Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1482 ggr
[Devya]
0

Ett nytt hem

Jag ska flytta till en etta så småningom och jag har då bestämt mig för att hitta ett nytt hem åt min Bastian. Förutom den lilla lägenheten så blir jag ju nu singel och jag kommer inte att ha råd ifall det skulle hända min kisse någonting. Jag vill inte stå där utan pengar och med en katt som behöver veterinärvård.

En annan orsak till att jag känner att jag måste hitta ett annat hem åt honom är på  grund av att han kommer att påminna mig för mycket om mitt ex. 

Jag har nu hittat ett hem. Han skulle få bo ute på landet med en ägare som älskar att pyssla om sina katter. Han älskar verkligen katter och kan spendera flera timmar med dem. Med andra ord så skulle min kisse bli lycklig av att få vara utomhus nu som då och sen blir han verkligen älskad och bortskämd. Det enda negativa är att Bastian kan bli uppäten av något djur där, eftersom det är något som har hänt en av deras katter (de har för tillfället bara en katt). Skulle ni fundera på att ge bort er katt till ett hem som verkar vara rena rama paradiset för en katt men där det finns en risk för att något annat djur kan komma och förstöra det?

Wezza
7

Om han ska vara utekatt kommer det alltid finnas risk för att han kommer gå bort, flera olika sätt.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[Devya]
0

#1 Det finns dock inga större risker för att han kommer att bli överkörd eftersom de bor så långt från sådana vägar.

Sen igen brukar innekatter dö också, fast de inte går ut. Så det är kanske dumt av mig att tänka som jag gör. Katter dör förr eller senare. Poängen är kanske att se till att de får ett så lyckligt liv som bara möjligt?

Jag vet också att min katt inte är lycklig av att vara innekatt. Vissa katter fungerar otroligt bra som innekatter men sen har vi dem som borde aldrig ha fått bli innekatt och min katt är en av dem. Därför vill jag ju nog ha ett hem där han får gå ute och då kanske det här stället är det bästa alternativet för tillfället.

Men visst är jag fortfarande rädd om min katt och oroar mig en del.

Wezza
1

Trivs han inte inne så sälj honom till någon som kan ge honom fri utevistelse :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[Devya]
0

#3 Jag lutar mot det hållet. Jag vill att han ska bli lycklig. :) Men jag kommer nog inte att sälja honom. Jag känner de här människorna väldigt bra och jag vet att de kommer att ge honom så mycket kärlek. De är också noga med att ta sina katter till veterinären om något inte står rätt till så jag litar verkligen på dem.

Annars skulle jag nog ta betalt för honom om det skulle vara några okända människor som skulle vilja ha honom.

[Devya]
0

Jag vet inte hur jag ska klara av att ge bort honom. Jag gråter bara vid tanken. Det gör så ont nu då jag försöker ta itu med det praktiska. Mitt hjärta går sönder…

Kaiia
5

Kan du inte försöka lösa det så du kan ha kvar honom? Se till att aktivera honom varje dag, gå ut i koppelpromenader, bygga lägenheten till ett kattparadis (han kan klättra upp på höjden osv) och liknande?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[Devya]
0

#6 Om något händer honom så kommer jag inte att ha råd med veterinärkostnaderna. Det är ju också sådant som jag måste hålla i åtanke…

Kaiia
3

Ha honom försäkrad, och lägg varje månad en viss summa på ett djurkonto, och sen är det bara att hoppas att inget händer. Sannolikheten att nåt händer honom nåt är nog ändå mindre om du har honom än om han får gå ute :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[Devya]
0

#8 Det har redan hänt honom en massa fast han är innekatt. Han har råkat ut för kattflunssa trots att han är vaccinerad, han hade fått någon sorts öroninflammation, utslag på kroppen och någon sorts ögoninfektion. I vårast så fick han också en antibiotikakur.
Han har redan kostat mig flera hundra euro, säkert närmare 1000 euro vid det här laget och bara under ett år.

Thaeri
0

#2, jag kan ge ett konkret exempel på där en utekatt blivit överkörd trots att den bodde där den enda bil den såg var ägaren och en och annan gästs, plus att det var en smal grusväg, den sort som är nästan på gränsen till skogsväg så hastigheten var minimal. Det var ägaren själv som körde över kissen.

Sen kan man såklart anse att risken är godtagbar, och han som körde över sin kisse är sjukt försiktig nuförtiden med hennes bror (som fortfarande får gå ut ändå), men det säger ändå något om att risken inte är riktigt så låg som folk kan tro.

[Devya]
1

#10 Det är förstås sant. Sen har vi även min mammas katt och de bodde nära en storväg i över 10 år. Den katten är nu 14 år gammal och i bra skick.

Sen har vi min lilla Bastian som har råkat ut för en massa konstigheter trots att han är innekatt. Jag hade också en annan innekatt som dog för något år sedan, han blev bara 5 år gammal. Med andra ord kan man aldrig riktigt vara säker på hur länge en kissekatt lever, oberoende om de är innekatter är utekatter. =(

Det finns risker oberoende hur man svänger och vänder på saker och ting. Sådant kan man inte komma ifrån. Helst av allt skulle jag förstås vilja ha kvar honom och bygga en liten rastgård eller något liknande åt honom. Om jag ändå hade pengar och kunde göra det jag ville.=/

Thaeri
0

#11, en utekatt har fler risker som inte går att förebygga, det är nog mest det folk vill komma fram till.

Det stora problemet för innekatter jämfört med utekatter brukar ju vara fetma och diabetes, kanske även urinsten, och de går att undvika med rätt kost. Utekatter fångar oftast egna byten och kan på så sätt balansera upp eventuellt taskigt foder som ägarna köper till dem.

Däremot kommer en innekatt aldrig bli överkörd, ihjälbiten av en hund eller få infekterade sår av att slåss med grannkatten – förutsatt att den inte smiter ut då.

Men nej, jag är absolut inte emot utekatter, förutsatt att det är på rätt ställe och att man har rätt attityd. Han som körde över sin egen katt till exempel, han är nog den perfekta utekattägaren idag just för att han blev så sjukt försiktig efter det som hände.