Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3320 ggr
knasigt
0

Bajskatt!

Min katt har aldrig varit riktigt hård i magen. Han är avmaskad innekatt och äter blötmat, mest icas. Problemet är att han är nästan lite lös på den maten. Går på lådan och bajsar en, ibland två gånger om dagen. Bajskorvar ser ut som bajskorvar och inget flyter ut som diarré. Han riktigt sitter och trycker ut allt han kan när han bajjar. Först kommer fast korv, sen blir det lösare och på slutet så blir det bara någon droppe lös bajs som ofta hänger kvar i anus och droppar ner på golvet utanför lådan när han går därifrån. *uäck* Jag börjar på bli riktigt less på att han lämnar bajsfläckar efter sig. Nu senast gick han upp i katträdet i vardagsrummet och strök sig mot väggen en kort stund efter toabesöket. Ja ni förstår vad det blev för fläckar på väggen :( Och sådana fläckar kan jag hitta lite varstans emellanåt. Känns äckligt.

De gånger han får lite kycklingvingar blir han lite hårdare, men jag har ingen möjlighet att ge honom bara kycklingvingar. Han är 1½ år gammal. 

Vad göra för att magen blir fastare? Just nu har jag mest lust att besöka vet och avliva den lille bajsaren som äcklar ner hela lägenheten!

IceJossan
2

Provat annan mat? Mjau, Bozita, Pussi, Whiskas?

knasigt
0

Ja. Mjau blir han riktigt lös av. Pussi funkar ok, men han föredrar icas kycklingfärs. 

Ibland gräver han inte ner bajset efter sig heller *uäck*

[AndreaPirlo92]
1

Testa med allergifoder, tex Royal Canins HypoAllergenic

knasigt
0

#3 Var kan man köpa det? Tror du han kan ha allergi?

vinteralvan
2

Royal Canin skulle jag undvika, innehållar alldeles för mycket spannmål.

[AndreaPirlo92]
0

Man har det en period för att utreda allergi. Visserligen är det bästa att gå till veterinären först och få det rekomenderat därifrån. Finns i de flesta veterinär butiker att köpa iallafall. :)

knasigt
0

Ingen som har andra tips än foderbyte? 

Vet inte om jag har lust att testa mig fram genom alla foder. Det tar evigheter att byta foder, han reagerar direkt med lös mage så jag får hålla på och byta under flera veckor!

knasigt
0

Foderallergi verkar dessutom resultera i klåda, småsår och pälsavfall. Det förekommer inte på min katt. Ibland funderar jag på om han äter för mycket? Korvarna blir hårdare när jag serverar mindre mat. Fast då vräker han i sig torrfoder istället (kastrerad och alltid hungrig!).

[AndreaPirlo92]
0

Min katt visar inte heller allergi genom klåda, hon blir lös  i magen. Och detta är den enda maten som hjälpt. Men sen är det ju olika för olika katter. :)

[Mustangcab]
0

Ge lite diarsanyl så att magen blir lite hårdare. Det får jag göra med 2 av mina då de ätit för mycket blötmat.

SuperLimm
1

Jag brukar strö på lite benmjöl på blötmaten mina katter får. Jag har hittat en sort av shelda, sheeba(vad den nu heter) som inte innehåller vegetabilier eller annat skit. Mina katter funkar faktiskt bäst på den maten, Mjau och Bozita blir de också lite dåliga i magen av. Även att de får benmjöl. Man kan även krossa äggskal i tex en mortel så det blir som pulver och ta lite på maten. Inte för mycket dock, då kan de blir för hårda i magen.

Mvh Linn

knasigt
0

Äggskal verkar ju enkelt att prova. Skall det vara kokt eller rått skal?

knasigt
0

Diarsanyl har vi kört i två eller tre omgångar. Han  spottar och fräser och tycker det är superäckligt när jag smetar pastan på tassen, dessutom hjälper det inte så mycket i hans fall :(

Beafer
0

Jag provade morotspuré till min katt. Blev bra direkt :) Blandade i lite i hennes mat.

SuperLimm
0

#12 Det spelar ingen roll, jag använde både kokt och rått innan jag köpte benmjöl. Se till så det verkligen blir pulver bara. Jag körde mina äggskal i mixern bara först och det gillade inte katterna. Men med tex en mortel kan man få smått, som pulver. Sen blandar man bara in det ordentligt i maten.

Mvh Linn

CamillaS
1

#13 Kan du inte blanda diarsanylen i maten? Hade också en katt som vägrade äta det, men när jag blandade ner det i maten så slank det mesta ner iaf. :)

[AndreaPirlo92]
0

Köp fortiflora annars!

Knorran
3

Det bästa kattmaten man kan köpa är grishjärtan, yes du läste rätt! vi köper alltid grishjärtan eller kalvhjärtan klipper dom i små bitar äckligt pillergöra men blötfodret som man köper rinner ju bara igenom katten. Av blötfoder håller dom sig mätt i typ tio minuter men av grishjärtan en evighet! det går att beställa stor pack på Ica och coop men du får ju sitta ett tag och klippa. sen är det bara och frysa in och ta fram en påse för varje dag. Din katt kommer aldrig ha mått så bra!

IceJossan
2

#18 Ger du enbart grishjärtan, inget mer? Du vet väl om att det kan bli farligt fel i närings-/mineralbalansen?! Som tillskott är det säkert skitbra, men inte som huvudföda enligt vad jag läst mig till. Fråga inne på barf.ifokus.se vettja!

knasigt
0

Morotspuré har inte gått hem, inte ens när jag blandade ner det i kycklingfärsen. Fick slänga allt.

Jag skall absolut testa äggskal i mortel! Vilket benmjöl ger du? 

Har inte testat blanda i maten. Värt ett försök. Problemet är bara att magen återgår till sitt halvkassa läge så fort vi slutar med diarsanyl :(

Grishjärtan? Aldrig hört talas om att det skulle stabilisera magen och göra bajset hårdare. Har du någon länk så jag kan läsa mer om det?

Knorran
0

19# självklart ger jag annat också, dom har fri tillgång på torrfoder och sen får dom vitamin tabletter varje dag.. en gång i månaden ger jag dem ägg och köttfärs, plus lite små saker som ost och smör grädde.. men det får dom väldigt lite av bara när dom tigger :-P 18# någon fakta har jag tyvärr inte men jag har fyra katter och deras bajs är fin fint..dom är 19, 7, 5 och 4 år :-)

Beafer
0

#21 Ost, smör och grädde? Ger du laktosfritt isf? För det skulle jag inte rekommendera till en katt med dålig mage eftersom att katter är laktosintolleranta!

Knorran
2

mina katter är inte dåliga i magen på något sätt och jag är inte pantad heller.. antagligen ger jag dom laktosfritt… är själv allergisk mot laktos och somsagt det ger jag inte ofta bara en liten smak skvätt iblad… jag tar mer än väl hand om mina katter så du behöver inte oroa dig… om sveriges befolkning tog ha hand om sina djur en bråkdel av hur jag tarhand om alla mina djur så skulle inte något djur i detta land behöva lida…

fvanilla
1

Blötmat rinner väl knappt igenom katten och är väl inte hungriga knappt igen efter 10 minuter? Konstigt, mina som blir mätta snabbt. Det beror snarare på vilken blötmat och dess konsistens.

Om man ger annat än basfödan så ska det inte överstiga 20% av utfodringen per vecka, tror jag, viktigt att påpeka!

Knorran
2

jag som trodde folk kunde förstå att jag var ironisk.. ursäktaatt jag inte var tydlig nog… men det var väldigt mycket ironi med 10 minuter.. det positiva med blöt foder är att få i katten vatten.. men som du själv kanske har känt att du håller dig mätt längre på rent kött än soppa.. självklart blir man mätt ett bra tag men du blir hungrigare snabbare .. men smaken är som baken den är delad.

Beafer
4

Hörru Knorran, du sitter på ett Internet-forum. Det hör inte till ovanligheten att människor inte vet allt om foder. Så att jag frågade om du gav laktosfritt var bara välmening! Till dig eller eventuellt andra läsare som kanske inte vet att katter är intoleranta. Sen att du vill ta det som ett personligt påhopp det får stå för dig. Ingen har ifrågasatt hur du tar hand om dina djur!

[Mustangcab]
2

T.S Om nu din katt inte vill diarsanyl så låt den fasta i 24 timmar som jag försökt att säga att du ska. Mina katter slickar i sig det själva när jag har det på ett finger. Du kanske kan prova denna metod.

Sen skulle jag itne  ge den mera blötmat utan provam ed något annat ex torrfoder eller köttfärs eller lammfärs rått men i små mängder efter 24 timmar. Låt magen vila sig. Kokt eller rå kyckling skulle också kunna gå. men inte mer än en av sakerna åt gången.

SuperLimm
0

#20 Jag ger Standardt benmjöl. Funkar fint. Jag BARFade mina katter ett år men slutade för 2-3 månader sen. Nu får dom enbart blötmat. De får kycklingvingar och kycklinghjärta (allt rått!) någon gång i veckan också.

#27 att fasta katten helt i ett dygn är inte alltid så bra, de kan få fettlever bland annat.

Mvh Linn

sagan
0

#0 Hur är katten avmaskad? Vad har du använt för medel? Och hur gammal är han? Blev han ordentligt avmaskad innan 12 veckors ålder?

knasigt
0

Avmaskad med axillur av mig för en månad sedan (trots att han inte visade symtom på mask) och av uppfödaren innan han hämtades för ca ett år sedan. Är 1½ år. Innekatt. Magen har varit så där mjuk nästan hela tiden och det har inte blivit någon förändring jmf med innan maskmedlet. Varför undrar du? Har du några idéer?

Enda gången han är bättre är när jag lagar kattmaten (kokar kyckling och ris) eller om han får massa kycklingvingar. 

Jag skall testa benmjöl och äggskal (krossade i mortel) som jag fått tips en bit ovan.

[Mustangcab]
0

# 29 Det går utmärkt att fasta en katt i 24 timmar utan att den får någon fettlever.

elli-kleo
0

Kokt köttfärs och kokt kyckling har jag ingen erfarenhet av att katter gillar. Är det någoy man kan blanda med mjukmat?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[Mustangcab]
0

Grundsubstansen i de allra flest kattmatsorter oavsett om det är blöt- eller torrofoder är just kyckling.

elli-kleo
0

#34 det vet jag. Men just enbart köttfärs eller kyckling

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[Mustangcab]
0

Här hemma gilla de då kyckling oavsett om den kokt, rå eller grillad och avsedd som mäniskoföda😂 Men inte blandad med någon mjukmat till katter inte.

sagan
0

Ibland kan masken vara kvar om katter inte blivit avmaskade som dem ska efter födeseln.

Banminth®vet. 12 % oral pasta till katt 

Kattungar kan behandlas vid ca 2 veckors 

ålder och därefter vid 4, 6, 8, 10 och 

12 veckors ålder.

Kattan behandlas samtidigt med ungarna första och andra gången.

Vuxna katter behandlas vid påvisad förekomst av spolmask och behandlingen upprepas efter ca 10-14 dagar.

Har dem inte avmaskats som dem ska kan masken ligga kvar och störa. Men det är heller inte bra att avmaska om man inte är säker på att katten har mask. Då masken blir resistent.

Jag skulle ge skonkost, lamm, nöt eller kycklingfilefärs en period. Blir det bättre så fortsätter du tills kissen är helt bra. Då kan du börja fasa över till fodret du vill att din katt ska äta. Om det blir sämre vid överfasningen backar du bara till senast det var ok och ger den mängden ett tag till innan du fortsätter.

Lycka till!