Min katt är borta!:(
Hej!! Min honkatt är tre år men bott hos min kompis sen 6 månader tillbaka. Hon var kattvakt när jag var iväg på en resa men hennes ena honkatt och min fann varandra o blev bästa vänner så jag lät henne stanna där men jag hälsar på några gånger i veckan för gos och godsaker:) Igår skriver min vän att både min o hennes katt rymt. Båda är innefattar men hennes inneboende hade slarvat o inte stängt dörren. Hon befinner sig i Norge och kommer hem imorgon och jsg befinner mig inte i Gbg o kommer också imorgon. Vi har bett hennes inneboende ställa ut mat men vad mer kan vi göra ? Vi skall givetvis sätta upp lappar o leûa imorgon men känns så hjälplöst:( Båda är inga vana utekatter.
Herregud! Kan inte den inneboende som lämnade dörren öppen gå ut och leta? Hur bor hon? Hur ser omgivningen ut? Inneboende människan kan väl knacka på hos grannar och fråga till att börja med samt sätta upp lappar. Ju snabbare desto bättre. Det måste vara jättejobbigt att vara på annan ort när nåt sånt här händer. Parkerade bilar är populärt att gömma sig under. Man kan ta med en leksak typ fjädervippa på en pinne eller vad ni nu har, att locka fram kissarna med.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag blir frustrerad då jag skrev igår till min vän om hon pratat med inneboender att han är oerhört slarvig som inte stänger dörren när de finns två katter inomhus. Hon säger: jag ska prata med honom mer när jag är hemma och jag får liksom mata ut henne massa frågor o får korta svar tillbaka. Jag är väldigt ledsen då iaf min katt aldrig varit ute o hon är väldigt kelsjuk av sig. Hennes katt är mer rädd.dörren måste varit öppen länge för min katt är nyfiken men hon är oxå väldigt feg så tror knappast hon bara sprungit ut. Imorgon börjar jag jobba kl 14 men frågade min vän om vi kan leta kl 9 på morgonen imorgon. Hennes inneboende hade ställt ut mat vet jag.
1# hon bor i två våningshus o dom har övervåningen men de som bor under jobbar också i Norge denna helg o dom måste rymt från ytterdörren. Bor nära trafikerad väg som är precis bredvid huset:( Dom har en jätte stor tomt som har massa buskar runt sig och en liten låg grind. Villor i närheten och även Lidl med stor parkering
#3 Förhoppningsvis går de inte så långt men jag tycker han är ett jä… pulver om han inte försöker leta efter kissarna. Ursäkta ordvalet men om jag hade råkat släppa ut någon annans katter skulle jag leta som en galning. 😡
// Nalle Puh//
4# han är oerhört slarvig. Och jag hoppas han letar som tusan just nu. Är rädd att dom är skadade:( Hon är också ledsen för hon känner att hon inte km göra ngt nu o hon vill inte vänta tills imorgon men hon e hemma inatt så hon skall leta direkt då å jag kommer hem till henne halv tio imorgon
Ska vi ta med bur när vi letar ?
Sen ett till problem. Hennes är okastrerad
Min vän försöker nå honom utan resultat. Hon skall leta inatt när hon e hemma o jag under morgondagen för hon hade ett viktigt möte.sen hjälpa vi åt efter de.
Hoppas ni hittar dom :/
Angående att hennes honkatt är okastrerad, så är det nog bra om ni åker till veterinären och kastrerar så fort ni får tag i henne igen. Väldigt stor chans att hon är dräktig, speciellt om hon var nära löp (jag har hört om katter som blivit dräktiga även utan löp). Kastrerar man så fort som möjligt blir det ju inga kattungar.
//Jessie
#6 Om de ser buren som en trygghet, dvs är vana vid den. När jag fick hit min hanne lyckades han fly ut i trapphuset redan andra dagen. Han var skräckslagen över sitt tilltag och kastade sig upp mot väggarna. Det gick inte att fånga in honom så då ställde jag ner hans bur som han gick in i när jag hade gått ur hans åsyn.
#7 Inte bra
// Nalle Puh//
Båda är vana vid transportburen o har inga problem att gå in i den. Jag skall först leta i närheten av huset o kolla under bilar,i buskar osv. Om inte hon lyckad hitta dom inatt. Efter mycket övertalan från min sida så har hon redan bokat tid för kastrering. Båda katterna är mycket små i storleken o ser ut som kattungar. Hoppas bara dom är ihop o inte splittrats.
De kanske håller ihop och så får vi hoppas på det bästa. Oftast går det ju bra. Håller tummarna
// Nalle Puh//
När din kompis kommer hem, be henne börja söka utmed huset. Ex. gå till höger från dörren till huset tar slut. Hur ser det ut där? Någonstans där katterna kan gömma sig? Om inte, fortsätt runt nästa knut och fortsätt så till dess ni hittar något ställe som verkar troligt. De allra flesta katter som inte är vana vid att gå ut försöker hitta ett skyddat ställe så snart som möjligt där de ligger och trycker. Be den inneboende att hela tiden se till att det finns mat och vatten i närbelägna buskar. Lägg gärna ut t ex en filt eller använd handduk från hemmet så att katterna känner en bekant lukt. Leta sena kvällar och tidiga morgnar. Ta gärna med en ficklampa. Katterna ligger sannolikt och trycker någonstans där det är svårt att se dem, men deras ögon brukar ge reflexer i ficklampans sken.
Gå också in på Kattpolisen iFokus och lägg upp ditt inlägg. Där finns dessutom en utmärkt artikel om hur man ska bete sig när din katt har försvunnit. Aktivt letande sena kvällar och tidiga morgnar i kombination med det jag skrivit plus att ni 'tapetserar' grannskapet med lappar om att katterna har försvunnit. Försök ha så tydliga bilder och beskrivningar på dem som möjligt. Men framförallt, ut och leta när ni kommer hem.
Lycka till!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Är de chippade eller öronmärkta?
// Nalle Puh//

Att ta med kattlådan kan vara ett bra tips också. Lite bökigt bara.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hej! Lite uppdatering Min kompis fann min katt inatt men hennes är fortfarande borta:( den okastrerade också:(
#16 Skönt att en katt är inne. Nu får ni hjälpas åt att återfinna resten också. Förmodligen håller de till inte så långt ifrån där din katt har hittats.
Möjligtvis kan ni ta ut din katt i sele, så att hon kan "leda er" till den andra katten.. Vet inte om det funkar dock..
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#18 Eftersom den upphittade katten inte är bekant med området skulle jag inte riskera att den får panik och kanske sliter sig ur selen.
Nu är jag inte riktigt med 😮. Var det 3 katter som smet ut? Skönt att en är hemma iaf.
// Nalle Puh//
Om katten är id-märkt ska ni kontakta id-registret och anmäla den som bortsprungen.
Kontakta också polisen på 114 14 och anmäla att misse är borta.
Efterlys på Katthemmens hemsidor, på Blocket etc.
Du har fått mycket bra tips av Katthemsmatten. Följ dem!
Misse håller sig sannolikt rätt nära hemmet i dagsläget.
Ställ ut mat till kvällen. Ställer man ut mat tidigare på dagen så brukar fåglarna ta den.
Om det finns möjlighet så se till att misse har en väg tillbaka in. Kan en dörr stå öppen? Eller ett fönster? Missar vet ofta var de kom ut, och kan söka sig tillbaka dit. (Men akta då för allt i världen så att inte den andra lilla katten försvinner ut igen!). Det här tipset fungerar förstås inte om man bor så till att det kan vara farligt för en själv att t ex sova med öppen dörr.
Och som Katthemsmatten skrev: leta ffa i skymning, mörker och gryning. Då är katter extra aktiva och "modiga".
Det är mycket "fot-arbete" att söka katt, och ju aktivare man är i sitt sökande desto större är chansen att hitta misse.
Sedan iväg för kastrering (och id-märkning om det inte är gjort!) så snart som möjligt när misse är hemma igen.
Håller tummarna! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Två katter smet ut och en är inne. En är kvar. Vi har letat utan resultat. Enligt min vän har hon tydligen varit utekatt tidigare men då bodde hon bättre också. Hon har ätit ur maten vi ställt ut iallafall. Hennes inneboende är väldigt pålitlig, han hade tydligen ansvar att gå ut med hennes hund också men lämnade hunden ensam från lördag morgon till söndag natt!! Det är djurplågeri!!!! Och när han visste att katterna försvunnit hade han mage att åka bort!!!
Fy…….🤐 vad arg jag blir.
// Nalle Puh//
Jag blir väldigt ledsen nät jag hör detta. Skall hämta hem min katt imorgon igen! Vill inte att en opålitlig person tar hand om henne. Tycker dock synd om övriga djur:(
Det är väldigt viktigt att ni fortsätter ställa ut mat och vatten varje kväll till katten. Annars kan katten tvingas ge sig iväg från närområdet för att söka mat/vätska. Då blir det svårare för er att hitta missen igen. Så se till att mata!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#24 Jag tycker att du ska hjälpa din kompis i sökandet efter övriga katter. Det är ju inte hon som varit opålitlig utan den inneboende. Som f ö borde vara ute många timmar varje natt för att försöka rätta till eländet vederbörande orsakat.
26: hennes katt är död:( fick sms av henne nu:(
Vi har letat och letat utan resultat. Idag fann hennes grannar katten död precis vid huset. Katten har blivit påkörd och antagligen tagit sig till huset. Jag är väldigt ledsen och min vän är så ledsen och så arg på hennes inneboende som förövrigt ät hennes halvbror. Han visste att katterna rymt och ändå har han åkt i väg under helgen istället för att gå ut och leta!!'n Rip minni:(
26# tror du missförstod mig. Jag menar inte att min vän är opålitlig men hennes inneboende passar katterna varje helg då hon jobbar och det känns inte längre som en trygghet för mig. Båda katterna kunde ha hittats döda.

Hade jag varit henne hade jag kastat ut inneboenden med en gång, halvbror eller ej. Det är en sak om katterna råkar smita, men att åka iväg direkt efter? Nej, det hade varit oförlåtligt.
Verkar som att han är i stort behov av att lära sig att vissa handlingar får konsekvenser dessutom…
Så jättetråkigt för din kompis, verkligen bedrövlig hela den här historien. Ut med den otroligt kalla brorsan. 😡
// Nalle Puh//
Så onödigt och så sorgligt…
Jag finner inga ord. Tyvärr så kommer hon inte slänga ut honom men hon är otroligt arg på honom.
Vilken sanslöst tråkig historia. Dessvärre tror jag inte att halvbrodern bryr sig det minsta om att hon är arg på honom. Det gör ingen stor skillnad. Pröva litet hemlöshet så kanske den egoistiska j-n vaknar till.
Hoppas du hittar en annan kattvakt och innan dess inte låter din katt vara på det där stället. Nästa gång kan du inte räkna med att det går lika bra.
R.I.P. lilla kisse - offer för ett egoistiskt svin.
34# hon skulle dessvärre aldrig slänga ut honom. Vilket jag hade gjort. Nu är hon i katt himlen tillsammans med sin systers son
#35 Litet mesigt, men det är lätt för mig att säga. Jag skulle aldrig kunna hålla ens god min med någon som dödat någon av mina katter, för det är det hans nonchalans har gjort, än mindre leva under samma tak.
36# håller med. Men inte första gången hon förlåter ngn hon känner behandla hennes djur illa.
Inga övriga paralleller, men det finns kvinnor som är lika förlåtande när deras barn misshandlas. Vilka betalar priset? Först och främst de som utsätts men på sikt även den som utnyttjas som din kompis. Försök stödja henne att kasta ut grabben. Att vara så undfallande kan ge henne andra problem i relationer i framtiden.
Har du fått hem din kisse än?