Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3299 ggr
AnnikaMargareta
0

Katten får Panik

Min ena kisse får panik med stort P när man låser in honom i kattburen. Han skulle ha kasteras idag men efter att han rymt två ggr så fick vi ge upp och avboka tiden. Första gången så hann jag inte stänga luckan och andra ggn så fick katten panik inne i buren då väl dörren var stängd och låst, sträckde ut tassar genom gallret och fräste och stångades på dörren. Det gick inte lugna honom. Efter ett tag så gav ena hörnet på gallret med sig och han lyckades klämma sig ut och sprang sen in under soffan. Det måste varit en av fyra plastvreden som inte vart ordentligt stängd. Kattkillen var skygg och rädd när de kom till oss var de ca 13 veckor men har utvecklas till att bli tam, gillar att bli klappad och sätter sig i mitt knä nångång ibland. Han åt först bara på nätterna men har nu anpassat sig och äter med den andra katten samt gillar att bli matad så det fungerar bra. Vi behöver bara få till kasteringen så är allt ok. Han är könsmogen redan vid sex månaders ålder och försöker para sig med tjejkattungen han har även kissat ner en av mina tröjor. Tjejkissen är också sex månader och inte könsmogen ännu som tur är då vi inte tänkt oss ytterligare kattungar. Kattjejen var social och lätthanterlig redan från start, är hur lugn som helst hon har följ med mig och har inga problem med att åka bil i bur eller transporteras.  Jag tror vår kattkille måste haft någon traumatisk upplevelse med burar och inlåsning.  Om vi nu lyckas få honom till djursjukhuset nån gång nästa vecka går det kastrera en stressad hankatt med panikångest? 

Jag funderar på hur vi ska få vår älskade lilla kattkille till vetrinären? Vi hade tid hos bagarmossens djursjukhus men fick avboka.  Någon som har något bra tips medan vi väntar på att få prata med någon på djursjukhuset? De har inte telefontid idag för icke akuta fall trots att det står att de ska vara öppet.

vinteralvan
1

Om ni åker bil kanske du kan ta dit honom i koppel?

AnnikaMargareta
0

Ja det var en bra ide, jag går och handlar ett sånt och börjar träna med dem fast den här kastreringsgrejen måste jag nog få till rätt fort annars så sitter vi här med oönskade kattungar i sommar.

annzoo
9

Varför tog ni inte kastreringstiden för honan? Om det är svårt att få in hanen i buren men lätt att få in honan och ni inte vill ha kattungar så ta och kastrera honan. Hon kan mycket väl vara könsmogen och löpt tyst.

Även om du kastrerar hanen före så kan han fortfarande bli pappa i flera veckor efter kastreringen. Så börja med att kastrera honan sedan kan du börja ha buren framme och öppen hela tiden för att vänja honom. Katter brukar ganska fort använda den som ett mysigt ställe och ligga på. man kan även servera något den tycker är jättegott vid buren först och sedan i buren. när han känner sig tryggare kan man prova stänga dörren lite osv.

Mymlan
1

Spraya i buren med felliway

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

AnnikaMargareta
1

Jag tänkte också så först men kom inte fram på telefon för att kunna fråga om man kunde göra så. Funderar också på om inte tjejkissen är för liten i kroppen för att bli kastrerad. 

Buren står framme hela tiden och båda kissarna går in och ut ur buren ibland. Det är först när man stänger till dörren som det blir problem för den Elendil. 

Jinnie hoppar gärna in överallt tom i tvättmaskinen. När jag halvstängde den dörren så satt hon lugnt kvar. Sedan öppnade jag och då ville hon forfarande sitta i tvättmaskinstrumman. Det hade varit enklare om hon blev könsmogen innan Elendil men nu blev det inte så.

Jag tror jag gör så att jag bokar varsin tid till dem nästa vecka med Jinnie först och så får vi se om vetrinären tycker att hon är tillräckligt stor för o klara nedsövningen. I viss information står det också att de ska ha löpt en gång innan man steriliserar.

AnnikaMargareta
0

#4 Jag ska fråga vetrinären vad de tycker om det. Felliway kankse påverkar narkosen??

annzoo
3

#5 hur liten är hon? Då man nu förtiden kastrerar katter från 12v ålder så tror jag inte din tös är för liten för kastrering. De behöver inte ha löp en gång heller (eller haft en kull innan som vissa gammalmodiga veterinärer säger).

Katthemsmatten
1

Det är bara 'nys' att de ska ha löpt. Förr ansåg man det men inte idag. Tomma löp är inte nyttigt för katten.

Att använda Feliway spray i transporten är så vanligt att jag ställer mig tveksam till att veterinären skulle ha något att invända. Det är ingenting som stannar kvar i blodbanan eller hjärnan och därmed skulle kunna påverka nedsövningen i någon riktning.

Betr. killen. Vet du någonting om hur gammal han var när han fångades och om han fångades med mamma och syskon? En del katter minns länge, länge att de var instängda i fälla och det är en skrämmande upplevelse för dem. Hur rädda de blir är individberoende, men traumatiskt är det för de allra flesta. Det är en rädsla man får väga mot att de kommer in i tryggheten, vilket självklart väger tyngre än att de ska gå hemlösa utan mat och skydd i resten av livet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
1

Hur kan du veta att honkatten inte är könsmogen? Alla honkatter för inte väsen och åmar sig när de löper. Hankatten märker långt innan er att en löpning är på gång. Honan kan redan vara både parad och dräktig, utan att ni märkt av något löp.

Uppkatten
2

Köp en riktigt bra transportbur, t ex en sådan som får användas även när man flyger med katt. Sätt spännremmar runt så snart du har fått in misse i buren. En på längden och en på tvären (finns att köpa t ex på Biltema, de jag använder är ca 2 meter långa och räcker bra). Dra åt ordentligt. Det sista man vill är ju att missen lyckas ta sig ur transportburen utomhus! Lägg sedan en filt över buren så att det blir mörkt o skyddat. Spraya ordentligt med Feliway i buren före avresan MEN se till att spraya buren i ett rum där katten INTE är och det ska göras minst 15 minuter innan katten lastas i transportburen (så att alkoholen hinner dunsta, annars kan katten bli mer stressad). En del rekommenderar att man sätter ner hela buren i typ en IKEA-kasse, jag har inte testat det, men det kan kanske vara bra. Många katter tycker att det är halt och otäckt inne i buren. Jag brukar lägga ett tjockt badlakan ihopvikt inne i buren, och det brukar fungera bra. Och ha alltid bara en katt i varje bur så att de inte skadar varandra. Och som övriga sagt: snabbt i väg o kastrera, små kattflickor kan dessvärre blir mammor från ca 4 månaders ålder om det vill sig riktigt illa… Att ta katten till veterinären iförd koppel tycker jag låter som en mindre bra idé - stor risk att misse blir orolig och sliter sig! Många veterinärmottagningar tar heller inte emot katter om katterna inte sitter i ordentliga transportburar. Har katten varit rädd o skygg tidigare och är okastrerad måste man vara EXTRA NOGA med att han absolut inte kommer lös utomhus. En tidigare skygg katt kan mkt snabbt bli skygg på nytt ute. Glöm inte att id-märka misse i samband med kastreringen (om det inte redan är gjort). Lycka till med missarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Myrrami
0

Det finns speciella bilselar till katten så att de sitter fast men inte behöver vara instängda. Det kanske skulle vara något.

Uppkatten
0

#11 Nej, man ska inte ha katter sittandes i sele i bilen. Tänk om misse kommer lös i bilen. Man har ansvar inte bara gentemot sig själv utan också gentemot medtrafikanter. Dessutom ska katt vara i transportbur när man tar ut den för att gå in på veterinärmottagningen, samt sitta i bur i väntrummet på mottagningen. De flesta mottagningar tar inte emot katter med mindre än att de sitter i en bra transportbur, och med en skygg o orolig katt är det extra viktigt. En skygg katt som kommer lös (utomhus) är en mardröm! Inte minst för katten. Låt misse få sitta ordentligt instängd med en filt över buren + Feliway.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Myrrami
0

#12 Jag har bara sett dem i djuraffären. Mina missar trivs som tur är bra i sin bur.

Silvestris
0

Fråga veterinären om det går att få något lugnande utskrivet så att han är loj och lugn när han placeras i buren. Sedan får ni försöka träna honom till att se buren som något positivt, men det är ju ett längre projekt för framtiden.

Tyrisen
1

Zylkene som är ett lugnande kosttillskott kan hjälpa ängsliga katter som ska åka bur t ex. Finns på nätet om du söker på Google eller hos veterinärer. Tror det är mer effektivt än Feliway i detta fall.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

AnnikaMargareta
0

Tack för alla tips, jag återkommer och berättar mer om hur det går

Missne
0

Feliway har man för att påverka miljön som katter vistas i och det kan ju fungera att spruta i transporten en stund innan katten ska in där.  Det finns också Felifriend som t ex veterinärer använder för att katten ska vara lugn vid hantering. Det kan man också köpa och katter brukar reagera väldigt på det så jag tror att det kan vara ett bättre alternativ än Feliway för din stressade katt. Man ska smörja in sig själv på händerna en stund innan man hanterar katten. I så fall kan du kanske sedan sitta med honom i knäet med sele på förstås i bilen.

Gatukorsning
1

Många bra tips! Jag skulle nog testa att lägga en av mina egna tröjor i buren, så att katten känner att det luktar som matte/husse. Bara det har ofta enlugnande effekt.

Jag har två helt olika burar här hemma, en hård och en mjuk. Min fd skygga katthona blir helt vild när hon ska i buren, så hon har den mjuka buren för att hon inte ska kasta sig runt och göra sig illa. Hon brukar luhna ner sig efter enkvart ungefär, och naturligtvis lägger jag alltid en filt över buren. Tycker att mjuk bur passar henne bättre just för att hon härjar så i början.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[LGoffe]
1

Låt transportburen stå framme så att han vänjer sig vid den, kan gå och undersöka den i sin egen takt- så att han inte upplever den som stressande. Ta bort dörren, spraya feliway i den och lägg lite godsaker i den då och då. Zylkene tror jag också är ett mycket bra alternativ. Jag köpte det hos veterinären senast vi var där då vi ska göra en lång tågresa snart. Lycka till:)!

LaSadie
1

Köp en stor bur som inte ger lika "instängd" känsla för kissen. Vi har två http://www.rusta.se/djurtransport-hopvikbar-shn-g-p78601157.aspx

Väldigt bra då den är stor, katten kan röra sig i den och finns ingen chans att en tass kommer ut och river sönder en.

Uppkatten
0

Felifriend tror jag inte säljs längre??? Zylkene och Feliway brukar man ofta rekommendera att man använder i kombination. Jag brukar då börja använda Zylkene redan någon vecka innan t ex veterinärbesöket (ett mjölkbaserat pulver som strös över t ex en LITEN portion blötmat. Verkar smaka gott enl. missarna).

"Lugnande tablett" skrev någon som förslag - jag diskuterade det med min f d granne en gång i  tiden (hon är veterinär). Jag hade då en katt som blev mkt orolig inför transport. Problemet med den typen av tabletter är att många katter blir stressade av själva proceduren med att få i dem tabletten, och sedan är det inte ovanligt att de kräks upp sådana tabletter (enl. hennes erfarenhet), ofta med riklig salivering etc efteråt.

AnnikaMargareta
3

#5 lilla jinnie väger 2,3 kg och är 6 månader o en vecka nu. Jag har tid till hennes kastrering till på onsdag nästa vecka men jag kanske måste flytta på den eftersom hon matvägrar sen två dagar tillbaka och vetrinärerna tycker att hon måste kommit igång med ätandet först. Jag har varit på djursjukhuset två ggr med henne pga av att hon inte äter o dricker och hon fick vatten innanför huden. Andra ggn vi var där så visade sig att hon hade spolmask så går båda mina katter är på avmaskningskur och Jinne blir stödmatad. Idag åt hon 3 bitar torrfoder men det känns lite för lite så jag forsätter stödmata ett tag till. Förhoppningsvis får hon mer aptit då maskarna är borta. 

Angående Elendil så har vi hittat en vetrinär som kasterar hankatter på hembesök så håll tummarna på att allt går bra imorgon vid fyra tiden!

Katthemsmatten
0

#22 Vad bra att du lyckats få tag i en vet. som kastrerar hemma. Tummarna kommer att hållas ordentligt för Elendil.

Jag tror att Jinnie kommer må bättre och börja äta när maskmedlet börjat verka. Inte kul med spolmask. Försök att fresta henne med blötmat om hon inte vill äta torrfoder. Då får hon ju in sig litet vätska också. Om hon äter blötmaten kan du lägga till litet extra vatten för att få i henne mer vätska. Kan ju vara skönt att slippa vätska upp henne subkutant en gång till.

Medarbetare Hittekatter iFokus

AnnikaMargareta
0

Hon äter torrfoder nu igen och dricker. Hennes nya favorit är vattenspadet kring kokt vit fisk. Dock gillar hon inte själva fisken utan det är bara torrfodret som duger.