Behöver akut råd!
Vi ska vara kattvakter nu i veckan. Har sedan innan två katter, en som tar allt med ro och inte visar någon som helst agg, den andre fräser till lite då och då när den nya katten kommer för nära. Men den nya katten intar försvarsställning till 100% mot allt, katterna, oss, leksaker och ja, allt jag testat. Hon attackerar inte i sig, men kommer man för nära så biter och river hon. Hon bet min kille när han skulle på toa och hon satt där inne, och då fick jag säga till henne ordentligt, det är liksom inte okej, och nu är hon ju självklart ännu mer "allt är ont, jag hatar allt" typ. Tror ni förstår vad jag menar, behöver tips, ska jag säga att det inte funkar eller finns det något man kan göra som får den att bli lugnare? Hon har varken ätit, druckit eller gått på toa sedan hon kom hit och nu är min kille typ rädd för henne…
Tips och råd?

Hur länge har hon varit hos er? Det tar ju en stund att falla till ro på ett nytt ställe. Hon kan ju inte veta att hennes matte/husse kommer tillbaka igen, eller om hon ska bo här resten av livet med dessa två katter och er tv människor.
Har hon precis kommit så skulle jag låta henne vara ifred.

Dela upp dem så att hon inte är tillsammans med de andra katterna.
#1 Hon kom vid 15-tiden ungefär. Har inte varit med om en sådan här katt innan, alla katter jag haft att göra med har aldrig varit rädd för människor, så då har man kunnat lugna katten genom att klappa den eller leka med den för att skaffa positiva vibbar/tankar, men hade jag närmat mig med handen mot denna så hade hon bitit och rivit. Tycker synd om henne för hon ligger helt still ihopakurad och bara morrar, vet inte ens om hon vågar gå på toa… :/
#2 Hur länge tycker du vi ska göra det? Tänkte göra det inatt i alla fall när vi ska sova, men ska vi släppa ihop dem sen igen eller vad tycker du? Sen är jag lite osäker också för när vi ska ta tag i henne och stänga in henne kommer vi få ta henne i nacken för hon bits och rivs, och då kommer hon bli ännu mer rädd…

Om ni bara passar henne så hade jag haft dem uppdelade ända tills hon ska hem igen.
#4 Om jag ska dela dom så hade hon fått vara inne på toaletten, kan inte dela av på något annat vis, och tycker det är lite synd om hon ska behöva sitta där i en vecka… :/
Sån här Feliway, kan inte det funka? Jag har haft det när jag ska inrtoducera nya katter för varandra och vid flytt och så. Finns dem man sätter i kontakten så avges doft under ganska lång tid. Kostnaden kanske är ett "aber", men kanske kan du och ägaren till katten delas om kostnaden. Kommer också att räcka mer än en vecka.
Finns också en sprayburk som min veterinär brukar använda, kanske billigare.

Om hon bara varit hos er några timmar så är det inte så konstigt att hon är rädd och osäker. Nya katter, nya människor och hennes egen husse och matte har försvunnit.
Gäller det bara en vecka så hade jag inte försökt att tvinga ihop dom. Det kan ta några timmar eller det kan ta dagar att få ihop dom och gäller det bara en vecka så känns det som för mycket stress för allihopa.
Feliway skulle mycket väl kunna funka om du känner att du måste ha dem ihop.
Men det är ju ingen nödvändighet att de ska bli vänner om hon ska tillbaka hem igen.
Om du menar stt ni straffade katten för fräsandet när din kille var på toa så är ni helt fel ute, ni förvärrade säkert situationen avsevärt där. Kan ni inte passa katten i dess egna bostad istället.