Kattmynta Kickeroo
Vår herre har en kong kickeroo han är helt tokig i då den innehåller kattmynta. Saken är den att han blir så tokig att han försöker slita sönder den och då oroar jag mig för kattmyntan innuti. Skulle det vara farligt om han någon gång lyckas slita sönder kickeroon och hinner sätta i sig kattmynta? Är inte så insatt i detta med kattmynta annat än att jag vet han blir exhalterad av det.
Mina kissar har en en korg med kong leksaker som oftas slutar med att dem blir ner dreglade speciellt en som man fyller själv med mynta, den här; http://www.supercat.se/kattleksaker/feather-mouse.html, den har blivit helt grön där man lägger i myntan men ingen har blivit sjuk eller dålig av det. Sen så brukar man få med en burk med mynta som man brukar strö på klösmöbler för att dem ska bli mer intressanta ser ut som oregano ;), och då kan ju katten slicka i sig det så jag tror inte att det är farligt :)
Tack för svaret.
Är inte kattmynta som en drog för katter? Hur reagerar de om de äter av kattmynta?
Kattmynta är inte farligt för katten, men precis som med allt så ska den nog inte få i sig några gigantiskt stora mängder.
Jaghar också en sådan där kickeroo här hemma. Katten hatar den väl inte, men intresset för den är ickeexisterande. Däremot så gillar hon om jag har torkad kattmynta på klösträdet.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Mina katter har inte som "mål" att äta upp kattmyntan utan dem mer gnider in det i sig, men när dem får i sig kattmynta främst från leksaken i länken ovan så har dem inte reagerat på det. Mina är inte intresserad av att äta upp myntan (i första hand😉) utan dem vill bara "få tag på det" och gosa in sig i det ;)
Så att han får i sig kattmynta är inget att oroa sig över, speciellt inte mängden som finns i en kong kickeroo :)
Lite info om kattmynta.
http://www.hillspet.se/sv-se/cat-adult/is-catnip-safe-for-my-cat.html
Vet inte om han skulle sätta i sig det men risken finns ju när han sliter och drar i sin kickeroo. Gnida sig mot den och rulla på den brukar han göra, likadant gör han mot sina kattmynta möss.
Vad jag har läst (för lääänge sedan men jag ska försöka hitta källa på detta om någon är intresserad) så har kattmynta dels olika effekt på olika katter, vilket innebär att en del reagerar starkt på det medan andra knappt blir påverkade alls. Man skulle kunna likna det vid hur cannabis verkar på människor, d.v.s att olika individer har olika mängd receptorer som är olika känsliga för ämnet. Effekten blir dessutom annorlunda beroende på om katten luktar på kattmyntan eller äter den. Om de luktar på den blir de ofta "speedade" och spralliga, de kan få tokryck och springa omkring. Om katten istället äter kattmyntan, som en ingrediens i kattgodis t.ex, blir de ofta lite slöa och lugna och man kan ofta märka att de blir väldigt gosiga. Detta är som sagt väldigt individuellt och stämmer inte alls in på alla katter, men det är iaf vad jag har läst mig till och upplevt bland de katter jag haft (de som kattmynta haft någon effekt på). :)
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex