Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8585 ggr
kattig
0

kräsen njursjuk katt?

Har en kastrerad pojk på 5 år, förra året blev han riktigt illa och fick veta att han var njursjuk och måste gå på njurdiet.

Tog hem torrfoder och några blötmatspåsar för att testa men han vägrade äta blötmaten, och på apoteket hos veterinären tycker dom det är lugnt att han bara äter torrisar så länge han dricker.

Jag har ändå försökt ge han blötmat då och då, och nu kan han tänka sej att ibland ta en tugga av k/d blötmat men sedan jag skaffade en kattkompis till honom, kattunge på nu 5½ månad som får blötmat (mjau och bozita) så har han börjat äta ännu mindre.

Han går bara och sätter sej och glor på henne när hon äter och försöker smita dit och slicka på hennes skål/kolla om det finns nåt kvar när hon är klar, och rör inte alls sin egen mat.

Nu äter han väldigt lite, vare sej torrisarna eller blötmaten jag ger honom och det känns väldigt oroande då han måste ju äta och få i sej vätska också, vet inte vad jag ska göra? 

Dom äter inte i samma rum, och jag har testat att stänga inne lillkatten i ett rum och försöka ge han mat när hon inte är i närheten men det hjälper inte heller :/

Tänkt på det där med rått kött och så, läst att alla katter kan äta det, även njursjuka, men pratade med en kompis som också har en njursjuk katt som fått uppfattningen att dom inte alls kan det? För det är han iaf. väldigt förtjust i, men inte vågat ge honom mer än en smakbit ibland för jag vet inte tillräckligt om det.

Och hos veterinärn tycker dom som sagt bara att han kan äta torrisarna men inte ens dom äter han mycket mer än några bitar av. 

Några tips vad jag kan göra för att få honom att äta mer/vad mer kan han få äta? :(

Uppkatten
1

Har du varit hos veterinären på sista tiden för uppföljning av misses njursjukdom?

För tyvärr är det nog så att njursjuka katter ofta äter allt sämre och till slut nästan ingenting alls… Det är i alla fall min erfarenhet av kronisk njursvikt.

Så jag skulle boka en tid hos veterinär om jag vore du, och kolla hur njurvärdena ser ut just nu. Njursjuka katter blir också lätt ut-torkade (TROTS att de dricker mycket) och en ut-torkad katt tappar lätt aptiten och har då svårt att komma igång och äta igen. Kanske behöver misse hjälp att vätskas upp - det är rätt vanligt bland njursjuka katter. Veterinären kan då injicera en vätskepuckel under nackskinnet på katten, eller ge dropp. En katt som är ut-torkad behöver snabbt få hjälp för att komma igång igen.

Det finns en fosfat-hämmare som heter Renlazin (kan beställas på nätet). Får man inte i katten njurfodret, kan man prova att ge katten vanligt blötfoder men med Renalzin i. Diskutera detta med din veterinär. För självklart är det bättre att katten äter NÅGONTING än att den inte äter något alls. Renalzinet minskar den skadliga effekten av fosfor som finns i vanligt foder.

Du kan också testa att byta till ett annat njurfoder.

Hur mår misse i övrigt? Dricker mycket? Kissar mycket? Gått ner i vikt? Tappat muskelmassa? Kräks? Frusen? Förstoppad?

Orkar missen med en kattunge hemma? Det låter jobbigt för en njursjuk katt? En njursjuk katt som tappar muskelmassa kan t ex få svårt att försvara sig i buslekar o s v. Min egen njursjuka katt blev rätt ordentligt svag (jämfört med andra katter) under sitt sista levnadsår, orkade inte protestera nämnvärt när han skulle in i transportburen o s v. Dessutom är det svårt att hålla reda på hur mkt missen äter/dricker/kissar/bajsar o s v när man har flera katter. Och när det gäller njursjuka katter är det lite viktigt att kunna ha koll på dessa variabler.

Viktigt att se till att den njursjuka katten får vara ifred och vila när h*n vill det med andra ord, så att det inte blir onödigt jobbigt för missen med en katt till i hemmet!

När det gäller rått kött så skulle jag undvika det till en njursjuk katt. Njurfoder kännetecknas ju av ett "lågt/måttligt" proteininnehåll för att hjälpa njurarna så mkt som möjligt. Men återigen - bättre att katten äter NÅGONTING än INGENTING…

Jag tycker att du ska börja väga hur mkt mat katten får i sig per dygn och jämföra det med vad katten BÖR få i sig per dygn (vilket står på foderpåsen). Håll också noga koll på kattens vikt, det är lätt att man missar hur smal missen har blivit därför att man helt enkelt "vänjer" sig vid kattens utseende…

Se också till att missen har fri tillgång till vatten och många vattenskålar att välja bland + att det aldrig får vara långt till vattenskålen (det ska gå lätt att dricka!).

Hoppas att missen snart är igång och äter igen! ❤️ Men börja med ett veterinärbesök låter det som.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattig
0

Vi var på uppföljning för 2-3 månader sedan och kollade hans värden, då endast blodprov, då såg allt bra ut!

Jag skulle höra av mej igen efter sommaren för att kolla värden igen, och då skulle han även få en liten mer djupgående undersökning, vägas och så.

I övrigt ser han ju ut att må bra, han busar lite ibland med kattungen, annars ligger han på skrivbordet eller i soffan med mej eller ute i klätteträdet på balkongen och tittar ut. Han är en väldigt lugn misse :) Är osäker på hur mycket han dricker också tyvärr, för han gillar mest att dricka i handfatet och det låter jag han göra så ofta han vill, har 3 vattenskålar som jag byter/fyller på vatten några ggr om dan. 

Han verkar hålla sin vikt ganska bra (har tyvärr ingen våg dock, kanske ska införskaffa det), när han var riktigt illa märkte jag väldigt fort att han gick ner i vikt och då märkte man med en gång att han inte mådde bra heller, blev matt i pälsen och gick och la sej på platser jag annars aldrig sett han sova på och höll sej för sej själv och orkade inte göra något knappt. Så så är det ju inte nu iallafal men det kan ju slå om fort också.

Det har även vart svårt nu att hålla koll på hur mycket han kissar/bajsar speciellt då lillkatten hade en parasit som smittar (tritrichomonas) när hon kom till mej (visste jag ju inte då) så nu har båda katterna diarre. Väntar dock fortf. på provresultat från veterinären angående min njursjuka katt om han faktiskt är smittad eller inte.

När det gäller kattungen kommer dom bra överens även om hon springer efter honom överallt och vill busa hela tiden, men han säger till på skarpen när han inte orkar med mer och han har en liten gömma dit han går när han vill vara i fred, och jag har aldrig sett henne gå efter honom dit. Dom sover ihop då och då och han putsar på henne också ibland.

Har inte märkt om han verkar frusen, hur ser man sånt? skakar katten mycket då? Kräks gör han inte heller längre, han brukade göra det för 1-2 år sen men han var väldigt glupsk innan han blev sjuk och brukade kräkas upp mat efter att han ätit 

Sen dess har jag dock gett honom små portioner under hela dagen och han kräks nästan aldrig längre. 

Jag ska försöka hålla lite mer koll på hur mycket han äter i jämföresle med vad som står på förpackningen också, men ska definitvt ringa veterinären, vill ju inte att han ska bli värre :/

Ville bara höra om någon visste om det fanns nåt annat gott han kunde få äta så man kunde locka fram aptiten hos honom kanske :)

Tackar för svar!

Uppkatten
0

Att skaffa en våg är en bra idé för alla kattägare. Det är bra att hålla koll på misses vikt så den inte drar iväg åt det ena eller andra hållet. Man blir allt för lätt "hemmablind" på sin misses hull/vikt…

Låter inte alls bra att missen har diarré, då förlorar han ju än mer vätska… Njursjuka katter brukar ha problem - redan ändå - med att få i sig tillräckligt med vätska TROTS att de dricker mycket (det mesta rinner liksom bara "rakt igenom"). 

Slå en pling till veterinären precis som du är inne på. Redan sjuka katter har ju rätt små mariginaler och kan snabbt bli ordentligt dåliga om de t ex blir uttorkade.

Avmagrade katter blir ofta frusna. Min misse ville t ex ligga tätt intill mig 24 timmar om dygnet, gick inte det så kröp han ihop intill elementet. Men vad jag förstår så är din misse inte avmagrad i dagsläget och det är bra!

Jag undrar om diarrén kan vara den främsta orsaken till din katts dåliga aptit just nu, kanske snarare än njursjukdomen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

sagan
2

Det går att bara ge katten rått kött. Men då måste du veta vad du kan och inte kan ge. Gå in på Barf i fokus och läs på samt ställ frågor om hur du kan utfodra en njursjuk katt. Finns en del trådar som berör just njursjuka katter. Vill inte katten äta av k/d maten får du ge vanlig mat han äter. Det är bättre att han äter något och får i sig bra med vätska än att inte äta något alls.

Trådar du kan läsa

http://katter.ifokus.se/discussions/50f18ad6d4ebea2ffc0cc9a5-njur-sjuk

http://barf.ifokus.se/discussions/4f77563988f47241ff004747-kalciumkarbonat-fosforbindare-mangd

http://barf.ifokus.se/discussions/4f76bc2bd3b4fd123d0018e0-kycklingvingar-okej-for-gamla-katter

kattig
0

ringt veterinären och det är så jobbigt när man inte får prata med veterinär utan bara reception och när dom verkar vara veliga så blir jag velig och osäker.

jag kunde antingen komma akut in med honom idag eller boka mej en tid på torsdag för det fanns inga tider innan dess… och så frågade jag henne om det där Renalzin men det tyckte hon inte alls lät som en bra ide, har han fått njurdiet ska han bara äta det tyckte hon. 

Men jag ska nog ändå ta in honom idag, hoppas min sambo kan åka in med honom då jag sitter på jobbet :/ 

men i morse blandade jag bara lite lite av mjau blötmat i hans egen blötmat för att försöka få i honom något iaf, det gick sådär :(

kattig
0

behöver bara skriva av mej lite, så här skriver jag igen!

Tetris, som han heter, fick bli inlagd under natten, dom ville ha lite koll på honom då han va lite uttrorkad, och imorgon ska dom försöka ta blodtryck på honom då han va lite för uppjagad idag för det :( 

Han gillar verkligen inte alls att gå till veterinären, eller sitta i buren, eller resa.

Veterinären tyckte också inte att han skulle äta det där Renalzin för det var för riktigt dåliga njurar, och även då tyckte hon inte det skulle ges med annat än njurdieten.

Och jag fick även provsvaret att han hade parasiten tritrichomonas, som antagligen fått honom lite hängig o tappat aptiten, inte kul att ha diarre, stackarn :(

Så hoppas jag får medicinen för det snabbt! Hoppas jag får hämta hem min pojk imon, så tomt utan honom här, trots en överenergisk kattunge runt fötterna hela tiden.

Uppkatten
0

Nej, äter katten sitt njurfoder så är ju det det bästa. Men vill katten inte äta det alls så kan vanligt blötfoder + Renalzin vara ett alternativ (ifall missen tycker det är ätbart). Skönt att missen får hjälp nu. Hoppas ni får ordning på diarrén och att misse snart är pigg och igång igen.