Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3311 ggr
Ratzo
0

Skabb

Hej!

Min kompis tre katter har skabb i öronen, han har försökt med något man tar i nacken på katten men det har inte hjälpt.. Så nu frågar jag er, vad ska man göra mot skabb i öronen?

I can't drown my demons, they know how to swim.

Fridaaaa
0

Stronghold i nacken tror jag och något annat i öronen. Receptbelagd medicin-.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jourhemmet
0

Endast veterinärbesök som gäller. Stronghold och det sätts också i nacken. Behövs inget att ha i öronen.

Fridaaaa
0

#2 Okej det fick 2 kattungar som kom in med skabb till veterinären jag var på praktik hos.

Jourhemmet
0

Om man vill kan man använda öronrengöringsmedel när man gör rent öronen före och efter Strongholdbehandlingen. Men annars räcker det med att man tar tops och rengör mycket noggrant.

[Jaazoo]
5

Har han varit hos veterinären och kollat upp så att det e skabb?

Vi misstänkte att vår ena katt fått skabb men det visade sig vara öroninflammation?

Väldigt viktigt att man kollar upp det, så man får rätt behandling.

Ratzo
0

#5, Hur är öroninflammation? Katterna kliar och har svart/brunt i öronen, är öroninflammation också så?

Fridaaaa
1

#6 Ja det är det, plus lite rött pga inflammationen.
Men det kan även vara tecken på skabb, så h*n måste kolla upp det i vilket fall

Ratzo
1

#6 Ska be han ta de till veterinären då.

Tack för hjälpen!

chade
0

#6 Det låter precis som skabb, det hade min katt när jag fick hem honom Rynkar på näsan

Säg till din vän att göra rent öronen med topz med vatten på för att få bort alla döda djur sen när han fått stronhold av veterinären, man kan även göra det innan med.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Fridaaaa
1

#9 Tops är big nono, det irriterar bara mer.
Veterinären brukar rengöra örat om det är skabb innan man åker hem, de flesta i alla fall.

Jourhemmet
1

#10 Självklart ska man använda tops även när man kommer hem för att få bort alla skabbdjur som dött, det kan även finnas kvar någon buse som överlevt behandlingen. MEN tops ska enbart användas i ytterörat och aldrig ner i hörselgången.

Fridaaaa
0

#11 Nej veterinären sa till oss, nu med hunden, att tops för man ej ha i katt&hundöron, man kan fördärva mer än vad man gör nytta. 
Han sa att det är bättre med bomull eller papper, gällde även ytterörat

chade
0

#12 inte direkt stor skildnad på tops och papper/bommul Obestämd Beror ju på hur hårt man ''gräver'' eller vad vi nu ska kalla det. Man kan göra lika stor skada med papper och bommul med i så fall..

Fridaaaa
0

#13 Bomull är ju inte hårt, topsar kan ju vara hårda, de flesta är inte så mjuka direkt.

chade
0

#13 Nej men man kan använda bommul på ett hårt sätt, precis som att man kan använda tops på ett mjukt sätt. Alla topsar är inte hårda, det finns dom som är rätt mjuka.

Fridaaaa
0

#15 Ja det kan man, men gör man det med bomull, ska man inte hålla på med det heller :/ Det är logiskt tänkande.
Dem topsar som är mjuka brukar inte vara bra, själva topsen trillar lätt bort osv, i allafall på dem vi testat.
Dock har jag märkt stor förbättring på våran hund, när vi började använda bomull eller papper istället för tops.
Sedan använder man ju öronrens som ska sitta i ca 30 min innan man tar ur det.

chade
0

#16 På mina topsar har det funkat fint i alla fall, jag har vart väldigt försiktig såklart. Fast jag fick inget öronrens av den veterinären jag var hos. Rufus fick bara stronghold som han fick hos vet, och sen tre veckor av mig igen för att ta det sista.

Jourhemmet
1

Öronrens som ska sitta 30 min? Hur får du öronrenset att sitta 30 min på en katt, eller djur öht? Som sagt, tops går utmärkt om man använder dessa på rätt sätt. Med bomull får du inte ut allt.

Fridaaaa
0

#18 Vi ska det på hunden, nu när hon fått öroninflammation. Veterinärens rekommendationer, och han är väldigt bra.
Borde väl vara detsamma på katt med öronrenset?
Bomull och papper fungerar utmärkt här ;)

Sabbekatt
3

Jag fick Stronghold av veterinären till mina katter när de fick skabb. Sedan köpte jag mjuka bomullsrondeller och något som heter Epi-Otic på apoteket. Jag tog lite vätska på en bomullsrondell och rengjorde mina katters öron med 3 gånger efter Stronghold-kuren och det hjälpte Glad.

Josefa
8

Droppa ner rejält med öronrens i örat. Håll i kattens huvud så att den inte skakar på det. Massera lite lätt på utsidan av örat. Vänd sedan på kattens huvud samtidigt som du håller en bommullstuss mot örats öppning, så rinner geggan ut. Upprepa ev några gånger om det finns mycket gojs i örat. Torka sedan försiktigt ur örat med en bomullstuss som sitter på pekfingret, så kommer du inte för långt ner i örat så att något skadas.

Hultan
0

Öronskabb kan man se med blotta ögat. Kraffsa ur örat och lägg på ett papper. Titta noga och länge. Om du ser att ngt rör på sig är det skabb.

Katten kan dock ha en öroninflammation också, så därför är det bra att uppsöka vet. Man bör rengöra både innan behandlingen och undertiden. Skabbdjuren i öronen samt deras avföring (det svarta grusiga) kliar fruktansvärt, och skabbdjuren kliar nästan ännu mer när dom dött, så därför ska man rengöra även om man behandlat med tex stronghold.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Madameh
0

Man kan inte se om det är skabb om det rör sig för det kan vara döda skabbdjur som kommit upp till ytan och det kan finnas levande längre ner i örat. Därför är det bästa att ta stronghold direkt. OCH sen köra öronrens minst 5 dagar. Med bomull eller tops som man kan riva upp lite så den blir mjukare! Gärna med lite olja på. Barnolja rapsolja olivolja eller något - det kväver även övriga levande skabbdjur! Är det bra efter 7 dagar och du inte ser nåt klägg i örat (brunsvart gegga) så är det väck. ANNARS - uppsök veterinär!

[Timantis]
0

Skabb måste man behandla för 2 gånger om man använder stronghold.

Själv skulle jag rengöra samt smörja med olja så de små asen kvävs. Tänk på att alla djur behöver behandlas.

Madameh
0

Ja Stronghold behöver man köra 2 ggr med en månads mellanrum men det är inte säkert man får bort det ändå. Envist som synden. Men kör sen med Epi-Otic eller annan slags öronrens. Var försiktig med bvilken olja du torkar med för en del innehåller raffinerat fett som stelnar i hörselgången och kommer inte upp mer.

[nettaahs]
1

Jag använde Frontline Vet, och det försvann på en gång (när kuren var klar dvs) :)

IceJossan
0

Öronskabb ser ut som snus och kaffesump. Det räcker oftast med en behandling Stronghold, men i envisa fall kan en till behandling behövas efter ca 3 veckor.

Är det öroninflammation så kan det ser rättså likt ut, men det är väldigt fuktigt nere i örongången. Man kan försiktigt ta med tops långt ner i örat, det må klia och irritera med är ibland nödvändigt. Det går dessutom väldigt fort. Då ser man på topsen om det är torrt eller fuktigt nere i hörselgången.

För att mildra besvären kan man ta en spruta (utan nål alltså) med olivolja och spruta ner i hörselgångarna. Det mildrar klåda och kväver skabben till viss del eftersom det täpper till.

Men var beredd på olivolja överallt, så ett tips är att vara två personer: En har katten insvept i en handduk och "mordhåller" huvudet i ett fast grepp så att katten inte kan röra huvudet (med det ska självklart inte göra ont på katten), och en annan som sprutar in oljan och snabbt som sjutton fäller över en handduk över huvudet så att det inte hamnar olja överallt när katten skakar på huvudet :P

Fridaaaa
0

Tråden är över ett halvår gammalt. Så skabben måste vara borta nu :)

IceJossan
0

Haha ja det ser jag nu ja! Undrar hur den kom upp på tapeten igen då :S

Fridaaaa
0

#29 Var en som skrev, #25 :)

IceJossan
0

#30 Haha jaaa, det ser jag, men man kan ju undra hur tråden kom upp på tapeten igen, för #25 fick ju upp den och började skriva.

Fridaaaa
0

#31 Ibland visas dem längst ner, på "mer i" :)

Katthemsmatten
0

Men skabb är ett ständigt återkommande problem, ffa bland utegående katter, så det var bra att få tråden aktualiserad igen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

aloizias
0