Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5575 ggr
Ellenfyrkant
0

Skydda soffa?

Har skaffat kattunge och min nya skinnsoffa har redan fått sina törnar av vassa klor när katten för flera försök att ta sig upp i soffan, och sedan vidare upp på ryggstödet. Går det att skydda soffan på något bra vis? Och ffa: kommer detta att ge med sig när katten blir större och har lättare att ta sig upp eller hoppar och klättrar de alltid med klorna?

Mvh Ellenfyrkant

MonicaLagerquist
1

Klipp klorna på katten och lägg en filt över soffan.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

Jag har lagt en stor snygg tygbit över våran soffa, då våran gammelkatt är på den annars, och det ser inte så bra ut nu, och inte lönt att byta ut så länge vi har henne tyvärr, så känns det just nu, hopplöst.

#1 Påverkar det hur de klättrar osv om man klipper klorna?
För har funderat på det på våran gammelkatt just eftersom hon klöser där hon inte ska, men eftersom hon kan gå ut också, måste hon kunna klättra och så, om det behövs

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gatukorsning
1

Se till så att du har en klöspelare också, och beröm katten ordentligt när den klöser där för att minska riksen för att katten ska börja klösa på soffan så småningom.

Vi har tagit bort soffbenen och så har vi filtar på soffan. Om de tar sig upp med klorna så är det bara för att få bättre grepp och inte för att klösa med vilje här i vårat hem.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

sagan
1

En katt är en katt. Oavsett ålder kan dem få fnatt och busa omkring. Då ligger det mesta pyrt till. Så mitt råd är att inte ha något man är extra rädd om framme när man har katt. Om inte är det bara att gilla läget vid eventuella skador den åsamkar😎 Men försöka förebygga går ju alltid.

Cazzos
0

Om filt och sådant inte hjälper så skulle jag tipsa dig om att börja klickerträna katten.

Eller sätt en pall på sidan av soffan och klickerträna katten att hoppa upp på pallen och sen vidare på soffan.

Fridaaaa
1

#4 Man ska ju dock kunna ha en soffa utan att den ska bli förstörd stup i ett. Ärligt talat, våran gammelkatta är den enda som hållt på sig, av de katter vi haft. Visst lite har säkert de andra gjort men inget som synts.

[Emma--]
0

Risken finns alltid att det kommer bli märken på saker när man har katt men det finns nog ändå en chans att det blir bättre när katten blir äldre.

Är det en innekatt så klipp klorna ofta så blir det kanske inte lika stor skada. :)

Cazzos
0

Jag säger som #7, katten är fortfarande en unge, den är liten, och har lite svårare för att hoppa upp på högre objekt/möbler. När den blir äldre och större så kommer det säkert att bli bättre, men nu när den fortfarande är liten så kan du ta åt dig av de tips som skrivits här 😃

sagan
1

#6 Absolut, men det finns fortfarande ingen garanti 😎 Alla katter är olika. Bara för att en katt låtit bli så behöver inte det betyda att nästa kommer att göra det. Jag har två som aldrig klöst på något annat än sin klösmöbel. Men med nästa kanske jag inte har sån tur.

Vissa katter älskar tygsoffor att kloa på, andra kloar bara på skinnsoffor.  

Förebygga och ge andra saker att klöas på är ett bra sätt att skydda.

Korta klor fungerar om dem inte får tok fnatt, då gör även korta klor skada.

Ellenfyrkant
0

Min följdfråga blir då, hur kort kan man klippa klorna? Jag har tagit de yttersta topparna och jag tycker inte att jag ser just någon pulpa? Är van klippare av hundklor och det ser ju helt annorlunda ut, även på ljusa klor.

Mvh Ellenfyrkant

Cazzos
0

#10 Jag klipper alltid så nära pulpan som möjligt. :)

Fridaaaa
0

Ingen har svarat på min fråga eller har jag missat det?
Undrade om det påverkar dem när de ska klättra ute, om man klipper klorna 😛

MonicaLagerquist
0

#12 Utekatter bör få ha sina klor oklippta.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

#13 Om jag trodde då ja.

sagan
0

#10 Här http://kattstatus.se/sida62.html har du en bra illustration på hur du ska klippa klor. 🙂 Pulpan är det lilla rosa du ser längst in på nageln.

Ellenfyrkant
0

#15 I så fall klipps kattens klor ganska sparsamt på bilden med ett sträck?

Mvh Ellenfyrkant

Kaiia
0

#15 Oj, vad kort dom klippte, jag brukar klippa mycket mer än så :O

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Cazzos
0

#17 Jag med!

Men jag tror att det bara är en guide hur man ska klippa, dock inte hur mycket. 😃

Ellenfyrkant
0

Brukar man kunna klippa ungefär till "hudsträngen" som håller i klon eller?

Mvh Ellenfyrkant

Kaiia
1

#19 Om du menar det jag tror du menar så nej. Om man kollar på klon så ser man lite rosa. Det är det som är pulpan. Den får man ABSOLUT INTE klippa av. Det gör ont, och det blöder om man gör det.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Bellbooh
0

Prova felliway om inget annat funkar. Ibland har jag haft problem med att katten klöst på soffan på en speciell plats. Genom att spraya en gång per dag i tre dagar i rad på stället där katten klöst e så har katten slutat med det. Det har funkat på tre olika katter som har någon gång försökt klösa på soffan som är av vävd tyg.

Ellenfyrkant
0

Alltså, jag är inte helt grön på detta med djurskötsel. Jag har klippt hundklor regelbundet senaste 10 åren. Så jag vet vad en pulpa är och vad det innebär att klippa i pulpan. Mitt bekymmer handlar om att min kattunges pulpor inte syns. Klorna är helt vita förutom precis längst in mot tassen och längre än så är även en kattklos pulpa, mig veterligen, liksom hundens. #10 Är en bra illustration av hur man klipper hundklor tycker jag. Men då skriver medlemmar på forumet att de klipper mycket mer. Då blir jag förvirrad. För då är man snart när "hudsträngen" jag pratar om på undersidan av klon. Men då är det för mycket?

Mvh Ellenfyrkant

Bellbooh
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag klipper mina katters klor gör jag som bilden nedan(lånade den från kattstatus) där den röda pilen är. Visst det skulle säkert gå att klippa lite lite mer men vill inte riskera att råka ta pulpan om min katt plötsligt skulle få ett ryck så jag tar lite utanför. Och såsom jag visat på bilden var det så uppfödaren till min katt visade mig. Jag håller med om att det kan var svårt att se vart pulpan är exakt men testa att ha väldigt ljus när du gör det. Hoppas det hjälpte lite.

sagan
0

#22 Om du vill vara på den säkra sidan och inte riskera att klippa i pulpan med tanke på att du säger att du inte kan se den så tar du bara den biten som är sylvass och ser ur som en nål spets 😉 Med tiden kanske klorna har växt till sig lite så du ser pulpan bättre och kan då klippa mera.

Vissa tycker att en nagelbitare är lättare att klippa med. Tänk bara på att bita av åt rätt sätt. Bit av från sidan så att säga och inte rätt framifrån som du skulle klippa din egna nagel. Hoppas du förstår vad jag menar. 🙂 Många gånger kan kloklipparen skymma pulpan beroende på hur du håller katten.