Kattsand överallt
hur har ni med kattlåda & sand?
hos mig har vi en tös med en låda som har ett över lock och en gungande ingång till, utanför den har vi en ikea dörr matta ( de för 4kr) som ska stoppa kattsanden från att rulla iväg på hela golvet
ändå hittar jag Kattsand i soffan, sängen, golvet ja överallt.
Har everclean Kattsand hemma
tips tips tips och bilder tack :D
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Man får nog dessvärre räkna med att det blir sand på ställen man inte vill. Dammsugaren blir ens bästa kompis. 
Har sett tips på att köpa en förvaringslåda i plast, då kan de i alla fall inte gräva ut så mycket sand. När de hoppar ned hoppas jag att den mesta sanden faller ur tassarna vid nedslaget.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vi har Hol (IKEA), sågat upp hål, klätt väggarna inuti med papp (men fortfarande lufthål då uppåt), och turfmatta inne i lådan mellan ingång och själva toan.
Jag har en speciell "katt-dörrmatta" utanför våran kattlåda, det stoppar det mesta och det är inte sand över hela lägenheten längre ialalfall! :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Sanden sprider sig ännu mer om man har en hundvalp som tycker att kattbajs är så gott och roligt, att hon gräver i kattlådorna…
Trots både överdel och svänglucka! Det vore bättre om hon lärde sig att själv använda lådan, som katterna… 
Du kan även ställa pottan på en vanlig liten trasmatta. Lätt att skaka av .Dock får man räkna med sand nästan överallt när man har katter. Man vänjer sig
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag hade samma problem förut men har nu köpt kattlådan modkat och är super nöjd. Visst kommer det lite sant utanför lådan men det går inte att jämföra med tidigare! Den har ett stort lock med små hål i så att sanden ska lossna från tassarna och rinna tillbaks i lådan när den hoppar ut :)
Den är dyr men jag är så nöjd
Har sett sånna mattor som ska få kattsanden mellan tassarna att försvinna lite mera än vanligt, vart kan man hitta sånna tro?:)
Dustbuster handdammsugare är guld värd! Slipper man dra fram stora dammsugaren hela tiden.
#7 Jag har en sån du menar. Köpte den på min lokala zooaffär :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#8 jag har också en sån som man kan ha i hallen ståendes vid eluttaget, en mindre, synd bara kissen inte kan dammsuga tassarna vid utgång från badrummet :D
#9 ska kika! vad hette ditt märke? :)
#10 Oj.. om jag ändå mindes det.. Men det borde ju gå att googla typ "kattsand dörrmatta" eller nåt? xD
Är det denna matta ni diskuterar? http://www.supercat.se/toabestyr/Matta-till-kattlada.html
#12 JA! Precis en sån är det ^^
tror de fasnar en del på katten tex tassar med mer så.. går kattenkatterna omkring i hela hemmet liksom.. 
#6 , Håller verkligen med dig! kattlådan Modcat är dyr, men absolut värt det i slutändan. Mycket mindre sand, tycker nog tillochmed att det luktar mindre + att den är så mycket snyggare än andra kattlådor! Väldigt värt att investera i en riktigt bra låda på en gång än att lägga små summor på mattor och dyl. Kan verkligen rekommendera Modcat!
#6, #15 Ååååh jag vill också ha en, är så förbannat trött på all Kattsand (har EverClean blandat med Pussy kompakt så det är småsmåsmå helvetskorn). :P Problemet är att ModKat är för stor för att få plats i badrummet så då måste den ut i hallen och då måste hela hallen möbleras om. Hmm, kanske är det värt det, undrar bara om sambon håller med. 
Jag har sånna som i #12 och det är det bästa köpet! rekomenderar de starkt!!
Med en PeeWee låda slipper man problem med Kattsand. Pellets flyger inte omkring på samma sätt som sand.
Har sådana mattor som visas i länken. De är alldeles för små i mitt tycke. Därför använder jag en trasmatta i stället
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Ska kika på modkat lådan!:) annars så verkar mattan som ett steg närmre mindre sand överallt :)

Har en borste och skyfflel på toa så att man slipper dra fram dammsugaren hela tiden. Det är unplugged-versionen av #8 "dustbuster". 
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tycker att mattan fungerar bra. Visst, det kommer lite utanför mattan och runt omkring den men det blir inte i hela lägenheten som förr ^^
Har en IKEA-plastback och en låda med huv utan lucka. Plastbacken är värst när det kommer till sand utanför, det ser inte grant ut utanför lådan när de har varit där. Har alltså samma problem som TS
Vi har en liten nisse som böjer tassarna som en grävskopa och får på så vis över högar av sand på golvet. Blev snabbt att köpa höga plastbackar istället för vanliga kattlådor. Det hjälpte mycket, men det kom ändå en hel del sand utanför, så idag drog vi till biltema och köpte räfflade bilmattor (istället för de där dyra kattlåds-mattorna som finns i djuraffärerna) som lådorna får stå på.
Ser redan att mattorna har fångat upp lite sand, hur bra de är i det längre loppet får jag väl se :)
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
#25 precis det med knipa upp sand i tassarna gör min lilla sessa, sen i sängen så är det en kattlåda där när hon väl börjat tvättasig haha.
Du är inte ensam :D
#15 ja det luktar verkligen mycket mindre nu med denna kattlåda knappt att det luktar alls faktiskt :)
#16 det är värt det :)

Vad sägs om en dörrmatta med stående plast- eller gummipiggar som katten går ovanpå medans sanden trillar ner mellan piggarna? Och så tar du en kartong i samma storlek som mattan (propotioner som en flyttlåda), skär bort bottnen och skär varsitt lagom stort hål på båda långsidorna och ställ kartongen framför lådan. På så sätt måste katten gå igenom kartongen och alltså även på sandsamlarmattan för att komma ut. Jag har själv haft så och det är skiteffektivt verkligen. Man kan med fördel göra hålen på kortsidorna istället så att katten måste gå längre bit på mattan. Och man kan klä in kartongen i ett snyggt presentpapper så att den passar på sin plats :)
Måste slå ett slag för Modkaten jag också 😃. Innan hade jag också sand överallt, men nu behöver jag inte ens sopa/dammsuga runt lådan. Så skönt :D. Väldigt dyr, men värt det tycker jag. Plus att den inte är så så ful så att man måste gömma undan den som andra lådor :P

Jag har en Hol från ikea o en dörrmatta o en kattmatta i. Sandlådan har huven kvar i hol o nu har jag även vänt hålet mot väggen så de inte kan springa ut från lådan