Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1819 ggr
henryetta
0

lära katt komma på kommando

undrar om det är möjligt att lära upp en katt att komma på kommando? tex ringa i en klocka eller anv visselpipa eller liknande? bor i lägenhet på tredje våningen så kan tyvärr inte ha kattbräda och vill helst inte ha innekatt.. själva området är lugnt, med skog alldeles utanför dörren och inte så mkt trafik.

vinteralvan
6

Gå koppelpromenader istället. Även om det är lite trafik så finns det väldigt mycket faror för katter ute.

Magrat
6

Du kan lära en katt att komma på kommando, men det kommer ju aldrig någonsin vara hundra procent säkert att katten hör eller bryr sig om det. Om du nu vill ha katt så kan du ju alltid näta in balkongen och gå koppelpromenader istället för att släppa ut katten att ta hand om sig själv. Ett annat alternativ är ju att inte skaffa katt överhuvudtaget om du nu inte bor så att den kan gå ut och du inte vill ha en innekatt.

Jag förstår överhuvudtaget inte resonemanget att katter ska ströva ute själva. Även om det inte finns mycket trafik finns det många faror, och tro mig det är inte populärt hos grannarna om du släpper ut katten. Jag bor själv på bottenplan numera och kan knappt släppa ut mina katter i deras inhägnad på min trädgård utan att grannskapets katter kommer och skapar oreda och bråk mellan mina kastrater som blir otroligt stressade.

Låt bara bli att ha katten ute själv eller skaffa inte katt så länge du inte bor lämpligt om du nu tvunget ska ha en utekatt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Timantis]
4

Visst kan man lära en katt att komma på kommando. MEN katter strövar ofta långt o hur ska han höra det då?

Varför vill du inte ha innekatt. Ingen katt lider av att vara inne. Bara se till att den är berikad med olika saker att göra så den får utlopp för sin kreativitet

[Mustangcab]
4

Mina katter som var utekatter tidigare kom i regel när jag ropade på dem. Men du måste ha lite godis som förstärkning att ge dem då de kommer när du lär dem.

Men jag förstår inte heller varför du inte kan ha dem som innekatter och gå selpromenader?

Rafflan
0

Mina katter kan sina namn och kommer när jag ropar, speciellt om jag står vid matskålen och ropar på dem ;)

Min kompis bor i lgh på 3:dje våningen och har sin katt ute vissa dagar, han är rädd för andra människor ute och kommer enbart till dörren när ägaren går ut och ropar på honom. Själv har jag mina 3 inne när jag bor i lgh och ingen av mina verkar ha några problem med det :)

[Lilyz]
1

Vissa katter kan helt klart lära sig komma på inkallning, en av katterna jag växte upp med kom om man visslade på ett speciellt sätt. MEN jag tycker du kan ha innekatter, mina är enbart inne och de är friska och glada katter för det :)

[Emma--]
4

Bor man i lägenhet är det egentligen inte lämpligt att ha utekatt. 
Så antingen vänta med att skaffa katt tills du inte bor i lägenhet och tätbebyggt område, eller välj alternativet innekatt. :)

Jag älskar katter, och skyller inte på katterna men det är irriterande med alla utekatter. Jag kan inte längre vara ute med mina katter i koppel här av anledningen att det finns så många katter som går löst. 
Och de använder sandlådorna som toalådor, sprayar kiss på husen, slåss osv. 

En annan sak jag tänker på speciellt när det börjar vara kallt är att grannarna (trots att dom bor på bottenvåningen) inte alltid är hemma när katterna vill in. Dom kan inte söka skydd någonstans i närheten av lägenheterna och får bara vänta tills matte kommer hem och släpper in dom. Och i vintras möttes jag av en skrikande katt som ville in en morgon när jag skulle till jobbet och han följde med mig en bit och fortsatte mjaua. Han ville verkligen in och nog var jag sugen att ringa på dörren hos grannarna då! Det är en katt jag i vanliga fall inte brukar få komma nära dessutom. 

Och så har man skaderiskerna för katterna på det.