Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9185 ggr
alliz
7

Vana/Ovana

Min katt har ett litet märkligt beteende.

Vid vissa tillfällen jamar hon "ihåligt" och då vet jag att hon kommer till mig bärandes på en strumpa. Ser ut som om hon bär på en unge.
Hon gör det när det ligger en strumpa tillgänglig och ibland tror jag att hon rotar och letar tills hon hittar en. Ibland när jag kommer hem ligger det fullt med strumpor överallt ……..

Hon är INTE skengravid då hon är 18 år gammal och har haft 2 kullar.

Enda jag kan tänka mig att hon gör det när hon har litet långtråkigt men hon kommer till mig och lägger den framför mig …..  byteshandel ?    Hon har haft beteendet ganska länge.

Vad menar/vill hon ?

Matte Anita

OberonsMatte
4

Min kastrerade honkatt som aldrig har fått någon kull (och som aldrig visat moderliga känslor mot yngre kattkompisar) har ett liknande beteende för sig nästan varje kväll. Hon går omkring och jamar mörkt och ihärdigt (låter nästan som löp) med någon leksak eller sak i munnen och nästan alltid avslutas det med att hon bär den till en särskild vrå i köket (under en pall som står under köksbänken). Där släpper hon leksaken, lägger sig ner och jamar lite till. Sedan ligger hon bara där och gör ingenting en stund.

Jag tror att det är ett medfött "komma-med-byte-till-ungar"-beteende, men att det är så instinktivt att katten själv inte har en aning om vad hon håller på med.

Sajtvärd Katter iFokus

[Devya]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hankatt gör samma sak. Många ggr jag har hittat strumpor utspridda över hela golvet och även några strumpor på sängen. :) Han gör det för att han verkar tycka att det är roligt att gräva ur lådan samt springa omkring med dem i munnen.

OberonsMatte
1

#2 Jag undrade just om det fanns några hanar som har liknande beteenden. Jamar han konstigt också när han bär omkring på dem, eller fångar han bara strumpråttor för nöjes skull?

Sajtvärd Katter iFokus

Millchan
1

Jag hade en kastrerad hon katt som hade en gosig boaorm i nalletyg som hon gick omkring med i munnen och resten av ormen mellan alla 4 ben och åmade typ löp ljud och det var ett tydligt tecken på att hon kände sig lite utanför då hon kom med den till mig och ville ha sälskap!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

OberonsMatte
2

#4 Haha, det låter som ett rejält byte! När min Doris går omkring och jamar med sina "byten" är hon oftast helt ensam i köket eller vardagsrummet. Hon kommer inte till mig eller kattkompisarna utan till utrymmet under pallen i köket (som då är tomt). Om jag kommer till henne då och försöker leka med henne eller bara uppmärksamma henne ser hon bara helt nollställd ut, som om hon undrar vad jag håller på med! Jag får liksom känslan att jag kommer och "stör". Annars är hon både kelig och lekfull.

Sajtvärd Katter iFokus

Vidgar
1

Förr brukade ena katten komma så med en boll i munnen o släppa den vid mig, då ville hon att jag skulle kasta iväg den så att hon kunde få jaga bollen.

Millchan
1

#5 min katt kom alltid med ormen som är typ 120cm lång och åmade, hon ville inte vara i famnen men hon ville bli kliad bakom öronen och hakan och ville gärna att jag pratade med henne, hon kunde lägga sig brevid mig i soffan och bli kliad långa stunder!! När hon var yngre så kom hon med ormen och tyckte att jag skulle kasta upp den i luften och då jamade hon högt tills den landa eller så fångade hon den i luften och den leken kunde vi leka i närmare en timme hihi!

Millchan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Min Samba på hennes klösträd med hennes orm :)

[Devya]
1

#3 Ibland gör han det men det är för att han vill att jag ska leka med honom, typ kasta strumpor upp i luften så han kan fånga dem, hehe. :)

MrsCecilia
1

Vår Stiina gör precis som #5 nästan varje kväll, fast hon bär in alla saker i badrummet efter sina avgrundsvrål. Om jag kommer och pratar med henne tittar hon på mig som jag vore dum och går i väg.

EddaM
2

Jag har kattungar just nu och mamma katt jagar diverse leksaks möss och annat som hon hittar och skall mata de små hehe. Hon jamar dessa djupa jam och säger till dem att komma för nu har hon jagat =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

OberonsMatte
1

#11 Vad intressant att höra att det finns katter med riktiga ungar som gör likadant!

Sajtvärd Katter iFokus

LitenPyssling
1

Min förra katt (kastrerad hane, ute/innekatt) gjorde så hela sitt liv, i 14års tid kom han hem med råttor och diverse saker och jamade så där djupt. Man hörde direkt när han kom med sina presenter som bestod av diverse fåglar, ödlor, möss/råttor och stora sorkar.

Kan tillägga att under de 2 tillfällen vi hade kompis åt honom (två olika tillfällen) så kunde han sticka iväg och komma hem med möss och stå där och jama högt och djupt tills kompisen kom och då så antingen stod han kvar och kollade lite medan den andre högg in, backade eller gick iväg.
Han jagade helt enkelt åt kompisen, under dessa två tillfällen var han 6 och 10år gammal om jag inte misstar mig.

Kan tillägga att ena gången var det mammas katt som var på besök då hon var här en vecka och andra gången så var det våran katt.
Det skumma i allt är dock att när vi köpte vår andra katt (hane som kastrerades också) så försökte T döda katten som då var unge och vi fick flertalet gånger gå emellan då han stog där och försökte kväva ungen - sen blev de bästa vänner och han jagade möss och allt åt lillen under de 2år vi fick ha honom.

R.I.P Tusse som lämnade oss den 4 Januari 2012 vid 14års ålder efter att ha följt mig sida vid sida sedan jag var 5år </3

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Eywa
1

Min 1-åriga honkatt (kastrerad sedan 6 månaders ålder) gör så med en specifik nalle som är i storlek med en 7 veckors kattunge. Hon går runt med den i munnen minst en gång varje dag och "löpjamar" och brukar ligga med den på en kudde och krama och busa med den.

Hon har gjort så sedan hon var 5 månader gammal. När hon är på det humöret kan hon även åla runt på mattan som en löphona. Förstår inte alls varför hon beter sig så här, men hon verkar inte må dåligt av det.

EddaM
1

#12: Hon gjorde det inte innan hon fick bebbar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

OberonsMatte
2

#13 Vad intressant att läsa om en hankatt som har så tydliga omvårdnadsinstinkter gentemot sina kattkompisar! Är du säker på att han försökte kväva den nya lilla kattkompisen och inte bara bita tag i nacken/halsen i uppfostringssyfte och för att visa vem som bestämmer? (det måste man ju också göra klart från början när man får en unge Flört)

Min äldsta hankatt är väldigt omvårdande mot yngre kattkompisar och kan ligga och tvätta och mysa med dem hur länge som helst, men han har aldrig kommit med byten till dem. Till mig har han kommit med en talgoxe en gång (som jag räddade) när vi var ute, men han hade inga läten för sig då.

#15 Aha, ja, då var det ju helt klart en instinkt som utlöstes av det faktum att hon blev mamma, vilket förstärker teorin om att det har något med "komma med byten till ungar" att göra.

Jag har faktiskt för mig att jag har läst en gång om att kattmammor har olika läten beroende på vilken sorts byte de kommer med. När det gäller min Doris borde i så fall det torkade lövet hon kom in med från balkongen igår kväll ha varit något väldigt stort och farligt…

Sajtvärd Katter iFokus

alliz
2

Tack för alla inlägg. Himla kul läsning och jag har fått flera förklaringar som verkar trovärdiga. Älskade små godingar, vad mycket det finns att tänka på ……….. !

När min Aliz fick sin första kull födde hon nr 1 under soffan. Jag hade gjort i ordning en låda (BB) och flyttade över henne och ungen dit. Där födde hon resterande tre. Det jag gjorde fel var att jag tvättade bort blod OCH MODERKAKAN under soffan och kastade den. Aliz återvände upprepande till soffan och letade efter den moderkaka som "fattades".

grandma
1

Min hankatt ÄLSKAR strumpor. Han har fått en egen rosa strumpa som han bär omkring på och leker väldigt hårt med, kastar den i luften, sparkar på den med bakbenen eller ligger bara och tittar på den som att han väntar på att den ska försöka smita iväg. Jag uppfattar det som att den är hans byte. Får han möjlighet rotar han även i strumplådan och plockar ut nån därifrån. Men nej, han får faktiskt nöja sig med den han har fått. 😃

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Annso_
1

Min mammas katt hämtar strumpor och andra tygsaker och jamar sådär. Vi uppfattar det som att hon kommer och vill visa att hon har vart duktig som fångat ett byte..Dom brukar säga att hon vart jätte duktig och klappa lite på henne och då går hon nöjd därifrån :)