Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 606 ggr
indra-bus
0

Huskattens status

Vad tycker ni att vi skall göra för att höja huskattens status?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

grandma
2

Försäkra kissen till att börja med.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[silkesnosen]
5

Jadu, det är en utmaning. För det förts ska det finnas lag på att alla ska registreras, precis som hundar. Alla ska även chipas enligt mig, så att det blir enkelt med identifiering. Sedan behöver det finnas lagar om ansvar för ägaren och att det inte bara är att släppa ut dem, när man tröttnar, utan att man kan får böter/fängelse om man ej tar hand om sitt djur.

Sedan tror jag att det är viktigt att det ej endast är extremister som för katters talan, för då tar människor lätt avstånd. Jag tror på samtal och upplysning och inte attack och skuldbeläggande.

OberonsMatte
4

Först och främst kastrera så att de blir färre! Har man en huskatt ska den (precis som alla andra katter) vara vaccinerad, id-märkt, ägarregistrerad och veterinärvårdsförsäkrad och minst 12 veckor innan den lämnar sin mamma.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
3

Tror mycket ligger i vad lagen säger för att det någon gång ska bli en ändring. Annars om man ska köpa huskatt så köp från katthem först och främst för att inte stödja aveln. Om man ändå vill köpa huskatt från privata så ställ krav. Minst vaccinering x2, idmärkning, avmaskning och besiktning. Och gå aldrig med på att hämta före 12 veckor oavsett vad uppfödaren skyller på. Eller säg åt uppfödaren att söka tillstånd om det finns särskilda omständigheter som gör att kattfamiljen måste flytta. Vi som skaffar katt kan ha stor makt i det hela. Annars vet jag inte faktisk. Sprida mer information. Jag möter fortfarande en hel del som inte har någon aning hur pass många hemlösa katter det faktiskt finns.

grandma
2

Anmäla de som säljer ungar innan de är 12veckor

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//