Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1062 ggr
gickan87
0

Vilket sällskap?

Vem fungerar egentligen bäst som sällskap till en något osäker 5-årig honkatt? Passar det inte fräser hon men har aldrig flugit på en annan katt. Van att bo med 2 andra katter som tyvärr dött. Vill helst ha en honkatt till då vi haft otur med hanarna. Men då är frågan, en katt i samma ålder eller en kattunge? Kanske en ungkatt på 7 månader? Vem ska vi välja?

MVH Erika :)

Missne
0

Är det hannarna som dött? Varför har de dött? Det kanske bara var otur? Är hon kastrerad? Hon blir mer lugn och säker om hon är kastrerad. En hona och hanne passar bäst ihop enligt min erfarenhet, särskilt om honan är okastrerad. Honor som är okastrerade kan lätt bli osams. En kastrerad och en okastrerad hona likaså, och även kastrerade honor kan lättare bli osams än en hanne och en hona eller två hannar. Det är generellt förstås och det är min erfarenhet och som jag hört från andra.

En yngre katt tror jag är bättre att introducera än en äldre till en osäker katt, så en kattunge är nog bäst. Sju månader kan räknas till kattunge om denna katt inte hunnit bli könsmogen. Är den könsmogen är det en ungkatt och då är det lite svårare. Självklart beror det också på temperament på den nya.

gickan87
0

Hon är kastrerad ja :) Ena hanen avlivades pga ålder den andra sjukdom. Hmm kanske får bli en lite hankattunge då…

MVH Erika :)

vinteralvan
0

Du kan ju också välja en på ett katthem i närheten. Personalen där känner katterna och kan hjälpa dig att välja en som kan passa din hona.

Josefa
0

Risken är att en liten kattunge kommer att bli för jobbig och ta över för mycket om hon själv är osäker och försiktig.