Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 984 ggr
jbe
0

Vaccinering

Mina katter blir snart ett år. Vaccinera en gång om året heter det ju, men räknar man från kattens födelsedag elelr från vaccinationstillfället? De vaccineras ju först när de är några veckor gamla.

Afturelding
1

Från sista vaccinationstillfället räknar man, men det är egentligen inte jättenoga, bara det är där i krokarna :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Missne
0

Veterinärer har lite olika åsikter om det där. En del anser att det ska vara "vid ett års ålder", dvs inte fullt ett år har då gått. Det beror på vad jag förstår att de anser att katten behöver en tidigare vaccinering första gången för att bygga upp skyddet. Andra veterinärer tycker att det går bra när det gått ett år från senaste vaccinationstillfället. Sedan när katten är äldre är det inte lika noga då enligt veterinärerna (de flesta den här gången) eftersom skyddet då finns. Det kan dock finnas olika rekommendationer från olika tillverkare.

Så mina katter har det varierat för, ibland vid ett års ålder och ibland ett år efter senaste vaccination (alltså när de var ungefär ett år).

Josefa
1

Ett år efter senaste tillfället ska det vara. Man ska inte vaccinera för ofta.

[Classsic]
0

Min ena katt är senast vaccinerad 27 juni och den andra 12 augusti.

Då det endast skiljer ca 1 1/2 månad mellan deras vaccinationer så tänkte jag detta år slå ihop dem så att man kan åka dit med båda och vaccinera dem samtidigt framöver. Är det då bättre att vaccinera dem vid de senare tillfället och låta den andra katten dra över med 1 1/2 månad eller ta det vid det tidigare tillfället och då vaccinera den ena katten 1 1/2 månad för tidigt eller spelar det ens någon roll?

Afturelding
0

#4 Rådgör med veterinär, men logiskt sätt borde det väl vara bättre att ta det i mitten av dem?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se