Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 5544 ggr
Ratzo
0

Katten hoppade ut

Idag när jag kom hem så fick jag reda på att min katt har hoppat ut genom fönstret, det är 6 våningar upp så det är ganska högt. Hon brukar sitta vid fönstret och titta ut. Jag vet inte ens om hon lever, letade efter henne tidigare idag och då jamade hon när man ropade men jag kunde inte se henne, när jag gick ut igen för att leta så kunde jag inte längre höra henne. Hon är inte alls van vid att vara ute själv och jag är orolig att hon ska vara skadad eftersom att hon hoppade från en sån höjd. Jag har letat nästan överallt och sagt till alla jag känner att om de ser henne så ska de säga till mig. Vad mer kan man göra?

I can't drown my demons, they know how to swim.

ElinaPersson
4

Läs igenom den här tråden lite för bra tips på vad du kan göra 😉

http://katter.ifokus.se/discussions/519efa87ce12c42711009648-bortsprungen-akut

Sen vill jag bara fråga (menar inget illa!) men har du fönstret öppet utan uppsikt? finns det någon spärr hon har lyckats ta upp? förslagsvis är att näta fönstret så fort hon är hemma igen (vilket jag hoppas) ❤️

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

line84
9

Om du hörde att hon jamade innan varför inte fortsätta när hon är så nära? Hon är säkert skadad om det var ett så högt fall.. Hoppas du hittar henne och tar henne till veterinären. Lycka till!

Ratzo
0

Det var min mamma som hade fönstret öppet, jag var inte hemma.

Jag kunde inte höra vart jamandet kom ifrån.

Uppkatten
18

OK, nu är det bråttom för den här missen behöver bli hittad NU. Det är till att leta på heltid om det här ska få ett lyckligt slut.

En misse som faller från den här höjden KAN klara sig bra. Det är så pass högt att missen hinner tömma urinblåsan + börjar rotera i luften, vilket är bra. Detta enl. en bekant till mig som är veterinär.

MEN det finns också stor risk för skador, t ex är käkskador vanliga vid fall från hög höjd.

Den här katten behöver alltså bli hittad snarast. Vad du ska göra är att du ska leta i husets närhet. Katter som faller ut på det här sättet följer ofta husfasaden, svänger runt ett hörn och försöker sedan hitta ett ställe där de kan ligga och trycka. Se dig om med "kattögon". Var finns bra kryp in där en misse kan ligga och trycka? Leta speciellt noga under bilar, uppe på bildäcken o s v. Ropa och locka. Lyssna, lyssna, lyssna! Leta extra noga när det skymmer, i mörker och när det gryr. Så dags är katter extra aktiva och "modiga".

Så snart det börjar skymma lite skall du sätta ut mat + vatten där misse landade + på några ställen till. Ställ maten på skyddade ställen t ex längs husfasaden, eller vid buskage i närheten. Får misse inte mat + vatten finns risk att misse så småningom kommer börja vandra. Ställ inte ut maten innan det börjar mörkna, för då tar fåglarna den. Ställ gärna ut favoritmaten + mat som doftar mycket o gott (t ex tonfisk).

Berätta för alla du möter (när du söker) vad som har hänt, och fråga om de har sett något. Ge dem en lapp med ditt telefonnummer och be att de ringer dig omedelbart om de får syn på misse. Gärna ett bra foto av katten på lappen. Lägg lappar i brevlådor, lappa högt o lågt. Berätta att katten kan vara skadad och behöver bli hittad fort.

Tänk på att katter kan bli nästan "osynliga" sådana här gånger. De kan gömma sig på mkt små ytor utan att ge sig till känna. Missen kommer troligen inte att söka upp dig utan du måste söka upp misse. Är missen inte van att vara ute kan den bli så förvirrad när du kommer att missen t om kan springa åt andra hållet…

Ha med godis till missen och matsäck till dig själv när du söker. Ha också med ett skosnöre (eller annat snöre). Med det kan du i bästa fall locka fram misse från ett kryp-in ifall du hittar misse. Lite lek kan också få missen att slappna av lite och bli lättare att få tag på/få ta upp.

Är missen id-märkt och registrerad så anmäler du till id-registret att missen är borta.

Ring även polisen på 114 14 och anmäl missen som bortsprungen.

Hoppas allt går bra för er ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5

Du kan också ha med dig en ficklampa ut när det börjar mörkna. Kattögon brukar blänka till rätt bra i ficklamps-sken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ratzo
0

Vilken tid är bra att leta nu när det är så pass ljust ute? Menar du alltså att hon kan ha gått runt hörnet på huset och lagt sig där? Hur långt brukar en katt gå?

Hon är tyvärr inte id-märkt eller registrerad.

Uppkatten
5

Jag har dålig koll på exakt när det skymmer, och det beror ju lite på var i landet man bor. Men så snart det blir lite mörkare ute ska du börja söka intensivt (ända tills misse är hittad!). Vänta inte tills det är helt mörkt, utan börja lite innan. Under tiden kan du sätta upp lappar, prata med folk som rör sig ute etc.

Det är mycket vanligt att en katt som trillat ut av misstag börjar med att följa husfasaden, svänger runt hörnet på huset och börjar sedan leta efter ett bra ställe alldeles i närheten där den kan gömma sig. Där ligger katten sedan kvar och trycker ofta i många, många timmar. Så hon ligger sannolikt inte på marken helt synligt, utan har gömt sig ordentligt.

Katter KAN förstås reagera annorlunda, men det är vanligt att de beter sig på det sättet jag har beskrivit. Därför är det bra att börja leta efter sin katt på det sättet som jag har berättat om. Och att leta på samma ställen om och om igen!!!

Den här katten är inte van att vara ute och har varit med om ett otäckt fall. Det innebär att den sannolikt finns alldeles i närheten (lite beroende på vad det finns för möjligheter att gömma sig där du bor). Leta i alla buskage i närheten och under alla bilar (även uppe på däcken etc, katter kan t om krångla sig in i motorhuven o liknande…!). Så undersök alla bilar i närheten av huset!

Börja leta i husets omedelbara närhet, sedan utökar du sökområdet successivt.

Man brukar säga att honor och kastrerade hankatter oftast håller sig inom 400 meter (åt varje håll), men din katt finns just nu sannolikt MYCKET närmare än så! MEN - hon har gömt sig och är mycket rädd och eventuellt skadad (både skadade katter och rädda katter brukar f ö ligga och trycka under MÅNGA timmar).

När min katt slet sig ur selen låg hon först i ett o samma buskage en hel natt, näst intill blixtstilla (jag satt bredvid buskaget hela natten och kunde inte nå fram till henne). Nästa morgon blev hon skrämd och sprang iväg. Först efter 3 dygns oavbrutet sökande (dag som natt) hittade vi varandra igen och jag kunde då efter ca 1 timmes prat och lek få lyfta upp henne.

Ratzo
0

Men vad är husfasaden? Tror du inte att hon landade och sedan sprang rakt fram? När hon jamade så lät det som att det kom från olika håll, först från höger, sen vänster. Men när jag stod på ett speciellt ställe så kunde jag höra det extra tydligt. Men det var förvirrande. 

Hon är okastrerad.

Uppkatten
5

1) Husfasaden = husväggen.

2) Nej, jag tror inte att hon landade och sprang rakt fram, om hon inte var förvirrad (t ex hade slagit i huvudet). Katter brukar inte landa och springa rakt fram.

3) Synd att hon är okastrerad. Det innebär i värsta fall att hon hinner bli dräktig medans hon är ute. Extra viktigt att ni hittar henne fort alltså!!!

Men just nu är hon nog för rädd för att ge sig iväg någonstans.

4) När ni har hittat henne bör ni be en veterinär att undersöka henne så att veterinären kan se om katten har blivit skadad i fallet. Ni bör också snarast kastrera, id-märka och registrera missen.

Ratzo
0

Okej, för när jag varit ute med henne i sele så har hon velat gå rakt fram. Så jag har kollat på de ställen där hon ville vara när jag var ute med henne i sele. Det var inte meningen att hon skulle vara ute ensam så därför har hon inte fått någon id-märkning. Jag la in en annons på blocket också, och nu ska jag gå ut och lägga ut mat.

Uppkatten
3

Jag förstår att det inte var meningen att hon skulle vara ute ensam. Men tyvärr är det vanligt att katter kommer lösa ute ändå. En del katter sliter sig ur selen när man är på promenad (det är ganska vanligt har jag förstått). En del katter tar sig ur transportburen t ex när de ska till veterinären. Andra katter smiter ut genom en dörr, ramlar ut genom ett fönster eller trillar ner från balkongen. Därför är det viktigt att alla katter är kastrerade och id-märkta. Men se till att fixa det när ni har hittat henne. Vi kan inte backa det som redan har hänt. Jag håller tummarna för att hon snart är hemma hos er igen och att allt har gått bra.

Nu har det f ö börjat skymma hemma hos mig (jag bor i mellan-Sverige).

Uppkatten
0

Hur gammal är katten förresten, och hur ofta brukar du vara ute med henne i sele? D v s hur van är hon att vara ute på det stället där ni bor nu?

Ratzo
0

Hon är 2 år men ganska liten för sin ålder. Jag brukade vara ute med henne varje dag förut men inte lika ofta längre. Då följde hon efter mig hela tiden.

Uppkatten
1

OK, då har hon en viss vana vid att vara ute i alla fall. Det KAN innebära att hon inte ligger och trycker fullt lika länge, utan börjar se sig omkring lite snabbare. Men fortfarande finns hon sannolikt kvar nära huset (särskilt om hon är skadad). Leta där i första hand! Sedan utökar du sökområdet successivt (dvs letar i allt vidare cirklar vart eftersom tiden går)!

Min misse hade bott 3-4 månader i kattkoloni när hon var liten och var därför även hon lite van vid att vara ute. Dock hade hon inte varit ute här hemma där jag bor, här hade hon bara varit på balkongen.

När hon slet sig ur selen höll hon sig alldeles nära huset under de 3 dygn som jag letade efter henne (hon gömde sig i olika buskage etc). Jag ställde ut mat och vatten för att hon inte skulle tvingas börja vandra p g a hunger.

(Hon var dock kastrerad, och då är de mindre benägna att börja vandra).

Ratzo
0

Det är möjligt at hon är kvar på taket, min mamma hörde ett jamande från hennes fönster.

Uppkatten
0

Finns det någon väg ner? Inte alls bra med en misse så högt upp! Finns det någon taklucka eller liknande ni kan öppna och locka på henne igenom? Kolla med kikare snarast!

Ratzo
0

Enda vägen är genom fönstret.. Vi låter det stå öppet och se ifall hon kommer in.

Uppkatten
2

Är ni osäkra på ifall hon finns på taket eller inte så tycker jag att ni ska leta nere på gården också. Varje minut är dyrbar IFALL hon har fallit. Det går inte att "vänta och se" om missen har kommit ut på det här sättet, utan det gäller verkligen att man är aktiv i sitt sökande så att man får tag på henne.

Men det är alltså möjligt att hon kan ha tagit sig ut genom fönstret och upp på taket? Låter som en läskig väg att ta sig in igen, tror du att det är möjligt för henne att ta sig in igen den vägen? Diskutera med din mamma om ni kanske ska sätta någon väldoftande kattmat (typ tonfisk) på fönsterbrädan för att locka in missen.

Ratzo
0

Vi ska fortsätta leta ute också såklart. 

Ja, hon brukar sitta på taket fast då går hon ingenstans utan hon sitter bara där vid fönstret. Jag satte blötfoder på fönsterbrädan. Kan man inte ringa brandkåren så kan de ta ner henne?

Uppkatten
4

Det är lite knepigt det där med brandkåren. Först måste du förstås veta om missen verkligen finns på taket, innan du ringer.

Sedan är det så att brandkåren brukar vara VÄLDIGT ovilliga att åka ut.

MEN det händer ändå att de kommer, t ex om katten verkligen sitter fast uppe i exempelvis ett träd. Katten kanske har fastnat t ex i en klyka så att den verkligen inte KAN ta sig ner själv. Då händer det att brandkåren ändå kommer.

Likadant om en katt skulle bli sittandes högt uppe på ett tak i flera dagar då tror jag att man skulle kunna övertala brandkåren att komma. Men man brukar få ringa flera gånger och vädja till dem. Det kan också vara bra att fråga om brandkåren inte kan göra en övning av det, för kanske har de någon ung kille/tjej inom brandförsvaret som behöver få öva t ex på stegbilen. Då brukar de vara mer villiga att hjälpa till.

Men det är vanligt att de säger nej första gången man ringer, och man måste vara jättenoga med att berätta VARFÖR man inte kan hjälpa katten själv.

Man får också vara beredd på att om de får ett larm så måste de "släppa allt" och åka iväg på larmet istället på en gång.

Själv fick jag hjälp av brandkåren en sommar när en fågelunge hade fastnat i ett rep uppe under hustaket (i boet) och blev hängandes upp och ned på husväggen i flera dygn… Då kom brandkåren och tog ner den (efter att jag vädjat flera gånger). Sedan tog Viltjouren hand om fågeln, och de kunde så småningom släppa ut den igen 🙂.

Ratzo
0

Jag tror faktiskt att hon är på taket, för hon är nog inte så dum att hon skulle hoppa ner. Men jag är inte säker, så vad kan man göra förutom att få hjälp av brandkår?

Mymlan
0

Är hon än på taket? Borde ni inte ha ringt brandkåren vid det här laget? skall hon vara på taket en natt till *tur det är sommar så nätterna ej är kalla*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ratzo
0

Jag är inte säker och vet inte var på taket hon är eftersom att det är ganska stort.

Mymlan
0

Tror inte du att brandkår kollar av hela taket?

Ratzo
0

Nej, det tror jag inte.

Mymlan
0

Liten tillit till brandkår..

Men hur skall ni få in katten då? knata ut på taket själv? är ju endast brandkår som kan hjälpa er..

grandma
0

# 22Man kan ju inte ringa brandkåren för att man tror att katten är på taket.  🙂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Ratzo
0

Som Uppkatten skrev är de ovilliga att åka ut. Jag ska ringa men vad ska man göra om de inte vill? Och vilket nummer är det?

Mymlan
0

Man kan ringa 112 men be få nr till brandkår i eran kommun.. De ger er det.. Ni säger bara ni har en katt som sitter fast på taket men ni vet ej vart på taket och ni behöver få hjälp.

Ratzo
0

Och om de inte vill?

Mymlan
2

Man måste våga ringa ta steget.. Anv övertalningsförmågan.. Om de ej vill be dem tala om vem kan då hjälpa er..

grandma
11

Inte konstigt att det är svårt ibland att komma fram på 112 om folk ska hålla på att ringa dit för saker som kanske har hänt. Det finns direktnummer  till räddningstjänsten i din kommun som du kan slå upp på internet och det numret är inte 112 om det inte brinner eller är livshotande på annat sätt.

// Nalle Puh// 

MonicaLagerquist
3

Ring i så fall 11414 Det är det numret man använder till Polisen vid inte brådskande ärenden. Vore det min katt som satt på taket skulle jag ta mig upp på taket själv. Det måste ju finnas en uppgång så att man kan ta sig upp på taket. kolla med husägaren, vaktmästaren osv.

Stolt ägare till tre La permer

Ratzo
0

Nu får du det att låta som att jag inte bryr mig, jag tror inte ens att man får gå upp på taket själv. Om jag hade kunnat så hade jag gått ut från fönstret men det finns inget att hålla sig i.

Beafer
1

#34 Varför ringer du/ni inte fastighetsansvarig för? Finns det en utgång till taket så kan hen säkert gå ut med er och kolla på taket.

[Lilyz]
1

Bor du i lägenhet? Tycker isf du ska ringa fastighetsägaren, de har säkert en vaktmästare som kan hjälpa till på något sätt! De vet säkert hur man tar sig upp på taket.

Katthemsmatten
4

#29 112 är ett NÖDNUMMER! Att ringa om någonting som inte kräver en akut insats gör att de som verkligen är i behov av räddningstjänsten omgående får vänta längre och därmed kan det kosta liv. Brandkåren har inte till uppgift att hämta ned katter, men kan i undantagsfall göra det ändå om katten suttit fast i flera dygn, de har lugnt och/eller ser det som tillfälle till övning. TS är heller inte helt säker på att katten befinner sig på taket vilket gör att brandkåren inte gör en utryckning.

Som #3 skriver är det 114 14 som är det nummer man ska ringa när man vill nå polis eller brandkår i en icke-akut situation. Visserligen är det bråttom att lokalisera katten, ffa om hon verkligen ramlat 6 våningar ned för ett dygn sedan, men det kan inte anses vara en akutsituation som kräver 112 samtal.

TS ut och leta i kväll och i natt igen. Har kisse fallit 6 våningar är risken att urinblåsan spruckit vid nedslaget och då tar det inte många timmar innan hon dör eftersom buken fylls med urin. Med litet tur har den inte gjort det. Så länge du inte hittat henne ska du inte ägna dig åt att sova om nätterna. Se till att mamma hjälper till i letandet!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mymlan
1

Finns alltid en uppgång till taket då sotarna skall komma upp på taket och fixa det de skall göra på taket. Ventilationerna skall sotas/rengöras..

[eskils]
1

Tycker ni ska kontakta husägaren snarast och fråga hur man kommer upp på taket, om särskild nyckel krävs osv! De kan kanske göra det åt er. Eller åtminstone om ni får hjälp att öppna en taklucka och locka på katten där.

Om och när katten kommit tillbaka kan ni säkra alla fönster med en snörögla runt handtaget som gör att fönstret bara kan öppnas 3 cm om man inte lyfter av snöret.

Katthemsmatten
1

Fönsterspärrar som man använder för att säkra fönster när man har barn är en säkrare lösning än snören. Går garanterat inte för katten att få upp.

Uppkatten
7

Stopp nu.

Man får absolut INTE ringa 112, det numret är ENBART till för akuta nödsituationer och får INTE blockeras av att en katt KANSKE kan befinna sig på ett tak! Inte ens om man VET att katten är på taket får man ringa 112!

Man ska inte heller ringa 114 14 för det numret går till polisen och man kan INTE nå brandkåren via det numret/polisen (jag har testat - tro mig!).

Däremot brukar det gå att hitta ett icke-akut-nummer till brandkåren i telefonkatalogen eller på nätet. Vet du vilken brandkår som ligger närmast dig kan vi andra försöka hjälpa dig att få fram ett icke-akut-nummer dit.

Katter som hamnar på tak HOPPAR inte ner från den höjden som det här rör sig om. Inte i första taget i alla fall. Däremot händer det att de trillar/faller ner. Kanske försöker de fånga en kul fågel som far förbi och tappar balansen. Det är inte helt ovanligt att katter faller från hög höjd, t ex från öppna fönster eller balkonger.

MEN det kan finnas en vaktmästare/sotare/takläggare/snöskottare eller liknande som är knuten till huset som du skulle kunna vädja till. Hör efter med den som är ansvarig för fastigheten, t ex ordförande i bostadsrättsförening, vicevärd eller motsvarande.

Det är viktigt att du får ner katten fort om den skulle befinna sig på taket . Det är mycket varma dagar nu och en katt på ett tak utan vatten blir fort uttorkad och kan få solsting. Det är livshotande tillstånd. Så försök kolla om katten verkligen finns där - och ta hjälp för att undersöka detta.

Ratzo
0

Hur får man numret till fastighetsägaren?

Sagolika
0

Det brukar stå i trappuppgången på första våningen.

Ratzo
0

Kan man ringa redan nu ikväll?

Uppkatten
1

När det gäller spräckt urinblåsa så är det vanligare vid fall från lägre höjd, typ 3:e våningen. Vid fall från så här hög höjd (6:e våningen) hinner katterna ofta tömma urinblåsan i fallet enl. min tidigare veterinärgranne. Däremot risk för käkskador, tandskador, frakturer o s v. Skador som kan vara mycket allvarliga.

Mymlan
1

#42 Kolla tavlan nere i porten, hyreskontraktet, 118 18, eniro.se, hitta.se

De tre sista då måste du veta vad erat hyresbolag heter vilket jag förutsätter att ni gör.. Sedan så har säkert eran hyresvärd en hemsida..

Uppkatten
1

#44 Ja, ring på en gång!

Mymlan
1

Hyresvärd har ett journr men om de går upp på taket för ta ner katt, ring du kan bara få ja eller ett nej.. Jour nr skall stå på deras hemsida *om de har en*

Uppkatten
3

Tänk på att berätta noga vad som har hänt och att det kan vara fara för kattens liv efter så här många timmar i solen utan vatten. Tänk också på att taket måste sökas av ordentligt eftersom en rädd medtagen katt kan ha gömt sig på taket, i ngt litet skrymsle. Vet inte hur ert tak ser ut, men katter kan gömma sig i hängrännor, invid skorstenen och på liknande ställen på tak och då bli näst intill "osynliga".

Ratzo
0

Hittar inget nummer :/

Mymlan
0

#50 vad heter erat hyresbolag?

Ratzo
0

Karlskronahem

Katthemsmatten
3

Jag skulle ringa det här:

Akuta fel

Efter kontorstid och vid akuta fall, som vattenläckage eller strömavbrott, ringer du vår jour på 0455-227 17.

Hittade det på Karlskronahems hemsida.

Mymlan
2

Ring trygghetsjouren efter Karlskronahems ordinarie kontorstid.
Telefon: 0455-227 17

Mymlan
2

Om de ej kan/vill be dem tipsa om vem som kan hjälpa er.. Katten måste in i det snaraste

Katthemsmatten
3

Det framgår inte hur gammal du är, men om du inte står som kontraktsinnehavare rekommenderar jag ändå att du låter din mamma ringa.

Ratzo
0

Mamma vill inte ringa nu för hon tror att det inte är viktigt för dem 😕 Jag vill inte vänta egentligen men kan man vänta till imorgon?

Katthemsmatten
5

Nej, katten har redan legat ute i mer än ett dygn. Är den skadad är varje minut viktig och har vädret varit lika soligt och blåsigt som här så är katten redan nu uttorkad. Fråga mamma om hon vill ha kattens lidande och död på sitt samvete. Hade jag fått den frågan hade jag slängt mig på telefonen. Om inte annat för att inte bli livslångt hatad av mitt barn.

Mymlan
3

Suck

Uppkatten
4

Be mamma läsa här i tråden så förstår hon nog varför det är viktigt att få in katten snarast. Själva grejen här är att det är viktigt för KATTEN att bli hittad snarast, särskilt om den börjar bli uttorkad/medtagen nu i värmen utan vatten. Då är det akut till veterinär som gäller för att rädda kattens liv. Be gärna mamma skriva i tråden om hon har tankar och funderingar kring detta så kan vi försöka svara henne. Katter har mycket små marginaler när de blir uttorkade/får solsting och överlever ofta inte utan veterinärvård/uppvätskning. En normalstor katt (4,5 kg) behöver få i sig ca 2½ dl vätska per dygn genom mat och dryck. Ännu mer om den befinner sig på ett varmt tak där solen ligger på…. Er katt ligger således ordentligt back i vätskeintag om den har befunnit sig på taket så här länge…

Ratzo
14

Visade henne inlägg 58 och hon håller på att ringa nu.

Uppkatten
3

Låt mamma läsa resten av tråden också. Det är många kloka människor som gett dig goda råd i den här tråden, och det är råd som även mammor kan behöva få ta del av. ❤️

Ratzo
3

De skulle kolla upp om det var deras ärende, hoppas det..

Uppkatten
2

Annars får ni fråga dem vems ärende det är! De måste kunna hjälpa er vidare till annan kontaktperson i så fall.

Ratzo
3

De skulle kolla!! 😃

Uppkatten
1

Förstår jag dig rätt - går de upp på taket alltså?

Ratzo
7

Ja, vad de sa i allafall.

Mymlan
1

Jag håller tummarna och att katten är vid liv. Men far direkt till veterinär med katten. På eniro.se och 118 18 kan ni få reda på djursjukhus som är öppet dygnet runt. Dock brukar de ej finnas runt hörnet precis..

Ratzo
0

Vi har ingen bil..

Mymlan
2

Ja, du det finns vänner o bekanta med bil, taxi, buss, tåg..

Katthemsmatten
3

Håller tummarna stenhårt för att katten hittas vid en för förhållandena god vigör. Hoppas du kan uppdatera så vi får veta vad som händer.

Tacka mamma för att hon ställer upp för kisse!

Uppkatten
3

Börja med att se om katten finns där. Viktigt att de letar VÄLDIGT NOGA eftersom en medtagen katt kan bli väldigt osynlig och gömma sig.

Sedan försöker vi lösa nästa steg när vi ser hur katten mår. Men var inställd på att katten behöver till veterinär.

Hittar ni ingen katt på taket så måste ni intensifiera sökandet på marken.

Ratzo
1

Det skulle hon inte gjort om du inte skrev det i 58 🙂

Katthemsmatten
5

#73 Skönt att man är en erfaren gammal morsa då 😉Och vad ni gör, tacka, bocka och buga när ni får hjälp att genomsöka taken. Hängrännorna tror jag är viktiga att leta igenom liksom varenda litet skrymsle som kan ge skydd för en kisse. Uppkatten hade bra uppslag i sitt inlägg om takgenomletning.

Och, åter igen med referens till Uppkatten, ta med dig mamma ut i natt och leta med ficklampa och grillad kyckling/tonfisk/makrill i högsta hugg för att hitta misse om hon inte återfinns på taket.

Ratzo
2

Vi fick inte hjälpa till att leta på taket men jag hoppas att de letar noga efter henne.

Mymlan
1

Medans de letar på taket så kan ni leta på marken..

grandma
4

Nu håller vi alla tummar vi har att allt slutar bra.

// Nalle Puh// 

Katthemsmatten
2

#75 Som redan sagts, leta på backen medan de letar på taket. Vi andra håller tummarna. 🙂

[eskils]
2

Medan de letar på taket kan du göra iordning efterlysningslappar med bild på kissen, som du sätter upp i området i natt om det visar sig att hon inte är på taket.

Ratzo
0

De hittade henne inte.

Uppkatten
5

Ledsamt! Hoppas verkligen att de sökt igenom varje centimeter av tak och takrännor. Koncentra ert sökande till området runt huset nu till kvällen. Är det någon som ätit av maten som ställts ut? Lyssna efter katter som "pratar" och kolla vilka de är. Locka. Leta efter bra gömställen för små rädda katter. Kolla även uppåt i träden så hon inte gömt sig där och inte kommer ner. 

Låt fönstret mot taket få stå fortsatt öppet IFALL hon ändå finns där uppe. Ropa och locka genom fönstret.

Håller tummarna för att ni hittar henne nu då det skymmer!

Ratzo
0

Ja någon har ätit maten men det är säkert fåglarna. Vi kan inte ha fönstret öppet hela tiden eftersom att vi har två andra katter. Jag har tappat hoppet för att hon lever.

[eskils]
3

Låt de andra katterna vara i andra rum. Stäng igen dörren till rummet med fönstret och låt fönstret stå öppet. Hon MÅSTE komma in om hon är på taket!

Katthemsmatten
6

Kan bara instämma med Uppkatten. Ut nu och locka och leta. Försök, precis som Uppkatten tipsat om tidigare, tänka som en katt. Hittar ni någon lämplig plats kan ni förutom mat och vatten lägga ut t ex använda t-shirts, handdukar och liknande som kan tryckas in i buskar och annat där hon kan tänkas finnas, allt för att det ska finnas lukten av 'hemma' så hon inte försöker ta sig längre bort. Och självfallet är det jätteviktigt att det hela tiden finns mat där. Men, inte dagtid, för då är det bara fåglarna som får sig ett skrovmål.

Lappa, kontakta polisen med jämna mellanrum. De har inte alltid så god koll på inkomna efterlysningar och matchar inte heller dessa mot inkomna uppgifter om upphittade katter så var tjatiga. Kolla med ev. djursjukhus på orten om de fått in någon skadad katt som motsvarar beskrivningen. Förutom att lappa förstås.

Här har solen gått ned. Jag skulle definitivt plocka fram varma kläder och bege mig ut nu om jag skulle fånga katt.

[Kajsa91]
13

För det första, att ha fönstret öppet så katten kan komma ut är riktigt idiotiskt. Den kan ramla, hoppa själv mm. Bara för att den brukar sitta och kolla innebär det inte att det inte kan hända något.
Har man katt och vill ha ett fönster öppet så har man inte öppet mer än 2cm typ, vill man ha hela öppet finns det ramar med myggnät som man kan sätta in i fönstret.
Tänk på det i fortsättningen om du har fler katter.

Förstår mig inte på folk som låter fönster vara öppna, låter katter vara på balkonger utan nät.
Jag har nät på min balkong men skulle aldrig falla mig in att ha öppet om jag går ut en liten runda, om jag sover eller något för det kan hända saker.

Låter som att du inte direkt bryr dig om din katt.
"Jag vet inte om man får gå på taket..", "Vi har ingen bil så vi kan inte åka till ett djursjukhus om vi hittar katten"…

Ingen aning om hur gammal du är eller något, men känns som du inte gör allt du kan för katten. Ut på taket, ring dom som äger lägenheten, ring räddningstjänsten, ber kompisar/bekanta komma och hjälpa till.
Hörde du katten måste du hitta den, då slutar man inte leta.
Tyvärr är nog stackarn inte vid livet längre ifall den skadade sig, inte har haft tillgång till vatten i denna värmen mm.

Inte menat att du ska ta illa upp, men jag förstår verkligen inte hur vissa tänker ibland.
Jag hade inte suttit still en minut om min katt hade försvunnit.

Uppkatten
6

Det är på tok för tidigt att ge upp hoppet om att hon lever! Många katter har överlevt fall från hög höjd. En del utan skador alls, trots att de fallit från ännu högre höjd.

Det är inte ovanligt att man får leta dagar, veckor, månader ibland t o m år innan man hittar sin misse igen. MEN det är nu den första tiden som du har störst chanser att hitta henne. Det är nu ni ska satsa för fullt! Speciellt eftersom hon KAN vara (allvarligt) skadad.

Har du satt lappar i alla portuppgångar i närområdet? Ringt till djursjukhuset och frågat om de fått in henne? Pratat med alla grannar? Satt lappar på varenda stolpe och på vartenda träd?

Missen finns där ute någonstans och behöver bli hittad. Hon behöver er mer än någonsin just nu!

Katthemsmatten
15

#85 Nu får du nog backa litet och börja med att läsa innantill. TS kom hem och fick höra att katten ramlatt ut. Det framgår mycket tydligt att TS bor med sin mor. För mig indikerar detta 2 sannolika scenarios: 1) katten har ramlat ut när TS inte varit närvarande men någon annan, som meddelar händelsen, har variti det. Skjut alltså inte in dig på TS. 2) att TS inte är vuxen. Om du sedan läser inläggen inser du att TS söker råd om vad man kan/skall/bör göra i en situation som denna. TS tar till yttermera visso till sig av de råd som ges och genomför dem också. Hade så inte varit fallet hade inte  TS fått moderdn att ringa jouren för att få taket genomsökt. Det framgår mycket tydligt att hyresvärdens ställföreträdare inte tillåter att TS eller någon utomstående är med vid letandet på taket. TS har också varit ute och letat. Utan att veta ålder på TS är det svårt att säga att vederbörande borde vara ute så här dags och senare. Barn ska inte vara ute och springa om nätterna. Det är en sak för vuxna.

En liten ursäkt till TS från din sida vore inte fel.

TS, uppdatera oss på vad ni gör och hur det går. Vi håller tummarna för att ni kryper i buskar och utforskar eventuella håligheter i husets närhet i er jakt på kisse. Något som luktar hemma, något som luktar gott och mycket i matväg samt ficklampa är utrustning ni ska ha med. Lycka till!

grandma
14

#85 till och med jag tog illa upp över vad du skrev. Så fruktansvärt otrevligt så du borde skämmas. " Ingen aning om hur gammal du är men…."nä du vet ingenting om TS, dessutom är det förbjudet för hyresgäster att klättra omkring på hustaken eftersom det är inte helt ofarligt. 

Vi kan tycka vad vi vill om hur folk agerar i såna här situationer, att de inte gör tillräckligt, eller att det går för långsamt medan vi sitter och hoppar av otålighet och bara väntar bakom våra datorer på att katten ska räddas. Vi vet ingenting och därför kan vi inte heller döma. TS kanske inte ens får gå ut utan sin mamma, allra minst upp på ett tak.

// Nalle Puh// 

Ratzo
9

Det var en kille som ringde och sa att han sett henne. Och han beskrev henne väldigt tydligt så som hon ser ut. Hon hade sprungit runt vid en trappa. Jag såg henne inte men jag ställde en skål med mat där.

Och Kajsa91 du kan dra åt helvete.

Katthemsmatten
15

#89. Inga svordomar. Det lönar sig inte och man ska inte sänka sig till en ovärdig nivå bara för att någon annan gjort det.

Ta med dig mamma och sätt er i bakhåll för katten. Det kan ta timmar av väntande, men det brukar löna sig. Varma kläder och massor av tålamod. Era röster och dofter innebär trygghet för henne, så jag tror att ni får henne snart. Ta med en transportbur att ta in henne i. En katt som är stressad är inte lämplig att bära i famnen eftersom den lätt sliter sig. Jag har suttit många och långa vinternätter på pass för att fånga in katter, så jag vet att det lönar sig att ta sig tid.

Tummarna hålls till de är blå för att du imorgon ska kunna skicka ett inlägg om att hon är hemma!

Cazzos
5

#85 TS har tydligt nämnt att hon inte var närvarande när fönstret var öppet och katten kom ut.

Om du inte vill mena något illa så kan du tänka dig ur en sårbars persons perspektiv innan du börjar uttrycka dig på det sättet.

[Kajsa91]
12

#87 Ja, om det var hennes mamma? Gör inte det saken hemskare att en vuxen människa inte kan tänka att man inte har ett fönster öppet när man bor så högt upp? Katter är nyfikna.

Orkar inte tjata emot på det andra eftersom vi har olika åsikter om det och vi lär inte komma någon vart.
Jag har rätt till min åsikt, precis som du, men jag förstår absolut inte flera av svaren (bara skummat igenom så kanske missat vissa grejer).

Kanske jag som blivit fel uppfostrad?
Man låter inte djur lida, man gör allt i sin makt för att hitta den.
Har man inte bil så får man väl i värsta fall gå till djursjukhuset, ALLTING går att lösa om man vill. Alla känner någon med bil, alla känner någon med körkort. Det finns taxi, buss, tåg.
Samma sak med folk som har ett sjukt djur och inte åker till en veterinär för det kostar pengar, dom har inte råd osv. Det går med att lösa.
Men visst, kanske bara jag som har turen att ha en sån mamma som jag har. Som skulle precis som jag göra allt för djuren, skulle min katt skadas och jag inte har pengar och inte hon så fixar hon fram det. Allting går att lösa som sagt.

Har ingenting att be om ursäkt för, sa att det inte var menat att TS ska ta illa upp.
Jag säger rakt ut vad jag tycker och hur det är, det hjälper inte TS att man daltar. Dock tog jag bara upp dåliga saker, kunde kanske tänkt på att ta upp lite bra också. Det är de enda jag skulle kunna hålla med om isf.

TS: Ut och leta med en gång när du vaknat på morgonen nu.
Sitt utanför lägenheten och ropa på kattens namn, ha mat i en burk som du kan skaka, kolla igenom källaren då någon kanske har haft dörren öppen och katten smitit in.
Sätt upp en lapp nere vid ingången, en granne kanske har tagit in katten? Om den var lite skadad, utmattad eller liknande.
Känner du någon granne där? Plinga på och fråga om dom sett någonting.
Ni är helt säkra att den har hoppat ut? Vet jag själv inte hittade min katt och trodde ärligt att hon hade gått upp i rök och då hade hon hoppat in i min garderob och jag hade stängt så hon låg där och sov.
Har ni någon veterinär i närheten? Ring och se att det inte är någon som varit där med katten.

Är katten kastrerad? Hur gammal?
Fått för mig att kastrerade katter inte går långt från sitt hem.
Tror den är i närheten ifall den fortfarande är vid liv. Har den alltid varit innekatt så borde den vara rätt rädd för alla ljud, bilar, blåsten mm. Alltså ligger den kanske bara och trycker någonstans.
Ställ ut en skål med vatten om de inte finns något fågelbad eller liknande med vatten på tomten.

Vet som sagt inte hur gammal du är, men försök leta på kvällen med din mamma eller någon vuxen.
Är den rädd vågar den kanske röra sig på kvällen mer när det är tyst ute. Ta med ficklampa så ni ser hela tiden.

Prata mycket eftersom den känner igen din röst.
Försök spendera så mycket tid som möjligt ute på dagen.

Har ni skrivare hemma kan du skriva ut lite lappar med en bild och sätta upp i affärer eller liknande. Någon kan ha hittat den som sagt.

Du sa du hörde henne jama, gå dit du hörde henne. Ropa på henne, prata med lugn snäll röst till henne.
Du måste verkligen leta, du kanske kan be kompisar hjälpa till? Kusiner? Vänner till familjen?

Har för mig du skrev att du inte tror hon lever längre(?) är så faller så borde ni ändå kunna hitta henne.
Men snälla, försök allt det jag skrivit. Speciellt fråga grannar och kolla med en veterinär.
Hade jag hittat en katt som var skadad hade jag tagit den till en veterinär, kanske finns fler som tänker som jag.

Hon hade inget halsband med nummer i eftersom hon är innekatt antar jag?

Katthemsmatten
6

#92  Om du hade hoppat över ditt fullständigt onödiga påhopp som inte bara jag uppfattat som riktat till TS och istället publicerat ditt senaste tillägg hade du inte fått några beska kommentarer. Visst tycker vi alla att mamman inte tänkt till om katten fått en chans aatt vara vid ett fönster med för stor springa, men att gnälla på hennes barn lär inte hjälpa. Dina konstruktiva kommentarer i #92 är en annan sak.

Läs igenom de inlägg du skriver innan du klickar på publicera och medan du läser, reflektera över hur du själv i en stressad situation skuallel uppleva din kommentar. Detta sista är inte specifikt riktat på skapren av #92. Det gäller i högsta grad oss alla! Det är så lätt att ett skrivet ord landar fel och man har ingen chans att göra det ogjort.

[Cocomo]
7

TS Var med om precis samma för några år sedan då våran katt hoppade ut genom fönstret, dock var det bara andra våningen men vi hittade henne 50m bort från huset 3dagar senare. Man får göra precis som dom andra säger, det är bara ut med mat och leta och locka.  Jag hoppas verkligen att ni hittar eran katt och att den mår bra! :) ❤️

[Kajsa91]
7

#93 Kan tyvärr inte tänka så.
Hjälper inte att läsa igenom då det är min åsikt. Jag gillar inte när folk daltar med mig, jag vill höra sanning även om det inte är så trevligt alltid. Och eftersom det är de jag vill blir det så jag gör.

Jag förstår att det kan låta fel i andras öron, att det låter hårt och elakt.
Hör ofta att jag är kall och inte har något hjärta. Har tyvärr blivit mer kall för grejer som hänt i mitt liv och tyvärr har jag inte lärt mig att styra över det än. Vilket jag hoppas kommer.
Men det finns fortfarande mycket bra och snällt i mig.

Hur som, glad om vi slutar här. Dels för att tråden inte ska fyllas av sånt här. Vi kan ta det privat om det är något mer om det är okej.

Uppkatten
6

#95 Vi var många som reagerade på ditt tråkiga inlägg. Det är ingen här som daltar med någon, och precis som Katthemsmatten skriver så hör tråkiga påhopp inte hemma i sådana här sammanhang och är inte alls konstruktiva. Jag anser också att du bör be om ursäkt. Sedan tror jag också att det finns mycket bra och snällt i dig, låt det få komma fram bara så tror jag att du kan hjälpa många missar och människor framöver.

När man hamnar i svår stress som TS gjort så kan det vara svårt att överhuvudtaget "tänka klart". Det betyder inte att man är en "oansvarig" eller "passiv" människa. Man behöver lite extra stöd, omtanke och lite "hjälp att tänka" bara. Få bolla situationen och tankar med någon. Det är då en sådan här sajt kan vara så bra, för här finns andra med liknande erfarenheter, med konstruktiva tankar, med kunskaper etc.

Och man ser också ofta saker i lite annat ljus när man sitter vid datorn än när man befinner sig mitt i en besvärlig situtation.

När min misse försvann så kunde jag varken äta eller sova nästan alls. Jag letade dygnet runt i 3 dygn. Jag kan lova att jag var så förbi av trötthet och stress att jag inte kunde tänka klart alls. Jag behövde nästan att folk sa till mig steg för steg hur jag skulle göra. "Gå - sitt - ät - vila - titta under buskarna - ställ ut mat". Jag har aldrig varit med om att min hjärna har var så slut tidigare.

Jag hade turen att få stöd, hjälp och råd från en fantastisk person på stadens katthem. Dessutom fick jag stöd över telefonen från två kattvana kompisar. Det betydde allt! Utan den kunskap som jag fick från katthemmet är jag osäker på om historien hade fått ett så lyckligt slut.

Intressant med tipset från personen som sett en liknande katt förresten! Låter lovande!

elli-kleo
5

Har inte läst hela tråden (så otroligt många som kommenterar och vill hjälpa till) men lästa att hon ej hade id märkning och ej var kastrerad. Vilket är otroligt synd. Detta är ju ett solklart exempel på att även innekatter behöver det! Förlåt för lite OT men vill bara uppmana om att kastrera och id märka! Hoppas att katten kommer hittas och får veterinär vård direkt! (Hoppas ni har försäkring) försäkring är också viktigt för en inne katt! :) Hoppas du lägger upp en ny tråd om hon blir hittad och berättar om hur det gick! Lycka till!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

DivinA
2

Sätter en tass här och goppas att kissen kommer tillbaka. Så hoppas jag att folk kan sluta vara otrevliga. Självklart älskar du din katt och är orolig.

annzoo
1

Hur har de gått?

grandma
1

Som tur är så har de flesta i den här tråden varit väldigt trevliga och hjälpsamma. Berätta gärna vad som hänt och bry dig inte om elakheter.

// Nalle Puh// 

Katthemsmatten
1

Något nytt om din kisse?

Ratzo
3

En person såg henne ligga på sin balkong, det var samma område där killen såg henne. Så jag ska ut inatt och leta.

annzoo
3

#102 om en person såg henne ligga på sin balkong (balkong för mig är en bit upp från marken) så borde väl katten finnas kvar där alt att kvinnan såg vars den försvann. Om katten nu fallit 6 våningar borde den inte ha varit alltför snabb i förflyttningen (om katten nu inte mirakulöst klara sig helskinande). Om katten är borta igen och katten setts av 2 personer i området hade jag lappat portar och knackat dörr i de området där man sett katten.

Ratzo
0

Det var en sådan balkong som är nere på marken.

Katthemsmatten
4

Ut och jaga Ratzo.  Prata med dem som säger sig sett henne. Att kattten legat på en veranda/uteplats ger dig en fingervisning om var du och mamma ska leta. Håller tummarna för det är faktiskt bråttom att få in henne och sedan bums iväg till en veterinär.

Cazzos
4

Har du berättat för personerna som sett henne att försöka få in henne/hålla kvar henne och sedan kontakta er?

Har ni satt upp lappar?

Uppkatten
5

Ja, nu är det verkligen lappning som gäller. Lappar i brevlådor, lappar i trappuppgångar, lappar på träd och stolpar. Skriv att missen HAR setts, och VAR missen har setts och att det är bråttom att finna missen eftersom hon måste akut till veterinär efter att ha fallit från 6:e våningen. Be att folk ringer er mitt i natten om så är så kommer ni och hämtar katten (men ta med någon vuxen för att hämta katten oavsett vid vilken tid på dygnet som folk ringer så du inte råkar illa ut!).

Djurälskaren87
2

Hur har de gått?

Mymlan
1

Hur har det gått?

vinteralvan
1

Har ni fått tag i kissen?

Ratzo
1

Det var en person som ringde idag och sa att hon sett henne, dock på ett annat område än de andra som såg henne. Hon hade varit väldigt kelen sa hon som ringde (vilket hon också är). Personen skulle gå in och hämta mat till henne men när hon kom tillbaka var hon borta, men hon lovade att hålla utkik efter henne. Jag går i skolan om dagarna så jag har inte lika mycket tid att leta.

Uppkatten
9

Men gå dit under kvällen och ropa och locka. Ställ ut mat och vatten i det området så att missen inte vandrar allt längre bort ifrån er p g a hunger/törst. Ställ ut mat till kvällen så inte fåglarna tar den.

Och be personen du pratade med att ta in misse om de träffas igen, så kan du och mamma gå dit till kvällen och kolla om det är rätt katt.

Du kan också be personer som ser katten att de tar foto med mobilen och skickar till dig så kan du ju se om det verkar vara rätt katt.

Den här lilla missen skulle verkligen behöva få bli hittad och kollad av veterinär. Det bästa är förstås om folk kan ta in henne tills du och mamma hinner dit.

Gå inte ensam hem till någon som säger sig ha katten. Det är viktigt att du inte råkar illa ut!

Och snart är det väl dags för sommarlov?

Ratzo
2

Hon sa att om hon såg henne så skulle hon ta in henne. Och ja, det är sommarlov snart.

Uppkatten
2

Sätt upp extra många lappar i området där katten har setts, så kanske du snart har henne hemma igen. ❤️

annzoo
3

Man måste agera snabbt..har du ringt polisen, annonsera på blocket, knackat dörr, lappat runtomkring där du bor, pratat med katthem där du bor? Om inte..berätta gärna varför?

Nicollan
1

Åh det är sånt här som gör att jag får ont i hjärtat, stackars katt..
Men förstår ju på sätt och vis att det inte är TS eller någon annans fel, det är sånt som händer. Men det gäller att alltid vara steget före innan olyckan är framme!

Hoppas att allt löser sig.

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Ratzo
0

Kan man ta med sig en av de andra katterna ut i sele för att hitta henne? För det verkar som att de saknar henne, och jag vet ungefär var hon är nu då en som min mamma känner har berättat att en katt brukar vara på hennes altan varje morgon.

AgnetaB
2

Kan du ej be den personen stänga in katten o ringa er så ni får åka o titta om det är eran.

Uppkatten
6

Är de andra katterna ordentligt vana vid att gå i sele? Annars skulle jag INTE ta med någon av dem. Risken är annars att du får två lösa katter (istället för en) och det vore inget vidare. Att katter sliter sig ur selen lär vara den vanligaste orsaken till att katter kommer lösa av misstag…

Det blir svårt för dig att fånga in och bära andra katten också om du redan har en katt med dig.

Det vore bättre om personen som din mamma känner kunde ta in katten till sig och sedan ringa er.

Eller att ni sitter och väntar på missen på altanen vid den tiden som katten brukar dyka upp där (så skulle jag själv göra).

Kan personen inte ta med katten in så kanske hon kan fotografera den åtminstone så att ni kan se om det är rätt katt?

Det har gått många dagar nu, och er katt skulle snabbt behöva få bli hittad nu + få komma till veterinären för koll.

Vore jag du skulle jag nog bosätta mig på den där altanen och vänta på missen där. Hon behöver verkligen bli hittad nu.

Och det är ni som måste hitta henne - hon kan inte själv ta sig tillbaka till er och er lägenhet.

Självklart saknar de andra katterna henne! Och hon saknar säkert hela sin familj väldigt mycket.

Så ut och leta-leta-leta! ❤️Det är det viktigaste och bästa du kan göra för er katt just nu.

Ratzo
0

Hon har försökt fånga in henne men inte lyckats komma tillräckligt nära. Hon har satt ut ett bord med en filt över på sin altan, som ett skydd för regn. Och hon får grillad mat varje dag så hon stannar nog där. Om jag ''bosätter'' mig på altanen, finns det inte en risk att hon inte går dit då? Hon kanske är rädd nu. Har bett personen att ta en bild av henne, men jag är nästan säker på att det är hon.

Uppkatten
4

Jag tror att missen skulle behöva träffa på människor som hon känner igen!

Jodå, hon KAN bli rädd. Kanske t o m så förvirrad att hon springer åt andra hållet när hon träffar på dig. Men sitter du där och pratar lugnt med henne och kanske lockar med någon kul leksak (ett skosnöre, en vippa) så tror jag att hon är tillräckligt trött på att vara ute, samt längtar hem etc så att hon så småningom kommer fram till dig. Men det kan ta en timme. Eller tio… (Min misse fick jag vänta en timme på innan hon vågade låta mig ta upp henne).

Men det viktiga är att missen får träffa på "sina" människor - de som hon saknar just nu och vill tillbaka till.

Kan inte din mammas bekant öppna altandörren och lägga ett "spår" av torrfoder in genom dörren så att missen kommer in?

Eller ställa god blötmat en bit innanför dörren som doftar härligt? Tonfisk kanske? Locka in missen helt enkelt.

Jag tycker också att det vore bättre om er bekant fick lite kattmat av er att ge till katten, grillat är nog inte så bra för en liten kattmage i längden… och tillagade ben är särskilt farliga för katter.

Ett annat alternativ är att ni kontaktar ett katthem som kan hjälpa er att fånga katten i en kattfälla t ex på er bekants altan. Be då katthemmet att ni får tydliga instruktioner om hur fällan ska användas, kanske kan någon t om följa med och hjälpa er. Fångar ni missen i fällan så ska missen sitta kvar i fällan ända tills ni är hemma i er lägenhet igen tillsammans med katten!

Uppkatten
3

Ps. Ratzo, det kan ju faktiskt vara så att din misse blir överlycklig över att se dig igen och kommer springande om hon ser dig vid den där altanen…!

Ratzo
1

Vi ska gå ut vid 4 och vänta på henne vid altanen, fast kommer nog se ganska skumt ut… Personen kan nog inte låta altandörren stå öppen då hon har två egna katter.

Ratzo
30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

GISSA VEM SOM ÄR TILLBAKA!? 😃

Vi hörde henne jama, och så kollade jag in i en av altanena, hon sprang jättefort mot mig och hoppade upp på staketet. Hon var hungrig men välbehållen! Trodde att jag aldrig skulle få henne tillbaka.

❤️

Uppkatten
8

❤️❤️❤️HURRA!!! ❤️❤️❤️

Oj vad glad jag blir!!! Bra jobbat Ratzo!!!

Och oj vad missarna och ni måste vara lyckliga nu!!!

Ett litet "men" bara: hon bör kollas upp av veterinär eftersom hon fallit från så pass hög höjd.

Verkar hon helt OK så ring i alla fall till veterinären och berätta VAD som hänt, NÄR det hände och HUR missen verkar må just nu. Och så frågar du om veterinären tycker att missen behöver kollas upp. Men hade det varit en av mina missar så hade jag velat få katten kollad så att man inte missar något. Det är ett väldigt högt fall och det är vanligt med skador t ex i munnen efter sådana fall.

Hon är jättesöt din misse. Nu får du passa på att njuta av henne och så får ni skaffa någon slags fönsterhakar så att missarna aldrig kan ramla ut mer.

Kram till dig och missen! ❤️

[Cocomo]
3

#124 Åååh, vad bra att hon är hemma igen! 🙂

Håller med uppkatten, kan vara bra att ringa vet för att se om dom tycker hon behöver komma in och kollas! 🌺

[Lilyz]
3

YAY ^^ Vad skönt att höra att hon är hemma igen :) ❤️

[Mustangcab]
3

Vad lycklig jag blir över att få veta detta. Har följt tråden hela tiden😃

Ratzo
8

Ja jag är överlycklig! Katterna är inte lika glada.. inte den ena i allafall, han morrar åt henne! Vi börjar tro att hon flygit med en fiskmås eller något för hon är så pass liten och hon är inte skadad alls vad jag har märkt, men vi tar henne till veterinär för att kolla upp det ändå.

[Lilyz]
3

#129 haha jaa man vet aldrig 😃 Men väger hon lite så blir fallet inte lika tungt så hon kan ju ha klarat sig fint :) Men bra att ni tar henne för kontroll ändå! :)

Cazzos
2

Skönt att hon är tillbaka!

grandma
2

Hurra!!! Vad roligt att kissen är tillbaka.😃

// Nalle Puh// 

[eskils]
5

Åh en sån glad nyhet!! Grattis Ratzo och lilla kissen! 🌺 😃

Mycket bra att ni gick ut så tidigt på morgonen när allt är tyst, för då har man störst chans att se katterna (och sent på kvällen).

Se till nu att säkra alla vädringsfönster med snöre eller fönsterhake, och aldrig låta dem vara mer öppna än 2-3 cm.

Ratzo
0

Jag förstår inte varför en av mina andra katter fräser åt henne… De lekte alltid och åt från samma skål innan hon försvann, nu hatar han henne! Varför gör han så?

Uppkatten
6

Kan det vara så att hon luktar annorlunda och att han reagerar på det?

Ge det några dagar, jag tror att det går över.

Ratzo
0

Jo, kanske. Men den andra katten gör ju inte så.

Uppkatten
3

Tror inte du behöver oroa dig.

Vad du skulle kunna göra är att köpa en Feliway doftavgivare för vägguttag på apoteket. Den sänder ut "lugn och ro" doft-signaler till katterna. Det är det första jag skulle prova om jag vore du. Feliway finns som spray också men i ert fall skulle jag satsa på en doftavgivare för vägguttag så att doftämnet utsöndras hela tiden.

Det kan hjälpa katterna att hitta tillbaka till varandra och signalerar att allt är tryggt och i sin ordning.

jollycox
3

Skönt att hon kommit tillbaka!!
Jag tror också att den andra katten inte känner igen henne pga att hon luktar annorlunda. Ta en handduk och stryk på henne och sen på den andra katten och gör så flera gånger så luktar dom mer lika.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

liindaahh
2

Gud vad roligt!! Välkommen hem misse ❤️🎈🌺

Katthemsmatten
3

Vad härligt att du fått tillbaka din lilla katt, Ratzo. Mamma och du har agerat helt rätt. Precis som de som skrivit före mig tror jag inte att det är någon större fara för att det ska bli långvarigt bråk i familjen. Din kisse luktar helt enkelt annorlunda och kanske beter hon sig en anings annorlunda också. Det behövs inte mycket för att andra katter ska reagera.

Be mamma köpa fönsterhakar så det inte blir en upprepning. 🌺

Luna.Simba
1

Gud vad skönt att missen är tillbaka❤️ge han extra mycket kärlek nu

Ratzo
0

Vad menar du med att hon beter sig annorlunda?

Luna.Simba
0

Sorry menade hon så klart😃

Katthemsmatten
1

#142 Hon kanske agerar skyggare eller framfusigare. Ibland förändrar katter sitt beteende litet när de varit med om någonting traumatiskt. Det kan vara så subtila skillnader att vi människor inte tänker på det, men de andra katterna märker skillnaden.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.