Oro efter kastrering
Jag var och kastrera min katt i tisdags, och allt gick bra. Hon var väldigt hungrig samma dag och åt en hel del, och drack mycket vatten, på kvällen ville hon till och med leka och springa omkring lite.
Problemet var att vi inte kunde få henne att ha på sig sin krage, även om man lyckades få på den så wrestlade hon med den tills hon fick av den (inte trevligaste känslan att se sin katt slänga sig omkring med färska stygn på magen ): ). Vi löste det till slut genom att klippa av ett smalben på en träningsbyxa med två håll för hennes framben som vi trädde på henne (tips från djursjukhuset).
Det var helt ok tills igår eftermiddag då hon började bli apatisk och bara ville sova, hon visade tydligt att hon ville tvätta sig på kroppen men kroppsstrumpan hindrade henne. Jag försökte resonera med mig själv att det är bättre att hon är ledsen några dagar än att hon biter upp magen.
Men nu på morgonen så var hon fortfarande ledsen, hade gömt sig och ville inte komma fram. När jag väl hittade henne ville hon inte ha nåt med mig att göra och undvek min beröring (aj mitt hjärta!).
Hon började också rycka i hela kroppen igår eftermiddag - det börjar som inne från kroppen och sprider sig ut i svansen och bakbenen. Detta händer fortfarande, och mest när hon går omkring.. Min första tanke var att hon är besvärad av kroppsstrumpan och försöker skaka av den, men är orolig.
Jag växlar hela tiden mellan "jag överdriver allt är ok och kommer fixa sig till slut - det är bara jobbigt en stund" till "Herreguuuuuuud tänk om nåt gått fel tänk blablaba"
Hon har dessutom inte bajsat en enda gång, fastän hon ätit en hel del.
stackarn i sin moderiktiga polotröja
Jag tycker du ska ringa till veterinären och berätta om din oro! Låt dem få avgöra om oron är befogad eller inte! Jättesöt misse förresten!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Plocka av henne strumpan då. Jag har aldrig haft varken tratt eller strumpa på honkatter som kastrerats.
Ja gud, jag har ringt dom flertal gånger och ställt hundra frågor, åkte till och med dit med Siri igår för jag var orolig att hon hade kommit åt stygnen, vilket hon inte hade…
Fast jag har inte frågat om ryckningarna, apatin och att hon inte bajsat. Jag kände lite så att jag skulle fråga här innan jag ringer ännu en gång… Börjar bli lite pinsamt då det är en liten veterinärpraktik! Dessutom har dom inte telefontid förrän på måndag kl 9
#2 Jag tog faktiskt av den idag för att göra en ny som inte skulle täcka lika mycket av hennes kropp, hon spenderade en och en halv timme att sitta och tvätta sig. Jag var tvungen att sitta bredvid och vakta för hon ville slita i stygnen. Så utan tänker jag inte låta henne va!
Jag tycker du har gjort helt rätt som kontaktat dem när du är orolig! Själv skulle jag definitivt reagera om mina katter inte hade bajsat sedan i tisdags och började verka "dämpade". Om den här veterinärmottagningen inte har telefontid så ring t ex något av djursjukhusen och ställ frågor. Man kan också ringa Agrias veterinär med frågor, det kostar typ 60:- eller nå´t, men det kan det vara värt! Hoppas det blir bra med missen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tycker också att det är jättebra att du kontaktar veterinär! Det låter lite allvarligt när katten slutar äta, drar sig undan och är apatisk.
Har du haft smärtlindring som du nu slutat med?
Jag tycker som ovanstående att du ska kontakta en annan veterinärklinik och berätta alla symtom för att få nya råd.
Ta gärna tempen på katten om du inte gjort det.
Lycka til!
#5 Hon har inte slutat äta, tvärtom haft en bra aptit. Och jag överdriver väll lite när jag använder ordet apatisk, hon går runt lite men vill helst sova, jag får röra henne men hon möter inte min hand som hon brukar. (fast imorse fick jag inte röra henne ): )
Nej ingen smärtlindring.
Hur tar man tempen på en katt?
Jag ska kontakta ett större djursjukhus, men hon verkar må helt okej ändå. Det är väll att hon inte bajsat som oroar mest… Jag har ingen bil utan måste åka kollektivt om jag måste ta in henne med, vill gärna vänta på att min sambo kommer hem också, han som har pengarna just nu som det är tajt med just denna månaden.
Uscha mig vad allt känns jobbigt just nu!!
Men ring nu ändå! Det är ju inte alls säkert att du måste åka in med missen och ju snabbare du kan få bra råd desto bättre!
Nu har jag ringt, och hade ett bra samtal. Hon trodde att det var kroppstrumpan som gör henne ledsen och så att hon inte vill krysta ut bajset, katter är känsliga djur. Hon tyckte jag skulle ta av den för dagen och se om hennes beteende förändras, och ringa ikväll om det inte gör det.
Haha ): Siri kommer hata mig efter det här med påtvigning av kroppstrumpor och hålle på
Antar att den här dagen är till för mig att hålla kattkoll!
Det finns bra uppblåsbara kragar som man brukar kunna köpa hos veterinär också. Det brukar ibland fungera bättre än tratt. Man kan försöka göra en själv också och fylla nån socka. Det kanske finns någon beskrivning om hur man gör själv, jag har inte gjort det.
#9 Jaa jag vet, dock så sa veterinären jag pratade med att katter som vägrar krage hatar den uppblåsbara med, plus att den är lättare att få av sig. Plus den är dyrare än ett avklippt byxben som funkade väldigt bra! Förutom att hon blev ledsen då självklart
Hon har inte gjort något sen jag tog av den förresten, sover vidare i en kartonglåda
Det har veterinären fel i.
En av mina katter avskyr tratten och är världens eländigaste i den, men kragen var inga som helst problem. Både krage och tratt brukar jag sätta fast med kattens halsband som jag har provat ut utan tratt/krage först så att den passar bra (så att man får ett finger emellan). Halsbanden är av den sorten som har ett knäppe som kan lösa ut om katten fastnar. Sen trär jag halsbandet i tratten/kragen och då sitter allt bra. En riktigt vildsint och beslutsam katt kanske klarar av att ta sig ur ändå, det vet jag inte, mina missar har accepterat det hela någorlunda.
Det är ju jättebra att hon inte bryr sig så mycket om såret. Så länge du är hemma och har koll kan du ju ha henne under uppsikt som det är. Men jag rekommenderar verkligen att ha en krage hemma ändå (eftersom nu tratten inte fungerade alls) eftersom din katt kan skada sig och då är det bra att kunna sätta på den innan man hinner till veterinären så kan inte katten förvärra skadan genom att slicka/bita/riva/tvätta. En ögonskada är t ex jätteviktig att katten inte förvärrar genom att tvätta ögat våldsamt. Det lyckades en av mina missar göra så numera har jag alltid tratt i beredskap. 
Jaha, ja jag vet inte om kragen är bättre eller sämre, och det är nog individuellt för var katt, men jag hade ju ingen tillgänglig ändå!
Ja usch, jag satte fast tratten med ett halsband så hårt så ett finger kom igenom, men hon tog av sig den ändå, väldigt beslutsam.
Ja, fast hon har börjat bita och dra i stygnen nu under dagen, tur är att hon inte vill lämna sin kartonglåda, så jag bär runt henne så hon är bredvid mig hela tiden så jag kan se vad hon gör.
Men jag tror att vi kanske köper hem en krage så småningom, jag vill ju pröva om det funkar, och som du säger så kan ju vad som helst hända!
Hon har piggnat till betydligt nu, men är på och biter på såret hela tiden. hon gör det sådär plötsligt och och hårt, vilket jag tolkar som att det kittlas för att det läker.
Men hon har fortfarande ryckningar i hela kroppen från och till (tog av kroppsstrumpan för flera timmar sen), och tvättar sig väldigt ofta… Jag undrar vad ryckningar kan bero på egentligen?
Hon har inte bajsat än heller
Att hon inte har bajsat ännu tycker jag är mest bekymmersamt. Vad sa de om det när du ringde? Kanske behöver hon hjälp i form av laktulos eller nåt?
Den cocktail av medel hon får när hon sövs kan säkert ha biverkningar och det kanske kan vara tarmstörningar också. Det borde ju veterinären veta. Ryckningar kanske också kan vara nån biverkning. Jag skulle också vara nervös för det, särskilt eftersom det gått några dagar. Fick du något svar från veterinären du ringde om ryckningarna? Har det gått flera dagar utan korvar så skulle jag nog också få veterinären att tala om vad man ska göra åt det. Hon kanske är hård i magen.
Laktulos hjälper missar som är hårda i magen.
Hon sa att det kanske var pga kroppstrumpan som hon inte ville sätta sig på lådan och trycka, och att jag därför skulle ha henne under uppsikt under dagen ist för kroppsstrumpa så hon kanske kan komma tillbaks till normalt beteende. Men om hon inte gjorde det skulle jag ringa igen på kvällen…. Antar att jag ska ringa igen då ): men kommer ju inte hamna hos samma sköterska denna gången… Åååååååh suck
#15 Ja den tanken har flugit igenom mitt huvud, bara lite lustigt att det började nu och inte direkt. Tyvärr så försvann frågan om ryckningar in i samtal om bajs och kroppstrumpor insåg jag nu när jag tänker efter på samtalet tidigare idag.
Finns det något annat som man kanske har hemma som kan hjälpa mot hårda magar?
!! Jag gick på toa nyss och satt och inspekterade kattlådan med alldeles slät sand, men fick för mig att leta efter skatt ändå.
Och vad hittade jag inte om några korvar!! Ingen aning hur jag kan ha missat dom, eller när hon gjort dom. Det måste ändå varit i natt för jag har ju varit med henne varenda sekund idag.
Så det känns ju bra i alla fall, men ryckningarna är ju kvar… Men med dom kanske man kan avvakta lite?
Eller så ringer jag nu och frågar ENBART om ryckningarna, så kanske jag får raka svar.
Tänk, det är helt otroligt hur glad man kan bli för korvar. 
Jag tycker du ska ringa så du slipper oroa dig hela helgen.
Ibland blir man förvånad över vad de hinner med när man är upptagen med annat!
Ha koll på att det fortsätter att fungera!
Jag ringde ang skakningarna för några timmar sen, han visste inte alls vad det skulle kunna vara, men så länge hon äter och går på låda så kan man avvakta.
Han sa också att jag borde ta tempen på henne, men åh bara tanken att lyckas med det får mig att fnysa till - hon är inte den mest medgörligaste kissen, och jag som plågat henne med trattar och konstiga kroppsstrumpor och turer på bussen den här veckan.
Vet inte ens hur man gör det på bästa sätt, man måste väll ha nåt medel så den glider in lättare?