Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2365 ggr
neapeaw
1

Huskatt vs raskatt

Hejsan!

Jag fick många påhopp när jag köpte en huskatt, "blandning mellan maien coon och norsk skogkatt" båda föräldrarna hade stamtavla som jag fick se samt vetrinärintyg på dem. Kattungen jag Köpt är vaccinerad avmaskad och vetrinärbesiktigad.

Då jag skrev det fick jag påhopp om att det var idiotiskt att köpa en huskatt och helt fel.

Vad anser ni om detta? är det Fel att köpa en husaktt?

Enligt min mening är alla katter lika mycket värda oavsett va det är för "ras". Så länge dem är vaccinerade avmaskade och vetrinärbesiktade så anser jag att det verken finns fel eller rätt om att köpa huskatt.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Kaiia
2

Nej, jag tycker inte det är fel att köpa huskatt. Däremot tycker jag det är fel att uppmuntra huskattsavel. Min egen kisse är själv huskatt, och dessutom en inavlad sån, som min kompis födde upp eftersom hennes mamma vägrade kastrera katterna.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

neapeaw
2

#1 okej , nej anser inte hellr de är fel att köpa huskatt. Dock så kostar en raskatt upp mot 7000kr och om man bara ska ha katten till sällskap så ansaer jag att det finns annat man kan lägga dem pengarna på till katten, som ordenligt mat, leksaker, ställningar och dylikt :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Nightcat]
3

Jag anser att det inte är något fel med att köpa vare sig huskatt eller raskatt. Men jag har aldrig träffat en seriös huskatts uppfödare, (det betyder inte att de inte finns). Det finns så otroligt mycket katter och kattraser så varför ska man avla fram huskatter utan något mål?

neapeaw
1

#3 håller helt med dig, finns så många orseriösa huskatt uppfödare, som endast gör de för pengarna.

Dock finns det några seriösa som vill få fram bra temperament och dylikt

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Fridaaaa
1

Jag har själv 2 huskatter, en som vi köpt och en som är en omplacering. Ser inget fel med att köpa det. 
MEN man ska dock tänka igenom köpet såklart, och skulle inte sponsra någon som varit oansvarig och släppt ut en okastrerad katt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

neapeaw
1

#5 håller med dig till fullo!

tycker bara de är så fel att gå på någon och säga att man gjort en idiotisk sak genom att kööpa en huskatt :S

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Belimas
9

Jag ser inget fel med att köpa huskatter men själv skulle jag inte köpa från en huskattuppfödare. Jag har en huskatt själv men hon är adopterad från ett katthem och jag personligen stödjer hellre katthemmen än "uppfödarna" som bidrar till fler hemlösa katter.

Jag har inget emot raskattavel heller och jag skulle lätt kunna tänka mig att betala 7000:- för en renrasig även om jag så bara skulle ha den som sällskap (vilket jag även har gjort). Är jag ute efter specifika egenskaper, ett specifikt utseende och temperament så är raskatt ett säkrare kort och då får man betala vad uppfödaren begär. I gengäld så vet man vad man får till skillnad från att köpa "grisen i säcken" när man köper en huskatt (om härstamningen är helt okänd),  man vet att föräldradjuren är testade för rasbundna sjukdomar och man vet att de är rastypiska och bra representanter för rasen.

För det tredje så skulle jag definitivt aldrig köpa från en som medvetet avlar fram huskatter med registrerade raskatter. Den är i mina ögon så oseriös som man kan bli för när den personen köpte katterna och skrev under köpekontraktet så gick den även med på de krav uppfödaren hade och det var säkert att kastrera katterna när de hade uppnått rätt ålder. Att då medvetet svika sina uppfödares förtroende och samtidigt strunta i kravet angående kastrering är noll tolerans för mig och det finns inga som helst ursäkter för det.

neapeaw
1

#7 fats de du skrev om att skriva på något papper? så måste de ju inte vara? alla gör inte så, dock så tycker jag att det är mer säkert att köpa från en som har ren´rasiga föräldrar då vet man banrund och div sjukdomar och sådant, nu ör detta min åsikt och vill intre ha en massa påhopp.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Katthemsmatten
1

Så länge den är köpt som huskatt är det inget fel. Men om säljaren försökt ge sken av att det är en raskatt och tagit betalt som om det vore det har säljaren gjort fel. Njut du av din lilla huskatt!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Belimas
7

Jo köper man från en sverakansluten uppfödare så måste köpekontrakt skrivas och då föräldrarna till din är registrerade (har stamtavla) så är de alltså från en registrerad uppfödare.

Jag personligen skulle aldrig stödja någon som så lätt sviker andras förtroende och det din uppfödare gjorde är något som alla som föder upp renrasiga katter fruktar mest, att sälja till en oseriös person.

Om du anser att det är ett påhopp bara för att jag har en annan åsikt än dig och kan leva mig in i vad föräldrarnas uppfödare skulle känna och tycka om de fick reda på att deras avkommor har använts till huskattsavel, så får du väl tycka det men i så fall lär det inte vara sista gången du i så fall får s.k. påhopp. Skriver man på ett diskussionsforum så får man räkna med att alla inte har samma åsikter, skillnad är om man är otrevlig men jag anser inte att jag har varit det utan bara skrivit fakta och en annan syn på saken.

neapeaw
1

#10 fats det finns andra organisationer än sverak, vem säger att föräldrarna var reggade i sverak?

ja visst tyck du va du vill, men jag anser inte att men är oseriös för att två raskatter råkade para sig, kanske glömde att detta ej var en planerad kull.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Belimas
8

Oavsett vilket förbund det handlar om så vill nog ingen seriös uppfödare att deras avkommor ska användas i blandrasavel.

Jag anser att man är oseriös om man inte har sett till att kastrera så fort de uppnådde tillräcklig ålder när man har en av varje.

neapeaw
1

#12 okej okej, men jag är iaf väldigt nöjd med min lilla misse och stuntar faktiskt i om vissa tycker det var "dåligt" att köpa huskatt , vilket inte alls är dåligt, kankse inte det mest praktiska men inte dåligt.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Fridaaaa
2

#13 Nej det är inte dåligt att köpa det, men anser att man ska vara noga med köpet även där, kolla upp bakgrund mm, och inte köpa då en kattunge från en så kallad "uppfödare" som bara släppt ut katten vind för våg 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Beafer
5

När människor blir ifrågasatta varför dom har köpt en huskatt så får dom ofta för sig att det är värdet i katten som ifrågasätts. Så är det inte. Alla djur är lika mycket värda. Grejen är den att vi vill alla att våra djur ska vara friska och sunda. När man köper en huskatt har man ingen aning om vad man får. Man köper inte en raskatt med stamtavla för att man tycker att det är finare. Utan för att om en katt har stamtavla så kan man se vilka sjukdomar som finns bakom i ledet. En seriös uppfödare avlar ju inte på sjuka individer.

Och det som upprör många är ju att det finns extremt många huskatter hos katthemmen. Så dom flesta anser att man i första hand ska få ner antalet hemlösa katter innan man köper ifrån någon som stödjer huskattsavel.

Jag tycker inte att det är fel att köpa en huskatt om man vill ha en sån. Men jag tycker lika som dom flesta, att man i första hand kollar katthemmen.

Lycka till med din misse :)

Belimas
5

Jag anser inte att det är dåligt att köpa huskatt, jag har en själv och har haft andra tidigare men även renrasig. Dock föder jag upp hundar och jag vet hur jag skulle känna om jag fick reda på att en valpköpare använde någon av mina uppfödningar till blandrasavel, vare sig det är planerad eller oplanerad.

TerriZue
8

Tror inte det finns någon här som tycker att raskatter skulle vara mer värda eller bättre katter än huskatter, det är det som är problemet.

Jag har ingenting emot huskatter i sig (själv planerar jag att adoptera just en huskatt från ett katthem inom en ganska snar framtid), det jag har något emot är huskattsaveln. Jag skulle aldrig stödja en person som medvetet avlar fram fler huskatter när det redan finns så otroligt många hemlösa huskatter i Sverige. Det spelar ingen roll om båda föräldrarna har stamtavla och har blivit testade för sjukdomar, kattungarna blivit vet.besiktade, vaccinerade och id-märkta. Visst är det väldigt bra om alla som föder upp katter gör detta men faktum kvarstår; man föder upp huskatter till en redan mättad marknad och spär man på en marknad som är så övermättad är man inte seriös oavsett hur man sköter sin avel.

Det finns förstås de som är ännu värre och tar hutlösa summor för kattungar bara för att ena föräldern har "en släng av Norsk Skogskatt", ingenting (utom möjligtvis avmaskning) är gjort med varken föräldrar eller kattungar. Det innebär ju inte automatiskt att de som vaccinerar, besiktar och id-märker är bra, seriösa uppfödare, det innebär bara att de inte är riktigt lika illa som det värsta bottenskrapet.

Jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa en katt från någon utav dessa uppfödare.

Nej, mitt kattköp sker från ett katthem (överväger även att erbjuda mig att vara jourhem) eller från en seriös uppfödare som föder upp renrasiga katter.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Emma--]
3

Nej det är inte fel att köpa huskatt och raskatter är inte värda mer än huskatter. 

Men personligen håller jag med många i tråden om att jag skulle inte stödja någon som föder upp på ett mindre seriöst sätt och skulle jag skaffa huskatt skulle det alltså vara från katthem. Skulle heller inte köpa om inte katten är minst vaccinerad, idmärkt, avmaskad (vid behov) och besiktad.

En raskatt kostar av en anledning. Hälsotester tänker jag främst på.

Nerdysiamese
3

inget fel med huskatter, men jag börjar känna mig lite som en upphakad grammofon nu: raskatter ligger som standard kring 7000 för att det är det det kostar att föda upp dom, och om huskattsavel gick rätt till skulle dom behöva ta ut 7000 per katt dom med.
Nu kan jag väl visseligen tänka mig att en uppfödare i en sådan situation skulle sänka priset även om denne gjort allt rätt för att faktiskt  kunna sälja alla sina små ludna misstag.

Huskatter är underbara men det finns ju så mång av dom, och i så stor variation att man antagligen kommer kunna hitta det man letar efter om  man bara har tålamod att kolla till mer än ett eller två katthem, precis som med raskatter så kan man gott och väl behöva köra genom hela sverige för att hämta sin drömkatt.

Nej, dagen jag köper en huskatt (en dag som inte är särskillt osannolik) så kommer jag köpa från ett katthem.

en tanke bara, inte en anklagelse, men om det hade varit jag som hade fått en sådan hoppsankull som TS beskriver så hade jag kastrerat alla ungar innan jag sålde dom vidare i och med att man just inte vill riskera att tillföra till huskattsaveln.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

neapeaw
1

#18 fast nu ät ju min katt Veterinär besiktigad vaccinerad och avmaskad ?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Mustangcab]
1

T.S är den chippad också och såg du några papper på att mamman och  pappan var testade mot de sjukdomar som kan drabba dessa raser? Och hur kan du veta att det var just den mammans och pappans stamtavlor?

Sen tycker jag att du ställer en väldigt konstig fråga om huskatt eller raskatt samtidigt som du försäkrar att föräldrarna till din egen katt var renrasiga. Hur ska du ha det? Vill du ha en raskatt eller vill du ha en huskatt. En sån som du har  får man inte om det inte finns några renrasiga katter. Förstår du inte det?

Calico
3

Självklart är alla katter lika mycket värda, oavsett om det är raskatt eller huskatt. Jag har själv fyra huskatter boende hos mig. Men trots det skulle jag aldrig köpa katt av en person som avlar på huskatter och spär på en redan mättad marknad. Enligt mig är all huskattavel oseriös. Ska jag ha en till katt blir det en raskatt eller huskatt från katthem.

/Matilda

neapeaw
0

Nu var detta ingen planerad kull och mamman till kullen skulle streliseras.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Emma--]
5

#20 Helt klart bättre än vad många ger sina huskatter. :)
Men idmärkning hade varit bra också.
Sen eftersom din verkar vara efter maine coon och skogkatt så hade det varit bra att testa för höftledsdysplasi, hcm, fiv och felv,GSD IV (om jag förstod det rätt när jag googlade det) och blodgruppering. Säkert något mer också jag inte kan komma på.

Och hade det inte varit planerat att avla, borde man ha kastrerat innan eller direkt tjuvparning skett. Tyvärr kan det ofta vara skyll att det kort och gott inte var planerat. 

Nu säger jag inte att alla lurar sina köpare, men tyvärr finns dom som gör det. :( Är ju tyvärr en del som kommit till forumet här och fått upptäcka att dom blivit lurade. 

Sen har vi den otroligt mättade marknaden också.

Det är några av många anledningar varför jag skulle välja en hemlös katt om jag skulle skaffa huskatt. 
Och det är antagligen också anledningar som gör att folk funderar.

Men det gör inte din katt mindre värd alls! :) Och handlar väl heller inte om vad som är rätt eller fel att göra. Bara olika åsikter om vad man själv anser är rätt :)