det var ett bra köp, kom ihåg att sätta in den ett dygn i förväg så att katten känner av den. Och sätt den rätt väg för annars vara den inte så länge😃
#9 Yes, den sitter i så den kommer ha suttit i nästan ett dygn. Och vi köpte spray också till transportburen. så vi kan bättra på vissa plattser vi tror han kommer gilla med den.
Vad menar du med "rätt" vägg? Jag har satt upp ett uttag rätt högt på väggen där jag pluggade in den. Typ i höjt med dörrkarmen. Det är mitt i lägenheten och det var enda uttaget som inte var bakom eller bredvid möbler :P
#10 Det står rätt väg inte vägg😂Dosan med innehållet i ska sitta nedåt annars kommer den inte var så länge.
#11 ah, självklart… man ska inte läsa och speciellt inte skriva på forum när man är trött…. godnatt xD
Som vi trodde var det jobbigt för Yoshi att flytta. Han var riktigt ängslig i bilen och efter ett par snabba vändor i lägenheten ligger han nu under soffan.
Jag hoppas han tittar fram under kvällen, men alla tips på hur vi får honom att känna sig hemma är välkomna.
Bäddar finns det i överflöd att välja på och inte så många rum att utforska. Han har sin klöspelare och favorit dyna (vi fick med den) strategiskt utplacerade.
Godis att muta med finns också, men tänkte vänta med det tills han tittar fram. Vill inte förstärka ängsligt betende.
Har han tillång till toaletten så att det inte sker någon olycka? Någon leksak som kan distrahera honom att komma fram. Kattmynta eller Valeriana kan vara bra och som ni själv säger godis.
Han kom fram efter en halvtimme eller så, åt ett par godisar, nosade på matskålen och lådan. Sedan klöste han lite på sin pelare och satt en stund i fönstret.
Nu ligger han under soffan igen men jag är inte ett dugg orolig längre. Allt han behöver är tid.
Låter lugnt🙂
Får jag lov att presentera S*Rödjebackens Yoshiki "Yoshi".
Tog utan blixt så vitbalansen är rätt off. Trots det är han en mycket stilig herre som nu svassar runt i lägenheten som om han ägde stället. Vilket han iof gör.
Han har nu både ätit och druckit och ligger nu i fönstret och tvättar sig. Han ser ut att trivas. =)
Såhär ett dygn senare så verkar han fortfarande trivas rätt bra, men han äter dåligt och har inte använt lådan. Som tur är har han inte gjort sina behov någon annanstans heller. Så jag antar att inga toabesök beror på dåligt ätande.
Antar att det bara är att vänta, inget inteligent djur självsvälter och maten står framme. Pigg och kelig är han iaf.
Det tog nästan två dygn för min hankatt som var ganska stressad över flytten att börja komma igång att äta ordentligt och gå på lådan första gången.
Läste att ni har satt i feliway och det är super då kommer det gå lite lättare för honom att slappna av tillräckligt för att känna sig hungrig, och när han väl äter så kommer han gå på lådan tillslut.
Jag lyfte ibland iväg min hankatt till lådan ibland för att påminna honom om att den fanns där, tillslut fattade han vinken.
Andvänder ni samma sand som han hade innan? om inte kan det vara värt att byta till hans gammla under första tiden fö att han kan känna igen lukten och förstå att det är där han kan utföra sina behov.
samma sak med maten, ge samma mat som han är van vid, ev strö lite utav hans favorit godis över maten så att han blir lockad att börja äta.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#19 Han äter, men bara lite lite någon gång då och då. Han har varit på lådan också nu. Jag är väll egentligen inte orolig, fast jag är van vid ett matvrak till katt så det är rätt stor kontrast.

Hur har det gått såhär tre dagar senare?
#20 Det är helt normalt för en katt att lite åt gången så den saken ska du nog inte oroa dig för. 🙂
#21 Såhär en vecka efter kissens ankomst så rullar det på. Nu äter han "normalt" med torrfoder. Ska börja ge blötmat igen. Vi fick slänga så mycket i början eftersom öppnad burk bara står sig ett par dagar i kylen så jag slutade temporärt med det.
Lite nya leksaker har hittat hem. Aktiveringsleksakerna man ska gömma godis i var på tok för lätta så det blir inte så mycket lek med den. "DaBird" kopian är populär. Den tuggas dock sönder när han väl fångar den. Måste köpa "storpack" ;) Man kanske kan få tag i fjädrar billigt i någon hobbyaffär och reparera efter behov.
Katträdet har varit lite svårt att få tag på då postens terminal där jag kan hämta det inte har haft öppet då jag har haft bil (de stänger 17.00). Men det ska nog lösa sig idag.
Tycker lite synd om honom då han är van att få gå ut. Vi börjar fundera på att starta koppelträningen inomhus relativt snart så vi kan börja ta med honom ut på innergården om någon månad eller så. Har hittat en grym djurbutik nära där vi bor som har i stort sätt samma priser som nätshopparna på Kattsand och foder. De låter oss ta med selar hem och prova och byta/lämna tillbaka om de inte passar. Hittills har vi bara provat en, som självklart var för liten :P För oss är han ju en liten sötnos som knappt lämnat kattungestadiet. Dessutom är han väldigt slank under all päls. Efter provningen tog jag med mig katten och ställde mig på vågen. Vår "kattunge" väger 6kg… xD
Jaha, och nu har man satt ihop ett träd… som han visar nära 0 intresse. Förstår varför då han knappt får plats på någon av hyllorna. Tyckte ändå att jag tog i och beställde ett riktigt stort träd.
Får se vad som händer, men han verkar över lag inte vara speciellt intresserad av att klättra. Kanske får sälja trädet och bygga en enkel trappa upp till toppen av en bokhylla ist.
#24 Ibland behöver de vänja sig vid trädet innan de vågar prova det. När de väl provat brukar det sedan användas mer och mer. Locka honom att klättra med hjälp av en vippa, så ska du se att han tar mod till sig.
Jag som också har en välväxt kattunge på 5 år känner igen det där med kattselar i miniformat. Vanliga kattkoppel är också så löjligt korta att det nästan är omöjligt både för katt och kattägare att promenera på ett bekvämt sätt, så skaffa ett flexikoppel som är minst 5 meter är mitt tips. De med snöre låter mindre än de med band.
Sajtvärd Katter iFokus
#24 det är också viktigt att man ställer trädet på ett ställe där det inte är drag från några fönster eller liknande, och det kall vara centralt så att katten kan spana och ha uppsikt över sina "domäner" från trädet.
finns även kattmyntespray som kan kan andvända på klösträd och brädor för att locka katten att andvända den
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Använd valeriana och impregnera trädet med. Köp tabletter och krossa dessa och strö över trädet.
Yoshi tycker fortfarande trädet är fånigt. Jag har kommit fram till att han är en marknära katt. Han väljer konsekvent lägre platser att sova vara på även när det finns motsvarande plats högre upp. Men han klöser på de lägre pelarna och ligger ibland i huset som bara är någon halvmeter upp från marken. Att få gå ut i buskarna på innergården och rulla sig bland rosenbuskpinnar som sedan fastnar som papiljotter är mer Yoshis melodi. Det och att ligga i bakhåll på husse och matte när de går fram och tillbaka i hallen…
Men trädet blir kvar för nästa vecka kommer katt nummer två flytta hem till oss. Jag var fram till förra veckan 100% säker på att vi skulle ha en till ragdoll.. men nu blir det en birma istället. Så kan det gå när man spontanbesöker en uppfödare :P Vi föll pladask för alla tre småttingar de råkade ha hemma. Men grabben vi ändå tyckte bäst om passar nog Yoshi bäst i personlighet och energi.
Den första bilden säger allt om deras personligheter xD Honan till vänster är en liten diva, vår kille är sprallig och framåt, hanen till höger var lite mer blyg innan syskonen visat att främlingarna inte var farliga.
Hade vi haft plats och raskatter inte kostat så mycket hade det lätt kunnat bli fyra katter här hemma nästa vecka xD
#28 Ja, en liten birma kan säkert inspirera den mest markbundna ragdoll att testa sina gränser. Min raggis Oberon bor ju med birma och skogisar, och han tvekade och tvekade innan han vågade sig upp dit de andra hoppade så lätt, men till slut (efter närmare ett år) tog han språnget och var sedan den malligaste ragdoll jag har sett. Bifogar bild på en mallig Oberon:
Sajtvärd Katter iFokus
Iskubsfack är toppen att frysa in blötmaen i när ni börjar försöka vänja kissen vid blötfoder. Då är det inte mycket som kastas. 🙂
Lycka till med nykomlingen!