Abort på katt
Hej jag är lite nyfiken om vad ni tycker om abort på katt och vad ni har för erfarenheter av detta. Då jag har hört om folk som har förlorat sina katter på grund av detta.
(Vill bara tilllägga att jag inte har någon dräktig katt som jag planerar abort på utan jag är bara nyfiken)
Tack på förhand!!! :)
///Mickan
Om en katt blir dräktig av misstag är det enda rätta att ta bort fostren i samband med kastrering av honkatten anser jag. Något annat skulle jag inte vilja utsätta min katt för.
Sajtvärd Katter iFokus
Hmm.. Det är en svår fråga. Beror på hur tidigt det är, om man har en katt som smiter ut katt man ju åka till veterinären och ta en spruta, det tycker jag är okej. Men efter typ vecka 3 eller fyra så skulle jag inte klara av göra det. Men det är väl upp till varje enskild ägare att avgöra utifrån fall till fall.
Själv skulle jag inte klara av att göra det om inte min katt riskeras av att skadas. Men jag kanske förmänskligar det då jag själv inte kan tänka mig göra abort.
Jag har varit med om det två gånger i samband med kastrering, har inte varit några problem. Ena katten hade foster små som riskorn och den andres dräktighet hade gått lite över halva tiden. Det var oansvarigt av oss att inte kastrera tidigare, men i samrådan med veterinär var det helt klart värt att ta den enligt honom minimala risken jämfört med att låta ytterligare ett gäng huskatter komma till världen.

Inga problem om det är tidigt.
Sent, då skulle jag nog personligen låta honan föda, men kastrera kattungarna innan de flyttade.
Tack för era svar, det är så intressant att läsa vad ni har för erfarenheter och vad ni tycker!!!
///Mickan

Jag är för abort på villkoret att det genomförs innan fostrena liksom "blivit något". Visst, det är redan liv som skapats, liv som ska släckas, men så tidigt i stadiet är det liksom inte riktigt något eget liv än. Med långt över 100 000 hemlösa katter i Sverige så måste vi förhindra att fler katter föds. Är det väldigt tidigt i dräktigheten så tycker jag att det bästa är att dessa foster inte får hinna utvecklas till kattungar.
Jag är för abort även på hundar, människor och alla andra varelser där överpopulation är ett problem.
När jag jobbade med hästar (för ca 10 år sedan) så hade vi två stallkatter, dessa kastrerades vid 10 månaders ålder (som ägaren hade fått veta av sin vet) men båda hade hunnit bli dräktiga, den ena längre gången än den andra, men allt gick bra med själva ingreppet.
Så länge ansvarig veterinär anser att aborten går att utföra utan att äventyra mamma katts hälsa eller liv sätter jag mig inte emot abort. Skulle någon av mina avelshonor lyckas smita och komma tillbaks dräktig skulle jag utan tvekan åka till veterinären för en abortspruta.
Jag visste inte att det finns tillförlitlig abortspruta för katt`? vad heter den?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Alizin, samma som man ger till hund och som man behandlar livmoderinflammation med. Det är både effektivt och säkert på katt.
#10 Har du på nära håll sett lyckad abort på katt? Jag har ännu inte behövt göra ett så drastiskt ingrepp på katt,men det är jättebra att veta att det finns? Vad kostar en sådan spruta,vet du?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Ja, jag känner uppfödare som har använt Alizin för abort. Inga kattungar, inga biverkningar. Tror kostnaden låg på närmare tusenlappen. De flesta veterinärer vill göra en ultraljudsundersökning för att fastställa dräktighet innan de ger Alizin. Vissa ger dock bara sprutan rakt av. Ju tidigare man ger ju effektivare och säkrare.