Understimulerad
Vår herre har nu börjat visa att han är understimulerad genom att köra race i huset, jama högt och riva ner saker. Han har bollar, möss, bollbana, vippor, kattmynta saker, foderlabyrint mm samt att han får gå ut i koppel ibland men ändå är det inte nog för honom. Finns det mer jag kan göra? Skaffa en till katt är inte läge för just nu.
Du skriver att han har mycket saker, men hur mycket tid ängar du åt att leka med honom?
#1 så fort jag får chansen. Åtminstone ett par gånger om dagarna. Vi brukar mest apportera bollar eller leka med vippor men också busa med bollbanan ibland. Hans kattmynta saker och foderlabyrint behöver jag inte göra något med då han sköter det själv. Möss är inte sådär jätte roliga tycker han men ibland leker vi med det, han är mer en boll katt. Behöver tips på om det finns mer saker man kan hitta på med en katt som jag kanske inte tänkt på. För jag tror han behöver mer variation.
Jag brukar ta en toarulle och stoppa i godis och peta igen kanterna. Då får det kämpas en stund :)

Laserpekare? Bygga koja? Ge honom en mus då och då (finns att köpa frysta pinkysar som ormföda i djuraffärer)? Dra fram lite möbler och kasta ett lakan över, ommöblering är skitkul.
#3 Han gillar inte godis.
#4 Laserpekare har jag testat men hunden blir tokig om jag använder den. Kojor har han, hela fyra stycken.
Mus har jag inte tänkt på, jag vet dock inte om han äter levande möss eftersom han aldrig någonsin fått det. Ska man introducera det till en ovan katt på något sätt och kan man på något sätt motivera en katt till att äta en mus?

#5 Njae, det vet jag inte. Låt honom nosa på den, dra unden den, låt honom nosa ige, sov. Alltså trigga honom till att vilja ha.
Han har kojor redan skriver du, menar du då holkar på klösmöbler och liknande?
När jag skriver kojor så menar jag att man bygger en koja, som man gjorde när man var liten, och att man varierar - vält lite stolar en kväll och häng ett lakan över. Nästa dag kan du ta bort det. Dagen därpå kan du göra på nåt annat vis.
Endast fantasin sätter gränserna!
Vilka godissorter har du testat, som han inte gillar? Mina katter är som tokiga i Royal Canins torrfoder, de får det som godis i aktiveringsleksaker (saltburk med hål i, PET-flaska med hål i, fasttryckta i småhål på en äggkartong, etc), samt att jag kastar genom hela rummet så att de får jaga efter bitar.
#6 Kattgodis som man köper på djuraffär dvs de där stavarna. Har testat cat nips dvs små kulor. Har testat vanligt kött eller annat smarrigt han skulle äta från sin skål men som han vägrar röra i aktiverings saker. Hans foderlabyrint har jag bozita torrfoder i men det är också endast i ur den han.är villig att äta det från. Det är en väldigt lat katt jag har som inte är så förtjust i att arbeta mycket för sin föda. Kojorna han har är sådana som finns hela tiden men ibland brukar jag slänga en filt över en bordskant eller dylikt som han kan busa under tills hunden snor filten. Försöker komma på nya saker åt katten men det är svårt med honom för allt gå inte hem hos han. Men något borde ju finnas även för en lite latare och omotiverad katt.
Spontan tank, finns det någonstans man kan köpa kattmynta i bra kvalitet? Tänkte det kanske får honom mer motiverad till att använda hjärnan. Jag har haft kattmynta tidigare men det var ingen riktig kattmynta för katten ignorera det totalt. Behöver lite mer sådan mynta som finns i hans kickeroo.
Testa Valeriana forte i tablettform. Krossa detta och dränk sen in något lämpligt att klösa på. Min katter blir fullständigt galna av det och efter 10 minuter så somnar de.
#9 Det är väll ändå medicin för männsikor? Skulle nog inte tordas använda det.
Hej! Ett litet tips som kanske kan hjälpa dig är nekoflies spön/vippan som finns på zoo.se bland annat. Det är helt enkelt en lång och tålig pinne med en tråd hängandes på ena änden och på tråden sitter det fast ett verklighetstroget låtsas djur. Jag har en perser och en helig birma, 1 resp. 2 år, som är lagom lata och ligger och sover för det mesta men den här leksaken är en av de få leksaker som får dem att bli som raketer 🙂
Har testat det på en ragdoll också som var på besök hos mig och hon älskade den också. Så alla katter som jag använt nekoflies med har varit otroligt förtjusta i den. Hela kittet kostar ca ett par hundralappar men om du har tid och ork så är det inte så svårt att göra ett eget. Det jag rekommenderar isåfall är en tålig träpinne(minst 0,8 cm i diameter) där du gör ett hål så att tråden verkligen sitter fast där. Sen är det bara att fästa något tjusigt som katten gillar på tråden, men det är inte nödvändigt då jag har testat med endast tråd och det funkar det också. Dock får man hålla koll så att katten inte försöker svälja tråden och så ska den också vara tålig. Ingen vanlig tråd för att sy utan något som är rep-aktigt.
En video på min katt som leker med en sån leksak: http://youtu.be/O3aU8LHfekI
På videon är hon inte på fullfart men det är inte så svårt att få katten att göra kullerbyttor i luften med den här leksaken. Jag har fått henne att göra kullerbytta baklänges minst en gång.
Tack för tipset. Det där nekoflies spöt lät väldigt intressant. Ska kolla närmare på det. :)
#10 Valeriana är precis som kattmynta en ört många katter tycker om så det är ingen fara. :-) Om du ändå känner dig osäker finns det kattleksaker med Valeriana i du kan köpa istället.