Kattkompisar är ovänner
Hejsan! Jag undrar lite om mina katters beteende. Jag har totalt tre katter, men den ena är inte inblandad i detta, hon håller sig för sig själv. Jag har en ragdoll som är 1 år och 9 månader gammal, och en blandning som är 1 år. Fram till för 3-4 månader sedan var dessa två oskiljaktiga. Dom sov ihop, dom satt tillsammans på lådan och kissade samtidigt, och var ytterst sällan mer än en meter emellan dom. Jag kastrerade ragdollen för 9 månader sedan. Men sen ett par månader tillbaka så fräser o morrar ragdollen när den yngre kommer i närheten. Den yngre försöker ju få komma nära, men icke, han får knappt befinna sig i samma rum. Båda två är hankatter, den yngre är inte kastrerad. Och detta har lett till att den yngre är OTROLIG mammig. Han lämnar inte min sida, och skriker innanför dörren när jag inte är hemma, trots att min sambo är hemma. Ragdollen är också otroligt mammig, och han slår efter den lilla när han försöker komma nära mig. Är det någon som har någon ide på varför ragdollen är så arg på den yngre? Och vad jag kan göra åt saken?
Du kanske borde kastrera lillkillen också? Han kanske börjar bli könsmogen och luktar konstigt? Hans beteende kanske har ändrats lite?
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Håller med # 1. Dags för kastrering.
Japp, övriga har rätt. Kastering är det som gäller nu.
Ja är katten 1 år ska han definitivt kastreras och eftersom detta började för 3-4 månader sen har det säkert med könsmognad hos lillen att göra :) Att lillkatten är "mammig" har nog inte att göra med att han är okastrerad.
Då får det bli kastrering för lillkillen då! Dom är ju innekatter, så har inte tänkt på det eftersom han inte springer lös. Men luktar han annorlu da för den äldre nu då när han blitt könsmogen?
#5 ja, katter är väldigt känsliga för hormonförändringar hos andra individer, så dom kan på lukten känna igen om en anna katt är fertil, eller om en hona löper t.ex.
En katt kan på lukten t.o.m märka av om en människa blivit gravid pga att hormonförändringar påverkar hennes lukt, så underskatta inte kattens luktsinne ;)
Medarbetare på Datorspel I Fokus