allergifria raser
hej!
jag tänkte kolla om det finns några kattraser som ni vet att man kan ha om man är allergisk? skulle så gärna vilja skaffa katt men mamma är allergisk :(
tacksam för svar! <3

Japp .Porslinskatter är helt allergifria om man diskar dem regelbundet i parfymfritt diskmedel.
Sen finns det kattindivider som man kan tåla bättre än andra. Men tyvärr finns det inte kattraser som alla allergiker kan ha.
Stolt ägare till tre La permer

De raser som vissa tål bättre är cornish/devon ,sphynx och sibirisk katt. men det är som Monica säger,vissa tål man bättre än andra men det finns ingen ras som är 100% allergivänlig.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Antingen är man allergisk mot pälsen eller mot kattens saliv. Det du kan göra att att ta med din mamma till en uppfödare och gosa med nån viss kattras. Vissa funkar bättre än andra.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
99% av de som hör av sig till mig o vill köpa katt är allergiska o jag föder bla upp Sibirisk katt. Vi har sk testhem där allergiker kan komma hem till folk o testa sin allergi där det finns Sibirer. Flera människor o även uppfödare har vittnat om att de tål rasen men är väldigt individuellt så man måste prova både en o 2 ggr. Jag brukar ge med lite päls hem o lägga mina kattungar på ett örngott som de sedan får hem.
Man kan vara överkänslig mot hudepitel,saliv och färg. En del tål inte katter med t ex rött i pälsen medan andra går bra. Epitel har ju alla.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
# 5 Det där stämme inte. Rött eller inte i pälsen så kan man vara allergisk. Det finns egentlign bara två färger på katter och det är rött och svart. För det allra mesta så är man allergisk mot proteiener i saliven.
Min allegiläkare sa att det mest allergiframkallande är en okastrerad hankatt därefter kommer kattungar och sen okastrerad honkatt. Se till att kastrera katten och se till att bada den ofta och ha plädar där katten ligger som ni tvättar så minskar allergin.
#6 Så bra ! Då har jag en väninna som i många år inbillat(?) sig att hon inte klarar katter med rött i pälsen,men kan ha både svarta,vita och svart/vita. Undrar just vad hon kommer att säga om din kommentar..? OBS att jag inte sagt att man inte kan vara allergisk eller överkänslig mot katt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
# 7 Men läs vad jag skriver. Man kan var allergisk oavsett om katten har rätt eller inte i pälsen och det endast finns två färger på katter. Jag säger inte att en person inte kan vara allergisk mot en röd katt.
Man får testa sig fram, jag tålde exempelvis långhåriga men inte korthåriga, hanar bättre än honor och kastrerade men inte okastrerade, vet man sådant har man mer att gå på i val av katt (min första katt var en okastrerad korthårig hona 🥵 inte ett rätt på den punkten😉).
Sen är allergier väldigt individuellt, jag tålde alltid familjens djur bättre än exempelvis vänners eller bekantas, hos en vän (med en röd hankatt kom jag att tänka på efter att ha läst #5😉) reagerade jag direkt när jag kom innanför dörren tyvärr, hjälpte inte ens att han inte var inne, jag fick riktigt starka reaktioner när jag var hos henne.
# 9 Man blir immuniserad mot sina egna katter. Okastrerade hankater är mest allrgiframkallande därefter katungar och okastreade honor.
#10 Nja inte helt och hållet, jag tålde att vara i samma rum som min honkatt men klappade jag henne reagerade jag då var det bara att ta tablett, byta tröja och tvätta händerna så helt immuniserad blir man nog inte, däremot blev jag så pass att jag kunde leva med det till skillnad mot hur jag reagerade på andras katter.
# 11 Nej jag menar inte att du tål dem helt och hållet med du vänjer dig vid den som du har hemma i större utsträckning än när du stöter på nya.😃
#12 Ah då fattar jag 😃
Det finns ingen allergifri ras. Men vissa är lättare att tåla än andra. Sen beror det på vad man är allergisk mot. Saliv eller päls osv.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Men om man badar katten regelbundet så försvinner faktikst 90% av allergernerna enlig min allergiläkare.