Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1775 ggr
[Linsenhejhej]
2

Behov av kloklippning

Behöver man klippa klorna på en katt om den är en utekatt?

Scilla
0

Man bör helst inte klippa klorna på en utekatt då den både nöter klorna mycket mer än en innekatt och framförallt behöver dem för att försvara sig. En kompis stackars kloklippta innekatt har fått åka till veterinären flera gånger per år p g a råttbett stackarn… Vilken förnedring! ;)

Signe-Jonna
0

Har man katter man knppt träffar eller inte ens kommer i närheten av så kan de ju få gå oklippta. Men annars är det att föredra att klippa klorna så de inte blir sylvassa, annars finns det risk att du blir riven oberoende av om katten inte vill riva dig eller ej. Oklippta klor blir nämligen extremt vassa! Själv vill jag kunna kela och hantera mina katter och de ska kunna hoppa upp på mig utan att de river sönder mig.

rulda
0

äldre katter kan ha svårt att sköta om sina klor och då kan det vara bra med klippning

kemikal
0

Jag tycker att man lämnar klorna orörda på en utekatt, men då står jag också ut med att blöda när jag kelar med katten om den är en trampare. Tough love :)

Däremot ska man ändå se över klorna regelbundet för att se att de inte är skadade och att de slits tillräckligt. Slits de inte tillräckligt eller katten är dålig på att sköta dem, kan det bl.a. hända att klon växer in mot tassen.

Huskatten
0

Vi klipper klorna på våra katter, främst på framtassarna och mer sällan på baktassarna. Mest för att de blir "mjukare" att ha i knäet!

Katarinaf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har aldrig klippt klorna på kattorna våra, knappt att vi behöver göra det på hundarna dom nöter så bra av dom själva  kram

rulda
0

#6 vilken underbar teckning missen har :D

Katarinaf
0

den heter gunvald fast den är en flicka   thihiSkrattande

kemikal
0

Ha, jag drömde om en katt med ungefär likadan teckning inatt :)

eliasl
0

Vilken fin misse, vilken go blick hon har, verkar vara riktig gosig. :)