Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3582 ggr
EstherVess
4

Mjau billigt?

Såg i en annan tråd att alla skrev att mjau mjukmat är billigt å då jag stör mig på felaktigheter måste jag rätta detta. (Vi har provat mjau mjukmat igen men då en blev dålig igen o 5 av 7 inte ville ha det så skippar vi det nu. De äter färskfoder ibland smådjur så det räcker…) Om en katt äter mjau, 1 burk om dan à 14:- så kostar det i månaden 420:- Oftast har man två o då blir det 840:- i månaden. För oss med sju katter så ser det ut såhär; Vi har nu purina pro plan 10 kg à 660:- i månaden Om vi ger mjau så blir det 210 burkar à 14:- = 2940:- i månaden! Och som vissa skriver att man ska ge så mycket de vill ha uppdelat på tre mål över dan så blir det än mer. Så Mjau är billigt? :/

Wony
10

Det beror väl på var man köper det, hur stora ens katter är, och hur många man har. Vår katt på 2.7kg åt 180-200gr blötmat per dag när hon enbart åt det (plus ett par godbitar emellanåt). Vi köpte tetror på 370gr, vilket i snitt räckte två dygn till henne. Dvs 6kr per dag, då tetrorna kostade 12kr styck för oss. Det kan jag inte påstå är så dyrt alls. Det är typ som att gå på en toalett på stan, eller köpa en piggelin. 

Men har man nu en (eller flera) stor katt så går det ju åt mer. Och köper man en och en blir det dyrt. Köper man stora flak blir det inte dyrt.

Och så innehåller det ju inget spannmål alls. Spannmål, som ju de flesta torrfoder innehåller, är enbart att kasta pengarna i sjön, då katterna inte ens kan ha någon användning för spannmålen. Ganska enkel ekvation, åtminstone i mina ögon.

EstherVess
2

#1 Ja, men då blir Der ju bara 315:- per månad för en katt 630:- per månad för två katter 2205:- per månad för sju katter Jättebilligt :/

[_annaH]
11

#3 Har man så många katter så får man räkna med att det blir dyrt om man vill ha ett bra foder :) För oss har det räckt mer än en månad en sån 12 pack o vi har 2 katter.

EstherVess
1

#2 Men om en katt ska äta det som fullfoder så vill iaf jag att den ska äta sin dagsranson o inte hälften.. Och det spelar ingen roll om du köper stora flak eller ej, det är styckpris..

Wony
8

#5 Vår katt fick det hon skulle. Höll sin vikt fint och inga problem alls. Det man får göra är att vackert räkna ut energibehovet för just sin katt, om man inte redan gjort det. Och som någon innan sade, har man så många katter kan man inte räkna med att det är billigt. Men det är ju ett val man själv gjort. Bra foder och ha färre katter, eller billigare, sämre foder till fler?

annzoo
3

#4 men mjau blötmat är ju inge bra foder;) inte om man ska gå efter åtskilliga trådar jag läst om innehållet och hur många katter som reagerar på fodret. Blötmatentuiaster rekommenderar blötmat även om trådskaparen säger att katten få diarre och ge då rådet att fasa in de ännu långsammare :S

Wony
14

#7 Vissa katter klarar det inte, andra gör det. Vår tål det utan problem, men andras kanske inte. Hur som helst finns det betydligt bättre torrfoder än Purinas på marknaden… Det finns flertalet torrfoder som är otroligt billiga att ge, då man inte måste ge så förbenat mycket av dem. Bättre innehåll=billigare i längden.

Och vad menar du med att innehållet inte är bra? Det är i princip vad en katt ska ha, dvs kött och vatten. En katt SKA inte ha något annat, då de inte är byggda för det, punkt slut.

[_annaH]
5

#7 Våra katter klarar det galant, vilket alla våra katter har gjort. Vissa katter är känsligare än andra och alla katter i hela världen kan inte tåla samma sorts blötmat/torrfoder ;)

Svårt att hitta ett perfekt foder, vilket foder man än väljer så kommer någon alltid hitta något att klaga på.

Josefa
17

Många katters magar tål inte Mjau pga att de får en alldeles för stor portion av det. Om katter är vana vid att äta ett foder med mycket spannmål så fyller de magen med lika mycket foder utan spannmål om man går över till det. Det gör att tarmarna inte klarar av att ta hand om allt, utan de får diarre. Så tills katten lärt sig att reglera hur mycket den behöver, så måste man portionera ut maten.

Omie91
9

Vi köper 12-pack på Granngården, vilket är billigare än att bara köpa burk för burk. Är man också medlem i Granngården så får man ju rabatt också. Sist betalade vi 80kr för ett 12-pack tack vare rabatterna.

Vi förser 2 katter med Mjau och de får 4 mindre portioner om dagen, eftersom katter naturligt äter flera små portioner om dagen, och ändå behöver vi bara fylla på förrådet i genomsnitt varannan månad.
Jag skulle inte vilja påstå att Mjau är dyrt, om man vet vart man ska leta och lägga upp planeringen. 👍

Som #10 säger kan det vara att det blir för mycket mat på en gång, och kattens mage inte är riktigt van vi blötmat än. En av våra herrar var också uppfödd på torrfoder från katthemmet, men här fick han sakta övergå till Mjau. Lite känsligt i början men nu går det fint. 🙂

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

EstherVess
1

Våra katter får BRA foder som är bland de dyrare, men det betalar vi gärna :) Mjau är ett skitfoder har vi kommit fram till, och fler med oss.. #10 Våra katter fick uppfast upp till en 1/2 msk uppblandat i vanliga o ändå skiter de ner sig. Nä, inge bra foder. Mjau är dyrt, o det var det denna tråd handlade om, då folk tror att det är billigt o bra. Det är sjukt dyrt för ett så billigt "affärsfoder" Det spelar ingen roll om man ger flera gånger över en dag, utan det kostar samma. Katten bör få sin dagsranson om inte hen får annat. Nä, ut i solen med er, så kanske humöret lättar lite? ;)

[_annaH]
9

#12 sitter ute i solen ;) Men har man somsagt många katter så blir allt dyrt i slitändan ändå. Men för oss som har mindre katter så blir det inte lika dyrt. Jag tycker det är ett bra foder till ett bra pris :)

fvanilla
12

#12 Bara för att en katt inte tål det, gör det inte till ett "skitfoder". Innehållet är riktigt bra. Men, alla katter tål inte det, b.la mina. Fortfarande ett bra foder, men det passar inte oss.

Sen kan man även köpa billiga Bozita-tetror via internet (Bozita är ifrån samma tillverkare som för Mjau). Då går de på runt 10kr/styck. Pussi på burk är ett alternativ som passar oss och går på 7kr/burk. För mina två katter går det åt en burk per dag ungefär. Vilket = 210kr per månad. För två katter då dvs. Inte alls så dyrt.

Tyrisen
17

Jag stör mig också på felaktigheter, såsom att du anser att Mjau är ett skitfoder baserat på… att dina katter får diarré av det? Shit då finns det mycket skitmat med tanke på alla som är allergiska i världen. Undrar om det finns någon bra mat kvar efter man räknat upp allt som djur fått diarré av?

Det är ett bra pris för att vara ett blötfoder, vilket kanske inte har framgått i trådarna. Du hittar knappast billigare.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

AnnaMaja0
13

#12 Jag får eksem, diarré och ont i magen av mjölkprodukter, innebär det att mat innehållande mjölkprodukter är "skitmat" då? Tycker ditt resonemang haltar en smula… Mjau/Bozita är ett toppenfoder, innehåller ju inget onödigt överhuvudtaget, hur kan det vara dåligt? Sen att alla katters magar inte fixar det är en annan sak och borde väl kanske inte blandas ihop med kvaliteten på fodret. Att det även säljs i vanliga mataffärer gör det inte per automatik till ett skräpfoder lika lite som att alla foder som säljs i djuraffärer är bra. Det finns ju ett flertal sorters blötmat förutom just Mjau/Bozita, här hemma kör vi en mix av flera sorter och det fungerar hur bra som helst. Beställer flak på nätet och får det levererat fraktfritt hem, ända in i köket :-) Jag har 3 st stora och hungriga missar och tillsammans äter de för ca 260kr/månad. Dyrt? Nej, det tycker jag är väldigt billigt.

annzoo
2

#8 mjau-burkarna innehåller bla nitriter…

askolnikova
8

En burk om dagen per katt? Det låter väldigt mycket med 600 g blötmat. 

Våra katter (två stycken, varken särskilt små eller stora) delar på en tetra och lite torrfoder om dagen. Hade de bara ätit blötmat skulle jag uppskatta deras gemensamma intag till 1.5 tetra om dagen, vilket motsvarar en burk på två katter.

Hade de varit större katter blir det absolut ett högre matintag, men det låter väldigt mycket med 600 g.

EstherVess
3

Hehe :) Lite roligt är det när mjau-maffian kommer igång. ;)

grandma
8

HAhaha men jag undrade också hur fasikens mycket mat dina katter äter egentligen. Är du säker på att det är tamkatter du har med tanke på att de äter möss också +600g mjau och kanske lite torrisar också. Undra på att de mår dåligt 🤢.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Rumblebee
5

Här hemma går en vanlig normalstor Mjauburk åt på 1½-2 dagar, på två katter. Sedan får ju även hunden lite mjau i sin mat fr att han är så kräsen.
Katterna får då mat ca 5-6 gånger om dagen, och får då små måltider i och med att den ena annars kan äta och äta och äta och sedan spy upp världens lass…

Och när det gäller burkarna, så ska man inte låta maten stå i en öppnad burk (gäller all mat som finns i plåtburkar). Så fort man öppnar den så ska maten över i en annan behållare, typ plast för att maten ska hållas fräsch.

EstherVess
1

#20 det är blandning mellan norskskogSkatt o leopard, vaddårå? ;) De väger mellan 5 - 6 kg allihop, ja förutom en, o en 5 kilos ska ha 500 gr…

Wony
0

#22 Har du följt "doseringsanvisningen" på burken då eller har du räknat ut energibehovet för katten, exempelvis med den formel du hittar på länken nedan?

http://www.kattstatus.se/sida97.html

grandma
6

#22 du är rolig du 😃. Men skulle jag ge lika mycket mat som det står på förpackningarna så skulle mina katter rulla fram även om det är blötfoder de får mest. Jag har fått för mig att de är rejält tilltagna de portionsanvisningarna som står där men jag kanske har fel. Jag har i alla fall inga magra katter.

// Nalle Puh// 

Wony
5

#24 Jo, de portionerna är VÄL tilltagna. Vår katt skulle bli smällfet om hon åt så mycket som de föreslår… Så det är på det viset att man får räkna fram ett ungefärligt energibehov, och övervaka inte bara vikten på katten, men hullet också.

EstherVess
1

#24 du är ganska rolig du med. Tänkte inte på att "affärs-foder" får man inte bara tycka är ett väldigt bra foder, utan man får oxå hitta på egna dagsransoner! Då ska jag tänka så med alla foder, att det som står på förpackningen ska vi alltså dra av hälften.. Mina har ändå bara fått en 1/2 msk var å de äter inte ens upp det å fick diarré så nej, inte blir de feta av mjau!

Wony
5

#26 Nu svarade du förvisso inte mig, men har det inte slagit dig att katter, liksom människor, har olika energibehov?

Testa åtminstone att räkna ut enligt formeln hur mycket mat dina katter ska ha. Se om det skiljer mot vad burken säger. För du förstår väl att producenterna av kattmat vill sälja så mycket som möjligt?

Mullemu
2

Finns det något djur som man kan fodra efter en tabell? Skulle inte tro det eftersom de är individer och därmed olika. Skulle jag fodra min häst enligt tabellerna så skulle han ganska omgående se ut som ett spjälstaket. Han har helt enkelt ett större energibehov än genomsnittet. Samma princip gäller för katter så man måste använda sina egna ögon för att bedöma hur katten svarar på en viss mängd mat och så får man vid behov justera.

EstherVess
1

#27 visst kan man räkna ut eller märka efterhand hur mycket som går åt. Men nu var frågan hur mycket det kostar, å då Hr jag räknat på burkarna o på säcken till torrfodret. Och kommit fram till att mjau inte är billigt som folk säger. Jag ger inte mjau nu, men om jag skulle så skulle jag ju märka hur mycket det går åt.

Wony
9

#29 Hur mycket det kostar beror ju på åtgången, så dagsgivan påverkar resultatet. Sedan kan man ju också fundera på hur kostnaderna blir i längden, om katten t ex drabbas av kostrelaterade sjukdomar till följd av spannmålsrikt torrfoder.

EstherVess
1

#30 Det är PRECIS så vi tänker nu då vi fick lägga ut en hel del på veterinärkostnader sist de åt mjau. Så nu ger vi återigen det foder veterinären rekommenderade, vilket inte är ett veterinär foder nej… ;)

Wony
2

#31 kul för dig att det fungerar nu då. Men bara för att mjau inte fungerade för just dina katter betyder det ju inte att det inte fungerar för alla katter. Våran fungerade det bra för, bortsett från att det blev trassligt att utfodra med, och hon föredrog Applaws som tillskott och ett bra spannmålsfritt torrfoder som bas. Och vi ser väldigt, väldigt noga till att hon får i sig nog med vätska. Trasiga njurar är det sista vi vill ha.

Josefa
1

#31 Ojdå fick ni ta katterna till veterinären pga lös mage? Vad fick de för behandling då?

EstherVess
3

#32 Det har jag inte sagt heller, jag brukar däremot säga att allt fungerar olika för olika katter. Mina fungerar bra nu med torrfodret, färskfoder o smådjur.. Hade velat ha lite mjukmat med med det verkar inte funka.. Vi har väldigt måna olika "vattenhål" här hemma som som diskas ofta naturligtvis o de dricker bra allihop :) #33 haha jag vill ju egentligen inte svara dig då du alltid bara skriver för att få igång nånting, men nu var du verkligen tokig ;) Roligt skrivet av nån som ska framstå som att veta allt.. Hehe ;)

Niiinah92
4

Mina katter gillar mjau, inga dåliga magar här inte. Sen vet jag inte om det är billigt men det är definitivt inte dyrt, det beror ju helt och hållet på hur många katter man har, deras behov och storlek etc. Har en katt på 4 kg och en som fortfarande växer och ligger en bit över 6 kg, 420 kr i månaden kommer jag möjligen upp till kanske men det för TVÅ katter vilket inte är orimligt i mina ögon för bra mat.

Josefa
9

#34 Haha ja, det kunde du inte svara på. Kanske för att ni inte behövde ta dem till veterinären. Har du öht provat att ge dem Mjau? Du kanske startade den här tråden bara för att döva ditt eget samvete för att du ger dina katter en massa onödigt spannmål, genom att klanka ner på andra foder som är mer anpassat för köttätare.

EstherVess
3

#36 Du är verkligen knäpp på riktigt! Efter sig själv känner man andra. Varför skulle man ljuga om sånt, är det så du gör? Jisses.

EstherVess
2

#36 skulle vara kul att veta hur gammal du är? Känns nu som om du är i 12-15 år ålder o då vet jag ju lixom…

EstherVess
6

Skrämmande att även resten av vetabästmaffian gillar den sjukes inlägg. Jg trodde att iFokus katter var ett bra forum men det är nog bara en massa trams här tyvärr.. När nånting sägs emot er så påstår ni att man ljuger.helt sjukt. Jag hoppas ni aldrig behöver ha sjuka katter. Tre av våra var inlagda länge då de bajsade blod till slut, en kräktes blod, de andra hade bara "vanlig diarre" De fyra första hade fått bakteriell inflammation i tarmfloran, infektion i mage o tarm. De fick dropp, antibiotika o canikur. En av dem var nära att stryka med. Är det fortfarande kul?! Så jävla sjuka. Den här tråden kan gärna stängas nu. Trodde inte folk var så sjuka på den här sajten…

Mystroll
15

Varför blir du så arg bara för att josefa frågade hur dåliga katterna blev? Jag förstår inte varför du går ut så aggressivt?

Jag förstår iofs inte heller syftet med tråden, att bevisa att mjau är dyrt? Det är väl ändå mycket beroende på hur mycket katten äter och vad man själv anser är dyrt? Finns ju liksom inte rent objektivt fasta gränser för vad som är "dyrt", "billigt" eller "lagom".

MonicaLagerquist
11

Ja mjau blötmat är bra , billig kattmat och artanpassad mat

Har man många katter så blir det ju självklart dyrare att köpa kattmat.

Jag har just nu åtta katter och det går åt en hel del mat.

Stolt ägare till tre La permer

Hesat
24

Åsikter går att bolla fram och tillbaka hur länge som helst. 

Det du säger, EstherVess, om att rätta felaktigheter stämmer ej eftersom du inte rättat några felaktigheter. Vad du anser vara dyrt är endast din personliga åsikt. En åsikt (ex. att mjau blötmat är billigt eller dyrt) går inte att förkasta som felaktig i detta land p.g.a. åsiktsfrihet. Du får tycka att fodret är dyrt lika mycket som en annan får tycka att det är billigt. Varken den ena eller den andra åsikten är felaktig.

Billigt är inte detsamma som prisvärt.

Det du kan göra är att jämföra fodrens innehåll samt näringsvärden i torrsubstans för att se vad det är som du betalar för. Då kan du konstatera om ett foder är mer eller mindre prisvärt. 

Själv ger jag ett foder som kostar ca 1000,-/mån per katt. Jag anser att det foder jag ger är dyrt men prisvärt utifrån innehåll och näringsvärde. Mjau kallar jag sådeles för billigt och prisvärt eftersom det utifrån mitt perspektiv är billigt. 

Min katt är foderintolerant och tål ej majoriteten av kommersiella foder som finns på marknaden (samma symptom som du nämner f.ö.). Innebär detta per automatik att alla dessa foder som han inte tål är dåliga? Nej. Det innebär endast att min katt inte tål de tillsatser och/eller proteiner som finns i vanliga foder. 

F.ö. så hjälper det inte att du kallar andra medlemmar för knäpp, sjuk osv. eftersom det enbart visar hur du själv reagerar på situationer som uppkommer.

Medarbetare - Halloween.ifokus

grandma
4

#42 Mycket bra inlägg.

F.ö anser jag att det här tråden har urartat.

// Nalle Puh// 

elli-kleo
3

Har bara läst första inlägget och tycker inte att man kan jämföra torrfoder med mjukmat rakt av för mjukmat är nog alltid dyrare än torrfoder. Mitt tips är att ge t ex hälften hårt och hälften mjukt.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[nettaahs]
2

All mat blir väl dyrt om man räknar sådär?

Josefa
5

#38 Jag brukar sänka mig till den nivån som personen jag samtalar med är på.

#39 Jag må vara knäpp, men kan iaf inte låta bli att tycka att man är en väldigt ouppmärksam kattägare om man fortsätter att ge sina djur ett foder de reagerar på så länge att de både hinner bajsa och kräkas blod. Inte bara en utan flera av dem blir så dåliga att de får läggas in. Eller du bara googlade fram lite olika symptom och behandlingar?

Gronstedt
3

Tänk också på att det finns olika sorters Mjau. Det är förvisso en massa kött i de med fisk- eller skaldjurssmak, men om man håller sig till dem med köttsmak är risken för fisk/skaldjur i dem mindre. Och vissa katter tål inte fisk/skaldjur men klarar sig bra på till exempel Mjau nötkött.

[_annaH]
12

#39 "Skrämmande att även resten av vetabästmaffian gillar den sjukes inlägg."  

Tänk på hur du skriver…. Finns ingen anledning till att skriva så oavsett vad det handlar om och  hur arg/irriterad man är. Tänk på det nästa gång, skriver du så, då kommer många att svara likadant tillbaka.

Calico
5

Jag tycker att mjau är billigt för att vara blötmat. Mina katter älskar det och har blivit mycket finare i hull sen de började äta mer blötmat. Så jag har bara bra erfarenheter av mjau och tycker det är ett bra foder till ett bra pris. Mina äter både blötmat och torrfoder så jag tycker inte att det blir så dyrt i längden. Hellre att betala lite extra för bra foder som mina katter mår bra av. 🙂

/Matilda

exitingsvillemo
9

#39 Du är ju bara ute efter att starta en diskussion och skapa osämja. Varför?

Vilken sort Mjau var det dina katter blev så dåliga av? Hur vet du att det var just fodret? Innekatter? Utekatter?

Det säger ju sig självt att ett foder med endast kött ochh vatten är ett bättre foder än ett med en massa spannmål!