Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2364 ggr
Ellenfyrkant
0

Fixa friskintyg före försäkring?

Ska försäkra min 12 veckors kattunge nu som inte har med sig någon tidigare försäkring från uppfödaren. Behöver han då å något friskvårdsintyg för att försäkringen ska täcka allt den ska? Han har vaccinerats utan några särskilda anmärkningar, förutom öronskabb.

Jag har ju inga intyg på att han är frisk men det finns ju heller inga tidigare anmärkningar hos vet. på att han inte skulle vara frisk.

Föräkringsbolaget blir Agria.

Mvh Ellenfyrkant

[Mustangcab]
0

Nej när det gäller kattungar så  går det bra att försäkra. Du får bara intyga själv att kattungen är frisk. Du kan försäkra den direkt på nätet.

Du får 30% på kattungeförsäkring hos  Agria.

http://www.agria.se/katt/kattforsakringar?gclid=CMvr3pLF97cCFUR2cAodVkMAJw

annzoo
1

Jag skulle försäkerhetsskull ha ett färskt friskintyg då katten haft öronskabb iaf

Ellenfyrkant
0

#1 Okej!

Jag funderar också lite på detta med öronen. Men om han får bekymmer med öronen senare i livet. Kan de då hävda att det beror på att han haft öronskabb som liten?

Vad kostar ett besök att göra för ett friskvårdsintyg?

Måste det vara utfärdat före försäkringen börjar gälla?

Annars kunde ett alternativ vara att försäkra honom nu och fixa intyg i samband med kastration vid 6 månader.

Mvh Ellenfyrkant

[Asmar]
0

Bäst att du ringer och kollar med försäkringsbolaget som du tänkt dig eftersom han haft problem tidigare.

Ellenfyrkant
0

Öronskabb känns ju som ett ganska vanligt bekymmer, förmodligen även hos försäkrade katter. Men det kanske är bäst att höra ändå. Tråkigt att det inte går att få tag på någon på helger bara. Sen känns det lite jobbigt att oavsett vad de säger kan de ändå säga annorlunda och hävda annat när bekymmer väl uppstår och försäkringen ska användas…

Mvh Ellenfyrkant

[Asmar]
2

#5 Jag kan tycka att öronskabb är vanligt och inget som skulle kunna ge men i framtiden. Men jag vet inte heller försäkringsbolagens regler. 

Eg kan jag tycka att du skulle kunna bortse från det och teckna en försäkring och utesluta det faktum att din katt haft öronskabb och på så sätt teckna en försäkring för en frisk katt. 

MEN då bör du tänka på att om du anlitade en veterinär med korrekt journalföring angående den tidigare öronskabben och har tänkt att anlita samma veterinär i framtiden så kan det komma fram att din katt hade öronskabb och då kan det hända att försäkringsbolaget inte ersätter framtida besvär. 

Så ring försäkringsbolaget och hör hur de ställer sig till öronskabb och ersättning för framtida sjukdomar. Sen kan du ju utgå ifrån det.

Ellenfyrkant
0

#6 Man tecknar väl för en frisk katt trots öronskabb`? Tror inte man är skyldig att uppge det. Men detta med att anlita samma veterinär, sån här statisktik angående djuret registreras väl i någon databas som i detta fall Agria måste kunna ha tillgång till, eller? De borde kunna finna allt jag gjort med katten hos vet. under hela livet? Oavsett vilka kliniker jag varit på.

Mvh Ellenfyrkant

[Mustangcab]
0

Jag har  tecknat försäkring för en katt som haft öronskabb och fick undantag för allting angående öronen. Detta var en vuxen katt. Du har möjliget att själv välja att skriva om katten är frisk eller inte.

Ellenfyrkant
0

#8 Jag tycker ju inte att en katt som drabbats av en tillfällig parasit är en sjuk katt? Men om jag fyller i att han är fullt frisk, säg att han om 5 år deabbas av öroninflammation, då kan väl de hitta i någon databas att katten haft öronskabb tidigare? Och därmed göra undantag och inte betala ut för ev. Senare öronbehamdling?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

#8 Jag tycker ju inte att en katt som drabbats av en tillfällig parasit är en sjuk katt? Men om jag fyller i att han är fullt frisk, säg att han om 5 år deabbas av öroninflammation, då kan väl de hitta i någon databas att katten haft öronskabb tidigare? Och därmed göra undantag och inte betala ut för ev. Senare öronbehamdling?

Mvh Ellenfyrkant

[Mustangcab]
0

# 9 Jo det är precis vad de kan göra.

Ellenfyrkant
0

#11 Precis som jag gissat. :) Men har försäkringsbolagen tillgång till alla veterinärklinikers handlingar?

Mvh Ellenfyrkant

[Mustangcab]
1

# 12 Nej det har de inte. Och det ska till för att de ska begära ut dem också. Söker du vård för något annat så  får de bara handlingrna för detta inget annat. Du kan t.o.m söka en annan veterinär som inte känner till att katten haft skabb. Jag har flera veterinäreer som jag går till beroende på vad det är som ska göras. En som behandlar mina katters tänder då de har tandröntgen och det går inte på försäkringen. Och inte sänds det några journaler heller till de andra veterinärerna.

Ellenfyrkant
0

Tog kontakt med Agria igår, de säger givetvis att jag kan få undantag för öronen och att öronskabb betraktas som ett "sjukdomstillstånd". Om jag uppger att han haft skabb, vilket jag är skyldig att göra så får jag en bedömning om det går att ompröva eller ej, efter en symptomfri period. Om "skadan" går att ompröva så är det friskhetsintyg som gäller. Om jag inte uppger tidigare öronskabb så räknas det som försäkringsbedrägeri, det låter inte så roligt att åka dit för?

Mvh Ellenfyrkant