Lagar :)
Tänkte lägga in en länk till lagarna om tillsyn över hundar och katter. Ofta är det många som frågar här på iFokus om vad som är lagligt och vad som inte är lagligt. Om någon är intresserad kan de ta en titt. 🙂

tyvärr står ju inte så mycket om katter där,, det kan mycket lätt tolkas lite som vissa vill anser jag…
det borde vara betydligt klarare, lika samma som det står om hund.
/L
# 1 Det är vad som finns om katter i lagtext. Dessvärre, det borde stå mer då det ger utrymme för tolkningar.

Jo men det är det jag menar,,, det borde absolut stå mer…
Har läst igenom texten och känner mig fortfarande lite osäker.. Katter måste enligt lag alltså inte chip eller öronmärkas? Nu pratar jag om huskatter. (katter med stamtavla är ju självklart redan id-märkta)
#4 Nej bara hundar måste märkas. Tyvärr behöver man inte märka katter.
Det är på förslag i den nya djurskyddslagen att katter som vistas utomhus ska id-märkas.

mmmm 2013 och det är på förslag,,, hm skamligt….
Man borde ju inte få ha katter lösa ute alls utan uppsikt som jag ser det,, precis som med hundar.
#7 Det har varit förslag till och från sen 2006 eller nåt. Men det går inte igenom, tror det är för att katter har så låg status.

#8 jo och inte lär den öka heller om det fortsätter så här,,,,
folk har sina katter många ggr som bara slit och släng,,, (min åsikt)
men hävdar att det är en familjemedlem…..
#9 Som kattälskare kan jag inte annat än att hålla med. Det finns så många paragrafer om hundar men bara ett fåtal om katter. Just den här tycker jag är hemsk.
Övergivna eller förvildade katter
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.