Plattbröst på 3 veckors kattunge
Hej! Det är så att min pojkväns katt har fått 4 underbara kattungar.
Varav en av dom har fått " plattbröst ". Jag undrar då om någon av er har erfarenheter av detta och kan berätta lite mer om det. Om ni vet någon kattunge som klarat sig,om det är farligt. Ja allt möjligt om plattbröst alltså!
Glad för alla svar!
Jag har inga egna erfarenheter men har läst mycket om det för att en burmauppfödare pratade om detta med mig för ett tag sedan. Det kan vara farligt och dödligt, men det kan också gå bra för en sådan kattunge, det beror på graden av plattbröstet. Burma-uppfödaren hade flera kullar med plattbröstungar och sedan prövade hon att ge selentillskott (hos veterinär) till en sådan kattunge och den klarade sig! Den fick två sprutor tror jag med någon veckas mellanrum. Hon berättade för mig att hästar i Sverige också får selentillskott eftersom de också kan få plattbröstade barn så då prövade hon med sin kattunge också.
Är det ett gravt plattbröst kattungen har riskerar den att dö då organen trycks ihop, men är det lindrigt kan det växa bort. Så det är bara att vänta och se. Och ofta kanske de inte orkar äta lika bra och då kan det vara bra att stödmata ett tag.
Andra metoder som en del tror hjälper att försiktigt massera bröstkorgen, ge kosttillskott (AD-vitamin) och göra en stödanordning. Det heter på engelska FCK, flat chested kitten. Det tros handla om en recessiv gen hos burma, men egentligen vet man inte så mycket. Här uppe i norr finns inte mycket selen naturligt i vår miljö så därför trodde burma-uppfödaren att det berodde på det. Jag tycker det verkar rimligt och att det sedan finns katter som är extra känsliga för att drabbas.
Okej,men denna kattunge kan äta normalt,den kan gå.
Men är väldigt platt..
#2 Gå in på burmasidan med din fråga. Det har diskuterats där en del.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Om kattungen är opåverkad i sitt allmäntillstånd, kan andas normalt och ökar i vikt som sina syskon kan man avvakta och se om plattbröstet växer bort.
Blir kattungen påverkad och har svårt att andas bör man söka veterinär, selenbehandling har ingen vetenskaplig grund och jag skulle tro att de kattungar som överlevt med selen hade gjort det obehandlade oxå. Jag har haft en hel kull som drabbades vid 5 dygns ålder, inom 48 timmar var jag tvungen att avliva samtliga pga andningssvårigheter
Jag har även senare haft en kattunge som blev platt på dygn 10, dock mycket lindrigare och han stödmatades 2ggr när han stod still i vikt, ökade sen normalt igen och var normal i bröstkorgen vid första vaccinationen. Han såldes som sällskap med avelsförbud.
Man bör INTE avla på överlevande kattbröstkattunge. Och vara noga med att informera köparen om defekten även om den till synes växt bort. Man vet ännu inte orsaken till plattbröst men man misstänker bl.a infektion men även äftlighet eftersom det finns mer representerat inom vissa raser och man ser även familjär förekomst.
Plattbröst misstas ofta för att vara samma sak som Swimmer Puppy men det är inte fastställt att det har samma orsak
Jag skulle inte heller rekommendera att man försöker sig på att linda eller stötta bröstkorgen på kattungar som är påverkade av plattbröst, då är det mest humana att avliva dem istället.
http://catvet.homestead.com/fck.html
http://pawpeds.com/pawacademy/health/flatchest/
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#4 Bara för att något inte har vetenskaplig grund, vilket man inte kan ta för givet - det kan pågå forskning som ännu inte är publicerad - så innebär det inte att det inte skulle fungera. Visst hade den kunnat överleva ändå, men det är omöjligt att veta. Det kan vara selenet som hjälpte. Den här uppfödaren jag pratar om har haft uppfödning väldigt väldigt länge och hon har erfarenheter som bör beaktas. Hennes bedömning var (vad jag förstod) att kattungen inte skulle klarat sig annars, eftersom hon tidigare haft kattungar med samma gravhet på plattbröstet och de inte klarat sig. Selen ges till hästar (och jag tror även till får) just för att deras ungar inte ska få plattbröst bland annat. Det är fullständigt rimligt att detsamma skulle kunna gälla för andra däggdjur såsom katter också. Skulle jag få en plattbröstad kattunge skulle jag absolut pröva med selenbehandling om jag hittade någon veterinär som förstod sig på det.
Jag hoppas det går bra med den här kattungen, att den äter, andas och beter sig som de andra är ett gott tecken!
#5 Denna uppfödare du refererar till har även avlat på katt drabbad av plattbröst….
Brist på selen ger i första hand inte plattbröst, utan muskelsvaghet och det pågår forskning på plattbröst och ingenstans finns antydan till att det skulle hjälpa med selenbehandling.
Dessutom så är jag tveksam till varför inte denna fantastiska behandling slagit stort och fått internationellt genomslag om den är framgångsrik?
Selen har använts inom veterinärmedicinen sen minst 60 år. Bl.a på grisar som fått injektioner då de inte kunnat gå men även andra djur. Vi lever i ett selenfattigt land och numer kan man köpa selen nästan överallt. När jag frågade efter det i början på 1980-talet så var det giftigt och fick inte säljas mer än på apotek. Jag fick rådet att kontakta en veterinär som arbetade med hästar.
#6 Som sagt, all forskning börjar någonstans och all forskning är inte oomtvistad. Du kanske är forskare inom området eftersom du så tvärsäkert känner till all forskning, även i sin linda. Jag är själv forskare och inte känner jag då till allt inom mitt område… Jag tycker man ska vara öppen för alla dörrar och inte förkasta eventuella möjligheter.
Förresten förstår jag inte hur du kan veta vem jag refererar till eftersom jag inte sagt det, men du kanske gissar något, vad vet jag. Det kanske är så att hon sagt något kontroversiellt enligt din uppfattning. Inte vet jag heller några detaljer kring denna uppfödares avel, jag vet bara vad hon berättade för mig och som #7 säger så har selen ett känt ämne liksom att vi lever i ett selenfattigt land. Självklart bör man inte avla på plattbröst eftersom det kan finnas en recessiv gen inblandad.
Nu går den här diskussion utöver TS ämne så vill du diskutera mer så får du gärna skicka privat meddelande. Jag hoppas det går bra för kattungen TS frågade om!
Jag kan inte se hur diskussion om plattbröst, ev behandling och hur visa ser på det är off topic Vi är många uppfödare som är förfärade över denna uppfödares val att avla på en drabbad katt. Och Selenbehandlingen är inte underverksmedicin när det gäller behandling av plattbröst Du som forskare borde vara lite mer källkritisk och kanske fråga dig själv varför enbart just denna uppfödare tror på Selenbehandling när vår ras är oerhört drabbad jämfört med andra
Ok, jag försöker svara en gång till, sen låter jag det vara, jag tycker inte diskussionen leder nånstans vad jag kan se.
Jag har skrivit att det inte är lämpligt att avla på plattbröst och att jag inte vet något om denne uppfödares avel, så där finns inget mer att diskutera eftersom du och jag har samma åsikt.
Jag har absolut ingen aning om vad övriga uppfödare av Burma har för åsikt om om olika behandlingar. Min avsikt var att berätta för TS om en möjlig behandling för drabbad katt, oavsett ras. Det är verkligen tråkigt att Burma ska vara så speciellt drabbad, men det kan lika gärna handla om en predisposition som är genetisk som ärtlighet av åkomman i sig. En recessiv gen misstänks. Denne uppfödare kanske är ensam i sin tro bland uppfödare, som du menar, men jag är också uppfödare och även om jag inte uttalat tror något speciellt så är poängen att jag är öppen för att det kan finnas möjligheter som har med selen att göra. Det som behövs är naturligtvis att fler testar med selen och i brist på andra behandlingsalternativ skulle jag testa med det om jag fick en plattbröstad kattunge. Det skadar inte att försöka. Jag skulle ge näringstillskott också till mammakatt. Det handlar alltså inte om källgranskning utan om att samla empiriskt material och analysera detta på lämpligt sätt. Här saknas tillräckligt empriskt material - det finns bara (så vitt jag vet, jag har också sökt på detta) - ett enstaka fall (dock intressant).
Jag tror - och här tror jag - att många skador på foster och ungar av många däggdjur hänger ihop med näringsbrister både hos mammorna och barnen. Ett bra exempel som visar vikten av lida brist på något är att att forskning upptäckte att taurinbrist orsakade en viss sorts hjärtsjukdom hos katter vilket ledde till att kattmat berikades med taurin efter detta. Tyvärr är allting man forskar på inte lika enkelt när det gäller orsak och verkan eftersom det handlar om många parametrar.